Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden plakken
#1
Ik kon niet echt een logische plek vinden om dit bericht te plaatsen, vandaar dat ik het hier doe.

Binnenbanden plakken, dat is het onderwerp.

Benodigdheden:
Een (kapotte) binnenband (vanaf nu 'biba')
Schuurpapier
TipTop solutie
TipTop plakker
Hamer met ronde achterkant
Kopje koffie 
Geduld

Als eerste zoek ik uiteraard het gaatje. Lukt dat niet 'op 't oog' of 'in 't oog' (biba voor je ogen houden en de band langzaam voor je gezicht draaien), dan doe ik dat in de wasbak met lekker warm water. Waarom warm? Dat vind ik fijner  Wink 

Als de biba nog nat is, dan even goed afdrogen. 

Rondom het gaatje een ruime plek opschuren met het schuurpapiertje. Ik doe altijd een plek die groter is dan een munt van €2,-

Voordat ik het vergeet, check ook nog even de buitenband of daar nog iets scherps in is blijven steken. Anders blijf je aan het bandenplakken.

Ik doe altijd flink veel solutie op en rondom het gaatje, even iets uitsmeren met een vinger. Er zit dan echt een laagje met solutie op de biba. 

Dan probeer ik of ik de band iets kan oppompen, want ik vind het fijner om een band te plakken waar iets lucht in zit. Omdat er nu solutie op/in het gaatje zit, lukt dit meestal wel iets. Is het gat te groot, dan kan dit dus niet.

Daarna komt het allerbelangrijkste onderdeel van het bandenplakken......KOFFIE ZETTEN en daarna rustig en geduldig de KOFFIE OPDRINKEN. 
Dit mag wel 10 minuten duren. Is geen enkel probleem. Geniet er vooral van. Heb geduld.

Na het koffiedrinken plak je de plakker op de plek waar de solutie zit. De plakker is bij mij altijd kleiner dan de plek waar solutie zit. Het plastic beschermlaagje mag nog even blijven zitten.

Nu komt de hamer om de hoek kijken. Zorg dat de biba op een schone plek ligt en ga dan met de RONDE achterkant van de hamer op de plakker tikken, vooral op het randje waar de plakker de band raakt. Dit bevordert het vulcanisatieproces is mij verteld.

Verwijder nu voorzichtig het plastic beschermlaagje vanuit het midden. Trek niet zomaar aan de zijkant, want in theorie zou dan de plakker kunnen loslaten. Gebeurt na al dat 'hameren' trouwens meestal niet meer.

Dat was het. Veel plezier met het plakken van de biba's.

Zijn er nou mensen die het heel anders doen? Leuk, beschrijf hieronder maar hoe.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik plak mijn binnenbanden ongeveer hetzelfde, maar in een korter tijdbestek. Gewoon opruwen van de butyleen binnenband rond het lek en royaal insmeren met een solutie. Als de solutie is opgedroogd, wat vrij snel gaat, gaat de plakker er op. Met de duimen aandrukken en dat zaak is geregeld. Binnenband licht vullen met lucht, in de buitenband leggen en de zaak gelijk monteren op de velg. Nog geen 10 minuten werk. Vind bandenplakken een leuke bezigheid en doe dit al 60 jaar.

Onderweg, bij regen, plak ik nooit. Vullen met latex en oppompen. Heb zo 2 jaar gereden met een meidoorn er in. Later die doorn uit de buitenband verwijderd en de binnenband alsnog geplakt. Latex zit er nog in. Rij nu zes met diverse fietsen en slecht een keer lek gereden.

Koffie drinken doe ik nooit. Koffie is voor mij zwaar verontreinigd drinkwater. Smile

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
De handelingen die nodig zijn om de band te plakken duren nog geen 3 minuten.

Het zetten van de koffie en het opdrinken is eigenlijk het meeste werk. Dit onderdeel is natuurlijk wel een beetje met een knipoog bedoeld. Het gaat er vooral om dat je even geduld moet hebben, voordat je de plakker erop plakt.

Ik heb slechte ervaringen met te snel plakken.

Bovenstaande methode is ook door verschillende fietsenmakers beoordeeld als goed.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#4
Heb altijd een nieuw binnenbandje bij me. Onderweg (en zeker bij regen) plak ik nooit. Wel de buitenband inspecteren en de boosdoener (glas, steentje, doorntje) verwijderen. De lekke biba plak ik thuis wel op m'n gemak (onder het genot van een bak koffie). Als ik hem al plak.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik plak trouwens ook nooit onderweg, altijd thuis.

Ik heb zelfs 2 biba's per soort/maat band bij mij.

Dat betekent dat ik dus altijd met 4 reserve biba's aan het fietsen ben.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#6
De ? hamer truuk kende ik nog niet.

Ik heb gemerkt dat als je oude plakkers gebruikt deze weliswaar aanvankelijk goed lijken te plakken maar het bij hoge druk alsnog begeven. Gisteren net ervaren. Niet leuk. Zeker niet twee keer achter elkaar.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ik vervang plaksetjes elk jaar om deze reden. In plaats van een hamer druk ik de plakker op de band gedurende een minuut met behulp van de bandenlichters stevig op elkaar. Het plastic? Laat ik gewoon zitten....
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt, mis ik mijn verstand nog het meest
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(17-May-2017, 11:55 PM)tegenligger schreef: De ? hamer truuk kende ik nog niet.

Ik heb gemerkt dat als je oude plakkers gebruikt deze weliswaar aanvankelijk goed lijken te plakken maar het bij hoge druk alsnog begeven.  Gisteren net ervaren. Niet leuk. Zeker niet twee keer achter elkaar.

Ik heb even gegoogled op "solutie, vulcanisatie, banden" en toen kwam deze link tevoorschijn.

http://www.bikeboosting.nl/index.php?bbp

Ik ben dus niet de enige die de hamertruc kent.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ik heb steeds meer moeite met banden plakken. Dat komt niet door verjaring van de plaksetjes (of mijn eigen verstand Tongue ). De meeste binnenbanden lijken met een ander procedé geproduceerd te worden en zijn niet meer glad aan de buitenkant. Ze hebben tegenwoordig allemaal een uitgebreid patroon van gietrandjes op het oppervlak waardoor het vrijwel onmogelijk wordt om een goede afdichting van de plakker te krijgen. Ieder gaatje is dan bijna automatisch nieuwe binnenband.

Jarenlang kocht ik banden voor de gewone fietsen van de familie hier bij de Hema om de hoek. De binnenbanden hielden het goed, en waren bij een prikgaatje uitstekend te plakken. Ook die hebben me afgelopen jaar onaangenaam verrast met meerdere binnenbanden waar niet alleen dat gietpatroon op zat, maar waar bovendien binnen enkele maanden lekkage onstaat op de aanhechting van het ventiel aan de band. Dus ook geen banden meer van de Hema voor mij.

Zijn er nog binnenbanden te koop die wel vlak en goed te plakken zijn?
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(03-Jul-2017, 11:43 AM)AZanNL schreef: Zijn er nog binnenbanden te koop die wel vlak en goed te plakken zijn?

Ik heb goede ervaringen met Schwalbe binnenbanden. Naadloos, stevig en goed te plakken.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ik gebruik ook alleen Schwalbe. Net nog één geplakt, mooi glad en perfect te plakken.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM