(02-May-2019, 08:03 AM)Niels van der Wal schreef: Dit is een velomobiel, maar geen Quest. Wat de Quest uniek maakt is de aerodynamica van de druppelvorm. Deze vorm was voor lange tijd de snelste. Inkepingen, verhogingen en vinnen zijn veel later verschenen; omdat door praktijktesten en windtunneltesten dit sneller bleek.
Niels, sodade, van der Wal
De druppelvorm is aerodynamisch nog steeds de beste stroomlijnvorm in praktijktesten. De luchtweerstand is afhankelijk van het frontoppervlak en de stroomlijn. Bij hogere snelheden is de druppelvorm, bij gelijk frontoppervlak, niet te verslaan. Ook bij recordwedstrijden. Hoe beter de stroomlijn hoe geringer het luchtdrukverschil tussen vóór- en achterzijde van de fiets. Zelfs een mat gespoten huid schijnt sneller te zijn dan een glimmend gepoetste. Een auto met een carrosserie in golfbal-motief heeft een betere stroomlijn, maar de klanten vinden die putjes niet mooi.
http://wimschermer.blogspot.com/2014/11/...jking.html