Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zelfbouw projecten
#1
Voor wie op zoek is naar bouwtekeningen voor een (lig)fiets:

AtomicZombie

Veel te vinden, van normale liggers tot de meer bizarre constructies.

[Afbeelding: Schermafdruk_van_2017-04-11_08-18-00.png]

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#2
(11-Apr-2017, 08:19 AM)Frank schreef: Voor wie op zoek is naar bouwtekeningen voor een (lig)fiets:

AtomicZombie

Veel te vinden, van normale liggers tot de meer bizarre constructies.

[Afbeelding: Schermafdruk_van_2017-04-11_08-18-00.png]



Geweldig!!!
Inspirerend!!!

Met vriendelijke groet,
Jan van Zelderen.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Heb er al meermaals op zitten grasduinen. Vooral die racing trike spreekt me erg aan vanwege het design en de eenvoud. Ik kan helaas niet zo goed lassen, toch eens kijken of ik niet iemand kan vinden die dat voor me wil doen...
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(10-Dec-2017, 01:09 PM)ErikvanD schreef: Heb er al meermaals op zitten grasduinen. Vooral die racing trike spreekt me erg aan vanwege het design en de eenvoud. Ik kan helaas niet zo goed lassen, toch eens kijken of ik niet iemand kan vinden die dat voor me wil doen...

Zelfbouwen is leuk, om 't zelf te doen, maar ook heel kostbaar!
Er is al veel gebruikt te koop!
http://www.ligfiets.net , vraag en aanbod, of op Marktplaats.

Met vriendelijke groet,
Jan van Zelderen.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Jep, dat het niet per definitie goedkoper is weet ik... mijn gewone winterfiets heb ik een paar maanden geleden opgebouwd op basis van een oud frame uit de jaren 80 en voor de rest met met name nieuwe onderdelen. Daar had ik een prima gebruikte (en misschien ook wel nieuwe) fiets van kunnen kopen. Maar het is gewoon leuk om iets te kunnen maken waarbij je zelf ieder onderdeel weloverwogen hebt uitgekozen en gecombineerd. Het eindresultaat is dan echt "van jou". En of het toeval is weet ik niet maar van mijn gewone fietsen rijdt deze gewoon het lekkerst...
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(10-Dec-2017, 01:22 PM)ErikvanD schreef: Jep, dat het niet per definitie goedkoper is weet ik... mijn gewone winterfiets heb ik een paar maanden geleden opgebouwd op basis van een oud frame uit de jaren 80 en voor de rest met met name nieuwe onderdelen. Daar had ik een prima gebruikte (en misschien ook wel nieuwe) fiets van kunnen kopen. Maar het is gewoon leuk om iets te kunnen maken waarbij je zelf ieder onderdeel weloverwogen hebt uitgekozen en gecombineerd. Het eindresultaat is dan echt "van jou". En of het toeval is weet ik niet maar van mijn gewone fietsen rijdt deze gewoon het lekkerst...

Klopt!
Dat is de grap van Zelfbouwen / verbouwen!
Om de kosten en tijd te beperken is het vaak handig om van iets bestaan uit te gaan.

Met vriendelijke groet,
Jan van Zelderen.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ik heb lang geleden vele soorten voertuigen gemaakt. Van zeepkist, naar skelter tot crossauto. Voordeel was dat ik veel materiaal kon halen van de (auto)sloperij op mijn voormalig bedrijf. Was in die tijd ook een goed en geoefend lasser. Autogeen, hard solderen en lassen met beklede elektroden. Jammer genoeg nooit met TIG lassen begonnen.
Alles leuk, maar de resultaten waren niet duurzaam en te zwaar. Vaak niet het juiste staal of de meest lichte onderdelen. De tijd, het geld en de inspanningen stonden in geen enkele verhouding tot het resultaat. Ook voor de verkoop was het onvoldoende getest, ter voorkoming van productaansprakelijkheid.
De laatste projecten waren het herstellen van enkele roei-trikes en het popnagelen van mijn Alleweder. Bijna 20 jaar terug. Heb nu voldoende plezier in het eigen onderhoud.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Dat klinkt goed, Piet!
Heerlijk wanneer je een sloperij achter de hand hebt / had.
Misschien wel zware spullen, maar om er mee te experimenteren, Fantastisch!!!

Heb je ooit ook op de Rode Loper van HPV-Nederland gestaan?

Zelf ben ik van oorsprong machinebankwerker, al heb ik dat nooit echt uitgeoefend, maar wel de basis kennis opgedaan.
Nu las ik TIG.
Dat gaat geweldig! Geen gedoe met elektroden!

Met vriendelijke groet,
Jan van Zelderen.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ik heb me nooit bezig gehouden met het ontwerpen van ligfietsen. Naast lange werktijden in het familiebedrijf, volgde ik in de jaren 60 veel avondscholing. Motortechniek, lastechniek en deed al het onderhoud van het wagenpark en het bouwen van bedrijfsruimte.

In de jaren 60 waren motor en scooters uit de gratie en werden ze vervangen door auto’s. Had in die tijd 5 motorfietsen en 3 scooters rijdend. Vele juweeltjes van 3 wielers gesloopt. O.a. BMW Isetta, Messerschmitt KR200 en Tempo Dreirad.

Toen het productiebedrijf overschakelde op verhuur, heb ik veel sloopwerk gedaan. Stoomketels, woonschepen, vrachtschuiten, autowasstraten, flessenspoelmachines en veel broeikassen gesloopt. Zwaar en vuil werk met de snijbrander.

In 1974 het bedrijf verlaten, gestopt met zelfbouw, en ambtenaar geworden. Daarna aanvullende scholing in motortechniek en later in voertuig- en frametechniek. In een team van technische specialisten vele onderzoeken gedaan aan verkeersvoertuigen. Van fietsen tot vrachtwagen combinaties. Geconfronteerd met wanproducten van zogenaamde “handige jongens”, met zwaar lichamelijk- en dodelijk letsel tot gevolg.

Als oud hobby wielrenner, zowel M5 als Thys, vanaf de jaren 80 op de voet gevolgd. Daarna in contact gekomen met Johan Vrielink van Flevobike en zijn schoolproject Flevobike in Lelystad. Ook de leraar techniek, die in dat project zat, sprak ik toen regelmatig.
In de jaren 90 regelmatig vrijwilliger geweest tijdens de Cycle Vision. Daar ook Bram, Derk en Johan gesproken. Zij zijn voor mij de pioniers van het lig- en roeifietsen.

Ik weet wat er voor nodig is om een goede, snelle en vooral betrouwbare ligfiets te bouwen.  Het kaf is inmiddels van het koren gescheiden. Jammer dat de open ligfiets voorbij is gestreefd door de E-bike.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(14-Dec-2017, 12:05 PM)PietV* schreef: Jammer dat de open ligfiets voorbij is gestreefd door de E-bike.

Dat zijn ware woorden Piet! Is ook hetgeen ik steeds terughoor als ik een ligfiets winkel bezoek.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Maar ik neem aan dat je op een elektrische fiets ook gewoon zadelpijn krijgt, zelfs al zou je helemaal niet meefietsen. En de ligfiets kan ook geëlektrificeerd worden. Dus er is nog niets verloren voor 'de ligfiets'.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Nieuwe berichten
Paarden en ligfietsen-ligfietsers
Interessante discuss...emgaron — 10:50 PM
Levensduur frame Raptobike lowracer
Het schijnt dat de s...PietV* — 03:49 PM
Levensduur frame Raptobike lowracer
Bedankt voor de antw...Jurrien — 11:20 AM
trillende trike
Oke, dus toch deze f...henk_bouwman — 09:10 PM
Levensduur frame Raptobike lowracer
Verschil in materiaa...PietV* — 09:45 AM
Paarden en ligfietsen-ligfietsers
In alle takken van s...Margaret — 09:37 AM
Paarden en ligfietsen-ligfietsers
Een jaar of 5 gelede...Niels van der Wal — 08:55 AM
trillende trike
Voor Greenspeed heb ...Roepers — 08:00 AM
trillende trike
Ja, dat is 'm. Ik he...Wim -de roetsende — 06:49 AM
Levensduur frame Raptobike lowracer
De materiaaldikte va...gideon — 05:31 AM
trillende trike
Leuke fiets Henk!ErikvanD — 02:26 AM
Paarden en ligfietsen-ligfietsers
In de gemeente waar ...PietV* — 12:02 AM
Levensduur frame Raptobike lowracer
Je kunt prima alumin...PietV* — 11:44 PM
trillende trike
Ik hoop dat de f...henk_bouwman — 10:50 PM
Paarden en ligfietsen-ligfietsers
Klopt, wens van de g...Margaret — 10:45 PM
Paarden en ligfietsen-ligfietsers
Goede tips Margaret....Wim -de roetsende — 09:43 PM
Paarden en ligfietsen-ligfietsers
Ik heb 1 keer meegem...Roepers — 08:56 PM