Nou, ik vraag me nu wel echt af wat de juiste manier van berekenen is... Kan er ook niet echt duidelijke informatie over vinden, alleen meningen
Als ik de massa verdeel per wiel is de theoretische rolweerstand voor 2 vs 3 wielen gelijk bij gelijke massa en wielomtrek.
Het verschil tussen een 28 inch fiets en een 20 inch trike zou dan toch weer neerkomen op de factor 1,4 en alleen bestaan uit de vergrootte weerstand door kleinere wieldiameter.
In dat geval zou een 3x20 trike nog steeds een ~7.7% hogere rolweerstand hebben dan een 20/20/26 inch trike, bij gelijke gewichtsverdeling over de wielen.
Ga je de verdeling verder echter naar het grotere wiel verplaatsen dan verhoogt dat de winst: bij 50kg op het 26 inch wiel en 20kg per voorwiel is de 3x20 inch configuratie 13,5% in het nadeel. Met 40kg zit je ook al op 10.5%
Als ik de massa verdeel per wiel is de theoretische rolweerstand voor 2 vs 3 wielen gelijk bij gelijke massa en wielomtrek.
Het verschil tussen een 28 inch fiets en een 20 inch trike zou dan toch weer neerkomen op de factor 1,4 en alleen bestaan uit de vergrootte weerstand door kleinere wieldiameter.
In dat geval zou een 3x20 trike nog steeds een ~7.7% hogere rolweerstand hebben dan een 20/20/26 inch trike, bij gelijke gewichtsverdeling over de wielen.
Ga je de verdeling verder echter naar het grotere wiel verplaatsen dan verhoogt dat de winst: bij 50kg op het 26 inch wiel en 20kg per voorwiel is de 3x20 inch configuratie 13,5% in het nadeel. Met 40kg zit je ook al op 10.5%