Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Knipperlichten op de fiets en epilepsie
#1
Vorige week interessant gesprek gehad met een epilepsie patiënt.
Met het toenemende aantal knipperlichten op fietsen werd het voor hem steeds lastiger om in het donker te gaan wandelen of gaan fietsen. Vooral de hele felle knipperlichten en de knipperlichten met willekeurige flits frequentie veroorzaakten af en toe een epilepsie aanval bij hem. (Hij leed aan reflexepilepsie ook wel fotosensitieve epilepsie genoemd). Via het epilepsiefonds had hij begrepen dat er meer patiënten last van hadden.

Ik moest eerlijk toegeven dat ik daar dus nog nooit bij stil gestaan had. En achteraf viel het me inderdaad op hoeveel fietsers en wandelaars er tegenwoordig in het donker knipperlichten gebruiken. Ik heb zelf ook 2 achterlichten die ik altijd op "random" knipper stand zet. Na het gesprek van vorige week zet ik ze nu op continu. Een stukje bewustwording zeg maar dat ik toch even met jullie wou delen.

Grt,

Frank

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#2
Frank,

Je hebt gelijk. Het is bijzonder irritant. Knipperende verlichting is alle toegestaan voor richtingaanwijzers en op motorvoertuigen als waarschuwingslicht. Ik rij nooit achter een fiets met knipperend achterlicht. Of er voorbij of ik laat een ruimte vallen van circa 500 meter. 

Bovendien is knipperende verlichting en alle niet wettelijke verlichting gevaarlijk. Ook wel “kerstboomverlichting” genoemd. Medeweggebruikers blijven langer kijken naar dat aandachtspunt. En waar je naar kijkt, rij je naar toe. De kans dat een inhalende bestuurder te laat uitwijkt is zeker aanwezig.

Vooral op 80 en 60 km wegen, zonder fietspaden, rij je het veiligst als de de voorgeschreven verlichting en reflectie voert op je fiets. Dat dient een drieledig doel. Om zelf te zien, om gezien te worden en  om herkent te worden als soort weggebruiker.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Maar bij led-verlichting scheelt het knipperen wellicht wel de helft van je batterijen ten opzicht van het continu laten branden?

Persoonlijk heb ik liever dat fietsers, met name die op de elektrische fietsen, hun voorlampen naar de grond afstellen in plaats van recht naar voren. Ik raak er altijd door verblind. Het verbaast me hoeveel fietsers de lamp recht naar voren hebben staan. Dan zie je zelf toch ook niet of er kuilen of stenen op de weg liggen?
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(18-Dec-2017, 01:52 PM)Lopopodium schreef: Maar bij led-verlichting scheelt het knipperen wellicht wel de helft van je batterijen ten opzicht van het continu laten branden?

Klopt, scheelt je de helft of meer.
Maar hier gaat het er om dat knipperende lichten (over)last kunnen veroorzaken bij anderen.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Knipperlicht is geen achterlicht. Achterlicht is volgens de regels een voortdurend brandend licht. Als je batterijen wilt sparen kun je beter het voorlicht laten knipperen. Die lamp verbruikt meer. Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Of een naaf dynamo en alle verlichting continu brandend in plaats van knipperen. Geen batterijen meer nodig. Wink

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Een naafdynamo is vaak de beste oplossing. Maar dan wel een die geschikt is voor de wielmaat waarmee wordt gereden. Anders levert dat extra weerstand op.

Bijvoorbeeld:  http://www.nabendynamo.de/produkte/son_xs-m_en.html
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(19-Dec-2017, 01:32 PM)PietV* schreef: Een naafdynamo is vaak de beste oplossing. Maar dan wel een die geschikt is voor de wielmaat waarmee wordt gereden. Anders levert dat extra weerstand op.

