Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Artikeltje van mijn hand op bukfiets website
#1
Een tijdje geleden heb ik eens op goed geluk een artikeltje gestuurd naar een bukfiets website die ik altijd met plezier lees. En zie daar, ineens staat het erop:

[Afbeelding: Screenshot_20180127-161234.png]

Daar wordt ik blij van  Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Leuk is dat, als je artikelen worden gepubliceerd. Ik heb zelf ondertussen een kleine tien artikelen geschreven die in geprinte vorm zijn verschenen. Geen groot publiek; het betrof artikelen over succulente planten bij twee internationale plantenverenigingen met misschien enige honderden lezers van beide bladen.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Wat een hersendodende content, zulke lijstjes.


Citaat: In de grote steden zie je hippe, goedgeklede jongens

Je bedoelt die lui in te strakke broeken, waardoor hun ballen te warm worden? En die zonder verlichting rijden? Of met een baggerstreep op de rug omdat het toch ging regenen?

Citaat:5 Hipper dan hip

En single speeds zijn natuurlijk erg hip. Als je wilt kun je jezelf helemaal onderdompelen in de single speed/fixie scene. Als hipster met flinke baard rijden op een doortrappende fiets zonder remmen

...dan ben je gewoon een totaalmalloot en wat dat betreft is het ook terecht dat dat figuur in de UK gewoon de bak in moet. Van mijn part ook als er geen dode was.

Overigens ben je met zo'n fixie zonder remmen op de openbare weg in Nederland ook gewoon strafbaar bezig.

Citaat:Zonder die derailleur, dunne ketting, meerdere bladen, kabels en bedieningshendels ziet je fiets er niet alleen veel strakker uit, er kan ook veel minder kapot. En daar wordt je portemonnee weer blij van

Ja, zonder remmen ga je echter zelf wat eerder kapot. Dat is dan op zich niet zo erg, maar wel als je anderen daarbij meeneemt.

Tevens wemelt het in de grote steden van de politie, dus als die er een prioriteit van maken om deze onzin van de weg te verwijderen kan het een erg dure hobby worden.

Laten we wel wezen; het hele argument van "het is goedkoop", "het kan niet kapot", "het kan niet gejat worden" is gewoon een indicatie van de rot van onze maatschappij. De woonruimte in de grote steden is zo naar dat velen geeneens hun fiets binnen kunnen stallen. Die staat dan op straat, waar er maar al te vaak gejat en vernield wordt. Op veel plekken ontbreekt het zelfs aan beugels om een fiets met een ketting aan vast te zetten.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
De fiets op de foto heeft gewoon een voor- en achterrem.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
De fiets op de foto is mijn eigen single speed en die heeft uiteraard gewoon remmen. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om op een doortrapper zonder remmen te rijden. Gevaarlijk en omdat je met je benen moet "tegentrappen" om af te remmen funest voor je knieën...

@Coen: bedankt voor het positieve commentaar  Dodgy

In één ding moet ik je wel gelijk geven: de stukjes op deze website hebben niet echt veel diepgang. "Hersendodend" vind ik wat sterk uitgedrukt, ik denk dat mensen tegenwoordig content graag kort en to the point geserveerd willen krijgen (in lijstjes o.i.d.). Desondanks vind ik de stukjes vaak leuk om te lezen, vooral vanwege dat ik veel dingen herken als beginnende fietser.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Waarom romantiseer je in je stukje dan illegaal en gevaarlijk gedrag? Is dat een voorwaarde voor publicatie daar ofzo?
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Als je mijn stukje goed leest dan zie je dat ik helemaal niets romantiseer. Ik beschrijf mijn eigen goede ervaringen met het rijden op single speed fietsen. Ik heb het daarom ook steeds over single speed, dat is dus een fiets met vrijloop en remmen. Net zo legaal of illegaal als een gewone racefiets dus.

Omdat single speed en fixies vaak in één adem worden genoemd en er met name rondom fixies een "scene" bestaat, heb ik dat voor de volledigheid even aangehaald. Maar fixies en single speeds zijn dus duidelijk twee verschillende dingen.

Overigens was het doel van mijn post zeker niet om een discussie op te starten over de zin/onzin van single speed fietsen (daar stop ik dan ook bij deze mee). Ik was gewoon blij om mijn stukje gepubliceerd te zien en dat wilde ik graag delen Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(29-Jan-2018, 07:27 PM)Coen__ schreef: Waarom romantiseer je in je stukje dan illegaal en gevaarlijk gedrag? Is dat een voorwaarde voor publicatie daar ofzo?

Het stukje gaat duidelijk over een Single Speed. De fiets op de foto heeft zoals eerder gezegd gewoon remmen.


Ik mis het stukje over illegaal en gevaarlijk gedrag Coen.
Zou je dit kunnen toelichten, want je hebt hier duidelijk een mening over.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#9
Er staat toch duidelijk;

Citaat:Vijf redenen om een singlespeed of fixie te rijden
[...]
5 Hipper dan hip
En single speeds zijn natuurlijk erg hip. Als je wilt kun je jezelf helemaal onderdompelen in de single speed/fixie scene. Als hipster met flinke baard rijden op een doortrappende fiets zonder remmen, als fietskoerier met een stuurtje ter grootte van een balpen tussen de auto’s doorknallen of van het ene naar het andere trendy koffietentje met je vriendinnen, het kan allemaal.

Ofwel; een fiets zonder remmen rijden is 'hip'. Of zoals de vandale het zegt;
Citaat:hip (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1 modern, eigentijds

Iets waar dus een positieve lading vanuit gaat, zeker gezien de context, omdat het als reden gezien wordt om het wél te doen.

Hip of niet; het is niet legaal op de openbare weg en bovenal; het is gewoon gevaarlijk, niet alleen voor jezelf maar ook voor de overige weggebruikers.

Ook onder het kopje waar de nadelen van een single speed worden benoemd staat er geen enkel negatief woord over het gevaar en de illegaliteit van zo'n fixie zonder remmen.

Als er automobilisten zouden zijn die de remmen van hun auto demonteren (alleen nog remmen op de motor) zouden we als fietsers er terecht schande van spreken. Dan moeten we niet hypocriet gaan doen en een soortgelijke idiote gedraging onder fietsers in een positieve context zetten.

Er zijn enorme aantallen automobilisten die niks moeten hebben van fietsers. Het laatste wat wij als fietsers kunnen gebruiken is een stel malloten onder ons die het verpest. Niet verdedigen dus dat volk en al zeker niet ophemelen met 'hip' en 'trendy'. Het is gewoon dom, en daarmee klaar.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(29-Jan-2018, 09:31 PM)Coen__ schreef: Iets waar dus een positieve lading vanuit gaat, zeker gezien de context, omdat het als reden gezien wordt om het wél te doen.

Hip of niet; het is niet legaal op de openbare weg en bovenal; het is gewoon gevaarlijk, niet alleen voor jezelf maar ook voor de overige weggebruikers.

Ook onder het kopje waar de nadelen van een single speed worden benoemd staat er geen enkel negatief woord over het gevaar en de illegaliteit van zo'n fixie zonder remmen.

Als er automobilisten zouden zijn die de remmen van hun auto demonteren (alleen nog remmen op de motor) zouden we als fietsers er terecht schande van spreken. Dan moeten we niet hypocriet gaan doen en een soortgelijke idiote gedraging onder fietsers in een positieve context zetten.

Er zijn enorme aantallen automobilisten die niks moeten hebben van fietsers. Het laatste wat wij als fietsers kunnen gebruiken is een stel malloten onder ons die het verpest. Niet verdedigen dus dat volk en al zeker niet ophemelen met 'hip' en 'trendy'. Het is gewoon dom, en daarmee klaar.

Je hebt helemaal gelijk. Op een fiets is 1 goedwerkende rem verplicht en is het een velgrem, dan 2 remmen op de wielen. Maar de oude fietsen hadden geen remmen. Mijn vroegere doortrapper niet en de hoge bi of waar ik weleens op reed ook niet. Mijn buurjongen vroeger reed op een eenwieler naar school. Bij gebruik van een rem zou hij op zijn plaat klappen. Heb ook nog een fiets gehad met een bandrem. Een hard rubber blokje boven het voorwiel. Meer afmeren dan remmen. Je leerde vooruit kijken en je snelheid aanpassen. Kans dat je bij brusk remmen over de kop zal slaan was uitgesloten. Wel zo veilig. 

Maar de charme voor de single speed blijft. Ik heb er 55 jaar op gefietst. Krijg je souplesse van. Leer je echt fietsen onder verschillende omstandigheden. Op diverse sites over fietsen zijn veelal deelnemers te vinden, die klagen over de grote stappen met een derailleur. Tegenwoordig 3 x 11 een must. Een Rohloffnaaf met 14 gelijkmatige stapjes van circa 13,5% is veel te grof. Er moet in kleine stapjes geschakeld kunnen worden. Onder stress een stapje zwaarder verzet. En na verloop klagen over wielerblessures.

Ik vond het een leuk artikel van Erik. Ik heb het met smaak gelezen en over hip of smaak valt niet te twisten.
Antwoord }
Bedankt door: ErikvanD , Wim -de roetsende
#11
Leuk artikel. Ook leuk geschreven. Lekker vlot.

Ik denk dat een volgende onderwerp zou kunnen zijn: hoe maak ik van een oude derailleur fiets zelf een single speed zonder dat het veel kost. Ben benieuwd..

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door: ErikvanD
#12
Doet mij denken aan de film "Premium Rush" gaan ze wat dieper op de zaak in ((-:
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt, mis ik mijn verstand nog het meest
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM