Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ik ben Guido
#1
Hallo,

Ik ben Guido. Al een paar jaar lang vroeg ik me met enige regelmaat af of een ligfiets nu wel of niet iets voor mij zou zijn. Wonende in Amsterdam had ik echter geen stallingsmogelijkheid en is het daarom al die tijd een vraag gebleven die ik niet verder heb onderzocht. Nu ik echter aan de oostkant van de Veluwe woon en een huis met garage heb, is die stallingsmogelijkheid er wel en heb ik weer eens met die gedachte kunnen spelen. Dat leidde vorige week tot het huren van een ligfiets in Nijeveen bij Nazca Ligfietsen. Wat een beleving! Heb ik daar al die jaren over gedaan? Zo enthousiast was ik over het fietsen op een Gaucho Tour 28" dat ik er direct eentje heb besteld.

Ik moet nog wat weken wachten eer hij klaar is, maar dan zal er met grote regelmaat een meloengeel gevaarte over de Veluwe razen.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Woon zelf in de randstad, maar fiets ook zeer geregeld door de Veluwe. Een ligfiets is wat minder een klimfiets - je moet op souplesse naar boven in plaats van op kracht - maar desondanks kom je op de meeste plekken nog aardig rap boven. Zelf heb ik een witte Gaucho 26.

Wordt over een week of zes een mooi tochtje vanuit Nijeveen terug naar huis!
De mijne mocht ik ophalen in januari, toen er net een laag sneeuw was gevallen en het enorm ijzelde. Ik durfde slechts twee proefkilometer op mijn nieuwe fiets te fietsen die dag.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Welkom Guido, Herkenbaar die sensatie van als je de eerste keer ligfietsen huurt. Dat overkwam mij toe ik voor de eerste keer ligfietsen huurde in 1994. En nog steeds overkomt mij dat na 23 jaar ligfietsen, maar dan op mijn eigen fietsen.
Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Welkom Guido,

Gefeliciteerd met de aankoop van de Nazca Gaucho Tour. Prachtige fiets. Ben zelf 20 jaar geleden begonnen met proefrijden en heb 19 jaar geleden een Flevobike Alleweder A2 als bouwpakket gekocht.
Op de meeste ligfietsen, en zeker met de Gaucho, kun je prima klimmen. Op een ligfiets efficiënter, dan op een sportfiets. De fietsbeweging bestaat uit het afwisselend buigen en strekken van het been. En dat kost "liggend" minder energie dan "zittend". Ook de heuphoek is "liggend" gunstiger voor de doorbloeding van de beenspieren. Staan op de pedalen is inefficiënt. Dat gaat ten koste van het duurvermogen.

Veel plezier, Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Hoi Guido,

Ik woon ten westen van de IJssel en dus ook ten oosten van de Veluwe.

Als je straks wat kilometers in de benen hebt, dan ben je van harte welkom bij de ligfietsclub LOL. Wij vertrekken iedere eerste zondag van de maand voor een toertocht in Zutphen e.o.

De deelnemers komen overal vandaan. Uit Neede, Nijmegen, Apeldoorn, Deventer, enz.

We rijden niet zo hard, want ik ben met mijn Roeifiets meestal de snelheidsbeperkende factor ;-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#6
Welkom Guido! Toen ik aan het zoeken was naar een ligger heb ik de Gaucho ook geprobeerd. Met een open cockpit stuur. Het viel me op hoe verschrikkelijk langzaam je ermee kon rijden, echt stapvoets zonder instabiel te raken. Dat lukt met mijn Shockproof niet! Verder vond ik de Gaucho een fijne fiets. Veel plezier ermee!
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(28-Aug-2017, 10:17 PM)Lopopodium schreef: Wordt over een week of zes een mooi tochtje vanuit Nijeveen terug naar huis!

Daar kijk ik dan ook reikhalzend naar uit. Met een beetje mazzel is het slechts 5 weken wachten aldus de voorzichtige inschatting van Nazca.

(29-Aug-2017, 08:37 AM)ErikvanD schreef: Welkom Guido! Toen ik aan het zoeken was naar een ligger heb ik de Gaucho ook geprobeerd. Met een open cockpit stuur. Het viel me op hoe verschrikkelijk langzaam je ermee kon rijden, echt stapvoets zonder instabiel te raken. Dat lukt met mijn Shockproof niet! Verder vond ik de Gaucho een fijne fiets. Veel plezier ermee!

Dat viel me ook op aan de Gaucho. Fietste er zo op weg. Heerlijke fiets! Ook geen behoefte gehad om verder te kijken of andere modellen te proberen.

(29-Aug-2017, 07:05 AM)Wim -de roetsende schreef: Als je straks wat kilometers in de benen hebt, dan ben je van harte welkom bij de ligfietsclub LOL. Wij vertrekken iedere eerste zondag van de maand voor een toertocht in Zutphen e.o.

... ben met mijn Roeifiets meestal de snelheidsbeperkende factor

Dat klinkt leuk erg. Van dat aanbod ga ik gebruik maken!

Ik, als complete leek, zou verwachten dat een roeifiets sneller zou zijn omdat je zowel je armen als benen gebruikt. Maar dat is dus niet zo?
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Het heeft meer mensen verrast dat de roeifiets niet sneller blijkt te zijn. De trapbeweging van een crankstel blijkt erg efficiënt te zijn. De beperkende lichamelijke factor bij fietsen blijkt hart- en longcapaciteit te zijn en niet de spierkracht van de benen. De roeibeweging is minder efficiënt dan een gebruikelijke trapbeweging en de winst door het extra gebruik van de armspieren is erg klein. Dus gaat een roeifiets niet sneller. Maar het is een wel een goede trimbeweging, dat voordeel blijft staan.

Althans dat is wat ik vernomen heb en zoals ik mij het herinner.
Antwoord }
Bedankt door: guidok
#9
Guido, welkom hier op het forum Big Grin
Ik heb afgelopen weekend een nazca pioneer getest en die staat nu bij mij op de wensenlijst Wink

En wat ik mij herinner van een filmpje over een sprint tussen roeifiets en een andere ligfiets was dat roeifiets snel weg is, maar ook toch ook wel een top heeft... waarbij de ligfiets in verhouding trager starte, maar wel een hogere top heeft Wink (gaf mij beetje idee van een scootmobiel, die dingen acceleren ook relatief snel, maar hun top is (afgesteld op 16 km/h) toch minder als een beetje gewone fietser Wink )
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Guido,

Ik ben de beperkende factor, niet mijn Roeifiets.

Zet een snelle rijder op een Roeifiets en de rest van LOL heeft het nakijken.

De roeibeweging is een geweldige workout, maar inderdaad minder efficiënt dan gewoon fietsen. De slag is aandrijving, maar de terughaal niet. Dat is het inefficiënte gedeelte. Het is echter vele malen leuker dan fietsen :-)

De kruissnelheid ligt bij LOL op 25km/u. Gaat het langzamer, dan gaat het langzamer. En als het sneller gaat, dan is het ook goed.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: guidok
#11
(29-Aug-2017, 10:45 AM)Roepers schreef: Het heeft meer mensen verrast dat de roeifiets niet sneller blijkt te zijn. De trapbeweging van een crankstel blijkt erg efficiënt te zijn. De beperkende lichamelijke factor bij fietsen blijkt hart- en longcapaciteit te zijn en niet de spierkracht van de benen. De roeibeweging is minder efficiënt dan een gebruikelijke trapbeweging en de winst door het extra gebruik van de armspieren is erg klein. Dus gaat een roeifiets niet sneller. Maar het is een wel een goede trimbeweging, dat voordeel blijft staan.

Het is algemeen bekend dat roeifietsen aanmerkelijk langzamer gaat dan ligfietsen. Het uurrecord voor roeifietsen ligt rond de 41 km/h. Voor niet gestroomlijnde ligfietsen op 57.6 km/h.
Roeibewegingen leveren netto minder bewegingsenergie aan het achterwiel, terwijl veel meer spiergroepen in beweging zijn. Zowel de trapbeweging als de haalbeweging kennen aan beide einde een dood punt. 2x stoppen en weer op gang komen. Heb je niet bij een draaiende beweging. Het voordeel van de zwaartekracht op de beide benen bij een trappende beweging, werkt contra op de halende beging, waarbij beide benen gelift moeten worden. Bij een draaiende beweging heft de massa van het ene been, de massa van het andere been op.
Roeiend wordt voor elke haal het bovenlichaam naar voren gebracht. Dat levert extra vermogen op uit de armen, maar die spierkracht is minder efficiënt dan uit de benen. En weer een heen en weer gaande beweging met 2 dode punten. 

Kortom: tijdens het roeien worden veel meer spieren in beweging gezet die voor elke beweging energie vragen, waarbij maar een beperkte hoeveelheid energie als bewegingsenergie naar het achterwiel gaat. 
Bovendien wordt bij elke haal de stroomlijn verstoord en mogelijk wordt ook de ademfrequentie bepaald door het ritme van de halen. De ademfrequentie is mede bepalend voor optimale stroming van lucht en bloed. Hoe rustiger de ademhaling hoe meer duurvermogen netto aan het wiel kan worden geleverd. Dat gaat liggend beter dan roeiend. 

De energie van de mens is beperkt, maar roeifietsen lijkt me heerlijk. Als oud roeier en nog kanovaarder een optimale manier van bewegen. 

Piet.
Antwoord }
Bedankt door: guidok
#12
In Delft, bij de ontwikkeling van de Velox, hebben ze de snaaraandrijving van een roeifiets uitgebreid getest. De conclusie was dat een ketting efficiënter was. Naast de minder aerodynamische houding geeft dus ook het materiaal meer weerstand.
En wat betreft klimmen op een ligfiets: Dit kan zeker, zelfs goed; je gaat alleen als een tijdrijder naar boven, dus in één strak tempo. Zorg, net als tijdrijders, voor een hoog traptempo. Je levert dan meer vermogen (=snelheid), je houdt dit langer vol en je spaart je knieën.

Niels, een brug is hier de hoogste berg, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Thumbs Up 
Goh, ik stel me voor en en passant:
  • leer ik van het bestaan van ligfietsclub LOL
  • en weet ik heel wat meer over roeifietsen

Top forum!
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM