Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kuiten?
#27
Ik zal ze van het weekend dan zeker eens gaan monteren! Ben nu ook voldoende gewend aan het wegrijden en stoppen op de ligger dat dat wel kan. Ik vond de overgang op klikpedalen op mijn gewone fietsen i.i.g. erg fijn. Snelheidswinst maar vooral eenvoudiger "mooier" fietsen. Daarnaast een betere houding (zonder klikkers zet ik mijn voeten altijd veel te veel naar voren op mijn pedaal).
Antwoord }
Bedankt door:
#28
Ik heb een tijd geleden (10 jaar of zo) ook klikpedalen genomen. Ik viel er steeds mee om en kreeg last van mijn knieën. Toen ben ik gestopt met het gebruik van dat systeem en de pijn in de knieën verdween en het fietsen was weer perfect. Ik vroeg mij wel af waarom ik er toch aan begonnen was. Beïnvloeding door ligfietslijst waarin mensen beweerden dat klikpedalen je van het waren en veel beter dan zonder. Ik was eigenlijk heel tevreden, maar ja, je laat je ook wel eens overtuigen dat het niet goed is wat je doet, terwijl je eigenlijk geen reden hebt om dat te vinden.
Antwoord }
Bedankt door:
#29
Belangrijk blijft het afstellen van de schoenplaatjes, waarbij voldoende speling aanwezig moet blijven om de voet naar beide zijden te kunnen draaien op het pedaal. Ik merk geen verschil tussen pedalen met of zonder kliksysteem, betreffende de stand van mijn voeten. Soms moet het zadel worden versteld bij andere pedalen. Nooit last gehad met vallen. Uitklikken gaat spelenderwijs.

Op mijn bukfiets rij ik met platform pedalen (zonder klik). In de Alleweder met SPD pedalen. Ik fiets nu 65 jaar zonder specifieke fietsklachten of -pijntjes. Wel mijn fietstechniek aangepast.
Antwoord }
Bedankt door:
#30
Ik fiets zonder klikpedalen. Eens in de zoveel maanden floept er wel eens een voet van het pedaal. Maar die heb je in een seconde weer op de juiste plek. En ik vind het niet erg om een kilometer per uur (gokje) langzamer te fietsen zonder de trekkracht van de omhoogbewegende voet.

Heb wel eens last van de onderkant van mijn voeten. Vind het dan juist fijn mijn voet iets te kunnen verzetten, door meer met de binnenzijde of de buitenzijde van mijn voet te kunnen fietsen, of iets hoger of lager. En om gewone schoenen aan te hebben is ook wel fijn, om normaal mee te kunnen lopen in plaats van schoenen met schoenplaatjes. Is het ook makkelijker om een lange fietstocht te combineren met een tocht in de trein.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#31
Lopopodium,

Mijn fietsschoenen hebben verzonken plaatjes en je kunt er fijn op lopen. Ik gebruik de schoenen voor het comfort, niet om sneller te kunnen rijden. Gewoon de "M5 regel" en heerlijk voor de kuiten en voeten.

Trekken aan het "opgaande" pedaal is verspilling van energie. Je hamstrings en je scheenbeenspieren zijn inefficiënte spieren voor het trapvermogen.

Last van de onderkant van je voeten kan twee hoofdoorzaken hebben:
- Teveel druk houden op het opgaande been voor fixatie voet/pedaal. Ter voorkomen van glijden;
- Onvoldoende drukverdeling voor de voorvoet door de ongeschikte combinatie pedaalgrootte/schoeisel.
Antwoord }
Bedankt door:
#32
Ik gebruik voor woon werk ook vaak schoenen met verzonken plaatjes. Heb lang gezocht naar een paar schoenen dat er uit zag als gewone sneakers en die ik gewoon aan kan houden op mijn werk. Heb toen deze gekocht:

[Afbeelding: DZR%20Strasse%20shoes.jpg]
DZR Strasse sneaker

Werkt prima en loopt vrijwel hetzelfde als een gewone schoen (wel veel stijvere zool uiteraard). Op mijn gewone fiets heb ik nooit gemeten of er snelheidswinst was. Gevoelsmatig wel maar dat kan ook puur gevoel zijn. Ik vind het wel veel prettiger fietsen. Maar dat is heel persoonlijk, ieder zijn ding natuurlijk!
Antwoord }
Bedankt door:
#33
In mijn geval is het eigenlijk heel simpel.

Roeien zonder in te klikken is zo goed als onmogelijk. Een stukje van 100m gaat misschien nog lukken, maar veel verder niet. Je moet dan namelijk je voet achter het pedaal haken om het terug te kunnen trekken.

In de QuestXS wil je ook niet fietsen zonder in te klikken. Als je voet van het pedaal schiet, dan loop je kans je achillespees af te scheuren aan de rand van het voetengat.

Op de Seiran fiets ik soms ingeklikt, meestal niet. Ik fiets daar meestal geen lange afstanden mee. Zou ik iets verder gaan, dan zou ik wel mijn fietsschoenen aan doen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#34
Over het nut van trekken aan de pedalen bij het fietsen verschillen we duidelijk van mening, maar ik begrijp dat de vraagsteller het fietsen als crosstraining ook zou willen gebruiken om de hardloopprestaties te verbeteren en dan is dit toch echt een manier om deze spieren tijdens het fietsen ook te trainen, efficiënt of niet voor de fietssnelheid. Ik heb veel hardgelopen, afstanden van 5 km tot en met marathon, en kreeg destijds ook deze tip. Ik ben dat gaan doen en heb daarna op alle afstanden mijn pr's aanzienlijk verbeterd.
Antwoord }
Bedankt door:
#35
Op mijn ligfietsen en rechtopfiets heb ik Shimano klikpedalen. Zeker op mijn ligfietsen zou ik niet anders meer willen, en dan vooral om niet met mijn schoen van de pedaal af te schieten. Ook op mijn dagelijkse woon-werk-woon-winter/slechtweer-rechtop-fiets (Giant Expedition uit 1990, 6000km per jaar) zitten dezelfde pedalen. Makkelijk één paar schoenen past overal op.
Helaas op mijn retro mountainbike heb ik geen klikpedalen gemonteerd, dat is niet tijdcorrect, hoewel ik wel eens bedenk om klikpedalen te combineren met de oude platform-delen van de originele pedalen, "klikken" met retro uitstraling :-) Wat mij ook opvalt is dat die Shimano klikpedalen (ik meen de 540 maar ook de XT variant) niet kapot te krijgen zijn. Ze draaien nog steeds soepel, met nog steeds nagenoeg geen speling (ik heb ze ooit uit elkaar gehaald en het kogel- en glijlagertje volgepropt met vet).

Uuuhm, wat heeft dat met "Kuiten" te maken???? Met klikpedalen schiet ik niet van mijn pedalen af, scheelt mij heel wat schrammen aan scheenbenen en kuiten.....
Antwoord }
Bedankt door:
#36
Marloes,

Bij fietsen als duursport is het energieverspilling om aan de "trappers" te "trekken". Dan hadden die dingen anders geheten. Voor het hardlopen zou het nut kunnen hebben voor je hamstrings. Maar zeker niet voor je scheenbeenspieren.
De combinatie fietsen/hardlopen maakt je wel een completere sporter, maar niet specifiek een hardloper of wielrenner. Ik heb beide sporten afzonderlijk en in combinatie gedaan, maar mijn beste resultaten als hardloper kwamen toen het fietsen op een laag pitje stond. De loopresultaten kwamen bij specifieke duurlooptrainingen in combinatie met looptechniek. Pose-Running heet dat tegenwoordig. Dan train je je hamstrings vanzelf. Weinig vet en alleen getrainde spieren voor duurloop. Ik zie die Afrikaanse marathonlopers nooit op een fiets trainen, trekkend aan de pedalen.



(20-May-2017, 01:23 PM)gideon schreef: Uuuhm, wat heeft dat met "Kuiten" te maken???? Met klikpedalen schiet ik niet van mijn pedalen af, scheelt mij heel wat schrammen aan scheenbenen en kuiten.....
Met klikpedalen haal je meer energie (trapvermogen) uit je kuitspieren. Deels door een betere afzet bij het trappen. Deels door herstel bij het opgaande been, door meer ontspanning van de kuitspier.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#37
(19-May-2017, 11:39 AM)ErikvanD schreef: Mijn racefietsen wegen 12 en 12,6 kg (good old steel) en mijn M5 16,8 kg. Dit zijn rijklaar gewichten.


das wel zwaar voor een racefiets vind ik zelf...
Antwoord }
Bedankt door:
#38
De ene is een UNION Sakai uit 1980. Gewicht is incl. pedalen, bidonhouder en slothouder (voor vouwslot). De andere een moderne KONA Penthouse racefiets omgebouwd tot randonneur, met pedalen, bidonhouder, zo'n zelfde slothouder, spatborden en bagagedrager (en recht stuur).

Ach het is niet zo licht als een aluminium of carbon fiets maar ik vind het prima en erg fijne fietsen.

De lichtste fiets waar ik ooit op gereden heb was een carbon M5 racer, die woog echt niets en dat is toch ook wel leuk...
Antwoord }
Bedankt door:
#39
(12-Apr-2017, 07:32 PM)Escafon schreef: Das heel erg mooi, want alle waarschuwingen over het moeten opbouwen van ligfietsspieren, hardlopen opbouwen gaat een stuk langzamer, In de herfst van 2010 liep ik op mijn blote kakkies de marathon van Amsterdam, en bij wijze van recreatie ook langere stukken, maar daar is de klad ingekomen, en bij de pogingen om het weer op te bouwen is gebrek aan spierkracht vooral in de kuiten (die je als je geen schoenen aanhebt je vering zijn) vaak de "frustratiefactor" geweest. Nu ben ik lekker aan het ligfietsen, en voel ik dat het iets met mijn kuiten doet, maar niet onaangenaam Smile. Maandagmiddag /avond vanuit amsterdam oost naar duin en strand gereden en wat door de duinen gestruind en via een andere route terug.

Het rustig aan opbouwen heeft niet alleen met spieren te maken. Ook de pezen moeten zich aanpassen, spieren passen zich snel aan binnen een paar maanden, maar bij pezen duurt dat minstens een jaar. Vandaar dat je dus het eerste jaar moet zorgen dat deze zeker niet overbelast raken. Ook hebben deze pezen een bepaald aantal trainingskilometers nodig om zich aan te passen. Dat verschilt nog een beetje per persoon. voor mij lag dat ongeveer op 20.000 km, bij sommige anderen heb ik gehoord dat het met 10.000 km (in tijdbestek van 1 jaar of meer) al goed was. Als je dus niet naar je lichaam luistert binnen die aanpassingsperiode heb je een veel grotere kans op peesblessures. Ik had zo na 1 jaar en 3 maanden een achillespeesblessure te pakken, maar je kan ook de pezen in je bovenbeen blesseren, en dat heeft veel meer hersteltijd nodig nog. Dus voel je dat een pees stijfblijft of opzwelt tijdens of na de inspanning, neem dan gelijk een paar dagen rust is mijn advies. En geef het echt ruim de tijd voor zich aan te passen aan jou ligfietsen.
Antwoord }
Bedankt door:
#40
Het bericht werd op een onjuiste plaats en niet in volgorde geplaatst.

Het is grappig dat het onderwerp over het moeten opbouwen van ligfiets-spieren steeds weer wordt aangehaald. Daar is geen wetenschappelijk bewijs voor. Het enige wat zou kunnen veranderen t.o.v. een toerfiets is de heuphoek en de stand van het evenwichtsorgaan. Het evenwichtsorgaan is gewenning en het heuphoekverschil is het grootst tussen een racefiets en een ligfiets met kleine zithoek. In het laatste geval zullen de bilspieren wat verder moeten aantrekken op een ligfiets.
Een gezonde fietsers die zijn verstand gebruikt en zijn trapvermogen op een fiets efficiënt aanwendt, fietst zelfs meer kilometer op een ligfiets, dan een gewone fiets. Op een ligfiets worden minder spieren aangewend in het bovenlichaam en blijft er meer energie over voor de benen.
Ik heb nooit verschil gemerkt in trapvermogen op verschillende soorten fietsen. Mijn eerste tocht in mijn Alleweder was meer dan 50 km. Daarna vaak meer dan 100 km. Zonder spierpijn of ongemakken aan pezen of gewrichten. Ik gebruik nog altijd dezelfde spieren in de benen. Simpel afwisselende beenstrekkingen uit de heupen.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM