Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lithium accu's in velomobielen, is dat echt een goed idee?
(05-Dec-2023, 08:59 PM)Roepers schreef: De rest ook, maar toen ging het over een buurman en een brand mogelijk veroorzaakt door een thermal runaway. Dat vond ik vaag.

Weet je. Ik vraag mij gewoon af hoe groot de risico's nu echt zijn. Elektriciteit in huis is sowieso een risicofactor voor brand. Hoeveel voegen de Lithium-ion batterijen daar nu aan toe? Zijn de risico's verdubbeld? In  heel veel huishoudens zijn verschillende lithium-ion batterijen. Is daar geen statistiek over? En hoeveel dragen elektrische fietsen nu bij aan brandgevaar?  Dan krijgen we toch een indruk hoe groot de risisco's nu echt zijn?

Dat is toch geen gekke vraag? Er wordt paniekerig gedaan over Lithium-ion batterijen en er bestaat een risico. Maar hoe groot is dat risico dan, ook afgezet tegen de andere risico's die we lopen? Ik ben nog geen adviezen tegengekomen om metalen kisten aan te schaffen om daar  de accu van een elektrische fiets in te doen. Waarom niet? Omdat  we niet weten wat de risico's zijn? Om de consumenten niet af te schrikken voor het kopen. Omdat men werkt aan verbeteringen waardoor die kisten overbodig zullen worden? Of omdat de risico's beperkter zijn dan de indruk die men hier en daar soms wekt?
Ik vraag het mij gewoon af.

Groet,

Marco

Duidelijker krijgen wat de risico's zijn is waar dit draadje om gaat. Maar ook wat we eraan kunnen doen. Er is geen reden tot paniek, maar toen ik dit draadje begon wist ik dat nog niet.

De post op het Velomobilforum: Twee huizen die in de fik gaan (geen paniek, het is uitzonderlijk) wanneer een lithium accu staat te laden en er wordt bij genoemd dat waarschijnlijk de lader een verkeerd voltage leverde. Dat duidt toch sterk op een thermal runaway dunkt me. Ik heb me voorzichtig uitgedrukt omdat de post op het velomobilforum net niet specifiek genoeg is. Kennelijk ben ik te vaag geweest hoe ik dit interpreteer. Laat het dan duidelijk zijn dat ik weinig twijfel erover heb dat het hier om een thermal runaway ging, met als oorzaak een defecte lader. Is er echt iemand die hier serieuze twijfel over heeft?
Het is anekdotisch bewijs uiteraard. N=1 enzo. Wat ik wilde laten zien is, hoe verwoestend zelfs een kleine accu kan zijn.  In het allerergste geval.

Wat betreft adviezen over metalen kisten: ik heb in de allereerste post al geschreven dat verzekeringen precies dát adviseren voor e-bike accu's: metalen kisten om je e-bike accu in te doen. quote van ABN Amro verzekeringen "Hiermee voorkom je niet alleen dat je pand afbrandt, maar ook het risico dat je niet meer verzekerd kunt worden." (https://www.abnamroverzekeringen.nl/arti...en-opladen)
DISCLAIMER: Het risico van niet verzekerd kunnen worden geldt voor ondernemers, dus zeg maar een fietsenmaker met een hele rits e-bikes in de winkel.

Laat ik je echter gerust stellen. Afgaande van wat ik tot nu toe geleerd heb en toepasbaar is op onze accu's. Met een goede lader, bij een temperatuur die de accu aangenaam vindt om geladen te worden, er geen kapotte draden zijn die kortsluiting maken en de accu zit in een hardcase, zijn er vrijwel geen risico's. Temeer omdat onze accu's minder energie-inhoud hebben dan e-bike accu's.

Echter, wanneer het wel mis gaat en je bent er niet op tijd bij dan kunnen de gevolgen zeer ernstig zijn.
We hebben inmiddels vastgesteld dat je de accu in een emmer water kunt dumpen. We weten zelfs exact hoeveel water dat moet zijn en dat het geen goede methode is om thee te zetten.
Maar accu dumpen in water vereist snelle actie. Het werkt alleen wanneer je de accu onder ogen hebt en direct kunt reageren. Als het een van die uitzonderlijke gevallen is dat een volle cel heftig ontbrandt en rook uitbraakt dan heb je een dilemma. Je moet direct kiezen: naar buiten vluchten om geen giftige rook in te ademen met het risico dat er grootschalige brand uitbreekt of brandwonden riskeren bij het oppakken en wegbrengen van de accu.

Daarom lijkt het me toch sterk aan te raden om, net als de verzekering wil, een simpele voorzorgsmaatregel te nemen. En dat is, de accu laden in een stalen kist. Dan maakt het niet uit of je er al dan niet bij bent, de brand dooft vanzelf uit na verloop van tijd (mits de kist niet te dicht bij brandbare objecten is, dat wel). Als bonus kun je, wanneer je toevallig wél in de buurt bent, de kist met accu en al veilig naar buiten dragen. Je kunt zelfs de tijd nemen een HPE ademmasker op te doen als je die hebt. Om de kosten van een gebruikte munitiekist hoef je het niet te laten. En om nog maar een mogelijk scenario te noemen: ik lig te slapen, accu ligt aan lader, raakt overladen en een cel vliegt in de brand in de kist, rookmelders gaan af en ik verlaat het pand, de accu dooft uit in de kist. Of wanneer de rookontwikkeling meevalt kan ik er ook voor kiezen de kist naar buiten te dragen. Geen idee wat ik in zo'n situatie precies doe, dit is zo'n moment dat paniek toe kan slaan.

Persoonlijk ga ik nog een stap verder en ga geleidelijk over (net als e-bike en EV fabrikanten) op LifePo4 accu's die vrijwel geen thermal runaway risico hebben. Als ik echt bang was, zou ik de 100Wh/14,4V Lipo die bij m'n velomobiel is geleverd meteen weg doen. Met mijn huidige kennis en nu ik de munitiekist heb, weet ik dat ik lipo's veilig kan laden bij een geëigende temperatuur in huis.

Ik heb geen statistieken over fiets accu's en betwijfel of die er zijn? Het interesseert me niet zo, want ik weet ook zo wel dat de risico's erg laag zijn. Ik wil echter voorbereid zijn voor het geval dat. Ik zag wel statistieken uit de tweede hand over branden bij EV's zonder bronvermelding en de cijfers zijn echt heel laag. Maar het gebruik van lithium accu's neemt toe en brandweer en verzekeringen gaan ermee aan de slag.

Het is veel informatie en misschien is het goed om de verzekering nog eens aan te halen hoe je het gevaar van lithium accu's in moet schatten. "Niet voor niets heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) lithium-ion-accu’s onlangs geclassificeerd als extreem brandgevaarlijk, met een even groot brandrisico als CNG (aardgas onder druk) en waterstof"

In die geest: Een tankje met campinggas is niet gevaarlijk, maar je gaat er niet onachtzaam mee om. Je laat geen gas ontsnappen en je slaat het tankje niet op naast de open haard. Met onze lithium accu's hoeven we ons ook geen zorgen te maken, maar er wel voorzichtig mee omspringen.
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: Lithium accu's in velomobielen, is dat echt een goed idee? - door twilwel - 06-Dec-2023, 03:30 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Alve's minivizier
Onder andere omd...Wim -de roetsende — 05:26 PM
Kilometer topic
Ik heb mijn huidige ...Willeke_IGKT — 05:04 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Same here (reactie o...voodoo — 04:44 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
We hebben nu dus e...Hardloper — 04:40 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Oei, burgerlijke ong...ZoefZoef — 04:17 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
We hebben nu dus een...365cycle — 03:52 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..een verkoper opeen...ZoefZoef — 03:40 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Bij 500 watt zonder ...Jeroen S — 03:40 PM
Alve's minivizier
Op de houten had ik ...Jeroen S — 03:35 PM
Welke motor in QV?
En misschien nog e...bucovaina — 02:40 PM
Welke motor in QV?
Zo'n bafang motor sl...Gideonaut — 02:36 PM
Alve's minivizier
Ik vroeg mij ook a...Hoekie — 02:35 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Ik wilde het niet pr...bucovaina — 02:35 PM
Welke motor in QV?
Ik vermoed dat het d...bucovaina — 02:31 PM
Alve's minivizier
Ik heb bergen van di...Gideonaut — 02:29 PM
Welke motor in QV?
Ik was niet helemaal...Hoekie — 02:26 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
1 topic voor advies ...Bob Hagendijk — 02:16 PM