Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Liever kaart dan gps?
#1
Information 
Bij de fietsvakantie winkel: https://webwinkel.nederlandfietsland.nl/...kaart+2017


Basiskaart netwerk LF-routes - Landelijk Fietsplatform (druk 2017)
De meest complete fietsatlas van Nederland - op watervast papier
 



Waarom zou je 'm willen?
• De set bestaat uit 22 watervaste fietskaarten
• Zo heb je heel Nederland in één set kaarten
• Actuele lijnen van alle LF-routes en fietsknooppunten
• Prachtige cartografie, schaal 1:100.000
• Fietsers Welkom! fietsvriendelijke horeca- en logies staan op de kaarten 


De Basiskaart LF-routes is de perfecte fietsvakantieatlas voor iedereen die wel eens weekend- of vakantietocht maakt. Op de kaarten staat het complete netwerk van Landelijke Fietsroutes (LF-routes) weergegeven. Aanvullend bevat de kaart ook de fietsknooppunten in Nederland.

NB. Er staan geen afstanden vermeld tussen de knooppunten. Maar elke cm is precies 1 km, dat laat zich dus makkelijk schatten.


De kaarten zijn gedrukt op Stone Paper. Dit is watervast boomvrij ‘papier’, zonder schadelijke stoffen.
Van alle LF-routes is een GPS-track beschikbaar.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik heb de Nederland Fietsatlas gekocht bij de Zwerver.

Sterk punt: 
  • Alle knooppuntroutes en knooppunten staan aangegeven.
  • Ook de LF-routes zijn opgenomen iin de Atlas
  • Heel Nederland

Minder sterk: 
  • Fietspaden zijn niet zo nauwkeurig op de kaart gezet.
  • Stedelijke gebieden zijn helemaal globaal weergegeven
  • Gewicht
  • Boekje = niet handig op het stuur. Dat hoeft niet toepassing te zijn bij het rijden van  knooppunten als je de knooppuntnummers op een briefje hebt staan. 

Ik maak vaak gebruik van de knooppunten als ik een langere trip maak en in gebieden kom waar ik niet zo bekend ben. Heb je toch een leuke route met veel recreatieve fietspaden. Blijf je ergens langer en wil je veel fietspaden verkennen, dan blijken knooppuntroutes wel eens wat beperkt. Sommige hele leuke fietspaden zijn buiten de knooppuntroutes gelaten.
Dit is het setje dat ik laatst bij de Zwerver heb gekocht met de Fietsatlas.
[Afbeelding: zwerver-kaarten-jpg.121755]
Antwoord }
Bedankt door: Frank
#3
Bedankt voor info Marco!

Ik maak eigenlijk nooit gebruik van knooppunten, kaarten op gpx / gps routes.
Ik volg m'n fiets en hoop dat ik het kan bij benen.  Tongue

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#4
Toen ik tien jaar geleden met de lange fietstochten op een ligfiets begon, had ik twee fietskaarten gekocht bij de ANWB, eentje van Zuid-Holland en eentje van Gelderland, de twee provincies waar ik vaak fiets. Utrecht had net overlap op beide kaarten, dus die kreeg ik er gratis bij. De kaarten gebruikte ik bij een pauze om me te oriënteren. Verder liet ik me leiden door de zin van het moment.

Twee jaar geleden heb ik echter een GPS gekocht. Voornamelijk als doel om mijn ritten 'op te nemen', zodat ik de route achteraf mooi op kaart kan zien. Een simpele GPS, de Teasi One 2. Een aanrader. Op het scherm kan ik ook erg handig de routes van de fietsknooppunten zien. Zie niet de nummers zelf, maar wel precies waar op de kaart de routes lopen. Nu kan ik me ook tijdens het fietsen al een beetje orienteren, hoewel ik me nog steeds voornamelijk laat leiden door de zin van het moment om te bepalen of ik links of rechts ga.

De papieren kaart kijken ik nog steeds wel eens in, maar meer voor de oriëntatie op de wat verdere afstand, waar de GPS weer wat minder sterk in is. De kaart heb ik gewoon in dezelfde tas als het water en brood, dus die zit nooit in de weg en gaat altijd gezellig mee al tien jaar (zit wel in een zelfgemaakt plastic beschermhoesje voor de enkele regenbui waar ik in terecht zou kunnen komen).
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Toen ik 10 jaar geleden met ligfietsen begon heb ik gelijk een gps erbij gekocht. In het pre-ligfietstijdperk navigeerde ik altijd mbv een fietskaart maar dat vond ik maar lastig onderweg. Nu maak ik dus al 10 jaar gebruik van de gps. Ik maak van te voren een track aan die ik in mijn gps zet zodat ik alleen de track maar hoef te volgen. Wel zorg ik altijd voor reserve batterijen en als backup ook de juiste papieren fietskaarten (je weet maar nooit of de techniek je in de steek laat).
De gps die ik gebruik is een Garmin Etrex Legend HCx en gaat al weer 10 jaar mee.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(19-Apr-2017, 08:05 AM)Roepers schreef: Ik heb de Nederland Fietsatlas gekocht

Sterk punt: 
  • Alle knooppuntroutes en knooppunten staan aangegeven.
(...)
Ik maak vaak gebruik van de knooppunten als ik een langere trip maak en in gebieden kom waar ik niet zo bekend ben. Heb je toch een leuke route met veel recreatieve fietspaden. Blijf je ergens langer en wil je veel fietspaden verkennen, dan blijken knooppuntroutes wel eens wat beperkt. Sommige hele leuke fietspaden zijn buiten de knooppuntroutes gelaten.

Wat ik tijdens mijn tocht naar Königswinter ontdekte is dat in Twente de knooppuntroutes helemaal gewijzigd waren. Daar is dus deze fietsatlas al  onbruikbaar. Ik vind dat onverstandig. Ik kan mij voorstellen dat je wat toevoegingen doet aan een netwerk, maar helemaal omgooien betekent dat mensen die kort daarvoor een kaart of atlas hebben gekocht er helemaal niets aan hebben. Zelfs de borden met routes op de knooppunten bevatten het oude en dus verdwenen netwerk. Alleen de fietsrouteplanner bleek uptodate te zijn. Al met al toch wel een domper wat betreft fietsknooppunten.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Op de Veluwe zijn ze ook allemaal veranderd merkte ik tijdens onze fietsvakantie afgelopen juni. De meeste kaarten die ik in de winkels zag waren nog niet aangepast. Erg handig...
Overigens gebruik ik bijna altijd GPS (een Mio 305 of een Edge 25). Thuis gebruik ik de kaart uit de openingspost.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(07-Nov-2017, 09:37 AM)ErikvanD schreef: Op de Veluwe zijn ze ook allemaal veranderd merkte ik tijdens onze fietsvakantie afgelopen juni. De meeste kaarten die ik in de winkels zag waren nog niet aangepast. Erg handig...
Overigens gebruik ik bijna altijd GPS (een Mio 305 of een Edge 25). Thuis gebruik ik de kaart uit de openingspost.

Daarom rij ik nooit fietstochten m.b.v. het fietsknooppunten netwerk. Ik ben er ooit een keer flink de mist mee ingegaan in N-Brabant en ik dacht toen dat nooit meer.
Van te voren bestudeer ik de kaart op de computer (OFM) en maak ik ook een track aan, vaak via de Routeplanner van de Fietsersbond die ik evt. op de computer aanpas als ik denk dat het beter of mooier of rustiger kan.
De track laat ik in de gps voor onderweg. IK heb zoals eerder gezegd wel vaak een papier fietskaart bij me meestal op de langere tochten of fietstochten in relatief onbekend gebied.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
In Brabant, in ieder geval in omgeving Breda, zijn de knooppunten ook niet altijd even goed te vinden. Wat me opviel op de Veluwe is dat op ieder knooppunt netjes een kaart staat. En ook het naderen van een knooppunt werd daar goed aangegeven. Op de een of andere manier is dat bij ons in de buurt stukken mínder... 

Het grootste nadeel van het volgen van knooppunten is dat als je er onverhoopt een mist, je helemaal kwijt kunt rijden... spreek uit ervaring. 

Ik doe net als jij, ik plan mijn route op de computer, meestal via route.nl waarbij ik wel vaak knooppunten gebruik. Het resultaat gaat tegenwoordig in de Edge 25 en die toont het als breadcrum.

Voor het geval ik kwijt rij heb ik altijd nog mijn telefoon bij me...
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(19-Apr-2017, 06:41 PM)Lopopodium schreef: Toen ik tien jaar geleden met de lange fietstochten op een ligfiets begon, had ik twee fietskaarten gekocht bij de ANWB, eentje van Zuid-Holland en eentje van Gelderland, de twee provincies waar ik vaak fiets. Utrecht had net overlap op beide kaarten, dus die kreeg ik er gratis bij. De kaarten gebruikte ik bij een pauze om me te oriënteren. Verder liet ik me leiden door de zin van het moment.

Twee jaar geleden heb ik echter een GPS gekocht. Voornamelijk als doel om mijn ritten 'op te nemen', zodat ik de route achteraf mooi op kaart kan zien. Een simpele GPS, de Teasi One 2. Een aanrader. Op het scherm kan ik ook erg handig de routes van de fietsknooppunten zien. Zie niet de nummers zelf, maar wel precies waar op de kaart de routes lopen. Nu kan ik me ook tijdens het fietsen al een beetje orienteren, hoewel ik me nog steeds voornamelijk laat leiden door de zin van het moment om te bepalen of ik links of rechts ga.

De papieren kaart kijken ik nog steeds wel eens in, maar meer voor de oriëntatie op de wat verdere afstand, waar de GPS weer wat minder sterk in is. De kaart heb ik gewoon in dezelfde tas als het water en brood, dus die zit nooit in de weg en gaat altijd gezellig mee al tien jaar (zit wel in een zelfgemaakt plastic beschermhoesje voor de enkele regenbui waar ik in terecht zou kunnen komen).
   Heb ook een Teasi One, ik fiets veel in het grens gebied  Boheemse Woud en het Beierse woud, met de Teasi heb ik het probleem dat de accu te snel leeg is, en het beeld niet helder genoeg bij zon, bij een rit in Duitsland neem ik een kaart mee  voor het overzicht, als je in Duitsland v A naar B wilt, stuurt de Teasi je over veel teveel omwegen naar je doel, en je komt soms op straten waar veel auto verkeer is, op de kaart kan ik zelf beter een oordeel geven wat de beste route is.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Het scherm van een Teasi kan je instellen. Ik tik het scherm aan en dan licht het wat feller op. Standaard staat het op 50% felheid, bij het aantikken wordt het 100% en kan ik het prima zien bij normaal zonnig daglicht.

Mijn accu (van een One 2) gaat een uur of 8 mee. Maar ik gebruik nooit de navigatie. Wel laat ik de route altijd opnemen, zodat ik die GPS-data na de tocht kan uitlezen.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM