Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bandenkeuze voor herfst
#1
Nu het weer wat natter wordt en de blaadjes beginnen te vallen maar eens een bandenvraag. Op mijn Flevotrike staat op het voorwiel natuurlijk niet zo veel druk en gewicht als op een achteraangedreven fiets. Daardoor glijdt de band ook wat sneller door bij het optrekken. Voorheen had ik er Marathon Racer op gemonteerd en sinds een paar maanden een Marathon Greenguard. Ik had gehoopt op wat meer grip bij het optrekken op een wat gladdere ondergrond maar dat valt tegen. Zeker bij stoplichten waar de weg iets oploopt moet ik traag optrekken om geen wegglippend voorwiel te hebben.

Zijn er 20inch opties waar ik eens naar zou kunnen kijken?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Op het amerikaanse forum (bentrideronline) lees ik wel eens dat sommige in de wintermaanden bmx banden monteren.
Misschien dat daar een optie tussen zit?
Heb zelf geen ervaring of kennis van bmx banden, maar heb er wel al aan zitten denken voor de herfst/winter periode.

Grt
Frank

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Een bmx crossband met grof loopvlak had ik bij mijn vorige trike. Deed het wel aardig toen er echt sneeuw lag of in de bossen bij Schoorl maar ging er gelijk weer af zodra de dooi een beetje inzette. Een grof profiel pakt namelijk nog minder op gladde steen en asfalt dan een gewone band zoals een Marathon omdat je simpelweg minder contactpunten met de weg hebt. 

Mijn gevoel zegt dat je eerder een band met minder profiel maar met een zachter rubber wilt die beter 'kleeft' aan de weg.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik rijd zomer en winter op dezelfde banden.

Roeifiets: voor Durano, achter Mararathon Racer
QuestXS: voor Pro, achter Marathon Racer

Met de Pro's heb ik 's winters nog niet gereden, maar ik ben niet van plan te gaan wisselen. Misschien als ik veel lek ga rijden, maar ik heb nog geen horrorverhalen over de Pro's gehoord/gelezen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik rij zelf al een aantal jaar met marathon plus banden en op m'n surly met marathon plus tour banden. Vooral die laatste vind ik ideaal in het winter seizoen, maar helaas niet in 20 inch leverbaar.
Ik moet er wel bij zeggen dat snelheid voor mij geen prio is.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#6
Jullie fietsen hebben achterwielaandrijving waardoor een groot deel van het gewicht op de aangedreven band staat. Daardoor meer en betere grip. Op de Flevotrike is het gewicht ook meer naar achteren dus minder gewicht op de voorband. Op YouTube zag ik ergens een zelfgebouwde python-trike in de Oekraïne waar de dame een modderig heuveltje op moest. Dat lukte alleen wanneer ze stenen legde in een mandje dat voorop was gelast. Maar om nou gelijk met een paar betontegels te gaan rijden....
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Bij mijn DF en vroeger mijn Questen slipt mijn achterband (Kojak) ook weg met optrekken zodra het een beetje vochtig weer is. Ik vind dit eigenlijk wel grappig. Ik wissel dan ook geen banden met de seizoenen, rijd het hele jaar met dezelfde type banden.


In ver verleden had ik Vredestein Perfect Moiree's (nu verkocht als Moiree) als voorbanden op mijn Quest. Wat ik me herinner is dat die qua zijdelingse grip niet echt onder de indruk waren van een beetje nattigheid. Volgens sommigen waren het wel steentjesmagneten en reed je er daarom continue lek mee, maar daar heb ik zelf nooit wat van gemerkt. Ik heb ook een Perfect Moiree achterband onder mijn eerste Quest gehad. Kan me niet herinneren of die wegslipte in de regen.

Las van de week op een blog goede ervaring met een Continental Ride Tour als achterband op een Orca. Misschien is dat wat.

Johan
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Ik heb op mijn oude Hurri ook BMX banden. Schwalbe Crazy Bob. Daar rijd ik in de winter op. Het lijkt niet perse een betere grip te geven dan een marathon plus. Maar het is wel heel comfortabel. Ik pomp ze desondanks keihard op. 4,5 a 5 bar. Ze zijn ook nog nooit lek gegaan. Wel heb ik de voorvork moeten vervangen omdat het anders niet paste.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Dank voor alle suggesties (en andere suggesties zijn welkom). 

Omdat het relatief goedkoop en simpel is om een buitenland te vervangen, moet ik gewoon maar eens een paar van de genoemde opties testen.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Ik heb gekeken op de site van Schwalbe. Ze bieden de optie aan om te filteren op wielmaat en onder verdere filters op roadgrip. Dan komt bij 20 inch en zoveel mogelijk roadgrip onder andere de Marathon GT 365 uit de bus. Ik ken de band niet. Waar 365 voor staat laat zich raden. Ze zijn wel eerlijk: 
Citaat:Onder sneeuw- of ijscondities geeft alleen een echte spike band betrouwbare grip.
Dat is ook een optie natuurlijk.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
In Noorwegen rijdt een vm-rijder in de winter rondom met spikes.

Voor wie het leuk vindt, hij houdt een blog bij: https://a3manh.blogspot.nl

Je snelheid gaat wel flink omlaag.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#12
Twintig jaar geleden, in een winter waarop er redelijk lang ijs lag, ben ik eens met een oude band, kopspijkertjes en ducttape in de weer geweest. Deed het nog best aardig op het ijs als een soort prikslee. Beetje slecht bestuurbaar omdat de achterbanden gewoon warenmarkt dat mocht voor een koud weekeinde de pret niet drukken. Op de weg werkte het hier niet omdat er vrijwel nooit echt ijs op de rijbaan ligt en blijft liggen.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Je kunt natuurlijk ook proberen om eens met een iets zachtere band te gaan rijden. Er staat dan meer rubber op de weg. Dus probeer eens rond de ondergrens van de banddruk te rijden. Overigens maakt een klein beetje meer gewicht voorin al heel veel uit, dus een betontegel hoeft echt niet.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Uit mijn ervaring met de Marathon racer weet ik dat verlaging van de druk wel kan schelen maar dat je er ook heel snel onder zit waardoor de grip nog minder wordt. Het luistert dus erg nauw en ik kan daar met de GreenGuard nog wat mee experimenteren. Van iemand die ervaring had in rolstoelsporten hoorde ik dat ze soms banden opruwen met schuurpapier of een licht etsmiddel waardoor de poriën van het rubber wat meer open gaan staan. 

Voor wat betreft het gewicht aan de voorzijde, heb ik wel eens zitten denken aan een klein rekje war je dan een kleine duffeltas op zou kunnnen binden. Misschien wel een idee voor een vakantie trip waar je water en wat zwaardere dingen juist voor monteert ipv achter in de bak.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
…ik kan er op deze...GertBr — 12:24 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
De lek bestendighe...datakneder — 11:33 AM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Ik zou er een ...Niels van der Wal — 10:41 AM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Huidige banden: de...Frutsel — 10:07 AM
LINK: Flevobike 438 wielen te koop
Daar ik maar al te g...martinus — 11:14 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Systeemgewicht; een ...TvWijk — 11:13 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Ja, daar kom ik wel ...melle z — 10:20 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Melle, ben je toeval...Fietsbennie — 10:01 PM
mods op mijn roeifiets
De "Roeifiets k...Merijn — 09:41 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakke...Tom Fekkes — 09:15 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het hoofd van die au...Jeroen S — 08:27 PM
mods op mijn roeifiets
Vooral als de wi...Wim -de roetsende — 07:59 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakkere...Lopopodium — 07:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het is echt ongekend...melle z — 06:07 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Echter ik zou dan ee...melle z — 04:33 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je h...PieterTrapt — 02:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je hele ...Hardloper — 02:04 PM