Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
elektrisch schakelen
#1
Ik kamp al een tijdje met schakelproblemen in mijn DF. Na veel gepuzzel denk ik er inmiddels de oorzaken gevonden te hebben, maar tijdens al dat puzzelwerk vroeg ik mezelf af of het niet eenvoudig op te lossen zou zijn met een elektronisch geschakelde derailleur, zoals een Shimano Di2 systeem (XTR of Deore). Natuurlijk hangt daar een pittig prijskaartje aan en daarnaast lijkt het me ook wel een nadeel om voor het schakelen afhankelijk te zijn van een batterij. Ben daarom ook niet bepaald van plan om daarop over te 'schakelen'.
Maar ik vroeg me toch af of er hier op het forum mensen zijn die al ervaring hebben met elektrisch schakelen op een ligfiets en zo ja klopt het dat het systeem altijd trefzeker naar het volgende kransje schakelt zoals de maker beweert? En hoe zit het in de praktijk met de accuduur? Kun je het zomaar zonder meer inbouwen op een ligger of loop je tegen allerlei praktische zaken aan (kabels die te kort zijn voor liggers oid)? Zijn er nog anderen voor/nadelen?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik heb zelf geen ervaring, maar het speelt ook wel door mijn gedachten. Zou dan eerder opteren voor de Sram Etap. geen kabels en de accu direct op de derrailleur. Dit lijkt me een groot voordeel tegenover campa en shimano die gewoon "bedraad"zijn.

als je derrailleurproblemen hebt weet ik niet of je die zomaar kan oplossen met een Di2 of iets dergelijks. Voor mijn gevoel schakeld een goed afgestelde mechanische derailleur net zo goed XT/XTR X0/XX ik heb met die groepen nog nooit problemen gehad.

nadeel van de accu van een DI2 is dat deze in de winter een stuk minder krachtig is. dit heb ik indertijd begrepen van een mechanische man bij hopmans in bergen op zoom.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Dank voor je reactie. Mij trekt juist het Shimano systeem meer dan het SRAM systeem vanwege de bekabeling. Niet dat ik zo van kabels houd, maar in een velomobiel heb ik liever een centrale accu, dan dat iedere unit van het systeem zijn eigen accu heeft.
Het probleem dat ik maar blijf houden op mijn X0 is dat ik of naar het grootste kransje (28) kan schakelen, maar dan dan moet ik voor de 8 en 9 dubbel op en eenmaal terugschakelen en hopen dat hij naar 10 wil. Of ik geef iets meer kabel, dan schakelt alles goed, maar kan ik met geen mogelijkheid op het grootste kransje komen. Heb intercitybike al eens om raad gevraagd, maar die komen op afstand ook niet veel verder dan wat ik zelf al had geprobeerd.
Voor zover ik heb begrepen, zal een elektrisch systeem zichzelf bij ieder kransje zelf goed zetten, er is dus geen vaste indexering zoals bij een mechanisch systeem. Vandaar mijn gedachte dat elektrisch schakelen een oplossing zou kunnen zijn voor mij. Maar ik vind het de prijs niet waard.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(17-May-2017, 12:18 PM)Johan. schreef: Dank voor je reactie. Mij trekt juist het Shimano systeem meer dan het SRAM systeem vanwege de bekabeling. Niet dat ik zo van kabels houd, maar in een velomobiel heb ik liever een centrale accu, dan dat iedere unit van het systeem zijn eigen accu heeft.
Het probleem dat ik maar blijf houden op mijn X0 is dat ik of naar het grootste kransje (28) kan schakelen, maar dan dan moet ik voor de 8 en 9 dubbel op en eenmaal terugschakelen en hopen dat hij naar 10 wil. Of ik geef iets meer kabel, dan schakelt alles goed, maar kan ik met geen mogelijkheid op het grootste kransje komen. Heb intercitybike al eens om raad gevraagd, maar die komen op afstand ook niet veel verder dan wat ik zelf al had geprobeerd.
Voor zover ik heb begrepen, zal een elektrisch systeem zichzelf bij ieder kransje zelf goed zetten, er is dus geen vaste indexering zoals bij een mechanisch systeem. Vandaar mijn gedachte dat elektrisch schakelen een oplossing zou kunnen zijn voor mij. Maar ik vind het de prijs niet waard.

Hoe heb je de derailleur afgesteld?

wat ik altijd doe bij een nieuwe derailleur is de limieten afstellen zonder ketting. dan zie je goed of het derrailleurwieltje precies onder het grootste tandje zit.
Sram heeft een 1:1 verhouding. dit geeft ook minder gedoe met afstellen.   normaal word een x0 op een casette gebruikt met een 32 als grootste. je kan nog proberen het stelschroefje bij het derrailleuroog iets dichter te zetten zodat ie er beter naar toe loopt. 
anders zit het probleem in een kabel of shifter
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Dank voor de tips.
Ik heb de derailleur eerst afgesteld met de kabel los, zodat de uiterste waarden (h- en l-schroef) goed staan, dwz ketting loopt aan beide zijden niet van de cassette af. De b-schroef staat zover teruggedraaid dat de derailleur op het kleinste kransje net niet de swingarm raakt. De derailleur staat dus zo dicht als mogelijk is op de cassette. 
Onbelast pakt hij alle versnellingen goed, echter belast is het kiezen tussen 9-speed (dwz de 28 is niet te gebruiken) of 10-speed maar dan de laatste 3 versnellingen niet goed willen schakelen. 
Ik denk/hoop dat ik een iets langere buitenkabel nodig heb, dan lopen de bochten bij de versteller en derailleur net wat mooier en zal als het goed is de binnenkabel er makkelijker doorheen gaan en de derailleur makkelijker de laatste 3 kransjes pakken. Heb alleen nog geen tijd gehad daar mee te experimenteren.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM