Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lithium accu's in velomobielen, is dat echt een goed idee?
#30
(21-Nov-2023, 02:23 PM)LigfietsWilsum schreef: Probleem zit idd in het laden, te lang op te hoge spanning, waarbij de accu zelf dan ook nog geïsoleerd is (thermisch gezien)
Telefoon aan de lader onder het hoofdkussen bij pubers is een favoriete.
De kans dat het fout gaat is niet zo groot, maar door de grote aantallen komt het toch met regelmaat voor als ik mijn BHV-brandweer-instructeur mag geloven.
Er wordt daarom steeds op gehamerd: alleen met direct toezicht laden.
De rest van de risico's valt in het niet bij het laden, mits het spul goed is aangesloten en er geen sluiting kan ontstaan.
Klopt. Telefoons 's nachts zonder toezicht laden is sowieso wel spannend, al deed ik het vroeger ook gewoon.
Moderne telefoons zijn zo snel op te laden dat het eigenlijk ook gewoon niet meer nodig is. Mijn toestel is in een halfuurtje vol.

(21-Nov-2023, 02:24 PM)twilwel schreef: Ik beschik over een nogal levendige fantasie. Is het zo dat je niet exact kunt weten wáár de kabels smelten en dat je kabelboom, die immers grotendeels onzichtbaar weggewerkt is, niet meer betrouwbaar is?
Klopt, een kabelboom waar een dusdanig lading stroom doorheen is gegaan is niet meer zomaar te vertrouwen. Aan de andere kant: Als de kabelboom de zwakste schakel is of (bij voorkeur) er zit een hoofdzekering in, dan zou ik er naar neigen om "if it works it's all good" te denken.

(21-Nov-2023, 03:01 PM)Tegelfanaat schreef: Moderne USB, aangeduid met USB-PD voor "Power Delivery", ondersteunt verschillende voltages.
In die standaard zit ook opgesloten dat de stroomtoevoer altijd begint met 5V (en formeel gezien max 1A, maar in de praktijk zal je waarschijnlijk gewoon tot 5A krijgen als de stroombron kan leveren en het aangesloten apparaat het vraagt). Hogere spanningen dus alleen "in overleg".
De USB-aansluiting die ik in één van m'n fietsen heb levert 5V met welke stroom je dan ook vraagt, maar vanaf 8A kan de buck converter het niet meer aan. M'n telefoon laadt daarop echter met precies 1A, m'n Garmin Edge 130 zelfs met minder (de 840 doet wel gewoon 1A).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel


Berichten in dit topic
RE: Lithium accu's in velomobielen, is dat echt een goed idee? - door 365cycle - 21-Nov-2023, 06:22 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
We hebben nu dus e...Hardloper — 04:40 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Oei, burgerlijke ong...ZoefZoef — 04:17 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
We hebben nu dus een...365cycle — 03:52 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..een verkoper opeen...ZoefZoef — 03:40 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Bij 500 watt zonder ...Jeroen S — 03:40 PM
Alve's minivizier
Op de houten had ik ...Jeroen S — 03:35 PM
Welke motor in QV?
En misschien nog e...bucovaina — 02:40 PM
Welke motor in QV?
Zo'n bafang motor sl...Gideonaut — 02:36 PM
Alve's minivizier
Ik vroeg mij ook a...Hoekie — 02:35 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Ik wilde het niet pr...bucovaina — 02:35 PM
Welke motor in QV?
Ik vermoed dat het d...bucovaina — 02:31 PM
Alve's minivizier
Ik heb bergen van di...Gideonaut — 02:29 PM
Welke motor in QV?
Ik was niet helemaal...Hoekie — 02:26 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
1 topic voor advies ...Bob Hagendijk — 02:16 PM
Welke motor in QV?
Op de rijbaan, s...bucovaina — 02:04 PM
nieuwe questpiloot
Heb je toevallige ...charhof — 02:02 PM
Welke motor in QV?
Dat is een lastige, ...Hoekie — 01:39 PM