Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets met meedraaiende trapas
#5
Er is geen ideaal hoogteverschil. Het is een zeer persoonlijke keuze.
Hoger is over het algemeen sneller, omdat je benen / voeten minder onder je zitje uit komen. En bij een MBB komt daar 1 ding bij: de hoek tussen de stuuras en de traprichting bepaald voor een belangrijk deel de invloed van trappen op sturen. Een hoog trapstel heeft dus wat meer de neiging om te slingeren door te trappen, tenzij je de stuuras mee kantelt. Maar een vlakkere stuuras geeft ook meer wielflop: het stuur wil bij lage snelheden op zij vallen.


De meeste Amerikaanse fietsen hebben een vrij stijl balhoofd, de Fransen (daar zijn ze ook redelijk populair) zitten wat vlakker, en veel vlakker dan de Flevo (45 graden) zijn er maar weinig. Maar ik heb hier een lage racer met 30 graden staan waar prima mee te rijden is.

Er zijn zelfs fietsen met ongeveer 90 graden (heb ik nooit geprobeerd). In dit draadje staat een voorbeeld:
https://www.bentrideronline.com/messageb...2?t=150383

Mijn ervaring is dat, binnen behoorlijke marges, overal mee te rijden is, en dat je evenwichtsgevoel en motoriek een hoop kan compenseren. Bij een stijler balhoofd en/of een hoger trapstel is een veer / rubber die het stuur in het midden houdt wel fijn, bij manoeuvreren, lage snelheden maar ook als je er niet op zit.

Als ik nu een MBB zou bouwen zo ik de geometrie van een Zockra Kouing Aman ongeveer nemen, maar dan iets hoger:
https://1.bp.blogspot.com/_atq6Cg90KPY/T...t+2010.jpg

Balhoofdhoek zo'n 50-55 graden, trapas 10 to 20 cm boven het zitje, zithoogte en cm of 40. Maar dat is wel heel erg uit de losse pols. n ik hou van snel maar wel praktisch bruikbaar.

Het type stuur maakt ook veel uit. Een hoog bovenstuur geeft meer grip, en dus ook meer tegenwicht tegen trapkrachten, dan een onderstuur. En bij een stijl balhoofd heeft het stuur meer invloed. Op de Flevo doet het weinig, en bij 30 graden balhoofd heb je geen stuur meer nodig.

Kan een leuk draadje worden.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , DanceRaven , 365cycle


Berichten in dit topic
RE: Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets met meedraaiende trapas - door Merijn - 22-Mar-2024, 10:48 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
75cm probleem = 75cm...Hoekie — 11:44 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Alleen hoe weten...datakneder — 11:34 PM
Leasen van een velomobiel
Gebruik de zoekfunct...Hoekie — 11:07 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Die zijn trouwens ...Hoekie — 10:50 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Dit krijgt een ver...Merijn — 09:52 PM
Fietsongeluk uit ''vandaag ben ik niet ...
In de anderhalf jaar...Lig-hen — 09:34 PM
Fietsongeluk uit ''vandaag ben ik niet ...
Eigenlijk is het nog...Hoekie — 09:24 PM
Leasen van een velomobiel
Tja die doen dat voo...Hardloper — 09:14 PM
Leasen van een velomobiel
Dank je wel voor je ...GerDilven — 09:07 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
• niet de bedoel...datakneder — 08:40 PM
Alve's minivizier
Ik rij helemaal niet...quattrovelootje — 08:26 PM
Eitje
@ fietsbennie …. Ki...Lig-hen — 08:14 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Gemiddeld genomen zi...Willeke_IGKT — 08:09 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Een verzekeraar ka...Hoekie — 08:07 PM
Leasen van een velomobiel
Ik ben ook erg benie...Hardloper — 07:47 PM
Eitje
Lig-hen met kippenve...Fietsbennie — 07:44 PM
Leasen van een velomobiel
Hier en daar lees ik...GerDilven — 07:31 PM