Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Toekomst Challenge ligfietsen
#1
Ik was vandaag bij Elan ligfietsen en sprak daar kort met Hans van Vugt, de eigenaar.

Ik was benieuwd hoe het met Challenge als merk gaat en natuurlijk ook Elan. Hij zei dat hij het erg druk had en de verkoop van ligfietsen nog steeds goed loopt. Vooral de Chamsin loopt goed. Dit is een high racer model, dat echt op snelheid kan worden geconfigureerd, maar een tour model is mogelijk. Een erg mooie fiets, dus dat is wel begrijpelijk. 

Omdat mijn fietsen vooral Challenge modellen zijn, was ik benieuwd of hij nog steeds onderdelen blijft leveren. De voorraad moet nog voor zeker 10 jaar mee, zei hij,  maar hij zei dat eigenlijk de meeste onderdelen toch vervangbaar zijn en niet specifiek Challenge. En ja, dat is ook wel zo natuurlijk. Nieuwe producten (fietsen) moeten we vooral zien in verbeteringen van bestaande modellen. 

De overname van Challenge was eigenlijk een noodzaak, vertelde hij,  want dat was het merk dat hij voornamelijk verkocht. Nu richt hij zich ook op allerlei mobiliteitsoplossingen, niet alleen ligfietsen. Wat dat betreft zit Elan wel in een mooi gebouw met allerlei fietsgeestverwanten. 

Verder wordt druk gewerkt aan een nieuwe Challenge website, met webshop. Dat is wel nodig. Sommige specificaties komen nog uit 2012.

Hopelijk blijft het nog lang bestaan en kunnen we van Challenge fietsen blijven genieten. 

(Mijn fijnste fiets is trouwens de Nazca Fuego.)

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Da's goed om te horen.
Persoonlijk heb ik toch het idee dat ligfietsen weer een beetje in de lift zit. Jouta en Trident merken het ook aan de belangstelling en belangrijker nog, aan de verkopen.

Citaat:Omdat mijn fietsen vooral Challenge modellen zijn, was ik benieuwd of hij nog steeds onderdelen blijft leveren. De voorraad moet nog voor zeker 10 jaar mee, zei hij,  maar hij zei dat eigenlijk de meeste onderdelen toch vervangbaar zijn en niet specifiek Challenge.

Dat vind ik een bijzonder goede instelling. Merk of model specifieke onderdelen heb ik altijd een hekel aan gehad. Een mogelijkheid tot uitwisselen of vervangen met iets anders maakt reparaties of upgrades een stuk makkelijker.

Citaat:Hopelijk blijft het nog lang bestaan en kunnen we van Challenge fietsen blijven genieten.
Die hoop spreek ik uit voor alle (lig-)fiets fabrikanten. Wink

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#3
(14-Oct-2017, 08:41 PM)tegenligger schreef: Verder wordt druk gewerkt aan een nieuwe Challenge website, met webshop. Dat is wel nodig. Sommige specificaties komen nog uit 2012.

Vorig jaar in oktober werd mij verteld dat het in december online zou staan...

Vroeg erna omdat ik online ook helemaal geen informatie over de Chamsin kon vinden. Echt helemaal niets, behalve een paar mooie foto's. Leek me wel een interessante fiets, en ik was in die tijd net op zoek naar een vervangende fiets voor mijn overleden Optima Orca. Maar door het gebrek aan informatie heb ik de Chamsin eigenlijk geen moment meer overwogen om aan te schaffen. Snap niet zo goed waarom zo'n fabrikant zo passief is met informatieverstrekking op een eigen medium van de eigen producten.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ikzelf ben (al een tijdje, zonder haast) me wat aan het 'inlezen' in ligfietsen, met als doel er ooit een aan te schaffen. Het valt me op dat ofwel de innovatie ofwel de motivatie om sites bij te houden een paar jaar geleden is opgehouden.

* Challenge (http://www.challenge-recumbents.com/): Het laatste nieuws stamt uit 2012, de overname door Elan. Op de site van Elan vind ik in de voorraad wel types Chamsin en Jester, maar in de modellenlijst zijn die niet terug te vinden.
* FastFWD (http://www.fastfwd.nl/index.php?id=1): is bezig met de Velotilt (laatste nieuws 2012)
* FlevoBike (http://www.flevobike.nl): (doet het niet als je cookies uit hebt staan) Geschiedenis houdt op bij 2013, kennelijk zijn de e versies de nieuwste innovaties.
* Fuenda bestaat niet meer (op het net)
* Nazca (https://www.nazca-ligfietsen.nl): Nieuwste model is de Gaucho (2009)? Nieuws op de voorpagina uit 2015
* M5 (http://www.m5-ligfietsen.com): begint te adverteren dat ze in 2014 etappewinnaar waren, laatste (ligfiets) innovatie de tailbag uit 2015
* Optima (http://recumbentparts.com): verkoopt alleen nog maar onderdelen (?)
* Raptobike (http://www.raptobike.nl/): komt 'binnenkort' met een nieuwe site, maar nu is er niets te zien (behalve een verwijzing naar de Elan site). Op de Elan site (http://www.elan.cc/index.php) staat dat feit (uit april 2015) ook op de homepage, als 3e item.
* Rainbow (http://www.rainbowligfietsen.nl/): heeft 'nieuws' uit 2014
* Thys (https://rowingbike.com): Nieuwste innovatie is de revolver uit 2014 (?)

(bron voor links: http://www.ligfiets.net/company?recent=a...es%5B%5D=P)

Dus volgens mij zijn er nog maar 6 producenten over (Elan, FlevoBike, Nazca, M5, Rainbow, Thys), waarbij er in de laatste 3 jaar weinig is veranderd. Maar dat kan natuurlijk allemaal schijn zijn.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(16-Oct-2017, 11:39 PM)vrolijken schreef: Ikzelf ben (al een tijdje, zonder haast) me wat aan het 'inlezen' in ligfietsen, met als doel er ooit een aan te schaffen. Het valt me op dat ofwel de innovatie ofwel de motivatie om sites bij te houden een paar jaar geleden is opgehouden.
Dus volgens mij zijn er nog maar 6 producenten over (Elan, FlevoBike, Nazca, M5, Rainbow, Thys), waarbij er in de laatste 3 jaar weinig is veranderd. Maar dat kan natuurlijk allemaal schijn zijn.

Ook ik lees me in, zonder haast, voor de aanschaf van een open tweewielige ligfiets. Ben dezelfde mening toegedaan. Er wordt alleen nog wat verbeteringen aan gangbare typen ligfietsen. Het kaf is van het koren gescheiden. De meuk wordt regelmatig op internet aangeboden. Tot wel 20 jaar oud.

Elan is een dealer, geen producent. Heeft nauwe betrekkingen met Challenge en RaptoBike. De Thys is geen ligfiets, maar Thys produceert roeifietsen. De Thys 209 is een perfecte roeifiets. Zal weinig aan te verbeteren zijn.

De producenten van Velomobielen draaien goed. Die ontwikkelen rustig door en hebben een orderlijst.

Met de vergrijzing van de Babyboomers is de vraag naar trikes vermoedelijk groter dan naar tweewielge ligfietsen. Velen daarvan stappen op de tweewielige E-bike.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(16-Oct-2017, 11:39 PM)vrolijken schreef: Dus volgens mij zijn er nog maar 6 producenten over (Elan, FlevoBike, Nazca, M5, Rainbow, Thys), waarbij er in de laatste 3 jaar weinig is veranderd. Maar dat kan natuurlijk allemaal schijn zijn.

De ligfiets markt is een heel stuk kleiner dan bijv de mountainbike markt. De kosten om iets nieuws te ontwikkelen en daarmee te experimenteren heb je er dan ook niet zo maar uit. Ik denk dat veel fabrikanten ook een reeks fietsen hebben die zichzelf reeds ruimschoots hebben bewezen en dan geldt If it ain't broken, don't fix it.

Zelfs trouwens net een nieuwe Nazca Gaucho Tour 28" gekocht. Heerlijke fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Er zijn er nog meer:

Jouta: http://joutaligfietsen.eu/?page_id=650

Performer: http://www.performercycles.com/new/
Deze is te koop bij Fishbikes in België. Hij verkoopt ook de ongelooflijk mooie Zockra.
In het bericht hieronder te lezen:
http://www.ligfietsers.be/forum/viewtopi...=16&t=8512
Voor mensen met FaceBook: https://www.facebook.com/FiShBikes
Hij verkoopt trouwens ook de schitterende Schlitter Encore: https://schlitter.bike

FishBikes heeft op dit moment trouwens een hele serie fietsen in de aanbieding. Zie de FaceBook pagina. Zelfs een hele mooie Challenge Hurricane.

Hartlanders' Trike: http://www.ligfiets-trike.nl


Op alle sites staan berichten van 2017.
Als dit geen schitterende ontwikkelingen zijn, dan weet ik het niet meer.
Je moet natuurlijk wel verder dan de Nederlandse grenzen kijken ;-)

-
-
@guidok: Nazca Gaucho --> schitterende fiets, vooral de 28" uitvoering
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#8
(17-Oct-2017, 11:31 AM)Wim -de roetsende schreef: Jouta: http://joutaligfietsen.eu/?page_id=650

Ik ben eigenlijk alleen geinteresseerd in tweewielers

(17-Oct-2017, 11:31 AM)Wim -de roetsende schreef: Je moet natuurlijk wel verder dan de Nederlandse grenzen kijken ;-)

Maar dat wil ik niet Tongue 

Ten eerste omdat ik het de Nederlandse fabrikanten meer gun (raar argument, weet ik), ten tweede omdat ik denk (hoop) dat Nederlandse fietsen geoptimaliseerd zijn voor Nederlandse omstandigheden (waarin ik de fiets wil gaan gebruiken), ten derde omdat ik het een prettig idee vind om bij problemen een kort lijntje te hebben.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Oké helder. Ik zou zo'n Zockra toch niet versmaden.

Een lage Performer lijkt best veel op een Baron, die zijn dus allebei geschikt voor de Nederlandse wegen. Als je tenminste een fiets zonder vering wil.


Gr. Wim -die twee open liggers heeft zonder vering en een volgeveerde vm ;-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#10
we dwalen af, het ging over de toekomst van Challenge/open tweewielers, niet over mijn voorkeuren
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(17-Oct-2017, 10:01 AM)PietV* schreef: Elan is een dealer, geen producent. Heeft nauwe betrekkingen met Challenge en RaptoBike. De Thys is geen ligfiets, maar Thys produceert roeifietsen. De Thys 209 is een perfecte roeifiets. Zal weinig aan te verbeteren zijn.

Elan is wel degelijk de producent van zowel RaptoBike als Challenge. In 2012 heeft Hans Challenge overgenomen van Paul en in 2014 heeft hij RaptoBike van mij overgenomen. De overname was voor alle merkrechten, tekeningen en Hans is toen de productie van beide merken fietsen gestart.

Arnold.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Dag Arnold, wat leuk om jou hier ook te treffen.

In Nijmegen heb ik een keer naast die prachtige Rapto van jou gereden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#13
(06-Nov-2017, 11:43 PM)arnoldl schreef:
(17-Oct-2017, 10:01 AM)PietV* schreef: Elan is een dealer, geen producent. Heeft nauwe betrekkingen met Challenge en RaptoBike. De Thys is geen ligfiets, maar Thys produceert roeifietsen. De Thys 209 is een perfecte roeifiets. Zal weinig aan te verbeteren zijn.

Elan is wel degelijk de producent van zowel RaptoBike als Challenge. In 2012 heeft Hans Challenge overgenomen van Paul en in 2014 heeft hij RaptoBike van mij overgenomen. De overname was voor alle merkrechten, tekeningen en Hans is toen de productie van beide merken fietsen gestart.

Arnold.

Arnold, bedankt voor je informatie. Ik weet niet of je nog productief bent met de bouw van de RaptoBike. Maar de site Elan.cc is dringend aan een update toe. Op de site van Elan wordt onder de rubriek ligfietsen het merk RaptoBike niet benoemd.

http://elan.cc/index.php/ligfietsen.html

De enige werkende site over RaptoBike geeft als contactadres Mijdrecht op. Ook ligfiets.net geeft aan dat Elan dealer/verhuurder is. Duidelijke info is een sterk verkoopargument.

Met groet, Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Dat laatste kan ik onderstrepen. Het gebrek aan (actuele) informatie van de Raptobike en de Chamsin bij Elan hebben mij vorig jaar bij de oriëntatie op een nieuw fiets wel erg makkelijk naar de Nazca Gaucho geduwd. Ook Optima levert niet echt informatie over de Cougar. Overigens was de Gaucho een prima aankoop, die het ook met concurrentie wel had gewonnen met mijn wensen- en eisenlijstje in gedachten.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Ik ben niet actief meer als bouwer. Zowel RaptoBike als Challenge zijn in eigendom van Elan. Ik weet dat Hans bezig is met een nieuwe site, maar dat kost veel tijd.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM