Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ontmoetingen met de politie (verzamelthread)
#4
Ik heb zelf nooit een discussie gehad met de politie over verlichting, reflectie of plaats op de weg. Maar de regels zijn voor de politie duidelijk en zij kunnen hun Feitenboekje raadplegen, waarin vrijwel alle gedragingen zijn opgenomen. Bijna alle verkeersgedragingen vallen onder de "Wet Mulder".

Reflectie eisen voor bestuurders en eigenaren van fietsen op meer dan twee wielen.
Voor fietsverlichting gelden geen permanente eisen ingevolge de Regeling voertuigen. Verlichtingseisen voor fietsen zijn opgenomen in artikel 35 en 35 a van het RVV 1990.

Hoofdstuk 5 Regeling voertuigen, Permanente eisen (gelden 24 uur van de dag).

Artikel 5.1.1 onder c Regeling voertuigen
Het is de bestuurder van een voertuig verboden daarmee te rijden en de eigenaar of houder verboden daarmee te laten rijden, indien het voertuig niet voldoet aan de in de afdelingen 2 tot en met 17 van dit hoofdstuk, ten aanzien van de bouw of inrichting van voertuigen van de categorie waartoe het voertuig behoort, gestelde eisen.

Artikel 5.9.51 lid 2 Regeling voertuigen
Fietsen op meer dan twee wielen moeten zijn voorzien van:
a. een rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
b. een naar voren gerichte witte retroreflector indien de fiets breder is dan 0,75 m en is voorzien van één voorwiel;
c. witte of gele retroreflectoren aan de wielen, en
d. vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers.

Artikel 5.9.54 lid 1 Regeling voertuigen

De rode retroreflector moet zijn aangebracht:
a. bij fietsen met één achterwiel tussen de bagagedrager en het spatbord, dan wel bij afwezigheid van een bagagedrager op
   het spatbord op een hoogte van niet minder dan 0,35 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek, dan wel onder het
   zadel;
b. bij fietsen met twee achterwielen aan de uiterste linkerzijde, op een hoogte van niet minder dan 0,35 m en niet meer dan
   0,90 m boven het wegdek, en
c. vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers.

Artikel 5.9.54 lid 2 Regeling voertuigen
De in artikel 5.9.51 lid 2 onder b, vermelde witte retroreflector moet zijn aangebracht aan de uiterste linkerzijde van het voertuig.

Artikel 5.9.54 lid 3 Regeling voertuigen
De witte of gele retroreflectoren aan de wielen moeten de omtrek van het wiel volgen en op of zo dicht mogelijk bij de velg zijn aangebracht, zodanig dat zij aan beide zijkanten van het voertuig zichtbaar zijn.

Artikel 5.9.57 lid 1 Regeling voertuigen
Fietsen mogen zijn voorzien van:
a. een naar voren gerichte witte retroreflector indien deze niet reeds ingevolge artikel5.9.51 verplicht is, en
b. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig.

Artikel 5.9.65 Regeling voertuigen
Fietsen mogen niet zijn voorzien van meer retro-reflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.9.51, 5.9.52, en 5.9.57 is voorgeschreven of toegestaan.

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. Gebruik van lichten tijdens het rijden voor fietsers.

Artikel 35 RVV 1990

1.  Fietsers voeren tijdens het rijden bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd, verlichting overeenkomstig het
    tweede tot en met het vierde lid.
2.  Een fiets op twee wielen en een fiets op drie wielen met één voorwiel moeten zijn voorzien van een wit of geel licht dat aan de
    voorzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder een wit of geel licht voert op zijn borst.
3.  Op een fiets op meer dan twee wielen met twee voorwielen moeten aan de voorzijde twee witte of twee gele symmetrisch links
    en rechts van het midden bevestigde lichten worden gevoerd.
4.  Een fiets moet zijn voorzien van een rood achterlicht dat aan de achterzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder of een achter
    de bestuurder gezeten passagier een rood licht voert op zijn rug.
5.  Een fiets mag zijn voorzien van twee ambergeel licht stralende richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de
    achterzijde.
6.  Er mogen niet meer lichten worden gevoerd op een fiets, door de bestuurder daarvan of door een achter de bestuurder  
    gezeten passagier dan de in het tweede tot en met vijfde lid genoemde lichten.

Artikel 35a RVV 1990
1.  De in artikel 35 bedoelde verlichting mag andere weggebruikers niet verblinden.
2.  De in artikel 35, eerste tot en met vierde lid, bedoelde verlichting mag niet knipperen.
3.  De in artikel 35, eerste tot en met vierde lid, bedoelde verlichting moet:
     a. aan de voorzijde voortdurend zichtbaar zijn voor tegemoetkomende weggebruikers;
     b. aan de achterzijde voortdurend zichtbaar zijn voor van achteren naderende weggebruikers.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Ontmoetingen met de politie (verzamelthread) - door PietV* - 18-Nov-2017, 03:36 PM
RE: Ontmoetingen met de politie (verzamelthread) - door Bert_Rijssen - 19-Nov-2017, 08:00 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Getekend. Verbod...ZoefZoef — 11:13 PM
Foto's Fietsbennie
Nu ik 1499 bijdragen...Fietsbennie — 10:56 PM
Spezi 2024
Hydrauliek is vooral...Hoekie — 10:42 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Gisteren op de Spezi...Hoekie — 10:35 PM
montage standaard
Het voordeel van een...melle z — 10:07 PM
Spezi 2024
Denk ik ook. A...Gideonaut — 10:07 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Getekend. Verbod v...Merijn — 09:50 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
25 km per uur gemi...Tom Fekkes — 09:36 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik ook, met commenta...Tom Fekkes — 09:33 PM
montage standaard
Jouw oplossing is ee...Duncan — 09:24 PM
Spezi 2024
Waarom worden velo...Hoekie — 09:21 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb ook getekend.Willeke_IGKT — 09:20 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen...Willeke_IGKT — 09:19 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
DoneHoekie — 09:12 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tan...
Hallo,  Ik heb de...Mauricem — 08:52 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Op welke plekken wil...ZoefZoef — 08:51 PM
Spezi 2024
Eerste dag a...Hardloper — 08:35 PM