Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat zit er in jullie bidon?
#1
Jaren geleden, toen ik nog in een toer club reed (DF fiets), zag je de meest uiteenlopende drankjes in het peleton.
Sommige hadden gewoon een bidon met water, anderen een kant en klare sportdrank (zoals isostar etc...) en er waren enkele rijders die thuis mysterieuze mengseltjes brouwden voor tijdens het fietsen.

Ik heb het zelf altijd simpel gehouden.
Voor korte ritjes heb ik 1 bidon bij met cola light (zonder prik) en voor langere tochten nog een extra bidon met water.
Bevalt me nog steeds goed.

Wat zit er in jullie bidon voor tijdens het fietsen en wie brouwt zijn/haar eigen speciale drankje?

Grt
Frank

[Afbeelding: best-cycling-drink-3.jpg]

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik heb er gewoon water in zitten, kraanwater. Na een tijd fietsen (een uur of zo, soms behoorlijk veel meer, soms minder) dan gaat het minder. Oorzaak dalende bloedsuikers. Ik eet een boterham, ik drink er een halve bidon water bij en ik kan weer een hele tijd fietsen. Brood bevat koolhydraten die vrij traag verteren, dus dat blijft een mooie tijd naleveren aan mijn suikerwaarden. Het bevat ook nog zouten. Ik vind het ideaal voor mijn fietstochten. Ik stop wel om te eten en te drinken.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ook gewoon leidingwater. En neem altijd zelfgebakken brood mee.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik ben al een aantal maanden aan het experimenteren met diverse sportdranken. Kant en klaar en met van die pillen die je op kunt lossen (neemt handig mee). Op Strava hou ik bij hoe ik ze vind smaken. Aquarius bevalt met tot dusver het beste (vind ik het lekkerst).

Het eerste uur drink ik gewoon water. Dus op woon-werk ritten heb ik alleen een fles water mee. Bij langere ritten een tweede bidon met sportdrank. Of het nu veel "doet" weet ik niet. Het smaakt in ieder geval wel lekker. Na een uur/anderhalf uur neem ik meestal ook een reep/snelle Jelle o.i.d.. Ik denk dat dat meer effect heeft dan die sportdrank...
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik ben een (leiding)waterdrinker. Uit een rvs bidon. Drink nooit koffie, sappen, frisdrank en limonades. Sportdrank vind ik smerig. 
Bij ritten boven de 70 km neem ik wat volkoren brood en bananen mee.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Qua eten is het bij mij ook altijd brood op de langere ritten. Ook heb ik altijd een rol Dextro bij voor het geval het nodig is.
Als het een kort ritje is neem ik enkel 1 of 2 penny wafels mee.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Normaal gesproken water.

Vandaag met de LOL-tocht zoethoutthee in een thermosfles. Lekker warm.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#8
(07-Jan-2018, 09:09 AM)Wim -de roetsende schreef: Normaal gesproken water.

Vandaag met de LOL-tocht zoethoutthee in een thermosfles. Lekker warm.

Ik heb eens 1 keer thee mee genomen tijdens een lange winter fietstocht door O-Zvl.
Had bij mij een zodanig vocht afdrijvend effect dat ik meer sanitaire stops moest maken dan kilometers.  Cry
Dat was voor mij eens maar nooit meer.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#9
Wat mij eigenlijk opvalt bij het ligfietsen, dat als het aanvoelt dat ik erg nodig moet ontwateren, dat het volume van de uitvoer vaak tegenvallend laag is vergeleken met de druk die ik voelde dat mij uiteindelijk doet afstappen. Dan voelt het alsof je hoognodig misschien een liter kwijt moet, maar blijkt dat je er amper een klein kopje mee kan vullen. Dan denk ik telkens; moest ik daar nou weer voor stoppen...?

Heb ik alleen bij het ligfietsen, en nooit in het dagelijks leven of op een reguliere fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Hmm, die ervaring heb ik niet.
Bij een sanitaire noodlanding tijdens het (lig)fietsen is de productie bij mij altijd de moeite van het stoppen waard.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#11
Op de racefiets (omdat ik daar minder voedsel mee kan nemen) neem ik meestal 1 bidon met water en 1 met aanmaak spul van isostar met citroen mee. In de ligfiets neem ik een zak water, brood, nootjes, bananen, tomaten of ander groenvoer mee. Ik rij het beste op nootjes en tomaten. Maar brood is een goede vervanging, vind ik lekker maar is minder efficient omdat ik er meer van moet eten voor dezelfde energie :-P.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(08-Jan-2018, 10:07 AM)Roef Veerman schreef:  Ik rij het beste op nootjes en tomaten. Maar brood is een goede vervanging, vind ik lekker maar is minder efficient omdat ik er meer van moet eten  voor dezelfde energie :-P.

Tomaten efficiënter dan brood wat betreft hoeveelheid energie? Ik denk altijd dat tomaten weinig energie bevatten. 12 jaar geleden was erop de ligfietslijst een discussie hoeveel tomatensap je moest drinken voor een fietststocht. De conclusie was dat je 1 liter tomatensap per 4 kilometer nodig had. Ervan uitgaande dat de tomaat het niet beter doet dan tomatensap is mijn conclusie dat brood werkelijk beter is. Fysiek natuurlijk, misschien werken mentaal geheel andere processen.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(08-Jan-2018, 01:48 PM)Roepers schreef:
(08-Jan-2018, 10:07 AM)Roef Veerman schreef:  Ik rij het beste op nootjes en tomaten. Maar brood is een goede vervanging, vind ik lekker maar is minder efficient omdat ik er meer van moet eten  voor dezelfde energie :-P.

Tomaten efficiënter dan brood wat betreft hoeveelheid energie? Ik denk altijd dat tomaten weinig energie bevatten. 12 jaar geleden was erop de ligfietslijst een discussie hoeveel tomatensap je moest drinken voor een fietststocht. De conclusie was dat je 1 liter tomatensap per 4 kilometer nodig had. Ervan uitgaande dat de tomaat het niet beter doet dan tomatensap is mijn conclusie dat brood werkelijk beter is. Fysiek natuurlijk, misschien werken mentaal geheel andere processen.

Het is vooral de combinatie van het vocht in de tomaten en de nootjes waarschijnlijk die het hem doet ;-). Maar wel een goede vervanging van sportdrank en brood dus op die manier ;-). Ik vul dat nog een beetje aan met de zak water die ik meeneem, maar bij weinig vochtverlies voldoen de tomaten ook prima.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
High 5 cafeïne tabletten en anders born isopro. Nadien als ik thuis kom een whey shake
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Ik drink onderweg helemaal niets. Voor het fietsen (woon-werk) ongeveer een halve liter bestaande uit sinaasappel perzik met het laagste gehalte aan suiker dat ik kon vinden en water. In mijn "bidon", want het is geen bidon, van 0,3ltr gaat water met een beetje Karvan Cévitam Go cassis. Aan het einde van de rit drink ik die fles voor de helft leeg, de andere helft is voor de terugtocht. Ik draag geen vochtafdrijvende kleding, gewoon een  katoenen T-shirt. Die wordt nat op de plekken waar je gaat zweten, omdat het T-shirt nat is stopt je lichaam met zweten, je T-shirt neemt de koeling van je lichaam over, je kunt dus met minder vocht toe. Let wel, dit werkt in een ligfiets met stroomlijn. Als je bloot gesteld wordt aan wind zul je geen T-shirt kunnen dragen en moet je vocht afdrijvende kleding hebben met een windbreker om er voor te zorgen dat je niet te veel afkoelt. Onderweg drinken kan, maar kost ook energie. Ik drink alleen onderweg als de temperatuur zo hoog is dat zweet bijna onmiddellijk verdampt, komt eigenlijk alleen zomers voor.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Als je zweet en inspanningen verricht langer dan een uur dan heb je toch vocht nodig. Lijkt me niet heel slim om te fietsen zonder drinken.
Daarbij lijkt het me ook niet prettig en fris om met een nat t shirt rond te fietsen.

Als het warm is dan zweet je meer uit dan dat je aan kan drinken . Je lichaam neemt max 1 liter vocht per uur op.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Joop, je hebt toch een E-Orca?

Welk vermogen levert de motor van deze vm?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#18
Ik heb geen bidon, ik zou niet weten waar ik die dan moet laten aan de M5 met onderstuur.
Met mijn bukfiets, waar ik ook geen bidon op had, had ik altijd een veldfles aan een riem hangen. 
Kun je mooi nippen om de zoveel km. Deze vul ik dan met gewoon kraanwater. In de fietstas heb ik nog een 2 literfles ook met water, voor het bijvullen onderweg. Soms is het ook nodig deze bij tankstation ofzo te vullen onderweg, zeker als het warm is.
Dit werkt ook prima op de ligfiets. Deze bungelt dan precies naast de stoel mee.
Als ik er aan denk nog klein flesje roosvicee puur omdat ik dat lekker vind, in de fietstas.
Verder mag ik graag als ik boven de 100 km zit een thermoskan (0,75 ltr) meenemen met zwarte koffie. 
Heerlijk voor de nachtelijke uren. Drinken is haast belangrijker dan eten denk ik.

Aanleggen voor uitgebreid op terras doe ik nooit, geen haar die er aan denkt, want het duurt me gauw veel te lang.
Wel was ik laatst kats door mijn brood heen.
Niks geen eten meer, en ik moest nog een paar uur.  Dan maar naar de supermarkt en ik was weer klaar. Daar heb je meestal ook gratis koffie Cool . 
Maar verder bankie of bushokkie o.i.d. of gauw bradwurst bij zo'n imbiss als ik in het Duitse land zit, gewoon omdat het kan, en weer door Angel
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#19
(23-Jun-2018, 06:12 PM)pietermels1979 schreef: Als je zweet en inspanningen verricht langer dan een uur dan heb je toch vocht nodig. Lijkt me niet heel slim om te fietsen zonder drinken.
Daarbij lijkt het me ook niet prettig en fris om met een nat t shirt rond te fietsen.

Als het warm is dan zweet je meer uit dan dat je aan kan drinken . Je lichaam neemt max 1 liter vocht per uur op.
Ik schreef dat mijn T-shirt nat wordt en ik stop met zweten. Dus je eerste opmerking gaat niet op.
Je 2e opmerking over niet prettig en fris, dat is erg persoonlijk. Ook zonder te fietsen kan ik enorm zweten, vooral dan als de luchtdruk in ene sterk gaat zakken. Fris, ik heb geen zweetlucht of zo. Zweet is gewoon water. Dat sommige mensen daarbij nog een luchtje hebben heeft te maken met andere zaken, maar niet met het zweten.
Je derde opmerking over dat bij warm weer je meer uitzweet dan je aan kunt met drinken is niet waar. Het moet dan wel heel erg heet zijn (>30°C.). Je kunt per dag(!) maximaal 4 tot 5 liter vocht drinken, en dan moet het echt bloedheet zijn. Het is beter om maximaal zo'n 3 liter aan te houden onder normale condities. Die hoeveelheid is geldig voor de gehele dag en moet verspreid over de gehele dag ingenomen worden. Dergelijke hoeveelheden binnen een kort tijdsbestek innemen is levensgevaarlijk. Er kan vochtophoping in de cellen plaatsvinden waaronder de hersenen. Je kunt er dan zelfs aan overlijden (geen grapje!). Bedenk dat wij geen machine zijn, dus bij hoge temperaturen of niks doen of heel ontspannen fietsen met lage snelheid, beslist geen inspanning. Overigens zweet je maar ongeveer 500ml uit, maar zo opgenomen in een T-shirt lijkt dat heel veel.

(23-Jun-2018, 08:32 PM)Wim -de roetsende schreef: Joop, je hebt toch een E-Orca?

Welk vermogen levert de motor van deze vm?
Ja, maximaal 250Watt, bij 25km/u wordt de ondersteuning afgebouwd en bij 27km/u stopt de ondersteuning. Alles wat je meer wenst te fietsen zul je zelf moeten leveren Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(23-Jun-2018, 03:48 PM)Joop99 schreef: Ik drink onderweg helemaal niets. Voor het fietsen (woon-werk) ongeveer een halve liter bestaande uit sinaasappel perzik met het laagste gehalte aan suiker dat ik kon vinden en water. In mijn "bidon", want het is geen bidon, van 0,3ltr gaat water met een beetje Karvan Cévitam Go cassis. Aan het einde van de rit drink ik die fles voor de helft leeg, de andere helft is voor de terugtocht. Ik draag geen vochtafdrijvende kleding, gewoon een  katoenen T-shirt. Die wordt nat op de plekken waar je gaat zweten, omdat het T-shirt nat is stopt je lichaam met zweten, je T-shirt neemt de koeling van je lichaam over, je kunt dus met minder vocht toe. Let wel, dit werkt in een ligfiets met stroomlijn. Als je bloot gesteld wordt aan wind zul je geen T-shirt kunnen dragen en moet je vocht afdrijvende kleding hebben met een windbreker om er voor te zorgen dat je niet te veel afkoelt. Onderweg drinken kan, maar kost ook energie. Ik drink alleen onderweg als de temperatuur zo hoog is dat zweet bijna onmiddellijk verdampt, komt eigenlijk alleen zomers voor.

Euh...

Ik heb ook een tijdje met katoenen T-shirts in m'n velomobiel gereden. En dat zweten stopt dus niet, ook al is het shirt verzadigd. Het loopt er gewoon aan alle kanten langs. Van je oksels druppelt het gewoon naar je ellebogen en vanaf je rug naar je onderbroek. Dat shirt gaat vervolgens als een soort van vuilniszak om je heen zitten waar geen lucht meer doorheen komt. Nu heb ik sneldrogende kleding, dat wordt net zogoed nat, maar dat duurt veel langer en sowieso plakt het niet zo. Of er meer zweet verdampt of ik gewoonweg minder zweet weet ik niet... maar ik kom droger aan.

Maarja... als je eOrca rijdt zul je wel een veel lager vermogen trappen. Of je afstanden zijn gewoon te kort om volledig door te warmen. 25 km/h terwijl je de ondersteuning ook nog 1/3e laat doen is nog geen 75W. Dat is nog niet de helft van wat ik normaal trap.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Joop ik ben benieuwd naar jouw wetenschappelijk bewijs dat wij maar 4 tot 5 liter vocht drinken en dat wij maar 500 ml uitzweten. Gaat helemaal nergens over.
Net zo min dat je lichaam stopt met zweten als je een nat shirt hebt. Het enige dat ik weet bij triathlon rijders is dat ze een ijsshirt hebben om te zorgen dat hun lichaam niet te veel opwarmt. Onder warme omstandigheden.

Als je je goed verdiept in het hele gebeuren dan zie je dat het anders is dan jij beweert.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Ik denk dat je het overtollige aan vocht dat je verliest uitademt. Als ik een fietstocht maak en drie liter heb gedronken, heb ik echt geen drie liter uitgezweet noch uitgeplast. Dat is bij elkaar misschien een liter. Ik gok dat ik twee liter aan water uitadem tijdens een tocht van zes uur. Daar moet echt wel goed tegen gedronken worden...
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Over zweten is al zoveel bekend en geschreven. Over zweetklieren, huidvet en bacterien. Zweet is meer dan gewoon water. Er zitten afvalstoffen als zouten en zuren, maar het zoutgehalte in zweet is lager dan in het lichaamsvocht. De zweetklieren houden wat zout vast.
De mate van transpireren is van zeer veel factoren afhankelijk: Inspanning, stress, buitentemperatuur, direct zonlicht, luchtvochtigheid, wind, kleding en zelfs je hormonen. Er zijn mensen die blijven doorzweten, zelfs als hun huid voldoende vochtig is om af te koelen.

Katoen heeft nadeel dat het vocht vasthoudt, zwelt en dan nauwelijks meer ventileert. Dan ben je van geleiding afhankelijk voor koeling. Daaronder kun je dus blijven zweten zonder effect. Als je stopt met inspanning, afkoelt en je gaat in de wind staan, dan koelt nat katoen je extra af.

Te laat drinken heeft als grootste nadeel dat je bloed gaat indikken. Kost extra inspanning om je circulatie voldoende op peil te houden.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Je hebt vocht nodig om vet te verbranden, na een uur zijn je koolhydraat reserves op. Het verbranden van vet brengt ook extra warmte met zich mee. Maar fietstochten zonder drinken of met een inhoud van 0.3 liter zoals ik hier voorbij zie komen dan moet je jezelf afvragen of het wel gezond is.

Als de dagelijkse hoeveelheid vocht die gewenst is al weer liter is zonder sporten dan gaat er duidelijk iets niet helemaal goed
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Ik ben niet op de hoogte van wetenschappelijk bewijs. Ik luister vooral naar mijn eigen lichaam.

Op onze tocht naar Amsterdam/Cycle Vision van 125km dronk ik iets meer dan 1 liter en het was vorige week vrijdag behoorlijk warm. We reden niet heel hard. Kruissnelheid tussen de 27 en 32km/u. Na de tocht heb ik nog wel wat gedronken.

Ymte vertelde een paar jaar geleden dat hij op tochtjes onder de 100km nooit eten of drinken meeneemt. Vond hij niet nodig. Nou heeft deze man ook een extreem goede conditie en hij kan ongelooflijk lange afstanden rijden. Ter illustratie lees hieronder:

In 2015 reed hij van Dronten naar Parijs met de DF om de PBP te rijden, daarna reed hij naar Maasmechelen. De renners van de 200m sprint stonden al klaar om te starten. Ze moesten toen heel even wachten, want Peter Coppens en Ymte wilden ook nog meedoen. Ze gooiden alles uit hun fiets en gingen de race/sprint rijden , terwijl ze net uit Parijs waren komen fietsen......dat soort mannen dus. Wow, respect.

Oh ja, Ymte won de sprint.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#26
Ik drink ongeveer een halve liter per uur fietsen, bij 'normaal' zomerweer. Dus bij 150 kilometer heb ik genoeg aan de standaard drie liter water dat ik altijd bij me heb.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM