Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Q501: het project
#27
(09-Feb-2024, 09:56 AM)TimSch schreef: Wat is dit toch een mooi forum  Smile Dank voor alle input en aanvullingen erop! 
Eens Big Grin Dit topic loopt ook echt mooi, waardevolle aanvullingen van alle kanten én allerlei verschillende inzichten.

(09-Feb-2024, 09:56 AM)TimSch schreef: Ik zal eens een schemaatje uitwerken met nieuwe verlichting rondom. Waarbij hergebruik van (een deel van) de bekabeling dus een optie is. 
Had je op www.velomobiel.nl al Onderhoud -> Handleidingen gevonden?
Deze staat daar bijvoorbeeld op:
https://www.velomobiel.nl/handleidingen/...22_web.pdf

Die van de 6V Quest is er volgens mij niet, maar volgens mij zijn die sowieso vrij "random" gebouwd, telkens verschillende componenten.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
#28
Die handleidingen ken ik wel. Sterker nog: ik heb de originele, bijgeleverde handleiding geplastificeerd bij Q501 gekregen, incl foto van de fiets bij oplevering op de voorkant :-)
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#29
Het gaat nog niet hard met het project, teveel andere dingen met meer prio die aandacht vragen. Maar wel onderzoek gedaan naar de volgende stap en dat is het 6v circuit omzetten naar 12v.

Ik heb dit draadje over accu's geïnteresseerd meegelezen, maar het duizelt wel een beetje nu voor deze eenvoudige schoolmeester die niet zelf accu's bouwt of bijzonder onderlegd is in elektrotechniek. 

Ik ben nu dus benieuwd of de heren experts iets zinnigs kunnen zeggen over welke accu's (minstens 2) ik nu voor Q501 het beste kan kopen. Mijn plan voor de conversie nu:

- alle huidige verlichting gaat eruit

- koplampen: hier had ik in het Licht in het Donker draadje al iets over gepost. Ben er nog niet uit welke ik nu erin ga zetten, maar neig naar 2 van die Lunivo's.

- knippers/achterlichten/remlichten/dagrijlichten: Ik denk aan Motoism combi lampjes: voor combi knippers/positie en achter 3-in-1. Beetje Kellerman-achtig maar dan een set voor de prijs van een enkele Kellerman ;-) Ik twijfel nog over een paar extra knipperledjes voorin of alleen die combilampjes die ik nu voor me zie op/bij de spiegels ergens. 


- aangevuld met een Garmin Varia 515 achterop, maar die heeft weinig invloed op het circuit :-)

Ik las in eerdergenoemd accudraadje over LiPo accus van 4 tientjes. Die vind ik interessant. Maar dan lees ik over 14.4v ipv 12v. Wat betekent dit voor de conversie? Maakt dat weinig uit, gewoon 12v lampen aansluiten en dan gaat het goedkomen? Of moet ik iets ingewikkelds inbouwen? Kan ik bedrading straffeloos hergebruiken?

Benieuwd naar de expert adviezen :-) Graag een beetje in lekentaal ;-)
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#30
Ik ben geen expert, maar ik kan het meeste dat geschreven wordt wel volgen.

Om je gerust te stellen even het volgende voorbeeld. In mijn jeugd ('70-'80) van de vorige eeuw stond er 220V op het stopcontact in de muur. Dat is tegenwoordig opgeschroefd naar 240V. En de oude wasmachine draait ook nog prima op 240V. Bij accu's is er ook nog wel eens een verschil tussen de meting onbelast en belast.

Natuurlijk is het mogelijk om een electrisch circuit kapot te krijgen met 14,4V als het gebouwd is voor 12V. De oude gloeilamp zou probleemloos van 12V naar 14,4V gaan. Moderne lampen hebben vaak een zooi electronica, waardoor het moeilijk precies aan te geven is waar de grenzen liggen. Zeker omdat er een hoop goedkoop geproduceerd wordt, waardoor er ook verschillen kunnen zitten tussen twee lampen die in hetzelfde proces zijn gefabriceerd.

Zelf zou ik geen moeite hebben om een lamp voor 12V aan te sluiten op 14,4V. Ik zou, als de bedrading er nog goed uitziet, die zeker niet vervangen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#31
(29-Feb-2024, 05:47 PM)datakneder schreef: In mijn jeugd ('70-'80) van de vorige eeuw stond er 220V op het stopcontact in de muur. Dat is tegenwoordig opgeschroefd naar 240V. En de oude wasmachine draait ook nog prima op 240V. 
Waar haal je dat van de 240 volt?
Complete lijst van gebruikte stekkers, netspanning & frequentie per land (worldstandards.eu) schreef:Land / staat / territorium | Enkelfasige netspanning (volt) | Frequentie (hertz)
België | 230 V | 50 Hz
Duitsland | 230 V | 50 Hz
Nederland | 230 V | 50 Hz
Wat ik een keer van mijn broer begreep, is dat men het eventueel voorplan is om het te verhogen naar 240 volt. Maar dat het toch minder onschuldige is dan het lijkt voor de oudere niet aangepaste elektronica.

Bekijk ook eens dit:
accu spanning van 14,4 volt te hoog voor led lampen - camperforum.nl
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#32
Het was vroeger ongeveer 220 in Nederland en 240 in Engeland, maar in de praktijk was het vaak hetzelfde, het kon in Nederland pieken en in Engeland wat lager zijn.
De meeste dingen waren berekend op 230, sommige dingen gingen wel fout als er een piek was, zoals de lamp in onze oude diaprojector.
Bij het officieel omzetten naar 230 was ons beloofd dat de pieken veel minder vaak voor zouden komen en nog steeds niet hoger dan 240 zouden worden.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat er constant 240 volt op ons net komt te staan.

Ik heb een nieuwe projector gekocht, voor de oude die mijn opa in de jaren 50 of 60 had gekocht waren geen lampen te vinden die 230 volt aan konden. En die nieuwe projector staat ook al jaren ongebruikt.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#33
Max. is momenteel 253 volt (230V + 10%), dan pas slaat je zonnepaneelomvormer af. En er gaan stemmen op dit nog verder te verhogen naar 263 volt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#34
Hm. 220/230/240v is niet echt van toepassing op mijn vraag/dit topic...
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#35
(29-Feb-2024, 08:53 PM)TimSch schreef: Hm. 220/230/240v is niet echt van toepassing op mijn vraag/dit topic...

Check die link die ik plaatste, als ik dat topic beetje goed begrijp. Dan is die 14,4V gewoon echt te veel voor sommige leds.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#36
Ok zoals ik al aangaf ben ik geen expert. Het blijkt niet 240V standaard, maar 230V standaard. Het punt dat ik probeerde te maken was dat ik spanning niet per sé op één precies gedefiniëerde waarde hoeft te zijn. Gelukkig heeft het forum genoeg leden om mij te corrigeren en volgens mij is de link van Hardloper precies wat TimSch nodig heeft.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#37
(29-Feb-2024, 08:56 PM)Hardloper schreef:
(29-Feb-2024, 08:53 PM)TimSch schreef: Hm. 220/230/240v is niet echt van toepassing op mijn vraag/dit topic...

Check die link die ik plaatste, als ik dat topic beetje goed begrijp. Dan is die 14,4V gewoon echt te veel voor sommige leds.

Link had ik gezien hoor, dank daarvoor! Het is dus zaak op te letten tot hoeveel volt de lampen die ik wil aankunnen, in het geval van de meeste koplampen zie ik dat dat geen probleem is. Die knippers moet ik even dubbelchecken.

Rest alleen de vraag rondom de accukeuze...
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#38
Sorry, ben wel expert Big Grin  maar kan je niet zo goed helpen.
Ik knutsel mijn accu's namelijk zelf in elkaar, en oop ze niet nieuw.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
#39
(29-Feb-2024, 08:50 PM)LigfietsWilsum schreef: Max. is momenteel 253 volt (230V + 10%), dan pas slaat je zonnepaneelomvormer af. En er gaan stemmen op dit nog verder te verhogen naar 263 volt.

Ook een netbeheerder?

Ik pakte al gelijk de Netcode erbij, want ik bemoei me niet met spanningen, laat staan onder de 110.000 V  Big Grin.

De zogenaamde kwaliteit van de spanning die een netbeheerder op het overdrachtspunt in je huis (de e-meter) moet garanderen wordt in artikel 7.3, eerste lid, van de Netcode elektriciteit gedefinieerd. Die moet binnen het bereik van -15% tot +10% rondom 230 V zitten. Dus dan zit je tussen 195,5V en 253V. Apparaten voor 230V worden daarom ook (in principe) ontworpen om binnen dit bereik prima te functioneren.

Maar aan deze informatie heb je helemaal niets als je als je een 14,4V batterij hebt en een 12 V lamp....  Doh

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT , 365cycle
#40
(01-Mar-2024, 11:17 AM)Raymond schreef: Maar aan deze informatie heb je helemaal niets als je als je een 14,4V batterij hebt en een 12 V lamp....  Doh

Big Grin
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:
#41
Toch nog even wat overwegingen delen. Ik kijk nu naar 2 accu's: 

Deze: KLIK Lithium zonder BMS

Of

Deze: KLIK (Met dank aan Grrrrrene in het accudraadje). LiFePO4 met BMS

Wie kan me nou uitleggen wat nou precies de verschillen zijn die ik ga merken in dagelijks gebruik? Is LiFePO4 in alle gevallen gewoon de betere keus? (dus gewoon ietsje meer betalen en niet zeuren). 

Ik begrijp zelf nu inmiddels na het bestuderen van het accudraadje dat optie 1 een groter brandgevaar is. Maar verder? Wat merk ik van een BMS bijvoorbeeld? (ik mis het nu niet denk ik). Waar kan ik waarschijnlijk langer mee doen? Klopt het dat LiFePO4 ook nog eens minder belastend is voor de planeet? Wat vinden de 12v lampjes ervan?
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#42
Ik heb in een ander topic hier, volgens mij ook n.a.v. een opmerking van jou, een half boekwerk geschreven over de verschillen in gebruik tussen met en zonder BMS, en het verschil in spanning tussen LiPo/LiIon en LiFePO4.
Vandaar ook mijn radiostilte hier: Ik denk dat je op zoek bent naar een "je moet dit doen" antwoord, en dat antwoord is sterk afhankelijk van je eigen voorkeuren. Dat antwoord vinden kost mogelijk wat studie.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Raymond , Willeke_IGKT
#43
(01-Mar-2024, 04:55 PM)365cycle schreef: Ik heb in een ander topic hier, volgens mij ook n.a.v. een opmerking van jou, een half boekwerk geschreven over de verschillen in gebruik tussen met en zonder BMS, en het verschil in spanning tussen LiPo/LiIon en LiFePO4.
Vandaar ook mijn radiostilte hier: Ik denk dat je op zoek bent naar een "je moet dit doen" antwoord, en dat antwoord is sterk afhankelijk van je eigen voorkeuren. Dat antwoord vinden kost mogelijk wat studie.

Ik heb het 'accu draadje' nog eens teruggelezen. Ik heb daar geen enkele vraag in gesteld of opmerking gemaakt, maar dat terzijde. Inderdaad vond ik je uitleg over BMS, het was in tegenstelling tot een redelijk deel van de rest van dat draadje en je bijdrages redelijk te begrijpen voor een leek. Dank daarvoor dus. 

Je aanname over dat ik een sturend antwoord zoek is niet helemaal correct (las ik laatst niet ergens de afkorting NIVEA  Tongue ). Dat accudraadje is simpelweg voor mij als niet elektrotechnisch onderlegd persoon lastig te volgen eerlijk gezegd. Veel jargon en berekeningen met afkortingen. Ik heb heus school gegaan maar ik vroeg het hier nogmaals om hopelijk in iets meer lekentaal advies te krijgen. 

Hoe dan ook: ik bestel zo'n LiFePO4 met BMS. Lijkt me geen verkeerde keuze.
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#44
(01-Mar-2024, 06:43 PM)TimSch schreef: Ik heb het 'accu draadje' nog eens teruggelezen. Ik heb daar geen enkele vraag in gesteld of opmerking gemaakt, maar dat terzijde.
My bad, zal iemand anders geweest zijn ofzo. Overigens: het is zeker niet aanvallend bedoeld.

(01-Mar-2024, 06:43 PM)TimSch schreef: Je aanname over dat ik een sturend antwoord zoek is niet helemaal correct (las ik laatst niet ergens de afkorting NIVEA  Tongue ). Dat accudraadje is simpelweg voor mij als niet elektrotechnisch onderlegd persoon lastig te volgen eerlijk gezegd. Veel jargon en berekeningen met afkortingen. Ik heb heus school gegaan maar ik vroeg het hier nogmaals om hopelijk in iets meer lekentaal advies te krijgen.
Snap ik, maar op een gegeven moment is mijn laatste opmerking weer van toepassing: wat eigen onderzoek is denk ik de juiste weg. Of gewoon je neus stoten en met de opgedane kennis verder gaan...

(01-Mar-2024, 06:43 PM)TimSch schreef: Hoe dan ook: ik bestel zo'n LiFePO4 met BMS. Lijkt me geen verkeerde keuze.
...en als je toch gaat experimenteren is een LiFePO4 met BMS een hele veilige keuze.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
#45
Het enige dat je echt niet moet doen met een accu zonder BMS:
-een lader die, simpel gezegd, maar twee draadjes heeft. Dan raken naar verloop van tijd de cellen uit balans.
-te diep ontladen. Helaas hangt het heel erg van de specifieke installatie af hoe snel je dat ziet.

Beide resulteren mogelijk in een veiligheidsprobleem.

Met een (goed) BMS voorkom je deze problemen.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT , 365cycle
#46
Ik denk ook dat het met de meeste lampjes wel goed gaat, als de boel net iets meer spanning heeft. Veel voorlampen zijn beschikbaar in een E bike versie, die dan werk met een iets tussen 6 en 42, volt 60 volt heb ik ook al wel gezien. Daarvoor zal het niet uitmaken of het 12 of 14 volt is. Ook bij motorfietsen schommelt het vermoedelijk nogal. Om te kunnen starten is er veel kracht nodig uit de accu, dus kiest men een accu met ruim voldoende capaciteit, niet eentje die het net redt. en dan niet als het koud is en de spanning wat gezakt. De werkelijke spanning ligt daarbij dus boven de 12v.

Een klein beetje schommelen kunnen de meeste systemen wel hebben, maar ja wat is een klein beetje. Bij de voorlamp dus vaak 6-42. Bij de 12v motorfiets lampjes zie je bij 9 volt nog wel enige actie, maar toch echt niet zo veel licht als bij 12v. 14v zal waarschijnlijk wel goed gaan. 18 of 24 zou ik niet zomaar aandurven. Maar ik heb er ook niet veel verstand van.

Het scheelt ook wel of je aan het klooien bent met een setje van 20 euro van ali, amazon, of shin yo.de of met een setjes Kellerman's van 150 euro. Dat doet toch iets meer zeer in de portemonee als het mis gaat.

Van accutechniek heb ik verder niet heel veel verstand. Dus daar zeg ik dan maar niks over. Op een gegeven moment moet je toch maar een keuze maken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#47
De capaciteit van een accu uit zich niet in een hogere spanning, maar in een spanning die langer stabiel blijft.
Verder maakt het voor een koplamp idd niet uit omdat die een vaste spanningsregelaar heeft. Voor het hele deel van het circuit dat niet achter een spanningsregelaar zit ligt dat anders; een keer een volle 3S accu aan een fiets die opgebouwd was voor 2S prikken heeft mij een hoop soldeer- en lijmwerk opgeleverd; achterlicht, knipperlicht automaat en alle knipperlichten waren stuk. Dat is dan dus 12,6 V ipv 8,4 V
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#48
Dat is dan ongeveer 50% meer, van 12 naar 14,4 is 20% meer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik zat middenin de r...Bob Hagendijk — 04:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik zat middenin een ...365cycle — 03:47 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij omdat ...Raymond — 03:35 PM
Geen ligger, wel interessante techniek
Ik had een paar jaar...Gideonaut — 09:26 AM
Geen ligger, wel interessante techniek
Ik wist even niet wa...365cycle — 08:33 AM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Het "grapje&quo...365cycle — 08:12 AM
M5 M-racer opbouw
En dat hij gebruik...Lopopodium — 11:50 PM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Muntjes op het s...Lopopodium — 11:47 PM
Hallo
We gaan elkaar vas...365cycle — 10:46 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Auw!  De schildpad...Veloquest — 09:44 PM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
In de buurt waar ik ...Bob Hagendijk — 09:44 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Balen Veloquest! Maa...365cycle — 09:38 PM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Muntjes op het spo...365cycle — 09:36 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Auw! De schildpad m...ZoefZoef — 09:26 PM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Tja, vroeger was a...Bob Hagendijk — 09:26 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Dat is balen. Ik den...Willeke_IGKT — 09:18 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Damn, het ziet er ...Veloquest — 09:08 PM