24-Oct-2022, 02:11 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Oct-2022, 02:19 PM door Bacchus.)
(24-Oct-2022, 01:15 PM)Frutsel schreef: Niet om de automobilist goed te praten, maar de kans bestaat dat de fietster geheel wegviel achter de a-stijl.Klopt ook wel: Waarnemen wordt niet heel makkelijk gemaakt voor de automobilist. Vanuit een auto is je zicht erg beperkt: Qua horizontale hoek zou ik zeggen ongeveer 60° voor je, 45° links, 20° rechts. Je mist dus iets van 50° van je normale blikveld. Nog even afgezien hoeveel contrast het glas wegneemt en de reflectie in regendruppels.
Horen, voelen en ruiken kun je vrijwel helemaal vergeten.
Citaat:Verder dekt 'fietser geschept door auto' de lading beter dan 'fietser geschept door automobilist' (Terzijde: Ik vraag me nog steeds af waarom treinen voorzien worden van armen: 'Voetganger gegrepen door trein')Verkade en Brommelstroet hebben daar leuk over geschreven. In de video van De Stentor wordt natuurlijk helemaal niets of niemand geschept maar rijdt de automobilist tegen de fietser aan. Zonder bestuurder doet een auto hopelijk helemaal niets en een auto die niet de invoer van de bestuurder volgt is een gevaarlijk apparaat dat nooit de weg op zou mogen.
(24-Oct-2022, 01:42 PM)Frutsel schreef: En nee, we hoeven het niet zo te laten. Ik ben het alleen niet eens met de discussie zoals die hier (wel vaker) gevoerd wordt. Fietsers zijn verre van onschuldig waar het risicovol deelnemen aan het verkeer betreft.Interessante waarneming, totdat je je realiseert dat veel (zeker niet alle) van die regels afspraken zijn om de inherente grote beperking van automobilisten om te communiceren te overkomen.
[..lijst..]
Eerlijk gezegd valt het me mee hoevaak fietsers met auto's in aanraking komen
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course