Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schade gereden? Na hoeveel km of tijd?
#15
Ben een keer zeer spectaculair om gegaan toen ik de eigenbouw nog niet zo lang af had. Met zo'n 500 km op de teller ofzo. In de afrit van de Westervoortsebrug, fietspad met een wijde bocht. Ik reed ongeveer 45 en was aan het inhalen op de andere fietspadhelft, toen er een scootertje onder het viaduct vandaan kwam, en ik iets te plots het stuur omgooide. 1,5 rol om de lengte as, had wat nieuwe stuurstangen nodig die de klap hadden opgevangen. Ik weet nog dat ik tijdens dat draaien ondersteboven hing en door de rotatie in de velomobiel getrokken werd. Goh dan zit mijn hoofd niet dichtbij het asfalt. Op een klein schrammetje na, zelf geen schade. De fiets twee plekjes van zo'n 10 cm.

De tweede keer door een niet oplettende senior op een volkomen leeg twee richtingen fietspad, kilometers vrij zicht. Ik ging er vanuit dat ie me wel gezien had, gehoord had, maar nee. Tegen de tijd dat ik dat door had reed ik nog tegen de 40 en koos ik ervoor om via de berm uit te wijken. Had ook kunnen remmen. Het gras was nog nat van de dauw wat resulteerde in een uitbrekende achterkant en een smak op de zijkant. Dat kostte me een aantal gebroken ribben. De glijpartij eindige tegen zo'n dikke houten paal waarmee men jonge boompjes ondersteund. Dat was ook een hoop werk om aan elkaar te plakken. Weet niet precies met hoeveel km op de teller. Schat ongeveer 5000.

In beide gevallen zelf te veel risico genomen.

Daarna is het de volgende 18.000 goed gegaan. Wel doe ik in de afdaling van die brug nog voorzichtig, wat ook wel verstandig is. Ik heb een toeter, die ik ook wel gebruik.

Beentje omhoog heb ik in de houten VM wel een aantal keren gehad, meestal omdat ie in de berm dan toch net iets mee pakt. Met de Milan GT pas 1 keer gemerkt, ongemerkt toch iets te hard voor de scherpte van de bocht. Ik vind scherpe bochten bij lagere snelheid gevaarlijker omdat ik daarin ongemerkt (te) dicht bij de grens kom. In snellere bochten, doe ik instinctief denk ik toch wat voorzichtiger en blijf ik verder van de grens verwijderd, vermoed ik. Ik heb nog geen wieltje omhoog gehad boven de 30 km/h.

Ook riskant is dat bijna beentje omhoog in combinatie met zware wind, als er een code waarschuwing van kracht is. De wind duwt je dan ook de verkeerde richting uit en de combinatie kan net te veel worden. Dat heeft me ook een paar keer wat doen schrikken, maar gelukkig bij een snelheid waarmee het allemaal op te lossen viel. De 90 graden bocht, in het open veld, die normaal met 23 km/h altijd goed gaat, werd ineens wel spannend.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , DanceRaven


Berichten in dit topic
RE: Schade gereden? Na hoeveel km of tijd? - door TvWijk - 15-Mar-2024, 11:43 PM
RE: Schade gereden? Na hoeveel km of tijd? - door Hoekie - 16-Mar-2024, 12:59 AM
RE: Schade gereden? Na hoeveel km of tijd? - door TimSch - 16-Mar-2024, 09:39 PM
RE: Schade gereden? Na hoeveel km of tijd? - door Merijn - 16-Mar-2024, 11:25 PM
RE: Schade gereden? Na hoeveel km of tijd? - door Jeroen S - 16-Mar-2024, 11:44 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Eitje
@ fietsbennie …. Ki...Lig-hen — 08:14 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Gemiddeld genomen zi...Willeke_IGKT — 08:09 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Een verzekeraar ka...Hoekie — 08:07 PM
Leasen van een velomobiel
Ik ben ook erg benie...Hardloper — 07:47 PM
Eitje
Lig-hen met kippenve...Fietsbennie — 07:44 PM
Leasen van een velomobiel
Hier en daar lees ik...GerDilven — 07:31 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
De uitsluiting gel...Bacchus — 07:19 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
ik wil nou ook niet ...Veloquest — 06:49 PM
Nieuw hier!
De Quest heb ik nu i...bucovaina — 06:06 PM
Alve's minivizier
Onder andere omd...Wim -de roetsende — 05:26 PM
Kilometer topic
Ik heb mijn huidige ...Willeke_IGKT — 05:04 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Same here (reactie o...voodoo — 04:44 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
We hebben nu dus e...Hardloper — 04:40 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Oei, burgerlijke ong...ZoefZoef — 04:17 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
We hebben nu dus een...365cycle — 03:52 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..een verkoper opeen...ZoefZoef — 03:40 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Bij 500 watt zonder ...Jeroen S — 03:40 PM