Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opknappen Flevoracer
Die Duitser had ik ook gemaild voordat ik mijn racer kocht. Maar dat zijn allemaal 28" versies en ik ben niet zo lang en heb relatief korte benen. Op de 26" pas ik goed.

Helaas wil het er van de week maar niet van komen om de fiets rijklaar te maken en te testen... Sad en ik popel om hem te proberen! Zaterdagmiddag/avond hoop ik de fiets zover te krijgen dat ik kan gaan testen. En uiteraard ben je welkom om een keer te komen kijken/liggen of proberen.
Mijn fietsen: M5 Shockproof 451 | Flevo-racer (project) | Kona Penthouse | Union Sakai | Kona Paddy Wagon | Koga Miyata Valley Runner | KMX trike (project) | mijn ritjes op Strava
Antwoord }
Bedankt door:
Nou, de kop is eraf... Vandaag eerst vrijwel de gehele dag aan de racer gesleuteld. Fiets gesplitst, voorwiel in de montage standaard en aan de gang. De pedalen zijn echt op. Het voortandwiel, de cassette en de derailleur zijn echter nog prima. De derailleur is zelfs nog als nieuw, al is het wel een 9 speed i.c.m. een 8 speed cassette.

Ook de SRAM dual drive is nog in prima staat. Best een goed concept zo'n drie versnellingsnaaf i.c.m. een cassette! Alleen de clickbox is aan vervanging toe.

[Afbeelding: Handigdeelbaar.jpg]

Wel handig, dat deelbare frame!

De voorrem bleek nog zodanig te stellen dat deze goed remt, de achterrem... Nou ja, hij vertraagt.

Daarna het stuur met veel geweld enigszins gericht en daarna ondersteboven gemonteerd. Op die manier is er net wat meer ruimte voor je handen naast het zitje.

Het laatste waar ik de nodige tijd mee kwijt ben geweest is het balhoofd. Het voorframe van de fiets stond duidelijk naar rechts en het bleek dat de plaat met de diabolo (die de stuuruitslag beperkt) scheef zat. Na demontage van het balhoofd bleek dat dit zeker nog meer aandacht nodig heeft. Het heeft waarschijnlijk lang los gezeten waardoor zowel het frame als de balhoofdpen flink zijn ingesleten. Ik krijg het nu niet spelingsvrij gemonteerd... Maar het voorframe staat in ieder geval rechter nu.

En toen was het grote moment daar... Fiets op de fietsendrager en op naar een dichtbij gelegen verlaten parkeerplaats om de fiets eindelijk te proberen... EN WAT VIEL DAT TEGEN!!! Het alsof je opnieuw moet leren fietsen...Bij het fietsen bleek hij nog steeds veel te lang te staan (en uiteraard had ik geen gereedschap bij me).

[Afbeelding: Even_Rust_Tussen_De_Pogingen.jpg]

Even stallen tussen de pogingen door...

De fiets trok heel erg naar rechts. Of dat nu aan het balhoofd ligt of aan het extra gewicht aan de rechterzijde van het wiel of aan ongelijke kracht in mijn benen of gewoon aan mijn gestuntel... Dat weet ik niet. Wel ging ik bij linkerbochten steeds op mijn plaat... Na de laatste valpartij die resulteerde in een kapotte knie en een dubbelgeklapte duimnagel vond ik het tijd om onder de douche te stappen. Volgende keer gaat het hopelijk beter..

[Afbeelding: Resultaat_Dag1.jpg]

Auw...
Mijn fietsen: M5 Shockproof 451 | Flevo-racer (project) | Kona Penthouse | Union Sakai | Kona Paddy Wagon | Koga Miyata Valley Runner | KMX trike (project) | mijn ritjes op Strava
Antwoord }
Bedankt door:
Ja, dat klinkt echt als fietsen met een FlevoBike/-Racer ;-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike - Carbon DF 121 - Challenge Taifun 20" 

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
Klinkt niet eenvoudig, maar misschien kan je balhoofd (of knikpjnt?) weer recht /stabiel krijgen.
Antwoord }
Bedankt door:
De fiets is in ieder geval flink gebruikt. De (een) vorige eigenaar heeft de kunst onder de knie gekregen. Misschien is dat voor jou wel een tegenvaller, want had je een fiets overgenomen van iemand die het niet echt gelukt was, dan had hij minder slijtage gehad. Leren fietsen op een Flevo Racer die wellicht voor een geoefende gebruiker al een uitdaging is, is dat niet de lat bij het begin al heel hoog leggen?
Antwoord }
Bedankt door:
Ja, de vorige eigenaar heeft hem heel veel gebruikt... En was niet zo van het onderhoud plegen. Als ik het rijden onder de knie heb en ik besluit de fiets echt te gaan opknappen, dan zet ik er wel een nieuwe balhoofd pen in en maak ik de gaten in het frame weer netjes rond en passend.

Heb de fiets nu in ieder geval op de juiste lengte gezegd dat zal waarschijnlijk ook wel helpen. Morgenavond waarschijnlijk poging/les 2.

En anders is er altijd nog dit oefen hulpstuk
Antwoord }
Bedankt door:
Erik, zit er speling op het balhoofd?
Antwoord }
Bedankt door:
Het balhoofd zelf is prima. De pen van het balhoofd wordt in het achterframe geklemd en daarop zit de nodige speling.

[Afbeelding: Balhoofd.jpg]

Bij het blauw omcirkelde gedeelte zit speling in het frame, het gat is ovaal gesleten. Ook as 31 is daar ingesleten. Daarnaast zit volgens mij klemblok 27 tegen deel 26 aan getrokken waardoor ik ook daarmee niet de as strak vastgezet krijg. Ik zal dus plaatje 6 moeten vervangen door een plaat met een zuiver rond gat t.z.t. En wellicht een ander klemblok maken. Overigens zijn deze balhoofden nog steeds te koop in Duitsland en wellicht ook wel bij Tempelman (heb ze gemaild).
Antwoord }
Bedankt door:
dus pen 31 moet vastzitten. Is die pen los te halen uit het framedeel 4. Is plaat 6 (met dat ovaal gesleten gat) vast gelast?
Antwoord }
Bedankt door:
Hier een plaatje van een nieuw balhoofd:

[Afbeelding: Balhoofd_Nieuw.jpg]

Pen 31 zit in het balhoofd in die twee conische lagers. Het rechte deel steekt uit en wordt door het achterframe gestoken. Waar dat er doorheen gaat zitten twee extra verstevigingsplaten op het frame gelast (nr. 6 en 7). De pen wordt op zijn plaats gehouden door een klemblok (27) en 60 is een borgpen die door het gat wordt gestoken voor de zekerheid.

Mijn balhoofd pen is ingesleten onder het gat voor de borgpen (dus waar de pen door het frame en plaatje 6 gaat) Het gat in het frame en plaat 6 is ovaal geworden.

Eerlijk gezegd is deze constructie m.i. niet het meest doordachte deel van de fiets. Beter zou zijn geweest als het achterframe een vergelijkbaar lager blok o.i.d. had gehad waar de pen met nauwe passing in werd getrokken. Of in ieder geval een zeer goed passende buis zodat de pen over de gehele lengte gedragen werd. Dat is misschien een optimalisatie die ik wel uit kan voeren. Maar dat maakt het delen wellicht een stuk lastiger. Maar de vraag is hoe vaak ik dat sowieso zal doen...
Antwoord }
Bedankt door:
Maar hoe ga je die uitgesleten (ovale) gaten oplossen?
Antwoord }
Bedankt door:
Oud plaatje eraf en nieuw erop lassen. Of vergroten en een insert maken die erin past. Of gaten vergroten en er een buisje met binnendiameter 20 mm erin lassen. Ik verzin wel iets. Ik denk dat er met de speling die er nu in zit prima te rijden is. Als ik zag hoe relaxed de vorige eigenaar erop zat...
Jammer dat het zo loeiheet is, had graag nog een poging gewaagd... Sad
Antwoord }
Bedankt door:
(19-Jun-2017, 06:27 PM)ErikvanD schreef: Als ik zag hoe relaxed de vorige eigenaar erop zat...

Dat is juist zo verradelijk met dit type fietsen. Mensen die het kunnen, schillen zelfs al fietsend een sinaasappel. En dan denk jij: Oh, maar dat kan/wil ik ook. Totdat je 20x genadeloos op je plaat/bek bent gegaan, dan gaan de meesten wel anders piepen.

Ik heb respect voor iedereen die op een FlevoBike/-Racer gaat leren fietsen.

Mochten jullie je afvragen hoe het komt dat ligfietsen ooit de naam heeft gekregen moeilijk te zijn, dan weet je het na het oefenen met een FlevoBike  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike - Carbon DF 121 - Challenge Taifun 20" 

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
Het bovenstaande zou voor mij een extra stimulans zijn om er mee te leren fietsen.
Antwoord }
Bedankt door:
(19-Jun-2017, 07:01 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb respect voor iedereen die op een FlevoBike/-Racer gaat leren fietsen.

Mochten jullie je afvragen hoe het komt dat ligfietsen ooit de naam heeft gekregen moeilijk te zijn, dan weet je het na het oefenen met een FlevoBike  Big Grin

Ik denk dus niet de Flevobike -trike of -racer daar debet aan is. Ik krijg nog steeds te reacties waaruit blijkt dat men veronderstelt dat ligfietsen moeilijk is. De Kantelknikfietsen zijn inmiddels nog veel zeldzamer geworden als in de jaren negentig en ik heb het zeer ernstige vermoeden dat velen die veronderstellen dat ligfietsen moeilijk is, nog nooit een kantelknik hebben geprobeerd of er zelfs maar een herinnering aan hebben.  Vermoedelijk denken mensen dat als je gaat achter gaat zitten op de fiets en de benen omhoog doet, dat je dan een acrobaat bent.  Nee dus. Ik ben helemaal geen acrobaat en zal het nooit worden ook. Erik echter gaat het proberen.  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
(20-Jun-2017, 07:00 PM)gideon schreef: Het bovenstaande zou voor mij een extra stimulans zijn om er mee te leren fietsen.

Voor mij dus ook Smile Het zal helaas nog wel een paar dagen duren voordat ik weer aan de gang kan, de komende avonden kan ik niet weg thuis. Komend weekend ga ik weer los. Ik ga van de week nog wel even naar het balhoofd kijken om te zien of de speling er wat meer uit kan krijgen, al is het maar met een tijdelijke oplossing. Alle kleine beetjes helpen (zodat ik straks zeker weet dat mijn valpartijen ECHT aan mijzelf liggen Wink
Antwoord }
Bedankt door:
Om je te beschermen, kan je van die skeeler knie- en elleboogbeschermers aandoen
Antwoord }
Bedankt door:
Heb de speling nu tijdelijk uit het balhoofd door twee vulplaatjes te gebruiken waardoor het klemblok ook weer echt klemt. Morgen staan de volgende testritjes op de planning... Mochten jullie op Cycle Vision nog iemand tegenkomen met de gouden"hoe rij ik op een Flevo-racer tip".... Ik hou me aanbevolen!
Antwoord }
Bedankt door:
Wellicht heeft Barry Stevens de gouden tip:

Antwoord }
Bedankt door:
Uit de oude doos.... dat denk ik ook, blijven proberen. Misschien met iemand die meeloopt om je op te vangen.
Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
[-]
Wie is online?
Momenteel geen leden online.

[-]
Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat ons huis zonde...Frank — 12:17 PM
Medeliggers onderweg
Ja met mijn Quest ...Wim -de roetsende — 10:36 AM
omdat ik de sleutel ...Roef Veerman — 10:35 AM
Omdat ik op MP een h...ErikvanD — 10:00 AM
Medeliggers onderweg
Ja met mijn Quest ne...Marnix — 11:21 PM
Medeliggers onderweg
Iemand nog op de fie...Lopopodium — 09:43 PM
Bouw van een trike (o.b.v. KMX frameset)
Zo, bijna alles is b...ErikvanD — 09:27 PM
Opknappen Flevoracer
I know, dat is de mi...ErikvanD — 05:20 PM
Opknappen Flevoracer
In het kader van mos...Lopopodium — 05:13 PM
Een pijn in mijn rug fiets
Staat regelmatig op ...JarnoH — 02:35 PM
Ziet er mooi uit all...gideon — 06:00 AM
Je hebt er echt zin ...Roepers — 12:31 AM
Goed bezig! Leuk om ...JarnoH — 12:21 AM
Nu je het zegt; die ...Lopopodium — 12:11 AM
Mooie achtergrond oo...JarnoH — 12:05 AM
Bril spiegel op kickstarter
Ik heb voor de gein ...tegenligger — 10:24 PM
Net even een snelle ...ErikvanD — 08:43 PM