Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gewoon een leuk ritje
#9
(03-May-2023, 09:34 AM)365cycle schreef: Oh ja wacht, jij hebt die safety module er compleet op staan. Zit die niet gepopnageld? Zo ja, kan je dan geen kabeltje door een boutgat frotten? En dan de GoPro er bovenop ofzo.

Ik ga de Hotspot aanpassen, maar dan om er een achterlicht in te maken. Ik weet niet waarom dat achterwege gelaten is, want een kort ledstripje met rood licht kan er nog goed zitten en hoe hoger het achterlicht, hoe beter. Hij zit met twee inbusboutjes vast, dus je kunt van alles doen daarbinnen eventueel zelfs tijdelijk, maar ik rij echt altijd met de lamp in de hotspot "aan" om beter gezien te worden en dus wil ik 'm niet gaan vervangen door een camera. Er gaat volgens mij ook geen GoPro in passen, te breed. Een bulletcamera met aparte eenheid voor de accu en de SD-kaart in de velomobiel zelf, zou daar goed passen. Er bovenop, hmmmm. De hotspot is laag genoeg dat je er niet zo gauw per ongeluk tegen aan duwt en sowieso kan die wel wat hebben, maar als er een camera bovenop zit wordt de hevel een stuk langer en de kans dat je er eens achter blijft haken ook groter. Wat dat betreft heb ik slechte ervaringen met de lichtvin van Flevobike. Die is erg hoog en zo duw je vaak een van de zuignapjes los en vervolgens vliegt ie tijdens een rit eraf en blijft aan de draden bungelen. Zet je 'm vast met boutjes i.p.v. de zuignappen dan gaan de voetjes kapot.

Maar ik dwaal af. De bevestiging met de zuignappen voor de camera zijn een flink stuk groter dan die van de lichtvin en gaan zelden los. Ik heb die zuignapbevestiging al vele jaren in gebruik en je kan er op veel plekken op de body mee terecht zonder ooit te hoeven boren. Ik heb een koordje eraan zitten voor het geval de zuignappen onverhoopt toch eens los laten. Dat is dus niet het probleem, het probleem is dat beide camera's (de Garmin Virb en de GoPro) totaal verschillende bevestigingssystemen hebben en dus moet ik de zuignappenhouder aanpassen. Dat heb ik zojuist gedaan met behulp van een standaard cameramount en een een GoPro mount. Deze keer komt de camera verder naar achteren, bijna naast de smurfenmuts, want het lijkt me wel leuk om met de rijder over de schouder mee te kunnen kijken als het ware.

(03-May-2023, 04:02 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik begrijp gewoon het concept niet.

Een koplamp/voorlicht wil je volgens mij zover mogelijk naar voren hebben.

Ik heb naast de spiegels wel extra verlichting om een breder lichtbeeld te creëeren.
Daardoor valt er ook licht op de zijkant van de vm en dat is gunstig voor de zichtbaarheid, maar je wilt toch geen licht bovenop je vm?

Bij mensen zoals Ymte schijnt het licht zelfs in hun haar.

Je moet er echt eens mee gereden hebben in het donker Wim. Ik was aanvankelijk ook sceptisch maar hoorde er wel goede berichten over en heb een MilanGT rijder gevraagd naar zijn ervaringen. Dat heeft me over de streep getrokken.

Overdag is je zichtbaarheid voor anderen veel beter dan met een laag gemonteerde lamp.  Na de rit in het donker, terug na de Tulpentocht ben ik er helemaal zeker van, een lamp bovenop is fantastisch voor nachtblinden en tja, ook voor iedereen anders eigenlijk. Het schijnt ver en breed naar voren zonder tegenliggers te verblinden. Ik wordt zelf ook veel minder verblind en heb geen enkele moeite meer om de berm te zien. Waarom weet ik niet precies, maar zelfs de spiegels zijn onverminderd bruikbaar. Ik kon Theo, die achter me reed omdat hij wél steeds verblind werd, steeds goed zien totdat hij een keertje te ver achtergebleven was en letterlijk uit het gezicht verdween. Ik reed niet met de racekap, maar met de Ying-Yang deksel met schuim vanwege de regen. Ik geloof dat het niet nodig is om wat af te plakken, maar kan het natuurlijk eens proberen om te zien of het verschil maakt.

Ik heb ook een lamp voorin. Na vele jaren forenzen in het donker, weet ik dat mist en hoog gemonteerde lampen (bij de spiegels bv) een heel slechte combi is. Je kijkt dan tegen een witte muur aan. Die lamp voorin is dus mijn mistlamp en bij mist kan ik de Hotspot maar beter uit zetten. Bij de rit met Theo, zonder mist, heb ik gemerkt dat het voor het zicht naar voren geen bal uitmaakte of ik de mistlamp nu wel of niet aan had. De Hotspot lamp maakt de voorste lamp dus in de meeste gevallen compleet overbodig. Het is daarom jammer dat de Kellermann achterlichten gekoppeld zijn aan de mistlamp. Ik moet daarom beide lampen aan hebben en dat trekt natuurlijk meer stroom dan je graag wilt op een lange dag+nacht-tour.

Schijnt de Hotspot in je haar, dan lijkt me dat een teken dat je te hoog in de velomobiel zit en/of gespannen zit met het hoofd naar voren geneigd. Het wordt dan ook lastig nog lekker onder een racekap te zitten. Ik heb ook maar anderhalve vinger tussen mijn hoofd en de racekap. In mijn luchtgeveerde Bülk kan ik mijn hoofd lekker laten rusten tegen het dikke hoofdkussen en kom ik ook met 1.92m niet in de lichtbundel van de hotspot. Kan natuurlijk ook aan mijn dunne haar liggen  Rolleyes
Antwoord }


Berichten in dit topic
Gewoon een leuk ritje - door twilwel - 27-Apr-2023, 07:14 PM
RE: Gewoon een leuk ritje - door twilwel - 02-May-2023, 10:13 PM
RE: Gewoon een leuk ritje - door 365cycle - 03-May-2023, 12:31 AM
RE: Gewoon een leuk ritje - door twilwel - 03-May-2023, 08:25 AM
RE: Gewoon een leuk ritje - door 365cycle - 03-May-2023, 09:34 AM
RE: Gewoon een leuk ritje - door Wim -de roetsende - 03-May-2023, 11:04 AM
RE: Gewoon een leuk ritje - door 365cycle - 03-May-2023, 03:05 PM
RE: Gewoon een leuk ritje - door Wim -de roetsende - 03-May-2023, 04:02 PM
RE: Gewoon een leuk ritje - door twilwel - 03-May-2023, 05:01 PM
RE: Gewoon een leuk ritje - door 365cycle - 03-May-2023, 11:00 PM
RE: Gewoon een leuk ritje - door Fietsbennie - 03-May-2023, 06:58 PM
RE: Gewoon een leuk ritje - door twilwel - 03-May-2023, 07:52 PM
RE: Gewoon een leuk ritje - door melle z - 03-May-2023, 08:41 PM
RE: Gewoon een leuk ritje - door twilwel - 04-May-2023, 12:13 AM
RE: Gewoon een leuk ritje - door twilwel - 04-May-2023, 11:19 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Welke motor in QV?
En misschien nog e...bucovaina — 02:40 PM
Welke motor in QV?
Zo'n bafang motor sl...Gideonaut — 02:36 PM
Alve's minivizier
Ik vroeg mij ook a...Hoekie — 02:35 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Ik wilde het niet pr...bucovaina — 02:35 PM
Welke motor in QV?
Ik vermoed dat het d...bucovaina — 02:31 PM
Alve's minivizier
Ik heb bergen van di...Gideonaut — 02:29 PM
Welke motor in QV?
Ik was niet helemaal...Hoekie — 02:26 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
1 topic voor advies ...Bob Hagendijk — 02:16 PM
Welke motor in QV?
Op de rijbaan, s...bucovaina — 02:04 PM
nieuwe questpiloot
Heb je toevallige ...charhof — 02:02 PM
Welke motor in QV?
Dat is een lastige, ...Hoekie — 01:39 PM
Nieuw hier!
Alleen waarom nog ...Wim -de roetsende — 01:31 PM
Alve's minivizier
Geen commentaar. I...Wim -de roetsende — 01:29 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Waarom is dit gespli...Wim -de roetsende — 01:28 PM
Welke motor in QV?
En misschien nog een...Willeke_IGKT — 01:21 PM
Welke motor in QV?
Op de rijbaan, sta...Hoekie — 01:13 PM
Welke motor in QV?
Dubbel post. Dit top...Hoekie — 12:54 PM