Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wie is Cor.M-racer
#1
Ik heb 20 jaar met veel plezier en zonder technische problemen op een M5 26/20 gereden. Toen (pas toen) wilde mijn vrouw die eens proberen en ze was meteen verkocht. Dat betekende dat er een ligfiets bij moest komen. Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit en service van M5. Ik heb mede daarom een M5 M-racer aangeschaft met 28 inch wielen in stemmig matzwart. Een snelle en comfortabele fiets die ik gebruik voor toertochten en incidenteel voor woon-werk (32 km enkele reis). Ik woon en fiets in het prachtige Zeeland vanuit Kapelle.

[Afbeelding: M-racer_klein.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Mooie fiets. Geen achtervering? Ga je dat niet merken bij drempels?
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Prachtige fiets. Het gestuiter zal nog wel meevallen op minder gladde wegen met die grote wielen. Op mijn ongeveerde Fujin SL vermijd ik dat soort stukken liever. Wat ik sneller fiets op het asfalt lever ik weer in op de stadse klinkers. Resultaat is zowat dezelfde gemiddelde snelheid als op een geveerde fiets. Toch moet zo'n m5 een genot zijn.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Indrukwekkende fiets! Hartelijk welkom Cor. Weer een Zeeuw erbij! Frank, oprichter van het forum, woont in Zeeuws-Vlaanderen.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Welkom op dit forum.
Prachtige fiets heb je. Ik heb zelf een aantal jaren een M5 Lowracer gehad. Ik heb vering nooit gemist op de LR omdat er voldoende vering in het frame zit, maar die ketting langs het voorwiel ..... ik heb er nooit echt aan kunnen wennen. Op snelheid niet echt een probleem, maar stapvoets manouvreren vond ik altijd een drama. Ervaar jij dat anders met jouw fiets? En de LR had om die reden een enkelzijdige voorvork, maar zie op de foto dat jij gewoon een dubbele hebt. Loopt de ketting dan niet voortdurend tegen de vork aan?

Groet,
Johan
Antwoord }
Bedankt door:
#6
De ketting loopt langs de vork maar raakt deze bij normaal gebruik niet. De ontwerpen van M5 zijn goed doordacht en dat geldt ook voor dit detail. De carbon vork is ter hoogte van de ketting beschermd met een slijtvast materiaal. Dit is de meest efficiënte kettingloop zonder knikken in de ketting en met slechts 1 kettingrol. Ik had in het begin moeite met bochten naar rechts met lage snelheid, maar ook dat kan gewoon. De vork is overigens niet de beperkende factor bij de stuuruitslag, maar je band raakt de ketting. Bram Moens heeft me voorgedaan hoe je scherpe bochten naar rechts neemt. Gewoon je voorband tegen de ketting aan duwen (=maximale stuuruitslag), in die stand houden en dan is de stuuruitslag voldoende. Je moet niet gaan corrigeren met je stuur om evenwicht te bewaren. Ik vind het makkelijk om bij heel lage snelheden de rechterschoen uit te klikken en in de bocht laag bij de grond te houden. Daarmee kun je dan je evenwicht makkelijk bewaren. Ik heb geen behoefte meer om de ketting bovenlangs het wiel te geleiden.  Stapvoets rijden en wegrijden uit stilstand is na een paar keer rijden ook geen probleem.  Je moet wel een redelijke balans hebben, flink zwabberen bij het op gang komen is niet handig met deze kettingloop.

Toen ik een testrit ging maken, maakte ik me wel wat zorgen over die bochten, gelet op de kleine stuuruitslag. Het advies van Bram Moens was 'niet aan denken, gewoon fietsen'
(24-Oct-2017, 11:46 AM)Johan. schreef: Welkom op dit forum.
Prachtige fiets heb je. Ik heb zelf een aantal jaren een M5 Lowracer gehad. Ik heb vering nooit gemist op de LR omdat er voldoende vering in het frame zit, maar die ketting langs het voorwiel ..... ik heb er nooit echt aan kunnen wennen. Op snelheid niet echt een probleem, maar stapvoets manouvreren vond ik altijd een drama. Ervaar jij dat anders met jouw fiets? En de LR had om die reden een enkelzijdige voorvork, maar zie op de foto dat jij gewoon een dubbele hebt. Loopt de ketting dan niet voortdurend tegen de vork aan?

Groet,
Johan

mijn andere ligfiets heeft wel achtervering maar een 20 inch voorwiel. De M-racer rijdt toch lekkerder dankzij de grote wielen. Verder moet je deze fiets niet vergelijken met een stadsfiets (met geveerde voorvork en zadelpen, nexus-naaf, rollerbrakes, naafdynamo, fietstassen en een fijn schapenvachtje op het brookszadel), maar met een racefiets. Hij is ontworpen om zonder veel inspanning snel te rijden. Comfort betekent voor mij vooral dat hij lekker moet zitten, dat doet ie. Ik rijd liever om een dorp heen, dan dwars door een dorp. Schiet beter op en is veiliger.

(23-Oct-2017, 11:15 PM)Lopopodium schreef: Mooie fiets. Geen achtervering? Ga je dat niet merken bij drempels?
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ik gebruik mijn eigen Nazca Gaucho voor lange toerritten door half Nederland (en een stukje België en Duitsland). Ik rijd over het algemeen ook goed door, maar ben dan wel erg blij dat ik bij drempels of kuilen in schelpen- of zandpaden beschik over een achterveer. Toch een reden voor mij om bij oriëntatie van een nieuwe fiets niet te kiezen voor een Raptobike (hoewel ik die zeker interessant vind; misschien tik ik er nog eens eentje tweedehands op de kop als een toekomstig huis daar ruimte voor biedt).
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(24-Oct-2017, 01:10 PM)Cor.M-racer schreef: De ketting loopt langs de vork maar raakt deze bij normaal gebruik niet. De ontwerpen van M5 zijn goed doordacht en dat geldt ook voor dit detail. De carbon vork is ter hoogte van de ketting beschermd met een slijtvast materiaal. Dit is de meest efficiënte kettingloop zonder knikken in de ketting en met slechts 1 kettingrol. Ik had in het begin moeite met bochten naar rechts met lage snelheid, maar ook dat kan gewoon. De vork is overigens niet de beperkende factor bij de stuuruitslag, maar je band raakt de ketting. Bram Moens heeft me voorgedaan hoe je scherpe bochten naar rechts neemt. Gewoon je voorband tegen de ketting aan duwen (=maximale stuuruitslag), in die stand houden en dan is de stuuruitslag voldoende. Je moet niet gaan corrigeren met je stuur om evenwicht te bewaren. Ik vind het makkelijk om bij heel lage snelheden de rechterschoen uit te klikken en in de bocht laag bij de grond te houden. Daarmee kun je dan je evenwicht makkelijk bewaren. Ik heb geen behoefte meer om de ketting bovenlangs het wiel te geleiden.  Stapvoets rijden en wegrijden uit stilstand is na een paar keer rijden ook geen probleem.  Je moet wel een redelijke balans hebben, flink zwabberen bij het op gang komen is niet handig met deze kettingloop.

Toen ik een testrit ging maken, maakte ik me wel wat zorgen over die bochten, gelet op de kleine stuuruitslag. Het advies van Bram Moens was 'niet aan denken, gewoon fietsen'
(24-Oct-2017, 11:46 AM)Johan. schreef: Welkom op dit forum.
Prachtige fiets heb je. Ik heb zelf een aantal jaren een M5 Lowracer gehad. Ik heb vering nooit gemist op de LR omdat er voldoende vering in het frame zit, maar die ketting langs het voorwiel ..... ik heb er nooit echt aan kunnen wennen. Op snelheid niet echt een probleem, maar stapvoets manouvreren vond ik altijd een drama. Ervaar jij dat anders met jouw fiets? En de LR had om die reden een enkelzijdige voorvork, maar zie op de foto dat jij gewoon een dubbele hebt. Loopt de ketting dan niet voortdurend tegen de vork aan?

Groet,
Johan

Erg herkenbaar. Ik herinner me ook die adviezen van Bram Moens en meestal ging het ook prima. Maar ik heb bijv een paar keer de 11stedentocht gereden met mijn LR en als ik dan in een opstopping verzeilde (bijv bij een stempelpost) dan vond ik het toch wel erg lastig en ging ik liever een stukje lopen. Ook als een fietspad van de rijbaan voor auto's is gescheiden door haagjes en je moet dan de rijbaan oversteken (dus een onoverzichtelijke haakse bocht), dan stapt ik liever even af. 
Maar ben het verder met je eens dat M5 fantastisch mooie fietsen maakt die goed doordacht zijn. Ik heb er in ieder geval jaren met veel plezier op gereden. Veel fietsplezier.

Johan

(24-Oct-2017, 01:34 PM)Lopopodium schreef: Ik gebruik mijn eigen Nazca Gaucho voor lange toerritten door half Nederland (en een stukje België en Duitsland). Ik rijd over het algemeen ook goed door, maar ben dan wel erg blij dat ik bij drempels of kuilen in schelpen- of zandpaden beschik over een achterveer. Toch een reden voor mij om bij oriëntatie van een nieuwe fiets niet te kiezen voor een Raptobike (hoewel ik die zeker interessant vind; misschien tik ik er nog eens eentje tweedehands op de kop als een toekomstig huis daar ruimte voor biedt).

Als je vering wil, zou ik toch een M5 met CrMo frame niet direct afschrijven ook al zit er geen vering op. Mijn ervaring is dat er voldoende vering in het frame zelf zit om er comfortabel mee te rijden terwijl het toch niet slap aanvoelt
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Welkom Cor! Een mede M5 rijder is altijd leuk en zeker met zo'n mooie fiets!
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Welkom Cor, schitterende fiets.

Ook mijn Roeifiets komt uit Zeeland, maar dan gemaakt door de 'buurman' van Bram. Genaamd Derk Thijs.

Ook ik mis de vering niet. Gewoon lekker knallen en stuiteren.

Ook ik heb een vrouw die ooit op een oude ligfiets van mij is begonnen. Nu rijdt ze in een mooie rode E-Mango+.

Ik rijd echter rond op de Veluwe en in de Achterhoek.

Veel lees- en vooral veel schrijfplezier gewenst.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#11
Welkom Cor,

Je hebt een fantastische keuze gemaakt. Een top ligfiets van een top ligfietsbedrijf. 27 jaar innovatie aan vooraf gegaan. Grote wielen en een stalen frame. De M-racer staat samen met de Shock Proof 559 bovenaan op mijn verlanglijstje.

Veel plezier op dit forum en op je aanwinst,

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Dag Cor,

Een goede keus; de M-racer.
In een vaag verleden heb ik wedstrijden gereden op de voorloper van de M-racer. Grote wielen hebben minder rolweerstand en zijn dus sneller als kleine wielen. De vraag was dus, of een groot voorwiel kon. Bij een groot voorwiel komt dit voorwiel wel tegen de trapper aan als je bij lage snelheid naar rechts stuurt. De vraag was, of dit problematisch was. Al snel bleek voor mij dit niet problematisch te zijn. In een rechter-bocht met zeer lage snelheid hield ik mijn rechter trapper naar voren, maar ook als het voorwiel tegen de trapper aankwam leidde dit niet tot een val; maar tot een kleine disbalans. Gewoon doorfietsen dus :-)

Niels, M, van der Wal
De rij-eigenschappen zijn wel zo prettig dat ik de M-racer verkies boven de M5 lowracer, die ik ook nog tot mijn beschikking heb.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Ik heb een SP 559 gehad van M5 en daar had ik eerst ook dat het pedaal net de band van het voorwiel kon raken. Het ging echt om een kleine cm.

Ik ben het niet met Niels eens dat dit nog wel redelijk veilig is. Ik vind dit echt levensgevaarlijk. Je denkt rechtsaf te gaan en opeens corrigeert de fiets jouw gedachten en kom je toch echt ergens anders terecht dan gepland. Gelukkig was er op dat moment voldoende ruimte en waren er geen tegenliggers. Anders had dit nog wel eens flink verkeerd kunnen aflopen.

Ik heb direct de stoel iets anders gezet en de neuspijp iets verder uitgeschoven. Zoals gezegd ging het om een kleine cm en was dit redelijk simpel op te lossen.

Ik koop nooit meer een fiets waarbij er een overlap is van het pedaal met het voorwiel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#14
Niet voor niets plaats M5 deze aanbeveling bij de Shockproof: "De 559 achten wij geschikt voor berijders met een binnenbeenlengte vanaf 80 centimeter."
Voor de M -Racer deze opmerking: "Voor personen met een binnenbeenlengte vanaf +/- 80 cm kan al met een 26" voorwiel gereden worden en dat zonder crank/wiel overlap! Met een 28" voorwiel kan gereden worden met een binnenbeenlengte van af +/- 85 cm.
Ik hou ook niet van crank/wiel overlap. Maar mijn binnenbeenlengte is 89 cm. Dus keus genoeg.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Ik ben 1,95 meter lang en heb hier eerlijk gezegd niet eens bij stil gestaan. Zoals je op de foto kunt zien heb ik totaal geen last van pedaal-wiel overlap. Ik heb de hoofdsteun wel aan moeten passen omdat die niet hoog genoeg kwam.

(26-Oct-2017, 06:43 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb een SP 559 gehad van M5 en daar had ik eerst ook dat het pedaal net de band van het voorwiel kon raken. Het ging echt om een kleine cm.

Ik ben het niet met Niels eens dat dit nog wel redelijk veilig is. Ik vind dit echt levensgevaarlijk. Je denkt rechtsaf te gaan en opeens corrigeert de fiets jouw gedachten en kom je toch echt ergens anders terecht dan gepland. Gelukkig was er op dat moment voldoende ruimte en waren er geen tegenliggers. Anders had dit nog wel eens flink verkeerd kunnen aflopen.

Ik heb direct de stoel iets anders gezet en de neuspijp iets verder uitgeschoven. Zoals gezegd ging het om een kleine cm en was dit redelijk simpel op te lossen.

Ik koop nooit meer een fiets waarbij er een overlap is van het pedaal met het voorwiel.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Dag Cor,
Ik fiets nu een Medium racer met overlap (binnenbeenlengte 79 cm). Wat mij betreft is het veilig:
-Alleen bij zeer lage snelheid kan de trapper het wiel raken.
-Het aanleren om bij een bocht naar rechts op LAGE snelheid je rechter voet stil en vooruit te houden is simpel gedaan.
-Als het wiel toch het pedaal raakt, dan raakt hij dit met de band (niet met de velg) Er is dus iets van vering wat voldoende is voor een correctie.
Het blijft een risico, al heeft het bij mij nooit tot een val geleidt en dit risico speelt alleen bij zeer lage snelheden (stapvoets). Als het toch niet goed gaat kun je direct remmen met je handremmen en een voet aan de grond zetten.

Bij hogere snelheden stuur je met je gewicht en heeft het voorwiel weinig uitslag. Mentaal even wennen, maar je kan in een gewone bocht gewoon doortrappen zonder risico.

De grotere snelheid maakt hem beter dan de low-racer op lange afstand, en de hogere 'zit' maakt hem prettig in de stad. Je kan door de autoruiten heen kijken naar beweging; bij de low zag je toch vooral het blik. (Een ligfiets in de stad blijf ik overigens gevaarlijk vinden; automobilisten kijken hoger voor fietsers en je valt vaak weg achter geparkeerde auto's.)

Niels, plattelandsbewoner, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(26-Oct-2017, 05:29 PM)Niels van der Wal schreef: (Een ligfiets in de stad blijf ik overigens gevaarlijk vinden; automobilisten kijken hoger voor fietsers en je valt vaak weg achter geparkeerde auto's.)

Persoonlijk merk ik eigenlijk geen verschil tussen stad en een landelijke omgeving. Ik fiets toch zeer regelmatig door Amsterdam, Utrecht, maar met name veel in Den Haag en Rotterdam. Achter geparkeerde auto's wegvallen zie ik als iets goeds: want dan zit ik immers op een apart fietspad en moet je alleen bij kruisende verkeersstromen goed vooruitkijken. Afslaande auto's is altijd iets om op te letten, maar dat risico loop ik ook met de conventionele fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(De grotere snelheid maakt hem beter dan de low-racer op lange afstand,...)

Ik waag ook te betwijfelen of je sneller bent op een hoge racer. Je hebt meer last van wind dan met een lagere fiets. In de eerste plaats omdat op grotere hoogte de windsnelheid hoger is en omdat je met een lagere fiets meer profiteert van beschutting van struiken etc.

Ik rijd naar mijn werk in centrum Den Haag in de spits. Bij rotondes gaat mijn (oranje)  arm omhoog. Verder moet je natuurlijk defensief rijden. Maar dat is in de spits voor elke fietser verstandig.

Verder ben ik twee keer onderuit gegaan en ben nog steeds blij dat de grond dichtbij was.

Neemt niet weg dat ik wel denk dat de voordelen van grote wielen op minder vlak terrein weleens groot kunnen zijn qua comfort en misschien soms ook je gemiddelde snelheid.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(26-Oct-2017, 09:36 PM)tegenligger schreef: (De grotere snelheid maakt hem beter dan de low-racer op lange afstand,...)

Ik waag ook te betwijfelen of je sneller bent op een hoge racer. Je hebt meer last van wind dan met een lagere fiets. In de eerste plaats omdat op grotere hoogte de windsnelheid hoger is en omdat je met een lagere fiets meer profiteert van beschutting van struiken etc.

Ik rijd naar mijn werk in centrum Den Haag in de spits. Bij rotondes gaat mijn (oranje)  arm omhoog. Verder moet je natuurlijk defensief rijden. Maar dat is in de spits voor elke fietser verstandig.

Verder ben ik twee keer onderuit gegaan en ben nog steeds blij dat de grond dichtbij was.

Neemt niet weg dat ik wel denk dat de voordelen van grote wielen op minder vlak terrein weleens groot kunnen zijn qua comfort en misschien soms ook je gemiddelde snelheid.

ik heb zelf nooit op een lage racer gereden. Mijn vrouw leek het levensgevaarlijk en ik heb het haar niet willen aandoen. Ik zie dat de recente records op de baan worden gevestigd met hoge racers en ook uit de vermogensmetingen (niet alleen door M5, geldt ook voor andere merken) blijkt dat hoge racers efficiënte fietsen zijn. De situatie op de openbare weg is natuurlijk anders, maar ook daar is rol- en luchtweerstand. Het Amerikaanse Cruzbike heeft een van zijn snelste modellen (hoge racer met voorwielaandrijving) in een windtunnel gezet. Interessant om te lezen.
Cruzbike in windtunnel

Ter compensatie van het kleine frontale oppervlak draag ik overigens fluo-gele shirts en dito helm. Misschien goed onderwerp voor een nieuw topic: hoe blijf je zichtbaar?
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Ik waag ook te betwijfelen of je sneller bent op een hoge racer. Je hebt meer last van wind dan met een lagere fiets. In de eerste plaats omdat op grotere hoogte de windsnelheid hoger is en omdat je met een lagere fiets meer profiteert van beschutting van struiken etc.


Last en gemak; oftewel wind mee en wind tegen. Het klopt dat je bij een hoge racer uiteindelijk iets meer vermogensverlies hebt door wind, maar de vermogenswinst door verminderde rolweerstand is groter.

Op een hoge racer ben je gewoon sneller; mits je frontaal oppervlak niet toeneemt. Bij de M-racer zit je tussen de wielen en is je frontale oppervlak dus kleiner dan bij de high-racer, waar je meer boven de wielen zit. (Het gewicht van de high-racer is weer minder -carbon- , waardoor hij minder rolweerstand heeft dan de M-racer -metaal- )

Niels, biomassa, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Zithoogte M-Racer: 41 cm en de 28"/28": 43cm

Zithoogte High-Racer 26"/28":46 en 28"/28": 48cm

Dit scheelt toch niet zo heel veel.

Bij LOL rijdt Marc met een Carbon High Racer en het valt mij altijd op hoe laag hij zit vergeleken met bijvoorbeeld een Gaucho/Chamsin.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#22
Uiteraard is de wieldiameter mede bepalend voor de rolweerstand. Vooral op ruwe wegen. Grote wielen en een stalen en/of carbon frame zijn dan in het voordeel. Net als soepele banden en bandenspanning.

Voor de luchtweerstand is de stroomlijn en het frontale oppervlakte bepalend. Dus de “zithoek” en de trapashoogte t.o.v. de zithoogte. Dat doet meer dan de zithoogte alleen.

Op al die punten scoort de M-racer hoog. Weinig ligfietsen met een zithoek vanaf circa 17 graden en een brackethoogte van circa 24 cm.

Bovendien is de wat hogere M-Racer stabieler dan een Low-Racer. Grotere wielen en meer tijd voor correcties. Een “glijer” op een hogere fiets geeft minder verkanting dan op een Low-racer.

De M-racer is een topper onder de snelle ligfietsen voor algemeen gebruik
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(Last en gemak; oftewel wind mee en wind tegen. Het klopt dat je bij een hoge racer uiteindelijk iets meer vermogensverlies hebt door wind, maar de vermogenswinst door verminderde rolweerstand is groter.)


Dat ligt er maar aan hoe hard het waait, en nog veel meer factoren, waardoor dit soort discussies eigenlijk altijd over appels en peren gaan.
Wat wel leuk om te lezen is is het volgende linkje. 

https://hadland.wordpress.com/2013/01/15...-practice/

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Als je twee soorten weerstanden, rol- en luchtweerstanden, gaat vergelijken lijkt het over appels en peren te gaan. Maar de rolweerstand is een lineaire weerstand en neemt evenredig met de snelheid. De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. Dat is lastig te meten waar het omslagpunt ligt waar grote wielen nog voordeel opleveren. Verschillende soorten ondergrond als strak asfalt of ruwe klinkerwegen maken dat verschil groter.

Maar de M-racer is geen hoge racer, maar feitelijk een mid racer met grote wielen. Met een geringe zithoogte. Ook met die minimale zithoek van circa 17 graden is die menige low racer de baas.
De windsnelheidsprofielen beginnen vanaf 1 meter. De redelijk gestrekte rijder op een M-racer zit daar zo goed als onder. Met een klein frontaal oppervlak en redelijk goed stroomlijn zal dat vlot fietsen zijn. De meeste winst is te halen met een staartpunt. Laminaire stromingen geven minder weerstand dan turbulente stromingen.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Ik heb een lowracer van M5 en sinds kort een raptobmidracer met 700c wielen erin. Ondanks dat ik hoger lig ben ik een stuk sneller. De rolweerstand van 2 700c wielen is beduidend minder dan zo'n klein 20 inch wiel.
Vering haal je uit goede banden met een hoge tpi waarde.

Ik zou zelf niet meer op een fiets met kleine wielen willen rijden
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM
Medeliggers onderweg
een blauw-oranje...PeeWee32 — 08:19 PM