Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietsgoot op trap in portiek
#1
Ben momenteel aan het oriënteren op een koophuisje. Moet aan het eind van dit jaar mijn huis uit omdat ze het willen slopen. Nu woon ik in een benedenhuis, met een eigen deur naar de stoep en de mogelijkheid om mijn ligfiets èn een stadsfiets in de gang te plaatsen en makkelijk buiten te rollen. Dat zal in een toekomstig huis helaas wel eens anders kunnen gaan worden.

Liefst woon ik in een benedenappartement, maar de wijk waar ik zoek, verwacht ik door houten vloeren van de woning erboven eigenlijk teveel gevaar op het gebied van geluidsoverlast. Een betere optie is dus een bovenwoning, goedkoper, en zonder bovenburen. Nadeel is dat je dan veroordeeld bent tot de fiets op straat laten staan, of naar boven te sjouwen en de fietsen in de hal achter je eigen voordeur te plaatsen.

Helaas weegt mijn ligfiets een kilo of 18 (en mijn stadsfiets niet veel lichter, denk ik). Dan vind mijn rug waarschijnlijk geen goed idee, en zeker een ligfiets op een steile trap tillen die te smal is om de fiets in de breedte vast te houden gaat niet echt makkelijk. Bij een brede trap zoals op een treinstation is dat overigens prima te doen, maar een portiek is een stuk minder breed dan mijn fiets lang is.

Ik zit er dus aan te denken om een fietsgoot op de trap van de portiek te laten plaatsen. Een vaste goot zal waarschijnlijk niet direct gewenst zijn door anderen die gebruikmaken van de trap. Misschien is een opklapbare fietsgoot een idee, zodat je die tegen de muur onder de trapleuning kan klappen als het niet in gebruik is. Of een fietsgoot van hout, die je snel (in delen) kan neerleggen wanneer je het nodig hebt? Belangrijkste is dat het voornaamste gewicht door de goot wordt gedragen en ik alleen de fiets omhoog hoef te duwen of gecontroleerd naar beneden kan laten zakken.

Iemand hier ervaring met gebruik van een fietsgoot in een portiek?

Of bestaat er een takelsysteem dat je in het 'dak' van de portiek kan aanbrengen, waarmee je een fiets een trap omhoog kan laten 'singeren'?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Je kunt hem inderdaad ook ophangen met behulp van een katrol systeem. Dit gebruik ik in de schuur en het is niet zwaar om hem omhoog te hijsen. (bij het vak natuurkunde op school leggen ze uit waarom).

Deze systemen zijn bij Halfords en zelfs de Action te koop.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(14-Apr-2017, 09:53 AM)tegenligger schreef: Je kunt hem inderdaad ook ophangen met behulp van een katrol systeem. Dit gebruik ik in de schuur en het is niet zwaar om hem omhoog te hijsen. (bij het vak natuurkunde op school leggen ze uit waarom).

Dank voor het idee. Maar ik doelde eigenlijk op het gebruik van een takelsysteem om de fiets éérst een trap hoger te krijgen om 'm daarna pas achter de eigen voordeur op te bergen. Dat kan eventueel met behulp van het systeem dat jij aanraad. Maar kan de fiets uiteraard niet in de trap die ook door andere appartementbewoners wordt gebruikt ophangen.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ja 18 kg is een beetje veel. 12 kilo is te doen weet ik uit ervaring. Een goot zou je geheel aan de zijkant kunnen maken. Andere bewoners zouden dat nog acceptabel vinden misschien. Dan hou je je fiets schuin tijdens het omhoog brengen.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Het enige wat je dus nodig hebt is een plank, twee scharnieren en een grendeltje. Die kun je volledig vlak tegen de muur opklappen als hij niet in gebruik is. Aan de onderkant een mooi bakstenen patroontje erop schilderen en klaar.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Nog meer suggesties? Bestaat er niet iets dat een soortgelijk probleem oplost? Kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die tegen een probleem als dit aanloopt en liever niet zelf iets wil / kan bouwen.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Toch een benedenwoning kopen. Vraag aan de verkopers wat de ervaring is en of er afspraken zijn. Toen ik 30 jaar geleden een appartement kocht bleken de afspraken te zijn dat de bovenburen op pantoffels in huis liepen en dat houten vloeren verboden waren.

Zoek een huis met een berging waar je ligfiets in kan.

Of kijk of er openbare fietsenstallingen in de buurt zijn (zijn er soms in de stad)

Misschien zijn er garages of schuurtjes in de buurt waar je hem mag stallen.

De fiets hoeft niet IN de woning.

Niels, 5 fietsen op stal, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Inmiddels is de woning gekocht, sleutel geleverd. Het is een appartement geworden op de tweede etage, met een hal op de eerste etage met genoeg ruimte voor twee fietsen. Moet dus wel een trap van het portiek op.

Nog geen test gedaan of ik de ligfiets makkelijk boven kan krijgen. Eerst gaat de fiets voor de winterstalling naar elders (zoals elk jaar) en maak ik in die regio in het najaar en voorjaar mijn rondjes. In de zomer haal ik de fiets weer terug. Geeft mij wat de tijd om te kijken wat een volgend plan op het gebied van de fiets boven krijgen gaat zijn.

Nog sjouwtips voor een ligfiets? Echt makkelijk op je schouder zetten zit er niet in, zoals met een conventionele herenfiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Je ligfiets met een draagriem of -band dragen. Kan een heupriem of schouderriem zijn. Met een haak of lus boven het zwaartepunt van de ligfiets vastmaken. Heb je twee handen vrij om de fiets, trap op en trap af, de juiste richting te geven. Of een M5 HCR van circa 9 kg kopen.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door: Lopopodium
#10
Dat is geen slecht idee! Had ikzelf niet eens aan gedacht.

Dank!
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(14-Apr-2017, 12:22 AM)Lopopodium schreef: [...]Nadeel is dat je dan veroordeeld bent tot de fiets op straat laten staan, of naar boven te sjouwen en de fietsen in de hal achter je eigen voordeur te plaatsen.

Helaas weegt mijn ligfiets een kilo of 18 (en mijn stadsfiets niet veel lichter, denk ik). Dan vind mijn rug waarschijnlijk geen goed idee, en zeker een ligfiets op een steile trap tillen die te smal is om de fiets in de breedte vast te houden gaat niet echt makkelijk. Bij een brede trap zoals op een treinstation is dat overigens prima te doen, maar een portiek is een stuk minder breed dan mijn fiets lang is.

Ondertussen is het huisje een jaar geleden al gekocht. Het is een huis op de bovenste verdieping (van drie lagen). En moet zeggen, het tillen van de fiets valt me reuze mee. Het portiek heeft vijftien treden. Om de fiets beneden te krijgen kan ik deze gewoon over de trap naar beneden laten rollen. Door de rem van het voorwiel te gebruiken kan ik de fiets gecontroleerd laten rollen. Om de fiets weer boven te krijgen, klap ik het stuur rechtop, en til de fiets gewoon naar boven door met mijn ene arm het frame voor het stuur te tillen en met mijn andere arm de zijbeugel van de bagagedrager.

Daar valt prima mee te leven, dus ik investeer niet in fietsgootjes of andere dingen.

Kan de fiets samen met mijn stadsfiets mooi in het halletje op de eerste verdieping kwijt. Dat het halletje groot genoeg is voor twee fietsen, daar had ik mijn huis speciaal voor uitgezocht.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Wat spannend een koophuisje. Ik vond het altijd leuk om op internet huizen te bekijken, er is zoveel te kiezen tegenwoordig. Jaren geleden waren mijn vriend en ik ook toe aan ons eerste koophuis. In een van mijn lange online zoektochten stuitte ik toevallig op een woonboot. Daar zijn we een paar keer wezen kijken en wij hebben diezelfde woonboot ook uiteindelijk gekocht! We waterwonen nu al vijf jaar met veel plezier! Echt een aanrader voor iedereen die opzoek is naar iets vast om in te wonen.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
LINK: Flevobike 438 wielen te koop
Daar ik maar al te g...martinus — 11:14 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Systeemgewicht; een ...TvWijk — 11:13 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Ja, daar kom ik wel ...melle z — 10:20 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Melle, ben je toeval...Fietsbennie — 10:01 PM
mods op mijn roeifiets
De "Roeifiets k...Merijn — 09:41 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakke...Tom Fekkes — 09:15 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het hoofd van die au...Jeroen S — 08:27 PM
mods op mijn roeifiets
Vooral als de wi...Wim -de roetsende — 07:59 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakkere...Lopopodium — 07:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het is echt ongekend...melle z — 06:07 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Echter ik zou dan ee...melle z — 04:33 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je h...PieterTrapt — 02:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je hele ...Hardloper — 02:04 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het kan inderdaad na...PieterTrapt — 02:02 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Oef.. hier w...Arend-Jan — 12:27 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Het onderscheid tuss...melle z — 12:26 PM
mods op mijn roeifiets
Oh,de roeifietskno...pieterz — 12:04 PM