Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Liever tegenwind dan schuin op de kop.
#1
Ik heb me wel eens afgevraagd of je met een ligger niet beter volle wind tegen kunt hebben dan schuin op de kop. Het idee zou zijn dat in het laatste geval het oppervlak dat is blootgesteld aan de wind groter is.

Dit is een totaal niet wetenschappelijk onderbouwde bewering. Ik vroeg me af of hier mensen ook over hebben nagedacht of weten of  er zelfs onderzoek naar is gedaan. 

Overigens heb je met een ligger minder last van wind dan op een bukker, maar ik vind het nog altijd best vervelend veel.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
(16-Apr-2017, 08:32 PM)tegenligger schreef: Ik heb me wel eens afgevraagd of je met een ligger niet beter volle wind tegen kunt hebben dan schuin op de kop. Het idee zou zijn dat in het laatste geval het oppervlak dat is blootgesteld aan de wind groter is.

Dit is een totaal niet wetenschappelijk onderbouwde bewering. Ik vroeg me af of hier mensen ook over hebben nagedacht of weten of  er zelfs onderzoek naar is gedaan. 

Overigens heb je met een ligger minder last van wind dan op een bukker, maar ik vind het nog altijd best vervelend veel.


Met de Roeifiets heb ik inderdaad ook liever de wind recht van voren, dan schuin.

Er zijn veel liggers die beweren dat ze geen last van de wind hebben, maar ik heb daar dus ook gewoon last van. 

Zelfs met de velomobiel kan ik goed het verschil merken waar de wind vandaan komt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik heb bij wind schuin eigenlijk alleen last van omver geblazen te worden. Dat begint bij mij al bij windkracht vijf, zoals gisteren op de brug bij Emmerich. Daar heb ik voor een deel van de rit over de brug de been maar even vlakbij de grond gehouden terwijl ik brugafwaarts rolde, om mijzelf op te kunnen vangen en om iets meer controle over het zwaartepunt te behouden.

Bij vol op kop heb ik geen last omver geblazen te worden. Alleen wordt goed ademhalen soms dan weer wat lastig...
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(16-Apr-2017, 08:32 PM)tegenligger schreef: Ik heb me wel eens afgevraagd of je met een ligger niet beter volle wind tegen kunt hebben dan schuin op de kop. Het idee zou zijn dat in het laatste geval het oppervlak dat is blootgesteld aan de wind groter is.

Ik heb ook liever op de kop dan schuin. Rijdt toch wel iets prettiger.

(16-Apr-2017, 08:32 PM)tegenligger schreef: Overigens heb je met een ligger minder last van wind dan op een bukker, maar ik vind het nog altijd best vervelend veel.

Ook op een ligger merk je de wind nog behoorlijk goed, maar wel minder dan op de bukker.
Op de trike meer "last" van tegenwind dan op de Speedliner trouwens naar mijn idee.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik ben zaterdag van Loppersum naar Stiens gefietst op mijn ligger om mijn oldtimertje op te halen van een reparatie. Zaterdag stond er er een westenwind van 6 beaufort uit het Westen en soms het Noordwesten. Daardoor deed ik wel langer dan ik had gedacht over deze 80 km lange tocht pal tegen de wind in. Dan er recht tegen in, dan weer schuin van voren. Veel verschil voelde ik niet. Voordeel van schuin tegen is wel dat er meer luwtes zijn in de vorm van van wat meidoornstruiken en een dijkje. Op het fietspad buiten de dorpen was ik nagenoeg alleenheerser, er fietste bijna niemand daar. Het was wel zwaarder, maar het was te doen en dat kwam toch door de ligfiets. Gelukkig was mijn kilometerteller kapot, dat scheelt in zo'n geval ook.

In een Velomobiel zo verzekert men mij, schuin tegen wel vervelender dan pal tegen. Som meen ik dat effect ook met de Streamer te merken.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
In de vm kan wind van opzij zelfs voor een soort zeileffect zorgen.
En dan bedoel ik in positief opzicht.
Wind recht van achteren heeft echter nauwelijks effect op een vm.

Wind van opzij is vooral vervelend als je tussen hoge gebouwen/bomen rijdt, dan kun je soms flinke klappen krijgen. Er zijn zelfs verhalen bekend van mensen die op die manier zijn omgeslagen met een vm.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Mij is opgevallen dat zijwind me de meeste moeite/snelheid kost. Heb ik meer last van dan met kopwind. Die had ik niet verwacht. Kopwind vind ik minder vervelend dan zijwind. Het liefst heb ik toch wel de rugwind, als ik mag kiezen....2 keer per dag graag.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM