Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met fietsverzekering
Ik ben op zoek naar een fietsverzekering voor onze trikes. Diefstal en evt beschadiging.
Een eerste offerte is binnen via onze tussenpersoon. Het betreft een offerte van Unigarant, maar deze vragen / eisen schijnbaar een slot met ART-4 keurmerk. Terwijl dit volgens de Stichting ART in de categorie "sloten voor motoren" valt.
Gevraagd aan Unigarant zelf of ze toch door hadden dat het om een ligfiets trike ging en niet om een motor trike. Maar toch houden ze vast aan ART-4. Terwijl op de site voor b.v. racefietsen en mountainbikes ART-2 voorgeschreven wordt.

[Afbeelding: stichting_art.png]
(dit staat op de site van Stichting ART)

Natuurlijk ga ik niet uit van 1 offerte, daarom mijn vragen betreffende fietsverzekering:
  • Wie heeft er goede danwel slechte ervaringen met een aanbieder van fietsverzekeringen
  • Welke sloten hebben jullie eventueel op je ligfiets?
Grtz,

Frank

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
Mijn (gewone) fiets is ook verzekerd (heb ik gekocht via fiets privé plan op mijn werk en de verzekering kon ik ook declareren). De fiets is verzekerd bij Unive. Op het polisblad staat:

Schade door diefstal is alleen verzekerd als u de fiets op slot zet met een ART-slot. Bij schademelding moet u ons 2 originele fietssleutels kunnen overhandigen.

Alleen als de fiets in een afgesloten ruimte staat, is het slot niet verplicht. Wordt de fiets dan gestolen, dan moet er inbraakschade aan de afgesloten ruimte zijn.

Dus niets over ART 1, 2, 3 of 4. Ik gebruik voor al mijn fietsen dezelfde sloten: een Abus vouwslot en een Abus kettingslot. Beide ART2. ART 3 of 4 is veel te zwaar voor op de fiets, die wegen kilo's!

Ik heb verder nog nooit iets geclaimed m.b.t. mijn fiets(en) dus ik weet niet hoe dat afgehandeld wordt.
Mijn fietsen: M5 Shockproof 451 | Flevo-racer (langlopend-project) | Kona Penthouse | Union Sakai | Kona Paddy Wagon | Koga Miyata Valley Runner | mijn ritjes op Strava
Antwoord }
Bedankt door: Frank
Die ART-3&4 sloten zijn inderdaad loei zwaar. Ik ben ook niet van plan zoiets mee te zeulen op m'n trike.

Huidige fietsen:

Antwoord }
Bedankt door:
Gewoon het geld dat anders de verzekering zou kosten op een aparte rekening zetten.

Even opletten dat ze niet te snel gejat worden, dan heb je daarna al snel een leuk bedrag om weer een fiets van te kunnen kopen.

Sinds ik in 2013 mijn kleine autootje heb weggedaan, gaat er iedere maand €100,- (dat kostte dat ding per maand) naar mijn 'fietsrekening' en daar betaal ik alle kosten en onkosten van die ook maar enigszins fietsgerelateerd zijn. Dus ook fietskleding e.d. Ondertussen staat er ongemerkt alweer een leuke aanbetaling voor een nieuwe vm.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike - Carbon DF 121 - Challenge Taifun 20" 

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
Mijn Strada-verzekering kost ongeveer €10,- per maand. In het eerste jaar heb ik daar schade mee gereden (eigen schuld) en er is €1200,- probleemloos uitbetaald. Dat is gelijk aan 10 jaar premie betalen. Ik heb de Strada nu 4 jaar.

De verzekering voor mijn nieuwe trike is duurder, die kost ongeveer €16 per maand, drie jaar lang.  In één keer te betalen :-(
Diefstal en beschadiging, ongevallen, verhaalsrechtsbijstand en een jaar gratis pech-hulp in NL en België. Ze keren in die drie jaar 100% uit van het verzekerde bedrag bij total loss of diefstal. Een ART2 slot is voldoende. (ANWB fietsverzekering / Kryptonite Evolution Mini 7 slot)
Het is dus wel duur zo'n verzekering, maar het is nog geen 10% van de verzekerde waarde. Dus ik kan er niet zoals Wim na een paar jaar een nieuwe van kopen.  Big Grin
Of het verstandig is hangt natuurlijk ook af van het gebruik. Maak je alleen tochtjes in de omgeving en staat de fiets daarna weer thuis achter slot en grendel, dan loop je andere risico's dan wanneer je in het buitenland op fietsvakantie gaat en de fiets ook wel eens onbewaakt bij een winkel of camping achter laat.
Die ongeveer €0,52 per dag heb ik graag over voor een beetje extra gemoedsrust..  thumb
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
Ik vind die Strada verzekering nog wel meevallen.

Waar heb je die verzekerd?
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike - Carbon DF 121 - Challenge Taifun 20" 

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
Bij Amstelgeld. Het nadeel bij hun is dat het maximum verzekerde bedrag €5000,- is.
Dus bij total loss of diefstal zit je met €2000 onverzekerd (als je een nieuwe VM wil verzekeren)
Bij de ANWB geldt dat maximum niet, vandaar dat die verzekering duurder lijkt.
Je kan bij de ANWB online kijken wat de premie in jouw geval zou zijn.
Antwoord }
Bedankt door:
5000 euro maximum verzekerd bedrag is voor mij geen probleem. De trike inclusief diverse accessoires komt totaal op ongeveer 2500 euro.
Dit weekend eens wat verzekeraars en voorwaarden vergelijken.

Huidige fietsen:

Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
[-]
Wie is online?
Momenteel geen leden online.

[-]
Nieuwe berichten
Trike kriebels
Snelheid: wat is...emgaron — 08:04 PM
Trike kriebels
Over Jouta gesproken...Roepers — 06:00 PM
Ligfiets tent?
Het is een Bowi. Dat...Roepers — 05:54 PM
Magistraal!