Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Marco's ligfietstochten
(01-Aug-2017, 10:43 PM)Roepers schreef: Ik ontdek net deze foto op de site van museumspoorlijn STAR: KLIK!

Leuk als je foto zo wordt gebruikt.
Stukje eer van je werk om het zo maar eens te zeggen.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
Ha Frank. Het is geen geen foto die ik gemaakt heb. Iemand van de STAR heeft een foto gemaakt op het moment dat mijn fiets werd uitgeladen en dat is op de site gezet al illustratie van de mogelijkheid om een fietsttocht te combineren met een stoomtreinritje. Ik had niet in de gaten dat de foto gemaakt werd en ben verrast dat ik nu ook op de site van de STAR sta in mijn nieuwe ligfietsshirt.
Antwoord }
Bedankt door:
Leuk! Je wordt nog eens beroemd Wink
Mijn fietsen: M5 Shockproof 451 | Flevo-racer (project) | Kona Penthouse | Union Sakai | Kona Paddy Wagon | Koga Miyata Valley Runner | KMX trike (project) | mijn ritjes op Strava
Antwoord }
Bedankt door:
In dit bericht doe ik verslag van mijn fietstocht van Loppersum naar Königswinter. Terug ben ik met de trein naar Leer gegaan, waarbij ik de IC Keulen -Leer genomen heb. Er zitten fietsenrekken in deze treinen en op mijn fietskaartje stond een nummer dat correspondeerde met het nummer van een rek. Ik probeerde mijn ligfiets er in te hangen maar toen dat mij niet lukte en er toch ruimte genoeg was, besloot ik het maar te laten.
"Es muss aufgehängt sein", zei de conducteur. En toen heb ik de fietstassen maar van de fiets gehaald en probeerde met hulp van een andere fietser het voorwiel in het rek te hangen. De conducteur vond dat het beter was om het grotere achterwiel  in het rek te hangen.
 [Afbeelding: 36184426481_e6ecb2b5b6_c.jpg]
Es muß aufgehängt sein by Marco Roepers, on Flickr

En toen hing hij pardoes tot ieders verrassing (ook dat van de conducteur). In Leer ben ik uitgestapt en belandde ik in de Dollardpolders nog in een onweersbui. Dat leverde enige vertraging op, maar ik was helemaal voldaan toen ik thuis kwam.
Antwoord }
Bedankt door:
(02-Aug-2017, 08:17 AM)ErikvanD schreef: Leuk! Je wordt nog eens beroemd Wink

Dank je, Erik. Bij de museumlijn ben ik inmiddels wel een bekende verschijning.
Antwoord }
Bedankt door:
Een mooi fietspaadje in Noord-Groningen is het Meedstermaarpad. Het loopt van Oldenzijl (Paapstil)  via Zandeweer naar Paapstil. Langs het pad staat een beeld van  Maree Blok en Sander Lugthart. Het is een van de 5 zg. rustpunten. Ik kon het niet laten om daar een foto van te maken samen met mijn ligfiets.
[Afbeelding: 35535682273_d42e526060_c.jpg]
Recumbent by Marco Roepers, on Flickr

Andere foto's die ik eerder langs dit paadje heb genomen zijn deze:
[Afbeelding: 22764793438_57482e2008_c.jpg]
Ligfietsen langs het Meedstermaar by Marco Roepers, on Flickr

[Afbeelding: 32313122976_2200d17d16_c.jpg]
Met de ligfiets over het hoogholtje bij Zandeweer by Marco Roepers, on Flickr

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
Hij is leuk! Dat beeld is er echt voor gemaakt!
Mijn fietsen: M5 Shockproof 451 | Flevo-racer (project) | Kona Penthouse | Union Sakai | Kona Paddy Wagon | Koga Miyata Valley Runner | KMX trike (project) | mijn ritjes op Strava
Antwoord }
Bedankt door:
Dank je Erik, 
Ik vond het zo leuk, ik heb mij de hele tocht er naar toe mij al zitten te verkneukelen.
Antwoord }
Bedankt door:
Ik realiseerde mij een tijd geleden dat ik nog nooit rond het Lauwersmeer was gefietst. Op 21 mei 2017 heb ik dat maar eens gedaan. Op de heen weg aan de zuidkant van het Lauwersmeer gefietst, over het fietspad door de Kolummerwaard. Dat pad had al ik eerder befietst, daarna via Dokkumer Nieuwe Zijlen naar Oostmahorn, waar Esonstadt ligt, een soort vakantiepark in Oud-Nederlandse stijl. Het oogt een beetje als een oud stadje, maar blijkt bij nadere beschouwing toch meer met Almere en Amersfoort-Vathorst gemeen te hebben.  Dan naar Lauwersoog en en via de LF10 dwars door het Nationale Park en het militair oefenterrein  richting Vierhuizen. De tankpaden zijn zeer zanderig en ik til mijn ligfiets erover heen. Er is door "senioren" over geklaagd en ik moet bekennen dat dat ook voor mij een reden is  om die route niet te vaak te doen. Vierhuizen is het eerste dorpje na het Lauwersmeergebied.
[Afbeelding: 36430284635_09c9a4d2fd_c.jpg]
Liggend door Vierhuizen by Marco Roepers, on Flickr
Na Vierhuizen volgden plaatsjes als Ulrum, Leens, Wehe-den Hoorn, Eenrum en Baflo. Vlakbij Tinallinge koos ik voor dit fietspad langs het Rasquerter Maar, dat een voormalig jaagpad is.
[Afbeelding: 35660698383_ca8f93fb3c_c.jpg]
De ligfiets langs het Rasquerter Maar bij Tinallinge by Marco Roepers, on Flickr
Ik fiets er niet zo vaak, terwijl het toch een van de mooie paden is langs de Groninger Maren.
Via Onderdendam en Middelstum, Huizinge en Westeremden weer naar huis.
Antwoord }
Bedankt door:
In de Veluwe heb je ook van die fietspaden die onverhard zijn, maar dan ineens van goed berijdbaar onverhard naar rul zand gaan. Héél gevaarlijk! In de Kleefse Reichswald net over de grens bij Nijmegen hebben ze vorig jaar een aantal van de paden bedenkt met een verse laag zand. Dat was ook een heel gevaarlijk dikke laag zand. Hoe iemand erbij komt te denken dat dat een goed idee is, is voor mij nog steeds onbegrijpelijk. Ondertussen is het na een jaar wel aardig ingeklonken / ingereden, en is het niet gevaarlijk meer. Maar ik wil niet weten hoeveel valpartijen dat heeft moeten kosten.

Krijg helaas geregeld het idee dat de personen die fietstrajecten en aanverwanten (voorrangregels bij sommige rotondes, voorrangregels bij fietspaden naast voorrangswegen) verzinnen niet echt fietsgeoriënteerd zijn. Of zelfs maar zelf op een fiets zitten.
Antwoord }
Bedankt door:
Dat is mijn ervaring ook. Op het platteland en de niet grote plaatsen is nog een wereld te winnen. Fietspaden consequent uit de voorrang, zelfs bij een uitrit. Fietsers op alle rotondens binnen de bebouwde kom uit de voorrang (Delfzijl, Appingedam). Het fietspad wisselt van links naar rechts van de rijbaan (en soms weer terug): hoezo veiliger voor fietsers, zonder het fietspad had deze oversteek niet (zo vaak) gemaakt hoeven worden. Helaas de is de Fietsersbond zeer sterk gericht op steden. Ook op het platteland mag de fiets als volwaardig vervoermiddel beschouwd worden, uitilitair of recreatief.
Antwoord }
Bedankt door:
Op 9 juli ben ik maar weer eens naar de STAR gefietst. Heen over Hogezand-Sappemeer en Borger-Compagnie.  Op bepaalde plekken in deze oude veenkolonie ligt het Borger-Compagniesterdiep er nog en dat zorgt gelijk voor meer sfeer. Op de foto hieronder zie je nog in de verte zo'n mooi draaibruggetje.

[Afbeelding: 36535486821_86696853c6_c.jpg]
Ligfietsen door Borger-Compagnie by Marco Roepers, on Flickr
De foto is gemaakt met timer en ultrapod. Het is mijn eerste fietsfoto met het ligfietsshirt dat ik inmiddels bijna altijd aantrek als ik ga fietsen. Het droogt heel snel en de zakken op de voorkant zijn erg handig. Dat laatste had ik al elders hier op het forum eerder opgemerkt.

[Afbeelding: 35886802443_9ec2b8e6a3_c.jpg]
Br 52 8060-7 rolt met een trein het station binnen. by Marco Roepers, on Flickr

In Stadskanaal wachtte ik op de stoomtrein en die bracht mij weer naar Veendam. Vandaar fietste ik terug naar Loppersum (over Muntendam, Zuidbroek, Stootshorn, Slochteren, Schildwolde, Ten Post en  Winneweer). Altijd weer leuk om de tocht te maken.
Antwoord }
Bedankt door:
Op 19 juli had ik een collegiaal uitje naar Midwolda en omgeving. De collega's kwamen per auto en ik deed alles op de fiets. In Midwolda kon ik ht eenvoudig bijfietsen. Soms was ik als eerste op een locatie. De laatste locatie was in Delfzijl. Het weer was mooi die dag, maar toen we naar Delfzijl gingen sloeg het weer om en dreigden er onweersbuien. Ik was overtuigd een onweersbui in te fietsen, maar nee, hij trok voor mij langs. De collega's in het restaurant in Delfzijl hadden bij aankomst nog niet eens besteld en waren verrast dat ik niet nat geworden was. In totaal 80 km gefietst, niet gek.

De eerste foto is op weg naar Midwolda bij een Hoogholtje over het Nieuwe Kanaal. Toch een markant punt in de lege Dollardpolders ten noorden van Midwolda en ten zuiden van Nieuwolda

[Afbeelding: 36683477641_f1ff8d91bf_c.jpg]
Hoogholtje over het Nieuwe Kanaal by Marco Roepers, on Flickr

De tweede foto is het eerste punt van de excursie, 2 kilometer ten noorden van Midwolda. De plaats heet Ol Kerk omdat hier tot de 18e eeuw de oude kerk van Midwolda stond met 4 torens. Het hele dorp lag hier, maar door de uitbreiding van de Dollard was men gedwongen het dorp te verplaatsen naar de huidige locatie. Alleen de kerk bleef nog lange tijd op de oude oude locatie totdat in het huidige dorp in de 18e eeuw een nieuwe kerk gebouwd werd.

[Afbeelding: 36677633272_44e8063158_c.jpg]
Kolkenpad op de plaats van de verdwenen Middeleeuwse kerk van Midwolda by Marco Roepers, on Flickr

De vele kolken langs het fietspad verwijzen naar de overstromingen  van de dijken die het oude dorp hadden moeten beschermen, denk ik.

Ik heb heb een en ander ook wat in beeld proberen te brengen met deze Google presentatie.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
(29-Aug-2017, 11:01 PM)Roepers schreef: De tweede foto is het eerste punt van de excursie, 2 kilometer ten noorden van Midwolda. De plaats heet Ol Kerk omdat hier tot de 18e eeuw de oude kerk van Midwolda stond met 4 torens. Het hele dorp lag hier, maar door de uitbreiding van de Dollard was men gedwongen het dorp te verplaatsen naar de huidige locatie. Alleen de kerk bleef nog lange tijd op de oude oude locatie totdat in het huidige dorp in de 18e eeuw een nieuwe kerk gebouwd werd.

Voorzover je die nog niet hebt, je zou deel 4 van de serie 'Verdwenenen dorpen in Nederland' eens moeten aanschaffen. Erg interessante boek(en). Midwolda staat er ook in. Erg leuk om tijdens fietstochten de dingen die in zo'n boekje worden besproken in het echt te gaan bekijken (wat er dan nog van over is). In Noord-Nederland is er een hoop nog te zien, helaas voor mij eigenlijk te ver om eventjes te gaan bekijken.
Antwoord }
Bedankt door:
(29-Aug-2017, 11:19 PM)Lopopodium schreef: Voorzover je die nog niet hebt, je zou deel 4 van de serie 'Verdwenenen dorpen in Nederland' eens moeten aanschaffen.

Hartelijk dank! Dat is een leuke tip!
Antwoord }
Bedankt door:
Erg interessante boekjes, maar de afbeeldingen zijn niet van bijster hoge kwaliteit en typografische slordigheden hadden ook nog wel voorkomen kunnen worden met wat beter redigeerwerk (de website oogt ook niet erg actueel). Gelukkig gaat het om de inhoud, en zijn de boekjes hun geld waard in mijn ogen.
Antwoord }
Bedankt door:
Dat ben ik helemaal met je eens. Sommige fietsinfrastructuur is zo slecht aangelegd. Ik heb de fietstelweek ook gebruikt om over bepaalde fietspaden en oversteken te klagen. Met name in Appingedam lijken de verantwoordelijke ambtenaren nooit op een fiets te zitten.

Op 6 augustus ben ik van Loppersum naar Hardenberg gefietst. Ik heb daar met name in gebied van de Drentse Aa foto's gemaakt.  De kronkelende beekjes, de beekgraslanden, de kleine hoogteverschillen, bossen en heidevelden, doorkruist door vele fietspaden maken het tot een prachtig fietsgebied.

Bij Oudemolen:
[Afbeelding: 37180667970_23763e075e_c.jpg]
Fietspad 't Loo bij de Drentsche Aa by Marco Roepers, on Flickr

Verderop bij Loon. Het fietspad gaat door de de beek met een soort van voorde: een ondiepe oversteekplaats.

[Afbeelding: 37406873962_4c548c5bd9_c.jpg]
Op de ligfiets bij het Smalbroekerloopje by Marco Roepers, on Flickr

De route naar Hardenberg maakte een omweg  via Dedemsvaart omdat ik dit gebouw wilde kieken:
[Afbeelding: 37429402672_52deedd0a7_c.jpg]
Voormalig hoofdkantoor van de Dedemsvaartsche Stoomtramweg-Maatschappij (DSM) by Marco Roepers, on Flickr

Overigens sta ik ook op deze foto, net niet uit beeld gefietst.

Ik vind het altijd weer mooi om oude restanten van de stoomtram en verdwenen spoorwegen tegen te komen. Ik had het met mijn vader bij aankomst erover en we zijn toen nog even naar Coevorden gegaan om daar het stoomtramstation van de DSM (vaak gefotografeerd) en de voormalige remise (veel minder vaak gefotografeerd) te bekijken.

De terugweg de volgende dag ging via Orvelte waar het echt heel druk was. Ik heb daar een foto gemaakt met de zelfontspanner die wel in mijn fotoalbum zit als herinnering, maar te slecht was voor Flickr. Het was een mooie tocht. Blij dat ik hem gemaakt heb. Heen 120 km en terug 110.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
Heb je die 120 heen en 110 terug in één dag gemaakt?
Antwoord }
Bedankt door:
Op twee dagen. Ik heb bij mijn vader overnacht. Zaterdag heen en zondag terug. 230 km is rijkelijk veel voor mij. Op mijn tocht naar Königswinter heb ik de laatste dag wel tegen de 200 km. afgelegd.
Antwoord }
Bedankt door:
Naar Texel
Mijn tocht naar en van Texel begon dit jaar eigenlijk al op maandag 7 augustus. Ik ging met mijn Daf naar Stiens omdat hij APK gekeurd moest worden. De ligfiets ging op de Twinny Load achterop de Daf mee. Terug naar Loppersum ging op de fiets en bij het bosje bij Zoutkamp heb ik deze foto gemaakt.
[Afbeelding: 37918478581_b0d6ecdb22_c.jpg]
Spookbos / Haunted forest / Geisterwald by Marco Roepers, on Flickr

Op vrijdag 12 augustus nam ik de trein van Loppersum naar Harlingen-Haven. Ikzelf vond het een grappig idee om op Harlingen-Haven uit te stappen voor de boot naar Texel.
[Afbeelding: 37409297890_d8e526d11f_c.jpg]
Station Harlingen-Haven by Marco Roepers, on Flickr
Overigens is een treinkaartje van Arriva op de noordelijke nevenlijnen goedkoper dan bij NS. Het kost 3,60 euro.

Van Harlingen-Haven ging de tocht via de Afsluitdijk.
[Afbeelding: 37644493906_caac9568f7_c.jpg]
ir. Cornelis Lely op de afsluitdijk by Marco Roepers, on Flickr
Tenslotte kwam ik bij de Veerterminal in Den Helder terecht. Daar heb ik op een wachtende Italiaan gevraagd deze foto van mij te nemen.
[Afbeelding: 23863858228_0f59e70b19_c.jpg]
TESO Veerterminal Texel in Den Helder by Marco Roepers, on Flickr

Op Texel kampeerden wij op een camping in de Prins Hendrikpolder. Dat is de polder direct achter de 't Horntje waar de veerboot aankomt. Een prima plek voor fietsers omdat het dan nog maar een klein eindje fietsen vanaf de boot en het is een prima uitvalsbasis voor tochten over het eiland.
[Afbeelding: 37847168891_c61ffb50be_c.jpg]
Texel: Camping by Marco Roepers, on Flickr

De rest van mijn gezin kwam per auto. De dag erop hebben we wat getoerd en een paar hoogtepunten als De Slufter en de De Hors bekeken.

's Avond heb ik nog een fietstocht gemaakt over het eiland. Hier fiets ik op het mooie fietspad bij de Westerslag (Paal 15)
[Afbeelding: 23971791178_eaa5521e8d_c.jpg]
Texel: Ligfietsen op het fietspad bij de Westerslag by Marco Roepers, on Flickr

De dag erop gingen we weer terug. Ik fietste weer terug naar de Afsluitdijk en daarna passeerde ik Zurich.
[Afbeelding: 37616638230_9c45109905_c.jpg]
Zurich in NL by Marco Roepers, on Flickr

Ik fietste echter niet terug naar Harlingen-Haven, maar naar Stiens. Ik had namelijk bericht gehad dat de Daf door de keuring heen was gekomen en klaar stond. Het grappige was dat deze tocht van Texel naar Stiens nu een geheel vormde met de tocht van Stiens naar Loppersum zodat ik feitelijk in 2 dagen van Texel naar huis ben gefietst.
Vlakbij Stiens ligt Marrum. Daar wordt geprobeerd het spoorverleden tastbaar te houden door bij het station wat spoorwegmaterieel te verzamelen. In de rijtuigen achter de locomotief kunnen pannekoeken worden gegeten en het draagt dan ook de naam de Pannekoekentrein. Dat heb ik maar met mijn Daf en ligfiets op de foto gezet.
[Afbeelding: 37895470081_468c05d3eb_c.jpg]
Daf 46 in Marrum bij de Pannenkoekentrein by Marco Roepers, on Flickr
Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
[-]
Wie is online?
Momenteel geen leden online.

[-]
Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat ons huis zonde...Frank — 12:17 PM
Medeliggers onderweg
Ja met mijn Quest ...Wim -de roetsende — 10:36 AM
omdat ik de sleutel ...Roef Veerman — 10:35 AM
Omdat ik op MP een h...ErikvanD — 10:00 AM
Medeliggers onderweg
Ja met mijn Quest ne...Marnix — 11:21 PM
Medeliggers onderweg
Iemand nog op de fie...Lopopodium — 09:43 PM
Bouw van een trike (o.b.v. KMX frameset)
Zo, bijna alles is b...ErikvanD — 09:27 PM
Opknappen Flevoracer
I know, dat is de mi...ErikvanD — 05:20 PM
Opknappen Flevoracer
In het kader van mos...Lopopodium — 05:13 PM
Een pijn in mijn rug fiets
Staat regelmatig op ...JarnoH — 02:35 PM
Ziet er mooi uit all...gideon — 06:00 AM
Je hebt er echt zin ...Roepers — 12:31 AM
Goed bezig! Leuk om ...JarnoH — 12:21 AM
Nu je het zegt; die ...Lopopodium — 12:11 AM
Mooie achtergrond oo...JarnoH — 12:05 AM
Bril spiegel op kickstarter
Ik heb voor de gein ...tegenligger — 10:24 PM
Net even een snelle ...ErikvanD — 08:43 PM