Bijvoorbeeld:  http://www.nabendynamo.de/produkte/son_xs-m_en.html

Normaal gesproken ligfiets ik nooit in het donker en overdag heb ik de verlichting niet aan tenzij de weersomstandigheden zodanig zijn dat dat veiliger is. Tot nu toe is dat 3x voorgekomen in de afgelopen 10 jaar dat ik nu op een ligfiets fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Dat is de duurste die naafdynamo die er is. Ik heb een veel goedkopere van Shimano op de Demon en die bevalt heel goed. Hij gaat al heel veel jaren mee en daar verbaas ik mij over. Het gaat toch al om vele tienduizenden kilometers. De weerstand bij onbelast rijden (met het licht uit) verneem ik eigenlijk niet. Hij levert 3 watt en dat is voldoende voor mijn koplamp. Mijn achterlicht kan er niet meer bij wat betreft vermogen. Dat gaat dus per batterij.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Ik heb op m'n Surly ook een naaf dynamo van Shimano en die bevalt me prima. Weerstand is inderdaad verwaarloosbaar vind ik zelf.
Voor m'n trike zit ik nog te dubben of ik over zal gaan op naaf dynamo en of ik het dan op 1 of beide voorwielen zal doen. Voorlopig bevalt de voeding via powerbank nog prima, ook bij continu brandende verlichting.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ik kom geregeld een open ligger tegen op mijn route en ik schaam me telkens weer kapot voor de knipperende kermis op dat ding.

Het mag ook gewoon niet. Als je mij treft en je hebt van die knipperende rommel behandel ik je zoals ik fietsers zonder licht behandel en verwacht ik dat je afziet van je voorrang en er vanuit gaat dat ik je niet zie.

Handhaving mag van mij beginnen bij de auto's; al die PWM aangestuurde achterlichten. Zou toch een fluitje van een cent moeten zijn. Iedere auto die daarmee onder de trajectcontrole doorrijdt... bon. Installatie heeft zichzelf waarschijnlijk binnen een dag terugverdient. Eerst even netjes aankondigen, zeg een maand van te voren, daarna handhaven. En per direct al het spul met PWM wat in de showroom staat WOK'en.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Mmm, ik maak me tegenwoordig dus ook schuldig aan geknipper... In aanvulling op mijn continu brandende achterlicht met reflector, batterij koplamp en reflectie op banden en kleding, heb ik tegenwoordig aanvullend een klein knipperend (niet random) lampje achter op mijn linkerhiel (gewone fiets). Dat geeft me op de pikdonkere, smalle, polderwegen toch een wat veiliger gevoel. Hoewel ik de hierboven genoemde argumenten wel snap. Helaas kan dat lampje alleen maar knipperen, anders zou ik het wel op continue zetten. 

Op de ligger gebruik ik gewone continue verlichting maar die gebruik ik nu weinig (rij in het donker, met dit weer en de zwaar bevuilde wegen zelden op de ligger).

Overigens erger ik me steeds weer aan de talloze fietsers zonder licht die dan ook vaak tegen het verkeer in rijden op een éénrichting fietspad... En dan met een houding alsof het de normaalste zaak van de wereld is! En dat zonder licht rijden op onverlichte wegen snap ik helemaal niet, dan zie je toch echt niet waar je rijdt!

Andere uiterste zijn vrijwel alle speed pedelecs die ik dagelijks tegenkom. Die hebben minimaal twee koplampen die dan enorm fel recht naar voren schijnen. Erg irritant...

@Coen: wat is PWM en WOKen?
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(20-Dec-2017, 09:39 PM)ErikvanD schreef: @Coen: wat is PWM en WOKen?

Ja dat wil ik ook wel weten.
Trouwens afzien van voorrang alleen omdat je een knipperend licht niet zou zien? Dat is echt weer het andere uiterste.
Maar goed je zal mij niet in het donker tegenkomen hoor met en knipperlicht.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
PWM = pulsbreedtemodulatie (Pulse width Modulation)

In het Wikipedia-artikel erover staat:
Citaat:PBM kent vele toepassingen, een eenvoudig voorbeeld is de aansturing van een led. Wanneer we de led aansturen met een PBM-signaal dan zal de led op hoge snelheid aan- en uitschakelen. Wanneer de gebruikte frequentie hoog genoeg is dan zal de traagheid van het oog ervoor zorgen dat het lijkt dat de led zachter brandt.
.

WOK'en heb ik nog niet gevonden

WOK is Wacht Op Keuring. Het RDW over de WOK status van bromfiets:
Citaat:Als de politie vaststelt dat uw bromfiets niet (helemaal) voldoet aan de wettelijk gestelde eisen (bijvoorbeeld door een te hoge geluidsproductie of snelheid), dan plaatst de politie een zogeheten WOK-signaal (Wacht Op Keuring) in het RDW-kentekenregister.

In de brief die u vervolgens ontvangt van de RDW staat dat de bromfiets een WOK-status heeft. U mag er niet mee op de openbare weg rijden, totdat de bromfiets aan de 'permanente eisen' voldoet en opnieuw is gekeurd door de RDW. De permanente eisen kunt u vinden in de 'Regeling Voertuigen'. De verzekeringsplicht loopt wel gewoon door.

Dat heb ik toch maar weer mooi gevonden
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(20-Dec-2017, 09:39 PM)ErikvanD schreef: [...]

Overigens erger ik me steeds weer aan de talloze fietsers zonder licht die dan ook vaak tegen het verkeer in rijden op een éénrichting fietspad... En dan met een houding alsof het de normaalste zaak van de wereld is! En dat zonder licht rijden op onverlichte wegen snap ik helemaal niet, dan zie je toch echt niet waar je rijdt!

Andere uiterste zijn vrijwel alle speed pedelecs die ik dagelijks tegenkom. Die hebben minimaal twee koplampen die dan enorm fel recht naar voren schijnen. Erg irritant...

@Coen: wat is PWM en WOKen?

Die spookrijders zonder licht gewoon de berm in rijden. Ik doe dat dagelijks. Linkerhelft van het pad is mijn inhaalstrook, geen spookrijdersstrook.

Vandaag ook weer een paar tegengekomen, maar dit keer met zo'n witte pixel voorop. Die kwamen spookrijdend van rechts en wilden naar links verder spookrijden, maar daar kwam ik vandaag. Hop, gewoon lekker middenop gaan rijden, net gedaan of ik ze niet gezien heb. Heb de VM mooi laten uitrollen tot het stoplicht. Volgens mij stond de ene stil en de andere reed in de berm. Muhaha.

De speed pedelecs die ik tegenkom hebben wel redelijk afgerichte koplampen. Eerder gewone fietsen of de 25km E-bikes die de ietwat omhoog gerichte lampen hebben. Ik bescherm mijn ogen dan altijd met de langste vinger aan mijn hand.

PWM is Pulse Width Modulation ofwel pulsbreedte modulatie in het Nederlands. Komt er op neer dat je niet aanstuurt op 50%, maar 50% van de tijd op 0 en 50% van de tijd op 100%. Doe je dat heel snel, dan krijg je ongeveer hetzelfde effect als gewoon op 50% aansturen. Doe je dat met gloeilampen, dan brand het gewoon continue, want die hebben veel meer tijd nodig om op te warmen en af te koelen. Doe je dat met LED, dan krijg je gewoon aan-uit-aan-uit. Het voordeel van PWM dimming, ten opzichte van gewoon het aangeleverde voltage verlagen, is dat het bereik toeneemt. Onder een bepaald voltage geeft een LED gewoon helemaal geen licht, maar als je dan pulseert met een voltage wat daar net wat bovenlicht, heb je een lagere lichtopbrengst dan mogelijk is met constant branden. Veel auto's met LED achterlicht hebben bijvoorbeeld 40% PWM bij normaal bedrijf en 100% bij remlicht.
Sommige mensen zijn echter wat scherper met het waarnemen dan anderen, en zien het pas knipperen bij een veel lagere frequentie. Heel asociaal gezegd zit ik zelf bij de groep die hogere frequenties ook ziet, en ik zie dus ook gewoon die achterlichten knipperen, computermonitoren knipperen, TL balken zie ik flickeren, en toen we nog CRT monitoren hadden zij iedereen bij het veranderen van 60 Hz naar 75 Hz "nu knippert 'ie niet meer", maar ik zag dat nog steeds wel. De monitor die ik nu heb (Dell U3014) knippert ook, maar dan bij 2500 Hz; dat zie ik niet meer. Tegenwoordig is het iets meer een ding geworden en zijn er ook eindelijk weer monitoren die daadwerkelijke "flicker free" zijn, en ook zo geadverteerd worden. Maar vooral laptops zijn berucht met een te lage PWM frequentie van de backlight.
Concreet probleem met die achterlichten is dat als ik m'n ogen draai, zelfs al zie ik het in rust niet bewust knipperen, ik dat knipperen direct waarneem als een verandering. Een constant brandend achterlicht laat dan zeg maar een 'streep' achter op je netvlies, zo'n PWM gedimd licht laat een serie puntjes achter, en dat is bloed irritant. Als ik agent was zou ik de eerste de beste hufter ook daar voor bekeuren, gewoon om het proces aan te slingeren. Het foute is dat die dingen gewoon zo verkocht worden / werden...

Al met al is het leven gewoon makkelijker als je niet zo gevoelig bent voor knipperend en piepend spul. Ik hoor het aan m'n telefoonlader als de accu vol is en bij iedere andere lader die ik gebruik wordt ik 's nachts de eerste week wakker zodra dat punt bereikt is (van de wekker dan weer niet...), ik hoor die dimmers van halogeen vloerlampen, ik zie m'n eigen computerbeeldschermen flikkeren, in restaurants met open keuken hoor ik het gas fluiten bij de pitten; het is gewoon prut. M'n ouders hebben dat in z'n geheel niet. 

Volgens mij legt die filmpje het probleem van die PWM achterlichten van auto's ook wel redelijk uit;
https://www.youtube.com/watch?v=m5JzxjWtFaY



WOK'en is de status van het voertuig veranderen naar 'Wacht op keuring'. Er mag dan niet meer mee gereden worden tot het voertuig opnieuw gekeurd is (door de RDW). Dit wordt ook wel eens gedaan bij vrachtwagens waar men zo'n hele kermis verstralers op gemonteerd heeft.

(20-Dec-2017, 09:55 PM)Bert_Rijssen schreef:
(20-Dec-2017, 09:39 PM)ErikvanD schreef: @Coen: wat is PWM en WOKen?

Ja dat wil ik ook wel weten.
Trouwens afzien van voorrang alleen omdat je een knipperend licht niet zou zien? Dat is echt weer het andere uiterste.
Maar goed je zal mij niet in het donker tegenkomen hoor met en knipperlicht.

PWM en WOK'en zijn ondertussen uitgelegd volgens mij.

Nee, ik zie ze prima hoor. Idem met nagenoeg alle fietsers zonder licht en de spookrijders. Gaat mij er om dat het irritant is en ook gewoon niet mag. Als je afziet van je wettelijke plicht (al gaat het me meer om 'uit fatsoen') je verlichting te fatsoeneren zie je in mijn boekje ook direct af van de rechten.

Irritanter dan fietsers zonder licht zijn nog wel de hardlopers, al dan niet vergezeld van een (matzwarte) hond. Ik kwam tot een paar weken geleden geregeld een stel achterop; zwarte schoenen, zwarte broek, zwart trainingpak, zwarte muts, nul reflectie; alsof ze in de ISIS outlet hun sportkleren gekocht hebben. En die liepen dan rechts op de 60 km/h weg; die moeten een groot vertrouwen hebben gehad in achterop komend verkeer... Overigens zie ik ze al een tijdje niet meer, dus wellicht lopen ze nu niet meer..
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Het is natuurlijk heel vervelend dat je zo'n last hebt van knipperende lampjes en daar zo extreem gevoelig voor bent.

Om de medemens met knipperende lampjes echter te degraderen tot een 'geen-licht-voerende-bestuurder' gaat mij toch iets te ver. Bestuurders zonder licht de berm in rijden vind ik ook niet echt getuigen van veilig aan het verkeer deelnemen.

Ik ga wel seinen en toeteren als mij fietsers zonder licht tegemoet komen. Spookrijdende fietsers kunnen ook rekenen op een reactie. Soms schrik je gewoon ongelooflijk en dan is een reactie niet altijd even hoffelijk ;-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#17
(20-Dec-2017, 10:39 PM)Wim -de roetsende schreef: Het is natuurlijk heel vervelend dat je zo'n last hebt van knipperende lampjes en daar zo extreem gevoelig voor bent.

Om de medemens met knipperende lampjes echter te degraderen tot een 'geen-licht-voerende-bestuurder' gaat mij toch iets te ver. Bestuurders zonder licht de berm in rijden vind ik ook niet echt het goede voorbeeld.

Ik ga wel seinen en toeteren als mij fietsers zonder licht tegemoet komen. Spookrijdende fietsers kunnen ook rekenen op een reactie. Soms schrik je gewoon ongelooflijk en dan is een reactie niet altijd even hoffelijk ;-)

Ik rij niet in een of andere Randstad-polder waar je na 5 seconden wegzakt in de berm he Wink

Tja, denk je dat ik ga afremmen om achter de gewone fietsers in de file te gaan rijden omdat er een malloot wil spookrijden?
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Ik probeer gewoon goed en veilig aan het verkeer deel te nemen en niet het gedrag te vertonen dat ik ook niet bij anderen wil zien.

Ik maak zelf ook fouten en dan hoop ik ook dat anderen goed opletten en mij behoeden voor een ongeluk.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#19
(20-Dec-2017, 10:59 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik probeer gewoon goed en veilig aan het verkeer deel te nemen en niet het gedrag te vertonen dat ik ook niet bij anderen wil zien.

Ik maak zelf ook fouten en dan hoop ik ook dat anderen goed opletten en mij behoeden voor een ongeluk.

Zonder licht spookrijden op een druk éénrichting fietspad is niet 'een foutje maken'; dat is iets wat men bewust doet.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Meestal wel en dan is mijn reactie zoals hierboven al beschreven:

"Ik ga wel seinen en toeteren als mij fietsers zonder licht tegemoet komen. Spookrijdende fietsers kunnen ook rekenen op een reactie. Soms schrik je gewoon ongelooflijk en dan is een reactie niet altijd even hoffelijk ;-)"
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#21
(20-Dec-2017, 10:09 PM)Coen__ schreef: Nee, ik zie ze prima hoor. Idem met nagenoeg alle fietsers zonder licht en de spookrijders. Gaat mij er om dat het irritant is en ook gewoon niet mag. Als je afziet van je wettelijke plicht (al gaat het me meer om 'uit fatsoen') je verlichting te fatsoeneren zie je in mijn boekje ook direct af van de rechten.

Irritanter dan fietsers zonder licht zijn nog wel de hardlopers, al dan niet vergezeld van een (matzwarte) hond. Ik kwam tot een paar weken geleden geregeld een stel achterop; zwarte schoenen, zwarte broek, zwart trainingpak, zwarte muts, nul reflectie; alsof ze in de ISIS outlet hun sportkleren gekocht hebben. En die liepen dan rechts op de 60 km/h weg; die moeten een groot vertrouwen hebben gehad in achterop komend verkeer... Overigens zie ik ze al een tijdje niet meer, dus wellicht lopen ze nu niet meer..

Voor eigen rechter spelen is ook verboden volgens hetzelfde boekje. 

Gelukkig zie ik als ik 's avonds van het station naar huis fiets (op een ouderwets gewone fiets maar wel voorzien van een deugdelijke (led) verlichting (niet knipperend overigens maar dat kan wel) kom ik regelmatig grote groepen hardlopers tegen waarvan de meeste zijn voorzien van een soort kerstboomverlichting over hun lijf zowel voor als achterkant of aan hun bovenarmen, benen of zelfs schoenen. Die zie je dus echt niet over het hoofd. Dus om dan te beweren dat je ze niet ziet  dan kun je beter thuis blijven. Ik ben al blij dat ze er zo bij lopen.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
In het buitengebied zijn er maar weinig mensen die fietsen als het donker is. Zo vinden het onveilig, vermoedelijk door het autoverkeer. Daardoor nemen ze de auto en wordt het noch onveiliger. Hardlopers kom ik in het donker buiten het dorp heel weinig tegen. Ik vind het geen goede ontwikkeling en ik voel mij op de ligfiets niet onveilig. Mijn lampen staan trouwens nooit op knipperen. Dankzij Coen weet ik nu dat ze desondanks toch kunnen knipperen door PWM en dat sommigen daar toch last van kunnen hebben.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Een ieder heeft in gelijk mate aanspraak op veilig gebruik van de weg. Op basis van 2 criteria. Het veiligheidsbeginsel en het vlotheidsbeginsel, waarbij het veiligheidsbeginsel voor het vlotheidsbeginsel gaat. Om die reden heb je ook geen recht op voorrang of vrije doorgang, maar moet de ander het jou verlenen.
Als fietser moet ik soms meerdere keren per jaar een stuk berm pakken om een aanrijding met een tegenligger te voorkomen. Onverlicht, append, groepen wielrenners of met 2 of meer naast elkaar. Met de Alleweder nog vaker. Moet er niet aan denken dat ik een dwaas schept en het fietsframe over de Alleweder schuift.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
(21-Dec-2017, 11:25 PM)Bert_Rijssen schreef:
(20-Dec-2017, 10:09 PM)Coen__ schreef: Nee, ik zie ze prima hoor. Idem met nagenoeg alle fietsers zonder licht en de spookrijders. Gaat mij er om dat het irritant is en ook gewoon niet mag. Als je afziet van je wettelijke plicht (al gaat het me meer om 'uit fatsoen') je verlichting te fatsoeneren zie je in mijn boekje ook direct af van de rechten.

Irritanter dan fietsers zonder licht zijn nog wel de hardlopers, al dan niet vergezeld van een (matzwarte) hond. Ik kwam tot een paar weken geleden geregeld een stel achterop; zwarte schoenen, zwarte broek, zwart trainingpak, zwarte muts, nul reflectie; alsof ze in de ISIS outlet hun sportkleren gekocht hebben. En die liepen dan rechts op de 60 km/h weg; die moeten een groot vertrouwen hebben gehad in achterop komend verkeer... Overigens zie ik ze al een tijdje niet meer, dus wellicht lopen ze nu niet meer..

Voor eigen rechter spelen is ook verboden volgens hetzelfde boekje. 

Gelukkig zie ik als ik 's avonds van het station naar huis fiets (op een ouderwets gewone fiets maar wel voorzien van een deugdelijke (led) verlichting (niet knipperend overigens maar dat kan wel) kom ik regelmatig grote groepen hardlopers tegen waarvan de meeste zijn voorzien van een soort kerstboomverlichting over hun lijf zowel voor als achterkant of aan hun bovenarmen, benen of zelfs schoenen. Die zie je dus echt niet over het hoofd. Dus om dan te beweren dat je ze niet ziet  dan kun je beter thuis blijven. Ik ben al blij dat ze er zo bij lopen.

Dat soort hardlopers zijn er ook ja, maar daar heb ik het nu niet over. Ik ben laatst nog een keertje bijna gestopt om er eentje een compliment te geven voor z'n verlichting.

Des te meer mensen net doen of ze dat volk zonder licht niet zien (zonder ze te rammen), des te groter de kans dat ze eens wél licht gaan voeren.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
(25-Dec-2017, 06:10 PM)Coen__ schreef: Des te meer mensen net doen of ze dat volk zonder licht niet zien (zonder ze te rammen), des te groter de kans dat ze eens wél licht gaan voeren.

Persoonlijk denk ik dat dat echt niet gaat helpen. 
Streng handhaven wel maar daar hebben we te weinig blauw voor op straat lopen/fietsen/rijden.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Voor wandelaars en hardloper is reflectie van groot belang. Met goede verlichting op je fiets, zie je ze dan al op 25 meter afstand of verder weg. Verlichting voor individuele wandelaar of loper is wettelijk niet vereist.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM