Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verlichting lowracer
#1
Ik ga vanaf oktober eens per week training geven en wil daar op mijn lowracer naar toe ( en terug)

Ik heb een ledlamp op mijn stuur en ga een achterlamp monteren. Heb dan toch wel een redelijk onverlichte zijkant. 

Graag tips om zo veilig mogelijk de fietstocht te kunnen maken. Het is echt al weer donker.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Er zijn van die lichtgevende dingen die je op je spaken kan zetten. Krijg je van dit knipperende lichteffecten als ze in beweging zijn. Je wordt in ieder geval gezien, maar wellicht ben je liever geen rijdende kerstboom...
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik heb reflecterende tape geplakt op delen van mijn frame. Ik weet alleen niet echt of het werkt. Je kunt ook fietsjassen kopen met fluorescerende stukken erop.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Van die spaakreflectiestokjes, dan ben je van opzij echt heel goed zichtbaar in het donker. Ik ben in de auto altijd erg blij als er fietsers rondrijden met die dingen.

https://www.fietsonline.com/ikzi-spaak-r...NwQAvD_BwE

Ik weet niet of bovenstaande website oké is, maar deze bedoel ik.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Die spaakreflectoren heb ik ook op mijn gewone fiets en op de fietsen van de kids zitten ze ook. Echt super goed zichtbaar!
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Er zijn lichte, kleine mijnwerkerslampen met led verlichting. Ze er een op en hij schijnt waar je kijkt. Erg handig op donkere plekken zonder lantarens en je kan tegemoetkomende fietsers en automobilisten even aankijken en hen zo attent maken op je aanwezigheid.
Het is ook veiliger als er verlichting op je hoogte punt zit en ook handig als reservelamp.


Niels, ziet licht, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Als je voor een hoofdlamp kiest, wat een goed idee is, kijk dan naar een exemplaar dat naast verschillende sterktes ook de mogelijkheid heeft om snel de lens te verstellen van een brede lichtbaak naar een smalle. Een brede baan is namelijk ook goed vanaf de zijkant zichtbaar.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(21-Sep-2017, 04:45 PM)Niels van der Wal schreef: Er zijn lichte, kleine mijnwerkerslampen met led verlichting. Ze er een op en hij schijnt waar je kijkt. Erg handig op donkere plekken zonder lantarens en je kan tegemoetkomende fietsers en automobilisten even aankijken en hen zo attent maken op je aanwezigheid.

Ik ben bang dat dat ook snel kan leiden tot verblindende taferelen. Zo'n lamp zit tenslotte niet vast altijd naar beneden gericht. Verblinding is iets dat ik helaas al snel meemaak sinds een paar jaar, sinds LED en elektrische fietsen in opkomst zijn. Verbazend dat er zoveel mensen zijn die een lamp hebben die recht naar voren schijnen. Alsof je dan zelf kan zien wat er aan kuilen, stenen en glas op de weg voor je ligt... Nog los van zelf het besef hebben gekregen naar een tijdje dat licht recht naar voren misschien verblindend kan zijn voor een ander.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Inderdaad zijn die verblindende led lampen 's winters een ramp. Het kost nog ettelijke seconden om je ogen weer te laten wennen als je het genoegen hebt gehad om daar recht in te kijken.
Daarentegen heb ik zelf wel zo'n ding (keurig afgesteld natuurlijk) en wat een heerlijk helder licht geeft dat ding.
Je merkt al. Aan elk verhaal zitten weer twee kanten.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Spaak reflectoren vind ik ideaal voor zichtbaarheid aan de zijkant.
[Afbeelding: P1000512.jpg]
Zelfs met een beetje licht word je al goed zichtbaar.
Maar je moet inderdaad geen hekel hebben aan het "kerstboom effect"

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door: MarkNieuw
#11
(21-Sep-2017, 11:10 PM)Lopopodium schreef: Ik ben bang dat dat ook snel kan leiden tot verblindende taferelen. Zo'n lamp zit tenslotte niet vast altijd naar beneden gericht. Verblinding is iets dat ik helaas al snel meemaak sinds een paar jaar, sinds LED en elektrische fietsen in opkomst zijn. Verbazend dat er zoveel mensen zijn die een lamp hebben die recht naar voren schijnen. Alsof je dan zelf kan zien wat er aan kuilen, stenen en glas op de weg voor je ligt... Nog los van zelf het besef hebben gekregen naar een tijdje dat licht recht naar voren misschien verblindend kan zijn voor een ander.

Daarom ook mijn advies om voor een hoofdlamp te gaan die je zowel in intensiteit als in lichtbundel kan wijzigen. Ik rij nog wel eens in een volledig donkere polder en dan is het wel fijn om vooral een breed lichtbeeld te hebben terwijl het op een paar bochtige stukken juist handig is om de 'verstraler'-stand te gebruiken. Omdat m'n hoofd op de ligfiets een min of meer vaste stand heeft, staat deze ook naar beneden gericht. Om ver te stralen of juist even kort een tegemoetkomende auto te attenderen, moet ik dan ook een stukje omhoog kijken.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Ik heb inmiddels reflecterende tape aangebracht. Ik draag geen helm dus een ledlamp op mijn kop zal niet gaan.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(22-Sep-2017, 11:42 AM)Barthilomeus schreef: ... Ik draag geen helm dus een ledlamp op mijn kop zal niet gaan.

Genoeg hoofdlampen die zonder helm te dragen zijn. Bijvoorbeeld: https://m.petzl.com/NL/en/Sport/Lighting
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Loop eens binnen bij een bergsport winkel. Kan je ze bekijken, bevoelen en passen.

Niels, bergfiets?, van der Wal



Genoeg hoofdlampen die zonder helm te dragen zijn. Bijvoorbeeld: https://m.petzl.com/NL/en/Sport/Lighting
[/quote]
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Ik sprak van het weekeinde een fietser met een grappig achterlicht dat rondom licht gaf als een soort verlicht balletje. Vond het wel grappig voor de zichtbaarheid rondom. Misschien een optie?

Moon rondom achterlicht
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Ik heb deze als extra achterlicht op de muts van de XS gemonteerd.

Lezyne Led Micro Drive achterlamp zwart

Dit is echt een superlampje. Moet wel na 3/4 dagen weer opgeladen worden, maar het lampje gaat direct in een usb-poort van een computer.
http://www.vanbon-sport.nl/fietsen/produ...6hellip%3b

Dit is de helmlamp variant.
http://www.vanbon-sport.nl/fietsen/produ...6hellip%3b


Of als complete lampenset. Nu speciaal in de aanbieding.
http://www.vanbon-sport.nl/fietsen/produ...6hellip%3b
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Aangereden, en dus niet blij.
Ik las dit nog: W...Niels van der Wal — 01:24 PM
Medeliggers onderweg
Werd je daar niet in...Fietsbennie — 01:24 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Wat druk aangaat: Ik...Frutsel — 01:03 PM
Medeliggers onderweg
Gisteravond een heer...Frutsel — 12:53 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
…ik kan er op deze...GertBr — 12:24 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
De lek bestendighe...datakneder — 11:33 AM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Ik zou er een ...Niels van der Wal — 10:41 AM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Huidige banden: de...Frutsel — 10:07 AM
LINK: Flevobike 438 wielen te koop
Daar ik maar al te g...martinus — 11:14 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Systeemgewicht; een ...TvWijk — 11:13 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Ja, daar kom ik wel ...melle z — 10:20 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Melle, ben je toeval...Fietsbennie — 10:01 PM
mods op mijn roeifiets
De "Roeifiets k...Merijn — 09:41 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakke...Tom Fekkes — 09:15 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het hoofd van die au...Jeroen S — 08:27 PM
mods op mijn roeifiets
Vooral als de wi...Wim -de roetsende — 07:59 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakkere...Lopopodium — 07:12 PM