Topics: 1
Bedankt: 0
0 x bedankt in 0 berichten
Hallo Ligfiets fans!
Ik heb familie in Zwitserland ik ben van plan om van Amsterdam naar hun toe te gaan fietsen. Gezien het zo een lange afstand is, dacht ik dat een ligfiets misschien wel een comfortabele optie zou zijn. Maar ja, er zijn nog wel wat bergen en heuvels te trotseren onderweg. Ik vraag me dan ook af of een ligfiets wel zo een goed idee is (i.v.m. berg/heuvel op).
Kan iemand mij adviseren?
Topics: 2
1 x bedankt in 1 berichten
Gewoon gaan. Ben zowel met een lowracer Challenger Jester met Bob karretje er achter naar zuid Europa gefietst. Ook met de Mango en later met de Quest dit gedaan. Even op een dag naar zuid Limburg gaan en dan Limburg mooiste fietsen. Dan weet je meteen of je de goede tandwielen aanboord heb. Limburg mooiste moet goed te doen zijn qua verzet. Misschien een klein derde blad toevoegen. Je kunt evt tot Basel de oever van de Rijn volgen.
Topics: 5
Bedankt: 2
4 x bedankt in 4 berichten
Hoi,
Ik heb lang geleden met mijn Optima Stinger in Italie en Zwitserland in de bergen gereden. Ik vond het goed te doen.
Verder weinig toe te voegen aan wat Marco en Marnix al geschreven hebben.
Groet,
Johan
huidige fietsen: Intercitybike dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger
Topics: 11
Bedankt: 1
5 x bedankt in 5 berichten
Denk dat je een keuze tussen een conventionele fiets en een ligfiets ook een beetje kan laten afhangen van de afstand die je per dag wil fietsen. Met een ligfiets heb je geen zadelpijn. Het is makkelijker om - naargelang je conditie - urenlang te blijven doorfietsen zonder fysieke ongemakken. Ikzelf neem tijdens mijn fietstochten van 100 tot 170 kilometer ook alleen maar een paar minuten pauze om even te ont- en bewateren, en dan weer meteen door. Geen probleem om vier tot zeven uur door te blijven fietsen op hoge snelheid.
Van het klimmen ben ik persoonlijk minder. Ik klim geregeld de Veluwe op, Klever Reichswald en Berg en Dal bij Nijmegen. Ik denk niet dat ik minder snel ben dan op een conventionele fiets, maar op de momenten dat het even moeilijk is zou het wel eens fijn zijn om op de pedalen te kunnen staan. Dat kan met een ligfiets niet, je moet altijd op souplesse blijven draaien. Ik fiets er zelf geregeld racefietsers uit, maar net zo vaak wordt ik zo een enthousiaste racefietser voorbij gestreefd.
Topics: 1
0 x bedankt in 0 berichten
Wow, bedankt voor zo veel reacties! Dat is fijn.
Het lastige is denk ik de Alpen. Je kunt inderdaad bij stevig klimmen niet op de pedalen staan als je een ligfiets hebt. Ik ben ook niet zo zeker van de Ardennen met behoorlijke stijgingspercentages.
Het volhouden heb ik niet zo mijn twijfels, wel knieen en krachten die je wat ongelukkiger kunt overbrengen als op een gewone fiets.
Topics: 21
Bedankt: 52
30 x bedankt in 30 berichten
11-Apr-2018, 06:33 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Apr-2018, 08:05 AM door Roepers.)
Zolang je maar het juiste verzet hebt kom je met een ligfiets bijna altijd wel omhoog:
Die brug heet de Peertil, gemaakt voor paarden die de schepen trokken door de maren van Groningen, niet voor fietsers dus. Ik heb Jan van Sinner gevraagd om een speciaal Peertil verzet. Daarom heeft mijn Sinner Demon voor drie bladen: het kleinste is ietsje groter dan de grootste achter. Zelfs deze brug met die haakse bocht ervoor kwam ik omhoog.
In de Alpen is een bergverzet essentieel en dat geldt voor gewone randonneurs net zo goed als voor een ligfiets.