Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Medeliggers onderweg
#53
(21-Sep-2017, 11:56 PM)tegenligger schreef: Zo dat is een flinke tocht. Het was inderdaad lekker fietsweer vandaag.
Maar geen enkele ligfietser zien geeft wel te denken. Het worden er steeds minder, vrees ik.

Bij ons ligfietsclubje LOL worden het er juist steeds meer  Smile  

Casper en ik zijn ruim 6 jaar geleden begonnen en als nu iedereen zou komen, dan hebben we meer dan 20 rijders.

De beste reclame voor ligfietsen is ermee gaan fietsen. Laat je zien, dan realiseren andere fietsers zich ook dat er alternatieven zijn. Zeker als ze last hebben van zere polsen, rug of zadelpijn.

Maar goed, dat hoef ik niet tegen jullie te zeggen. Jullie fietsen al  Wink

(22-Sep-2017, 08:16 AM)Roepers schreef: .........Ik denk dat één van de oorzaken is dat vele eigenaars hun ligfiets hoogst incidenteel berijden. Dus het seizoen om op hun ligfiets te stappen is voor die ligfietsers aan het aflopen. Je komt ze bovendien doordeweeks hoogst zelden op hun ligfiets tegen........
Met een ligfiets ben je een opvallende verschijning, dat is een drempel om je ligfiets te gebruiken. Bovendien raak je niet aan je ligfiets gewend, lichamelijk en/of geestelijk. Of als je gaat fietsen met je partner, die absoluut geen ligfiets wil en dat je daarom maar ook rechtop gaat fietsen omdat dat meer gezellig is.  Ik denk trouwens dat de partner ook het signaal onbewust heeft afgegeven niet naast een ligfietser te willen rijden, dan kun je  net zo goed zelf op een ligfiets rijden. Dat alles maakt dat het gebruik maar heel incidenteel blijft.

De ligfietsers die ik ken, rijden juist zomer en winter gewoon door. Ze hebben trouwens wel bijna allemaal een vm  Big Grin 

Dat mijn fietsen opvallen, vind ik juist een voordeel.

Mijn partner rijdt ook op ligfietsen, wel zo gezellig. In haar geval is het trouwens o.a. een medische kwestie.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#54
Vandaag in Appingedam op de Dijkhuizenweg een gele/gouden Hurricane-achtige fiets. We hebben elkaar gegroet.
Antwoord }
Bedankt door:
#55
Gistermiddag net in Duitsland, vlakbij het Aamsveen een licht blauwe VM met dichte opvallende wielen (wat paars erin) gezien. Ik kwam daar op mijn ligger net uit Nederland en hij draaide weg in richting Nederland.
Antwoord }
Bedankt door:
#56
Een tochtje van 143 kilometer ditmaal. Toch nog een ligfietser. Bij Heerjansdam kwam ik een gele velomobiel tegen. Eigenlijk kwam ik er nog twee tegen: een geparkeerde grijze velomobiel in Den Haag zonder eigenaar, en een geparkeerde driewieler voor een garage met de eigenaar ernaast. Ik reken voor het gemak dan maar op twee.

Onderweg middenin Dordrecht nog bekogeld met waterballonnen. Type stoere knul waar de PVV zijn stemmen aan dankt, en zijn heldhaftige vrienden, die erg op afstand bleven toen ik afstapte, maar wel een grote mond en zelfs graag het woord 'kanker' in de mond nam (ik verstond verder eigenlijk geen woord wat hij verder tegen mij zei) toen ik hem wenkte even bij me te komen voor een goed gesprek. Er vond (uiteraard) geen goed gesprek plaats. Er vlogen alleen nog wat slechtgemikte ballonnen mijn kant uit voordat hij definitief uit zicht rende. Was een uurtje later wel weer droog.

Nog niet eerder zoiets meegemaakt. Jullie wel?
Antwoord }
Bedankt door:
#57
Lekker tocht(je) weer van 143 km. Je verhaal deed me ergens aan denken.

Toen er een keer een auto (met daarin een man aan het stuur en een vrouw ernaast) overdwars op het fietspad stond en ik een gebaar maakte met mijn hand dat ze moesten opschuiven, ben ik vervolgens de huid volgescholden door de hoog geblondeerde dame hangend vanuit het open raam. Ze bleven een halve kilometer naast me rijden scheldend dat ik een enorme looser was, dat ik op zo'n fiets reed, dat ik zelf op moest rotten. Toen het fietspad weer onderdeel werd van de weg, gingen ze me snijden op het fietspad. 
Ik bleef stoïcijns vooruit kijken. Toch werd ik er wel zenuwachtig van, omdat dit soort idioten je net zo makkelijk echt aanrijdt. Gelukkig stonden ze verderop in de file voor het stoplicht en kon ik via de stoep doorrijden.

Het is vaak het beste om dit soort lui totaal te negeren. Dat is niet altijd even makkelijk. 

Er is een stripje van Jan, Jans, en de kinderen, waar Jan pas s avonds in bed bedenkt wat hij had kunnen zeggen, na te zijn vernederd door een kerel op een feestje. En hij zegt dan in bed: maar mijn vrouw heeft een mooiere man!  Tongue
Daar moest ik toen wel aan denken.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#58
Vanmiddag een licht groene ligger gespot langs de Langeweg (n258) richting Axel in de buurt van de 2de verkorting en een rode Ketwiessel op de Middenweg bij Westdorpe.

Het wordt weer drukker met liggers hier in ZeeVla lijkt het wel.  applause

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#59
(21-Sep-2017, 11:04 PM)Lopopodium schreef: Nu bedenk ik me dat ik géén andere ligfietser heb gezien. Dat is me een paar maanden al niet meer overkomen, geloof ik...

Vandaag ook géén andere ligfietser tegengekomen. Ditmaal fietste ik weer in het oosten van het land waar mijn fiets de winterstalling in zal gaan (maar tot dat moment nog een paar tochtjes in de regio). Minder mensen en minder fietsen dan in de randstad, en het seizoen is ook wel aardig op z'n eind.
Antwoord }
Bedankt door:
#60
Vrijdag iets aparts gezien: een tandenligger. Een keek naar voren een keek naar achteren -> das raar....Op de middenpeelweg in brabant.
Antwoord }
Bedankt door:
#61
Vanochtend in Enschede even met een medeligger gepraat, ik was echter in vermomming op een vouwfiets, maar was ook onderweg naar het station om daarna verder te gaan net trein.
Antwoord }
Bedankt door:
#62
(08-Oct-2017, 11:12 PM)amararock schreef: Vrijdag iets aparts gezien: een tandenligger. Een keek naar voren een keek naar achteren -> das raar....Op de middenpeelweg in brabant.

Dat wordt een rug-aan-rug-tandem genoemd. Er bestaat zelfs zo'n Roeifietstandem.

Kijk hier: https://youtu.be/n5U6TEfHpdw
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#63
Wat zou eigenlijk de reden zijn dat die ligfietstandems altijd (?) zo zijn geconstrueerd dat de achterste persoon achteruit moet fietsen / roeien?
Antwoord }
Bedankt door:
#64
'Altijd' valt wel mee hoor. Bij de tandems van M5 en Nazca, om er 2 te noemen, kijk je beiden in de rijrichting.
Ik zou niet precies weten of vanuit constructief oogpunt de RAR opstelling voordelen heeft, wellicht sterktetechnisch makkelijker. Verder is op een gewone ligfiets de ketting al erg lang, op een tandem wordt dat nog eens erger. Voordeel is in ieder geval wel dat je de tandem relatief makkelijk deelbaar kan maken wat een voordeel kan zijn als je hem in de auto wilt meenemen.

Ik heb een keer op een ligfietstestdag met mijn dochter op een RAR tandem gefietst en dat vond ik erg leuk. Doordat je met je hoofd dicht bij elkaar zit, kun je heel makkelijk een gesprek voeren. Ook zie je allebei het landschap anders wat leuke gesprekken oplevert. En wat ook leuk is, is achter een RAR tandem aan fietsen: je kan met de stoker prima een gesprek voeren.

Tja alles overdenkend zie ik eigenlijk vooral voordelen aan de rug-aan-rug opstelling.
Antwoord }
Bedankt door:
#65
Op een RAR hebben allebei de rijders hun eigen aandrijving.

Je kunt dus ook je eigen verzet kiezen. Dat is het grootste voordeel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#66
En zo heb ik ook weer wat nieuws geleerd!
Antwoord }
Bedankt door:
#67
Vandaag bij Muntendam, op de Tussenklappen Westzijde, een ligfietser op een zwarte Sinner Demon 20/20. We hebben elkaar gegroet.
Antwoord }
Bedankt door:
#68
Vrijdag (102 kilometer), zaterdag (102 kilometer) en zondag (116 kilometer) nog even goed gebruik gemaakt van het mooie weer. Het zal een van mijn laatste kansen zijn voor een lange toertocht. Bij alle drie de tochten geen andere ligfietsers gezien.
Antwoord }
Bedankt door:
#69
Vanmiddag een Sinner Mango, een recenter type, zoals de Plus, Tour of Sport langs de Wijmersweg (N996) vlakbij de rotonde met de N360 bij Garrelsweer. Hij toeterde, en daarna groeten we elkaar.
Antwoord }
Bedankt door:
#70
Woensdag 29 november om 16.20 uur tussen Almen en Eefde in tegengestelde richting een gele Quest die naar mij zwaaide. Ik was daar in mijn oranje strada samen met Peter in zijn gele mango.
Antwoord }
Bedankt door:
#71
Er staan in de fietsenkelder van ASR (verzekeringsmaatschappij) in Utrecht verschillende velomobielen. Ik weet niet of de eigenaren ervan hier actief zijn?
Antwoord }
Bedankt door:
#72
Leuk om een Quatro uit de stations garage Seipenstein, Utrecht te zien rijden. De beheerder was vol bewondering. De -ook orange- Quest die je binnen zag staan was de mijne.

Niels, Tribus, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#73
Vandaag tussen Hulst en Axel een zwarte low-racer gespot. Ging behoorlijk snel, maar werd ingehaald door een super lage handbike.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#74
Wist niet dat die handfietsen zo snel konden.
Antwoord }
Bedankt door:
#75
(05-Jan-2018, 02:30 PM)Lopopodium schreef: Wist niet dat die handfietsen zo snel konden.

Ik heb deze al vaker zien rijden hier in de regio, gaat af en toe bloedje snel! Het lijkt me een zelfbouw handbike. Volgende keer probeer ik hem aan te spreken en foto maken.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#76
(05-Jan-2018, 02:30 PM)Lopopodium schreef: Wist niet dat die handfietsen zo snel konden.

45km/u is voor getrainde jongens te doen. Harder kan uiteraard ook nog.

Ik heb 2 jaar een Handbike gehad. In het begin reed ik er rond de 20km/u mee. Viel flink tegen. Na ruim een half jaar kon ik een kruissnelheid van 30km/u aanhouden. Ongeveer 10km, dan even iets rustiger aan en na een paar km kon ik dan weer zo'n stuk van 10km met 30km/u rijden.

Is echt wel vet spectaculair. Is met geen enkele ligfiets te vergelijken. Ik had een Quicky en zat echt met mijn kont 10cm boven het asfalt. En er was nooit iemand die mij te laag vond of mij niet gezien had  :-)


Gelukkig hebben we de foto's nog:
https://roeifietsen.blogspot.nl/2012/05/...stion.html
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#77
Ik kwam meer dan 10 jaar geleden, vlakbij Bad Nieuweschans, een handbiker tegen in de stromende regen. Hij vroeg mij, in een Duits met sterk accent waar Nieuweschans was. Hij vertelde mij dat hij een tocht maakte waarbij hij de grenzen van Duitsland volgde. Zijn armspieren waren zo ontzettend dik. Petje af. Ik heb spijt dat ik toen geen foto heb gemaakt. Maar ja, het goot ook. Ik denk eigenlijk dat er wel ergens een artikeltje over deze tocht moet zijn geschreven. Ik heb het nog niet kunnen vinden.
Antwoord }
Bedankt door:
#78
vandaag een blauwe roeifiets gezien in eindhoven.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 30 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Huidige banden: de...Frutsel — 10:07 AM
LINK: Flevobike 438 wielen te koop
Daar ik maar al te g...martinus — 11:14 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Systeemgewicht; een ...TvWijk — 11:13 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Ja, daar kom ik wel ...melle z — 10:20 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Melle, ben je toeval...Fietsbennie — 10:01 PM
mods op mijn roeifiets
De "Roeifiets k...Merijn — 09:41 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakke...Tom Fekkes — 09:15 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het hoofd van die au...Jeroen S — 08:27 PM
mods op mijn roeifiets
Vooral als de wi...Wim -de roetsende — 07:59 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakkere...Lopopodium — 07:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het is echt ongekend...melle z — 06:07 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Echter ik zou dan ee...melle z — 04:33 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je h...PieterTrapt — 02:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je hele ...Hardloper — 02:04 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het kan inderdaad na...PieterTrapt — 02:02 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Oef.. hier w...Arend-Jan — 12:27 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Het onderscheid tuss...melle z — 12:26 PM