Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorstellingsvermogen...
#1
Net aangemeld en gelijk maar even voorstellen.
Mijn naam is Remco en in het dagelijks leven werk ik in een rijwielzaak als verkoper, monteur, enz. 
Ik zit dus midden tussen de fietsen en ook in mijn vrije tijd breng ik zoveel mogelijk tijd op die dingen door 
Af en toe heb ik de onhebbelijkheid om een fiets te kopen, deze op te knappen en weer door te verkopen.

Omdat ik bekend sta als een fietsliefhebber van het ergste soort, hebben ook andere soorten fietsen mijn aandacht en zo stuitte ik vorige week ineens op een ligfiets.
"Vraagprijs: €50,- banden zijn slecht" stond erbij.
Nou weet ik wel ongeveer wat een gemiddelde ligfiets kost dus die zal al wel weg zijn maar n tot mijn grote verbazing was ik de 1e die hem ook daadwerkelijk op wilde halen.

Ik er naartoe en daar sta ik oog in oog met een rode M5.
Geen idee welk type maar hij heeft een 20" en 28" racewielen en een onderstuur. De fiets bleek ooit gekocht te zijn door de zwager van de verkoper maar die kon er niet op fietsen en hem in de garage gezet.
Pakweg 15/20 jaar later mocht 'ie alsnog weg.

En nu heb ik dus een M5, toch geen lullig merk, voor 5 tientjes. En onder de dikke laag stof en vet bleek een nagenoeg nieuwe ligfiets te zitten. Weliswaar van een verouderd model en met slechte banden, maar toch.

De reactie van het thuisfront: "je hebt een geitenwollen sokken cruiser gekocht!" heeft mij doen besluiten het ding op te gaan knappen en er zelf op te gaan rijden ipv hem direct weer door te verkopen.

Nou nog op dat ding leren fietsen.....
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Welkom Remco. Ik had die fiets ook zien staan uiteraard en ik denk dat je daar geen slechte koop aan gedaan hebt. Zeker voor dat geld. Foto's zijn welkom!

En ik denk dat er een wereld voor je open gaat, een ligfiets is gewoon erg leuk! Net als een racefiets, MTB of single-speed trouwens (en zelfs een e-bike een beetje). Geef hem i.i.g. een kans, verkopen kan altijd nog!

En geitenwollen sokken, ach die zijn toch gewoon lekker warm Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Welkom Remco.
Op een ligfiets fietsten is niet moeilijk. Gewoon gaan zitten en fietsen, wordt het instabiel omdat je te langzaam gaat als beginneling, blijven zitten dan blijft het zwaartepunt laag. Ga je rechtop zitten, dat doen geroutineerde fietsers als reflex, dan gaat het zwaartepunt omhoog en jij valt. Ooit iemand gezien, een Afrikaan, die niet kon fietsten zonder voorkennis zien weg fietsen op een flevobike, en dat is niet de gemakkelijkste fiets
Antwoord }
Bedankt door:
#4
RemcoM, welkom op dit forum.

M5, altijd goed. Onderstuur, is misschien even wennen. Maar misschien ook niet.


Rechtopzittend reageert de fiets meer als een rechtopfiets. Voor de één werkt dat juist beter om te leren ligfietsen. Mijn tip zou ook zijn om te gaan liggen.

Houd de remmen ingeknepen. Zet een trapper/pedaal in de bovenste positie, 1x flink trappen (laat dan de remmen maar wel los) en je hebt al voldoende snelheid om de andere voet op het andere pedaal te zetten. Zo kun je het ligfietsen leren.

Veel plezier.

Leuk dat je deze vondst met ons deelt.


Je hebt trouwens een M5 28/20 gekocht :-)

Kijk hier: http://www.ligfiets.net/product/bike/104/28-20.html
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Welkom Remco. Een gewone ligfiets is naar mijn idee niet moeilijk te befietsen. Ik herinner mij dat ik erop wilde leerde fietsen en dat de verhuurder Frank ter Braak mij vasthield terwijl ik trapte. Net op het moment toen ik mij afvroeg of het zou lukken schreeuwde Frank mij na dat hij mij allang los had. Dat viel heel erg hard mee en ik ben geen motorisch wonder. Het was trouwens een fiets met onderstuur. Sindsdien heb ik alleen maar fietsen met onderstuur gehad vanwege het relaxte fietsen.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Dank voor het welkom.

In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik al eens eerder op een ligfiets heb gereden. Jaren geleden heb ik eens deelgenomen aan een demo middag van een rijwielzaak in Zwolle, waar ik destijds woonde. De fiets waar ik toen op heb gereden was een vergelijkbare fiets maar dan met een bovenstuur en slecht afgesteld. Het was niet echt representatief maar ik heb nu wel een idee wat ik kan verwachten. 

Ik ga er gewoon eens rustig mee oefenen voordat ik ermee naar m'n werk ga fietsen. Vooral de tip om te blijven liggen is bruikbaar maar zal wat oefening gaan vergen. 

Inmiddels ben ik er zelf ook achter dat ik een M5 20/28 heb, die destijds is gekocht bij Twigt Ligfietsen in Bergen aan Zee. Ook blijkt dat ik niet de goedkoopste versie van dit model heb. De afmontage is redelijk bovengemiddeld met Magura's, Shimano Dura Ace schakeldelen en Campagnolo tripple racecranks. (helaas wel weer bezuinigd op een fatsoenlijke trap-as) Ook vind ik hem behoorlijk licht. Ik heb wel vaker een ligfiets vast in de werkplaats maar deze is toch echt een stukje lichter in gewicht. Of een carbon zitting destijds standaard was weet ik niet maar al met al een leuke aankoop dus.
Verder is het vooral een kwestie van schoonmaken, oppoetsen en wat zaken moderniseren.

Nee, ik denk dat ik wel kan wennen aan mijn M5 en wat die geitenwollen sokken betreft: Ach, daar komen ze wel een keer van terug. Ze zijn idd wel lekker warm.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Welkom Remco!

En uit ervaring kan ik zeggen dat die M5 28/20 een heerlijk fietsje is om op te rijden. Heb er zelf in je jaren 90 veel op gereden (de speedliner versie) en heb er nog een van m'n broer staan hier.
Probleem kan wel het veer rubber zijn. Dat is niet makkelijk meer te vinden. Maar soms bij Fiat dealers nog wel.

Succes ermee!

Grt,

Frank

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#8
Zo. De M5-opknapbeurt is een feit. Naast nieuwe banden (1 nieuwe voorband v.d. vorige eigenaar meegekregen) heb ik er ook gelijk maar een nieuwe ketting(en) en cassette opgelegd. Verder was het vooral flink poetsen. Het ding heeft zelfs geen enkele lakschade opgelopen in de afgelopen jaren dus hij is bijna zo mooi als toen 'ie uit de showroom rolde.

Dan het rijden: Afgelopen zondagmiddag heb ik een eerste poging gewaagd om erop te rijden. De eerste "aanzet" resulteerde in een directe bocht linksaf. Dat waren de eerste 3 meter.......
De tweede "aanzet" resulteerde direct in een ritje van een anderhalve kilometer. Dat gaf genoeg vertrouwen om er de volgende dag maar gelijk op naar mijn werk te fietsen. De heenweg was nog wat onwennig maar de terugweg ging als een tierelier!
Vooral het advies om zolang mogelijk te blijven liggen zorgt ervoor dat je er zelfs behoorlijk goed mee kunt manoeuvreren bij lage snelheid, zoals ik vanmorgen tijdens een ritje door de stad heb gemerkt. (Inmiddels kan ik er ook rechtop zittend op fietsen.)
Ik had verwacht er veel moeite mee te hebben om er een beetje fatsoenlijk op te rijden maar uiteindelijk is het 100% meegevallen.

Alleen nog wat kleine zaakjes afwerken zoals een computertje monteren, de ketting-geleider verbeteren en het stuur fijner afstellen. Hij zou ook een nieuw zitje kunnen gebruiken want die is redelijk om zeep. Iemand tips?

Voorlopig blijf ik er lekker op rondrijden want het bevalt prima, vooral voor woon/werk verkeer.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Mooi man! Weer een enthousiaste ligfietser erbij Smile Een paar foto's van de gepoetste M5 zijn uiteraard nog altijd welkom!
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Mooi! Het fietsen op een ligfiets is niet moeilijk in tegenstelling tot wat niet-ligfietsers denken. Ik ben erg blij (maar niet verwonderd) dat het zo goed bevallen is. Over het zitje: Is het zitje of de zitting af? Zitjes zelf gaan vaak lang mee (nooit vervangen), maar bijvoorbeeld het zeer open zitschuim van mijn Sinner Record moest bijna jaarlijks vervangen worden. De zitting van mijn Sinner Demon daarentegen is weer nooit vervangen. Populair is Ventisit vanwege de uitstekende ventilerende eigenschappen. Foto's zijn idd handig om te zien wat voor een zitje het is. De Record heeft een oude Jouta zitschaal en daar maakt Ventisit weer niets voor.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#11
[
Pas aangemeld en een artikeltje gelezen over een oude M5.
15 jaar geleden kwam ik op een verjaardag in gesprek met iemand over fietsen en wat bleek?
Hij had ook nog een ligfiets staan in de schuur maar reed er niet meer op. Na wat gepraat vroeg hij of het misschien iets voor mij was en ik hapte meteen toe.
Het bleek een rode M5 te zijn, een echte Zeeuwse produktie-fiets, type Street Legal met 28/20 wielen en onderstuur.
Hij was goed onderhouden en ik heb er jaren plezier van gehad, totdat ik het onderstuur lastig vond worden bij het wegrijden bij kruisingen en stoplichten. Uiteindelijk heb ik de fiets voor dezelfde prijs verkocht, als ik ervoor betaald had n.m.l. € 150,00.
Inmiddels rijd ik op een 2ehands M5, ik blijf een Zeeuw, gekocht in Rotterdam, flitsend groen , model Rock Shocks, wielen 20/20 met voor-en achtervering en een mono-voorvork.



https://s19.postimg.cc/6f1dctpg3/IMG_201...111336.jpg
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Welkom.
Mooie fiets, helemaal in die kleur. Mijn allereerste ligfietsmeters ooit maakte ik op een shockproof in die kleur. Goede herinneringen aan.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(29-Apr-2018, 09:36 AM)zeeuwwindje schreef: [
Pas aangemeld en een artikeltje gelezen over een oude M5.
15 jaar geleden kwam ik op een verjaardag in gesprek met iemand over fietsen en wat bleek?
Hij had ook nog een ligfiets staan in de schuur maar reed er niet meer op. Na wat gepraat vroeg hij of het misschien iets voor mij was en ik hapte meteen toe.
Het bleek een rode M5 te zijn, een echte Zeeuwse produktie-fiets, type Street Legal met 28/20 wielen en onderstuur.
Hij was goed onderhouden en ik heb er jaren plezier van gehad, totdat ik het onderstuur lastig vond worden bij het wegrijden bij kruisingen en stoplichten. Uiteindelijk heb ik de fiets voor dezelfde prijs verkocht, als ik ervoor betaald had n.m.l. € 150,00.
Inmiddels rijd ik op een 2ehands M5, ik blijf een Zeeuw, gekocht in Rotterdam, flitsend groen , model Rock Shocks, wielen 20/20 met voor-en achtervering en een mono-voorvork.



https://s19.postimg.cc/6f1dctpg3/IMG_201...111336.jpg

Welkom mede zeeuw! Wink
Mijn eerste ligfiets ervaringen waren ook op een StreetLegal 28/20. Heb ik trouwens nog staan. Maar tegenwoordig lig ik op 3 wielen.

Die flitsend groene M5 is inderdaad een mooie fiets! thumb

Grt,

Frank

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#14
Inderdaad weer een Zeeuw, welkom! Een prachtige fiets idd en mooi dat je hier aangemonsterd hebt.

Over onderstuur verschillen we blijkbaar van mening (ik wil niet anders dan een onderstuurfiets), maar dat zal de pret niet drukken.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#15
In de jaren 80 reed ik op een zelfbouw-ligfiets, (model Roulandt) met onderstuur. Eind jaren 90 kocht ik mijn 1e M5, een Bleu-glide en speciaal met onderstuur (rijdt heerlijk relaxed). De M5 low-racers die ik begin deze eeuw kocht hadden allebei een bovenstuur, maar dit model stuur was onaangenaam, het gaf frictie in mijn polsen. Het prototype M5 wat ik in wedstrijden reed had een ossenkopstuur. Nu heb ik een medium-racer met ossenkopstuur, wat ook heerlijk relaxed rijdt.

Wat je allemaal niet moet doen voor een passende fiets :-)

Niels, nog 3 andere fietsen, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Lekker druk hier met zeeuwen.
M5 shockproof met zeeuwsche 20 inch wielen.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(30-Apr-2018, 11:07 AM)Keeshond schreef: Lekker druk hier met zeeuwen.
M5 shockproof met zeeuwsche 20 inch wielen.

Het enige echte 20" wiel  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM