Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Babbelhoek
#1
Ik ga het hier uiteraard ook weer proberen  Smile

Op deze plek kan er gebabbeld worden over roeifietsen, roetsen, de Roeifiets, de Thys 222, de Thys 209 en alle andere onderwerpen die over roeifietsen gaan.

Echt voor en door roeifietsers dus. Dat is de enige voorwaarde  Wink
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik speel al lang met het idee om ïets"erbij te doen, nu is mijn oog gevallen op een roeifiets, aangezien het ligfietsen me goed afgaat ondanks de medicijnen en ik eigenlijk geen lange afstanden meer kan doen op een racefiets.

wat zijn de voors en tegens van roeifietsen en voor mij belangrijker, kan je zelf onderhoud plegen aan de fiets. Ik ben een technisch man ook van beroep en pruts graag aan mijn fietsen.

op strava volg ik iemand die ook enorme afstanden roeit en daar heb k dan echt wel respect voor , maar zou graag proberen ook zo iets te doen
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(22-May-2017, 03:41 PM)pietermels1979 schreef: Ik speel al lang met het idee om ïets"erbij te doen, nu is mijn oog gevallen op een roeifiets, aangezien het ligfietsen me goed afgaat ondanks de medicijnen en ik eigenlijk geen lange afstanden meer kan doen op een racefiets.

wat zijn de voors en tegens van roeifietsen en voor mij belangrijker, kan je zelf onderhoud plegen aan de fiets. Ik ben een technisch man ook van beroep en pruts graag aan mijn fietsen.

op strava volg ik iemand die ook enorme afstanden roeit en daar heb k dan echt wel respect voor , maar zou graag proberen ook zo iets te doen

Leuk, iemand die misschien van plan is om te gaan roeien.

Er zijn uiteraard heel veel voors en tegens. Ik vond dat er veel meer voors waren en daarom ben ik gaan roeifietsen.

Ik heb een flinke ziektegeschiedenis achter de rug en ik wilde mijn lijf weer fitter proberen te krijgen. Ik heb chemo gehad, veel beenmergpuncties en bloedtransfusies en daar was mijn lijf niet echt beter van geworden. Ook ik slik dagelijks medicijnen en plaspillen. Het roeifietsen heeft mij enorm veel sterker, gespierder, fitter en meer in balans gemaakt.

Dan over de Roeifiets. Ik zou nooit een ouder type zoals de cvt kopen. Het nieuwste type/systeem heet 'Revolver'. Op de site van rowingbike.com worden de verschillen heel goed uitgelegd met o.a. filmpjes. Derk heeft niet voor niets dat Revolver-systeem bedacht. Het oude systeem is zeer onderhouds- en storingsgevoelig.

Het 'dagelijkse' onderhoud is erg simpel en dat kan ik zelfs. Aandrijfkabels vervangen e.d. is erg gemakkelijk en ook daarvan staan filmpje op de site van Derk. Verder is het natuurlijk ook gewoon een fiets. Banden, wielen, lagers, enz. enz. Het afstellen van de voetenslee op de spriet hoeft bijna nooit te gebeuren, maar bij LOL rijdt een fietsenmaker mee die zijn eigen voetenslee heeft afgesteld. Een technisch iemand kan dat dus zelf.

Dit zou een hele geschikte kandidaat zijn.
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...=mympBuyer

Ik ken de eigenaar ook.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#4
Bij vergelijkbare advertenties staan  revolvers: schiet mij maar lek. Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(22-May-2017, 10:48 PM)Roepers schreef: Bij vergelijkbare advertenties staan  revolvers: schiet mij maar lek. Big Grin

De naam Revolver is gekozen vanwege de manier van schakelen. 

Je hebt met dit systeem niet meer lekke banden ofzo  Wink
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#6
Stel (stel... Wink ) roetsen lijkt me wel leuk en ik wil er gewoon eens mee beginnen. Een beetje prutsen met schakelen maakt me niet uit, het gaat me meer om die roeibeweging, als ik eenmaal op kruissnelheid ben. Is dan een CVT of pre-CVT fiets niet gewoon voldoende om mee te beginnen? Of zijn er meer bezwaren tegen zo'n ouder type Thys? En zo ja, welke zijn dat dan precies?
Groet,
Marc

Ligfietsen: RaptoBike Low Racer, Velomobiel.nl Quest, M5 Carbon High Racer, InterCityBike DF XL
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Een roeifiets naast een ligfiets blijft ook voor mij een wens. Ik heb de vooruitgang in techniek van de Thys gevolgd. Het Revolversysteem heeft veel meer voordelen dan nadelen. Ze zijn door gebruikers bevestigd. Ombouwen van CVT of Pre CVT naar Revolver kost geld.

https://rowingbike.com/modellen/
https://rowingbike.com/posts/model/thys-222-revolver/

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(14-Sep-2017, 11:39 PM)mavawa schreef: Stel (stel... Wink ) roetsen lijkt me wel leuk en ik wil er gewoon eens mee beginnen. Een beetje prutsen met schakelen maakt me niet uit, het gaat me meer om die roeibeweging, als ik eenmaal op kruissnelheid ben. Is dan een CVT of pre-CVT fiets niet gewoon voldoende om mee te beginnen? Of zijn er meer bezwaren tegen zo'n ouder type Thys? En zo ja, welke zijn dat dan precies?

Dag Marc, dit had je toch ook wel tijdens een LOL-tocht kunnen vragen  Wink Ik ben de enige roeifietser hier. (Oeps, sorry Marloes.)

Een vriend van mij heeft een paar weken geleden een pre-CVT gekocht. Na drie weken heeft hij een 222 Revolver gekocht. Ik denk dat dit wel symbolisch is.

Uiteraard kun je best een pre-CVT kopen, maar het verschil is niet alleen het schakelen. Het gehele systeem is anders. Het werkt wel en je kunt er prima mee roeien, maar het verschil is erg groot.
Een CVT zou ik sowieso niet doen, want dat is behoorlijk onderhoudsgevoelig. De klem die de staalkabel vast moet klemmen is nogal storingsgevoelig.

Dat is trouwens ook een nadeel van allebei de systemen: de staalkabel.

Op het Revolversysteem kun je roeien met een dyneema of dynamax kabel.

Nog iets:

Levensduur van een staalkabel (na 300/500km omdraaien of vernieuwen: €5,-) is veel korter dan van dyneema (>3000km)

Ook de aluminium snek (3000/5000km) gaat vele malen korter mee dan de kunststof versie (>50.000km).

Levensduur is uiteraard sterk afhankelijk van het gebruik. In woon-werk-verkeer gaan spullen korter mee, dan bij een mooi-weer-fietser.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: mavawa
#9
Wim toch, de enige roeifietser hier. Het lijkt Little Britain wel met Daffyd, the only gay in town  Wink

Ik heb zelf geen ervaring met de oudere types. Alleen op basis van wat ik af en toe hoor en zie zou ik zeggen begin er niet aan en zoek een gebruikte 222 met revolver, als je geduld hebt komt er af en toe wel wat te koop. Bevalt het niet of juist heel goed dan verkoop je die weer, de prijzen zijn vrij stabiel dus veel schrijf je er niet op af. 
Ik ben zelf begonnen op een jong tweedehandse stalen 222 en heb die na een half jaar al vervangen door de carbon 209. Ik kon de 222 voor hetzelfde bedrag verkopen als waar ik hem voor gekocht had.
Je zou natuurlijk ook bij Derk een fiets voor bijvoorbeeld een maand kunnen huren. Dan heb je ook een redelijke indruk zonder dat het meteen veel geld kost.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
En Marc, hoe bevalt het weekendje Roeifietsen?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#11
Om eens goed te ervaren of roeifietsen me echt leuk lijkt, kreeg ik van een LOL-vriend het aanbod zijn Thys 209 enkele dagen te proberen. Een uitgelezen kans voor mij, dus dat mooie aanbod nam ik natuurlijk graag aan! Gisteren en vandaag heb ik, in herfstige omstandigheden, in totaal 3 ritten gereden van respectievelijk 23 en 40 (gisteren) en 27 (vandaag) kilometers. In totaal 90 kilometer dus. Dat is voor mij voldoende gebleken om een voorlopige conclusie te trekken of het me echt leuk lijkt. Mijn achtergrond: ligfietser sinds 2008, ca. 10.000 km/jaar in een DF velomobiel en op een M5 CHR.

Mijn - uiteraard persoonlijke! - bevindingen staan hieronder opgesomd, in twee groepen: 1) het roeifietsen en 2) de roeifiets (in dit geval dus de Thys 209).

Over roeifietsen:
  • roeifietsen is (voor mij, het is mijn persoonlijke ervaring!) meer fitness dan fietsen, je moet continu werken (slagen blijven maken) om op snelheid te blijven (al kun je korte tussenpozen wel even blijven liggen)
  • het roeien is een stuk minder efficiënt dan ligfietsen met een M5 CHR: met evenveel vermogen ga je veel minder snel. Het is voor mij niet mogelijk om mijn M5-kruissnelheid met de 209 als pieksnelheid (op vlakke weg uiteraard) te halen
  • het is een beweging die meer aandacht vereist dan normaal pedaleren, dus kun je minder goed de omgeving waarnemen. Je moet bijvoorbeeld goed rechtop rijden (in balans zijn) omdat het stuur bij elke slag naar voren en omhoog komt, en je op dat moment telkens eventjes niet echt kunt sturen. Verder komen de knieën elke keer vlak langs de handen op het gekromde stuur en dat mag niet teveel aanraking geven want dan kom je meteen in onbalans.
  • de volle (maximale) slag van gebogen benen (met de voetenslee dicht bij je, het stootrubber even rakend) tot aan volledig gestrekte benen, waarbij je ook met je rug uit het stoeltje komt en de rug, buikspieren, schouders en armen goed meedoen, is de meest efficiënte slag want die levert de meeste kracht en dus de hoogste snelheid. Die slag is echter ook het meest vermoeiend om vol te houden. Daarom is het na zo'n slag nodig om even blijven liggen, om de kracht voor de volgende slag te vergaren. Dat even blijven liggen is ook beter om de snelheid vast te houden, vanwege de goede stroomlijn.
  • het is kortom relatief hard werken op een roeifiets, en als dat je doel is, prima
  • de beweging van het roeien is op zich een complete, logische, en fijne fysieke activiteit
  • je bent nog meer bezienswaardig voor passanten dan met een normale ligfiets of velomobiel
  • het volledig strekken en vooral weer terugbuigen van de benen veroorzaakt bij mij helaas een lichte pijn aan de rechterkant van de linker knie. Ik kan niet voorspellen of dit na verloop van tijd overgaat of erger wordt. Bij 'normaal' fietsen heb ik hier geen last van, waarschijnlijk omdat ik daarbij niet volledig strek en omdat het rechterbeen het terugbuigen kan compenseren (dat 'drukt' het linkerbeen als het ware weer terug)
  • voorlopige conclusie: ik ben waarschijnlijk te lui (lees: ik hecht teveel aan efficiëntie) om langdurig, zeg langer dan een uur, relatief hard te werken, als ik ook weet dat ik met een andere manier van fietsen efficiënter kan genieten.

Over de Thys 209:
  • een lichte maar tegelijk stabiele en betrouwbare roeimachine
  • mooi gemaakt en prachtig om te zien
  • het Revolver-schakelsysteem werkt uitstekend
  • fijn om over veel schakelstapjes te beschikken
  • handig om bij een schakelslag te kunnen bepalen hoe ver er wordt geschakeld (de slaglengte tijdens indrukken schakelhendel bepaalt namelijk hoeveel stapjes er ineens geschakeld wordt)
  • erg prettig om ook bij stilstand te kunnen terugschakelen
  • de schijfremmen werken uiteraard prima, maar zijn bij de relatief lage snelheid niet echt nodig.
Groet,
Marc

Ligfietsen: RaptoBike Low Racer, Velomobiel.nl Quest, M5 Carbon High Racer, InterCityBike DF XL
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#12
(07-Oct-2017, 07:53 PM)mavawa schreef: Over roeifietsen:
  • roeifietsen is (voor mij, het is mijn persoonlijke ervaring!) meer fitness dan fietsen, je moet continu werken (slagen blijven maken) om op snelheid te blijven (al kun je korte tussenpozen wel even blijven liggen)
  • het roeien is een stuk minder efficiënt dan ligfietsen met een M5 CHR: met evenveel vermogen ga je veel minder snel. Het is voor mij niet mogelijk om mijn M5-kruissnelheid met de 209 als pieksnelheid (op vlakke weg uiteraard) te halen
  • het is een beweging die meer aandacht vereist dan normaal pedaleren, dus kun je minder goed de omgeving waarnemen. Je moet bijvoorbeeld goed rechtop rijden (in balans zijn) omdat het stuur bij elke slag naar voren en omhoog komt, en je op dat moment telkens eventjes niet echt kunt sturen. Verder komen de knieën elke keer vlak langs de handen op het gekromde stuur en dat mag niet teveel aanraking geven want dan kom je meteen in onbalans.
  • de volle (maximale) slag van gebogen benen (met de voetenslee dicht bij je, het stootrubber even rakend) tot aan volledig gestrekte benen, waarbij je ook met je rug uit het stoeltje komt en de rug, buikspieren, schouders en armen goed meedoen, is de meest efficiënte slag want die levert de meeste kracht en dus de hoogste snelheid. Die slag is echter ook het meest vermoeiend om vol te houden. Daarom is het na zo'n slag nodig om even blijven liggen, om de kracht voor de volgende slag te vergaren. Dat even blijven liggen is ook beter om de snelheid vast te houden, vanwege de goede stroomlijn.
  • het is kortom relatief hard werken op een roeifiets, en als dat je doel is, prima
  • de beweging van het roeien is op zich een complete, logische, en fijne fysieke activiteit
  • je bent nog meer bezienswaardig voor passanten dan met een normale ligfiets of velomobiel
  • het volledig strekken en vooral weer terugbuigen van de benen veroorzaakt bij mij helaas een lichte pijn aan de rechterkant van de linker knie. Ik kan niet voorspellen of dit na verloop van tijd overgaat of erger wordt. Bij 'normaal' fietsen heb ik hier geen last van, waarschijnlijk omdat ik daarbij niet volledig strek en omdat het rechterbeen het terugbuigen kan compenseren (dat 'drukt' het linkerbeen als het ware weer terug)
  • voorlopige conclusie: ik ben waarschijnlijk te lui (lees: ik hecht teveel aan efficiëntie) om langdurig, zeg langer dan een uur, relatief hard te werken, als ik ook weet dat ik met een andere manier van fietsen efficiënter kan genieten.

Ad1: Een Roeifiets is inderdaad een fitnessapparaat.
Ad2: Roeifietsen is inderdaad minder efficiënt dan ligfietsen. In een korte sprint is de Roeifiets echter onverslaanbaar.
Ad3: Dit is een conclusie waarmee ik het oneens ben. Als je meer ervaring hebt, dan vereist het roeifietsen echt niet meer aandacht dan fietsen. Sturen kan gedurende de gehele slag, niet alleen aan het einde van de slag. Dit heeft allemaal met ervaring te maken. Dit geldt ook voor het raken van het stuur met de knieën. Dit is mij de laatste 18.000km nooit meer overkomen.
Ad4: De meest maximale slag is op papier de meest efficiënte slag. In de praktijk wissel ik vaak qua slag. Soms maak ik gebruik van de maximale slag, meestal iets minder maximaal en als ik erg moe ben, dan gebruik ik soms maar de helft van de spriet. De mogelijkheid tot variëren vind ik juist de grote charme van de Roeifiets.
Ad5: Dat is inderdaad precies voor mij de reden om te roeifietsen.
Ad6: Helemaal mee eens.
Ad7: Klopt
Ad8: Op een gewone fiets of ligfiets zal inderdaad niemand zijn/haar benen volledig strekken, terwijl dit op een Roeifiets heel normaal is om te doen.
Ad9: Efficiënt fietsen moet niet de reden zijn om te kiezen voor een Roeifiets, want dan kun je beter een mooie snelle ligfiets kiezen. 
Het is echt een perfect fitnessapparaat en daarvoor is de Roeifiets echt ongelooflijk efficiënt  Wink 


Marc, bedankt voor je mooie review. 
Oh ja, het was trouwens niet mijn 209  Big Grin  Er zijn meer mensen bij LOL met een 209.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: mavawa
#13
ja ja, ik ben overtuigd, maar dat was ik al. Ik zou er graag een roeifiets bij willen hebben. Het wachten is op een betaalbare tweedehands of tot het schip met geld aankomt.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Marc,

Bedankt voor je uitvoerig verslag. Ik was al overtuigd van dit ultieme outdoor fitnessapparaat. Maar ik kom voorlopig niet verder dan driemaal in week indoor op de Concept2 roeimachine. Op die roeimachine strek ik mijn benen verder dan op de fiets, maar niet volledig gestrekt. Het lijkt op een volledige strekking, maar die laatste graden voor volledig strekking zetten geen zoden meer aan de dijk. Eerder ongemakken.

Wanneer ik een Thys 209 zal aanschaffen hangt af van het aantal jaren sparen. Eerst een open ligfiets.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door: mavawa
#15
(08-Oct-2017, 11:19 AM)PietV* schreef: Op die roeimachine strek ik mijn benen verder dan op de fiets, maar niet volledig gestrekt. Het lijkt op een volledige strekking, maar die laatste graden voor volledig strekking zetten geen zoden meer aan de dijk. Eerder ongemakken.
Piet.

Op filmpjes van roeifietsers en/of roeifietswedstrijden zie je dat de echte roeifietsers gebruik maken van de volledige/maximale strekking om optimaal gebruik te maken van de aandrijvingsslag.

Op een Roeifiets zetten die laatste graden dus wel degelijk zoden aan de dijk en zorgen beslist niet voor ongemakken.

Ik roei nu namelijk al 6 jaar en heb nu 20.000km geroeid. Die maximale strekking heeft bij mij nog nooit voor enig ongemak gezorgd. Ook van andere roeifietsers (en ik ken er een stuk of 100) heb ik daar nog nooit klachten over gehoord. Wel over spieren en pezen in de onderarmen, maar niet door het overstrekken van de benen.

Piet, bij Derk kun je bijvoorbeeld ook een maand een Roeifiets huren. Dan kun je zelf ervaren hoe het is en kun je daarna op basis van die ervaring uitspraken doen over het roeifietsen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#16
Wim,

De laatste paar graden tot volledig strekking van de benen levert geen lengtewinst op. Volledig strekken op de roeimachine geeft geen vermogenswinst. Als ervaren oud roeier en roeier op de roeimachine mag ik dus, volgens jou, geen ervaringsuitspraken doen over roeitechniek. Ik heb niet over roeifietsen geschreven.
Maar is die roeifiets techniek zo'n bijzonder volgens jou? Dan moet ik er nooit aan beginnen. Al heb ik met ruim 55 jaar roeien of kanovaren nooit blessures of ongemakken gehad.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Piet, jij reageerde op Marc zijn review. Ik ging er dus ook vanuit dat je het daarover had.

De techniek op een Roeifiets is totaal anders dan op een Concept2 of in een echte roeiboot.

Uiteraard mag je net zoveel ervaringsuitspraken over jouw roeiervaring doen als dat je zelf zou willen.

Ik dacht echter dat we het hier over roeien op een Roeifiets hadden en als ik jou goed begrepen heb, dan heb je daar nog geen ervaring mee opgedaan. Vandaar mijn opmerking over het huren van een Roeifiets.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#18
(08-Oct-2017, 07:56 AM)Johan. schreef: Het wachten is op een betaalbare tweedehands

Deze? https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...fiets.html
Groet,
Marc

Ligfietsen: RaptoBike Low Racer, Velomobiel.nl Quest, M5 Carbon High Racer, InterCityBike DF XL
Antwoord }
Bedankt door: Johan.
#19
(08-Oct-2017, 07:56 AM)Johan. schreef: ja ja, ik ben overtuigd, maar dat was ik al. Ik zou er graag een roeifiets bij willen hebben. Het wachten is op een betaalbare tweedehands of tot het schip met geld aankomt.

Of deze:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...e=lr&pos=4

Maar deze vind ik eigenlijk nog te duur. Onder de €2000,- is wel een redelijke prijs.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#20
(08-Oct-2017, 08:34 PM)Wim -de roetsende schreef: Of deze:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...e=lr&pos=4

Daar heeft ene Johan  Wink al een bod op gedaan.

Vandaar mijn suggestie voor die andere, €700 lagere vraagprijs!
Groet,
Marc

Ligfietsen: RaptoBike Low Racer, Velomobiel.nl Quest, M5 Carbon High Racer, InterCityBike DF XL
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(08-Oct-2017, 09:00 PM)mavawa schreef:
(08-Oct-2017, 08:34 PM)Wim -de roetsende schreef: Of deze:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...e=lr&pos=4

Daar heeft ene Johan  Wink al een bod op gedaan.

Vandaar mijn suggestie voor die andere, €700 lagere vraagprijs!

 Rolleyes  Ik leg nu pas die link  Doh  -->  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#22
Wim,

Ik weet dat op een roeifiets de arm- en beenbewegingen gekoppeld zijn, omdat er een kabel tussen voet-slede en handvatten zit. Dat arm- en beenbewegingen gelijktijdig plaatsvinden, omdat de stoel vast zit aan het frame.

Maar als je schrijft, dat de roeitechniek tussen roeien en roeifietsen totaal anders is, zie ik als ervaren roeier en ligfietser van het roeifietsen af. Kan ik beter, als bijna 70 jarige, gewoon blijven roeien en ligfietsen. Hoef ik ook mijn benen niet volledig te strekken, omdat dat geen extra vermogen oplevert. En zeker geen roeifiets huren. Weggegooid geld en moeite.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
De techniek is totaal anders, omdat op een Roeifiets de been-/arm-/rugbeweging gelijktijdig is. Zoals jij, als zeer ervaringsdeskundige weet, is dit op een Concept2 of in een roeiboot niet het geval.

Of jij wel of niet moet gaan roeifietsen bepaal je uiteraard helemaal zelf.

Deze Babbelhoek is vooral bedoeld voor mensen die roeifietsen of in roeifietsen geïnteresseerd zijn.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#24
Wim,

Ook ik ben nog steeds geïnteresseerd. Om die reden train ik 3 x per week. Was ik ook aanwezig op de roeifietsdag 1 juli 2017. Heb toen uitgebreid met Marloes gesproken. We hebben soortgelijk letsel opgelopen. Sta ook nog ook deze film.
https://www.youtube.com/watch?v=CZTRuk8E...e=youtu.be

Ik heb circa 30 jaar geleden 10 roei trikes gehad. Kwamen afgeschreven van een attractiepark. Lang model met één voorwiel en twee achterwielen. Zeer stabiel en simpel instelbaar. Mijn 3 kinderen hebben er ook op gereden.
Als lasser/constructeur heb ik van die 10 er 3 prima rijdend gemaakt. Ik heb er vaak op gereden. Maar de roeitechniek verschilt lang niet zo veel, als jij mij wil doen geloven. Als ervaren roeier was die techniek binnen 5 minuten simpel aangeleerd. Maar wederom niet met volledig gestrekte benen. Dat geeft geen enkele meerwaarde.
Negen trikes op de oud ijzer hoop beland. De beste roei trikes heb ik nog een tijd bewaard. Contact gehad met het Nationaal Fietsmuseum Velorama in Nijmegen om de laatste trike te schenken. Maar toen er geen vervolg reactie kwam, is ook die trike op de oud ijzer hoop gegaan.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
(08-Oct-2017, 08:21 PM)mavawa schreef:
(08-Oct-2017, 07:56 AM)Johan. schreef: Het wachten is op een betaalbare tweedehands

Deze? https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...fiets.html

Die had ik even gemist. Dus bedankt voor de tip!

(08-Oct-2017, 09:50 PM)Wim -de roetsende schreef:
(08-Oct-2017, 09:00 PM)mavawa schreef:
(08-Oct-2017, 08:34 PM)Wim -de roetsende schreef: Of deze:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...e=lr&pos=4

Daar heeft ene Johan  Wink al een bod op gedaan.

Vandaar mijn suggestie voor die andere, €700 lagere vraagprijs!

 Rolleyes  Ik leg nu pas die link  Doh  -->  Big Grin

Da's een probleem met liggers he, dat ze niet zo uitgeslapen zijn. Wink
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#26
Piet, ik wil jou niets doen geloven.
Echte roeiers hebben mij duidelijk gemaakt dat de roeitechniek behoorlijk verschilt. Dit zijn mensen die zowel in een boot roeien als met een Roeifiets. Ik ga, zonder het zelf uitgeprobeerd te hebben, niet aan hun ervaringsdeskundige oordeel twijfelen.

Uit jouw reacties maak ik op dat jij het eigenlijk allemaal al precies weet. Je stelt heel veel, maar je stelt geen vragen.

Mijn suggestie blijft staan: Ga het gewoon eens uitproberen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM