Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Retourtje Dronten
#1
Eerst een week met mijn vader een Rijn en Moezel cruise gedaan, zelf helemaal niet gefietst omdat mijn vader het fietsen opgegeven heeft. Wel best wel veel mensen zien fietsen maar vooral op rechtop zitters, waarvan de meeste e-bikes.
Geen enkele ligfiets.

Daarna even naar Dronten geweest, heen dwars door Noord Holland, route van vlakbij pont Velsen naar pont Akersloot. Net over de pont liepen zo'n 6 paarden met hun jongedames ernaast, ik zou voor de laatste van de paarden langs linksaf moeten, ik heb even gewacht. Een klein stukje verder, nog op dezelfde weg, kwam ik een ander paard met jongedames tegen die voor mij uit liepen. Op een ruime afstand even gebeld, geen reactie, iets dichter bij geroepen dat ik er van achter langs zou komen, toen schrok het paard en stond hij midden op de weg. Ik ben rechts blijven staan en de jongedames hebben het paard langs mij laten lopen, uiters links (voor mij) en ik ben na een bedankje van een jongedame verder gereden.
Net om de volgende hoek zag ik een familie, vader met kleintje in een draagzak op de buik, moeder met een grote pony aan de teugel en een kleuter in het zadel. 
Ik ben blijven staan tot ik een seintje kreeg om langs te rijden, pony stond toen met de snuit in het gras en negeerde mij.
Verder via Driehuizen, Schermerhorn, Scharwoude, door oud Hoorn en de Hout naar de Houtribdijk, aan het andere eind van de dijk nu wel eens gewinkeld in die merk ellende, wel een jas gevonden, en toen even de stad in omdat ik bij het station een snack/bistro weet. Die was natuurlijk gesloten en de burger bij de 'koning' was te duur en niet lekker genoeg voor de prijs. Maar ik had eten.

Op zich is fietsen in Lelystad goed geregeld zolang je maar niet de fout maakt je fietspad te verlaten. En goed schakelen voor al die bruggen over de wegen waar de auto's mogen rijden.
Mijn overnachtingen waren bij een paarden gebeuren met leuke appartementen, woonkamer/keuken en badkamer beneden en een boven een soort binnen balkon met twee bedden, en ik denk een opvouw dubbel bed onder een hoes.

Ik mocht de Strada in de werkplaats zetten. Om daar te komen was ik in vol zicht van een aantal paarden in hun stallen maar ze hadden er zelfs geen blik voor over. 101 km gedaan vandaag.

De volgende morgen de fiets naar buiten gehaald door de hooi opslag schuur, dat was een binnen deur die net breed genoeg was. Weer geen reactie van de paarden.

Buiten Lelystad om naar de Runderweg gegaan, toen de Wisent weg tot in Dronten.
Route planners geven deze route meestal niet maar ik vind het goed rijden, alleen twee bruggen in de Runderweg waartussen je tot op waterhoogte omlaag moet, uit de voorrang en inderdaad ook moeten stoppen voor verkeer, dus vanuit stilstand weer omhoog. De Wisentweg heeft geen fietspad tot vlakbij Dronten maar heeft weinig verkeer en goed asfalt.
In Dronten een supermarkt gebruikt en toen door naar ICB. 
Peter was iemand in een Bülk aan het inpassen, de kap met grote bulten maar de bulten waren nog niet groot genoeg. Iemand stelde voor dat een kap met nog grotere bulten er een bikini op geschilderd moet krijgen. Meneer heeft daarna een Tuna proef gereden. 
Wel een lezer van ons forum maar plaatst hier eigenlijk niet. Hij gaat waarschijnlijk in de toekomst zijn huidige Strada vervangen.

Peter is in mijn fiets gedoken, heeft het kabeltje van de voor derailleur nu goed vast gezet en afgesteld, heeft de trapas klemmen gecontroleerd en beter vast gezet, heeft het ketting geleide wieltje eruit gehaald en met het asje andersom weer geplaatst en toen was de fiets stil. Geen rekening want het was met de vorige reparatie fout gegaan. 
Net toen ik in zou stappen werd er gegeten dus ik heb mijn brood en beleg ook gepakt en aan tafel aangeschoven.
Ik heb ook nog even mijn oude fiets gedag gezegd, hij is een heel eind heen onderweg naar herstel maar stond nog wel zonder de bovenkant.

Hierna richting Urk vertrokken, ik was er nu in de buurt, en voor Swifterbant de eerste ligfietsen van de vakantie zien rijden.
De voorste een licht blauw/wit?/oranje QV?/Snoek? met een man erin denk ik. De fiets er net achter een rood/witte Snoek met een dame erin. Eva?
Ik heb een foto gemaakt maar op een flinke afstand en de details zijn niet duidelijk. We hebben gegroet.

Kort daarna een Van Raam rijder die enthousiast terug zwaaide.

De Ketel brug is eng. Je wordt over een parallel baan geleid met verkeer dat met 60 of meer langs komt stuiven. Dan moet je tussen twee nietjes door die zo staan dat je de fiets uit moet, nog op de weg met de snelle auto's. Je daalt dan over een pad met matig vlak oppervlak af tot de basis van de dijk, onder de brug door en over de dijk verder tot aan Urk. Veel steentjes los op die weg en het nodige aan schapenmest. En een paar schapen die van je schrikken.
Op twee plekken heeft de dijk een slagboom met daarnaast een smalle doorgang over een veerooster, met daarin ook nog een richel.
Wel mooi uitzicht.

Na de dijk draai je bijna meteen Urk binnen.
Ik ben naar de haven gefietst, heb de Strada aan een bankje met uitzicht op de orca vastgezet en ben in een restaurant iets gaan drinken, daarna in een vishandel een bakje zure haring, bieten en ananas salade gehaald en die bij de fiets naar binnen gewerkt. 
Tijdens het eten kwam er in Van Raam voor twee naast elkaar langs, gegroet en een opgestoken hand terug.
Even een stukje door de kleine straatjes en het oude Urk bekeken en toen sushi gehaald en weer richting dijk en terug naar de Ketelbrug en dat paadje omhoog en de hekjes, oversteken en met snel verkeer weer instappen was niet leuk. Volgens de kaart was een alternatief een flink eind omrijden en kom je nog steeds op dezelfde plek op de brug uit.

Terug naar Lelystad was makkelijk, weer de dijk volgen, mijn logies was dicht bij de dijk, dus alleen even opletten dat je de afslag niet mist.

Deze nacht de fiets buiten mijn 'huisje' gezet, ik had de laatste in de rij, vanaf de weg niet te zien en de weg had heel weinig verkeer.
Bovendien stond er een mooi bankje om de fiets aan vast te leggen.
Naast de sushi had ik een stuk tonijn gekocht dus even gekookt.
Vroeg naar bed, het waren maar 66 km maar morgen meer.

Bij het wakker worden was het geluid van de wind hard, volgens buienradar zou de wind afnemen en draaien.
Met als gevolg dat ik het grootste deel van de Houtribdijk redelijk harde wind tegen zou hebben. Dus plan twee ingezet, via Amsterdam. Kon ik gelijk die ene boodschap doen.
Ik kwam bij de Houtribdijk op de dijk om Flevoland terug en heb deze zo veel mogelijk gevolgd.
Net na Lelystad was er een stuk fietspad met zo'n slecht wegdek dat ik ondanks de wind uit de fiets ben geklommen, hem over de berm geduwd heb en op het asfalt weer ingestapt. Natuurlijk kwam er een auto langs die moest toeteren en seinen met de lichten. Weer een automobilist die de wet niet kent.
Verder goede fietspaden gehad, wel koude harde regen en grotendeels wind tegen.
Ik had weer eens geen snelheid voordeel van de stroomlijn. Maar op een open fiets zou ik in dit weer niet op de weg gevonden zijn.  
Na de Hollandse brug via Muiderberg en Muiden, in Muiden liep ik tegen de werkzaamheden aan dus even terug en weer de dijk langs de kust opgezocht. Met even opletten op wat de route planner ervan maakt kun je deze dijk volgen tot de Nesciobrug, daarna langs de andere kant van het Amsterdam Rijnkanaal, Zeeburg en de Piet Heinkade tot achter het Centraal Station, door het tunneltje onder het station door en langs het Singel naar de Leidsestraat. Die is niet fietsen dus de fiets op een brug aan de leuning vastgelegd, in de regen de hele straat door en aan het einde ontdekt dat de winkel waarvoor ik kwam weg is.
Terug naar de fiets, met wat heen en weer en wat kijken op de kaart richting station Sloterdijk. Tijdens een van de kaartlees stops komt er een klein ventje, 8 of zo, "wat is dat?" Dus vertelt dat het een fiets is, het stuur laten zien, vertelt dat er trappers in zitten maar geen motor. Jochie tevreden weg. Komt er een iets ouder ventje, jaartje of 12, "Rijdt die auto op waterstof?" Geantwoord dat deze fiets op bruine boterhammen rijdt. "Hoe kan dat?" Het is een fiets zonder motor en ik eet bruin brood. Hij vond het toch wel cool.
Via de plaats Sloterdijk, deze ziet er vervallen uit nadat het station verplaatst is, richting Ruigoord, door de natuur, bijna bij Ruigoord naar links afgeslagen en dan ben je bijna op de dijk langs het Noordzeekanaal. 
Bij pont Buitenhuizen even wat warms gegeten, door naar de pont Velsen en aan de andere kant nog een heel klein stukje, om half zeven was ik thuis.

Vanaf Almere was het af en toe droog, schuimkap opbergen, weer nat, schuimkap weer pakken, weer droog enzovoort.
Ik heb een telefoon als navigatie apparaat op de rechterwielkast zitten en met de schuimkap kan ik die niet zien. Wel de hele weg een dun jack, eigenlijk een windproof, achterstevoren aan gehad, met de capuchon naar binnen weggestopt.
Mijn tempo was bedroevend laag, meestal tussen de 15 en 25 kruissnelheid maar 13,5 km/u volgens de gps. En 9 uur over 90 km met stops. 

Hierna een dagje thuis, nu ja, boodschappen, lunchen met/bij mijn vader, wat was doen.

Donderdag om 5 uur op, geprobeerd om de trein van 5:28 te halen, net niet snel genoeg gewandeld maar de 5:58 brengt mij ook op tijd naar Amsterdam Centraal, voor de trein naar Londen, daar van station naar station gelopen, het is maar een uurtje en kun je even de stad proeven. Trein naar Gloucester, daar 15 minuten lopen naar het hotel.
De volgende paar dagen een bijeenkomst van het internationale gilde van knopenleggers, veel knopen maar weinig fietsen. Wel zijn mijn vrienden daar op de hoogte van het feit dat ik ligfietsen rij. Een vertelde trots dat hij, nu zo'n 14 jaar terug, op mijn trike gereden heeft. Ik was toen op een open delta trike en op het terrein van de zeekadetten waar we toen waren hebben verschillende mensen even een klein stukje gereden.

Op de weg terug in Londen wel de ondergrondse gebruikt, nog minder fietsen gezien. Wel een paar waar het frame nog aan een hek vast zat maar de wielen vertrokken waren. 

In deze hele vakantie alleen in Flevoland ligfietsen gezien.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
#2
(23-Oct-2023, 12:20 PM)Willeke_IGKT schreef: Mijn tempo was bedroevend laag, meestal tussen de 15 en 25 kruissnelheid maar 13,5 km/u volgens de u. En 9 uur over 90 km met stops. 

Leuk verslag Willeke. En die snelheid, wat maakt dat uit? Het gaat om de reis en wat je daarin meemaakt. Een vakantie is voor mij geen race.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , John70
#3
Ik vraag het voorzichtig en met goede bedoelingen: laten we het onnodig quoten aub achterwege laten om het forum leesbaar te houden. Dank!  Smile
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
#4
Dank GertBr, ik zat me alweer te verbijten. Blush

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Ik heb de quote even ingekort, is het wat minder irritant.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#6
Hoi Willeke,
Bedankt. Nu is het me duidelijk wat GerBr en Melle z bedoelen!!!
Ik houd er rekening mee. Ik ben nog niet zo'n forumtijger!!!
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , GertBr
#7
Je bent zeker niet de enige Tom. Als je in 'snel reactie plaatsen' typt, of op 'Antwoord' in plaats van op 'Quote' klikt kun je een bericht plaatsen zonder onnodig de voorgaande post te herhalen. Je kunt eventueel een quote ook zelf inkorten.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#8
Ik heb het nu goed gezien Melle. Komt helemaal goed nu.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#9
(23-Oct-2023, 05:13 PM)melle z schreef: Je bent zeker niet de enige Tom. Als je in 'snel reactie plaatsen' typt, of op 'Antwoord' in plaats van op 'Quote' klikt kun je een bericht plaatsen zonder onnodig de voorgaande post te herhalen. Je kunt eventueel een quote ook zelf inkorten.

Als ik op antwoord klik, dan krijg ik juist dit.

-
-
Als ik op nieuwe reactie klik, dan is er juist geen quote.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Ik gebruik nu alleen "nieuwe reactie". Dan blijft het vorige bericht achterwege.

Bij "antwoord' wel
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#11
Je hebt gelijk Wim, zo blijkt dat ik nooit op 'Antwoord' klik... Wat is het nut van die knop eigenlijk? De 'Quote' selectieknop is niet ideaal, maar ik denk dat het weghalen van 'Antwoord' wel eens meer verlichting dan frustratie zou kunnen brengen.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Terug op topic:

Voor mij was het van belang om te weten hoelang ik gedaan had over de terugweg.
Tot ik in Engeland andere plannen hoorde verwachtte ik komende mei een rondje huis, Duinkerken, Dover, Harwich, Hoek van Holland, huis te doen. Daarbij is de afstand Duinkerken voor mij een meerdaagse tocht, en ik verwachtte ook in Engeland meerdere dagen nodig te hebben.

De bijeenkomst is echter verplaatst, naar 40 km ten zuiden van Newcastle, wat een langere overtocht geeft maar veel minder fietsen. Het zou zelfs in twee dagen wandelen te doen zijn als de veerdienst te moeilijk doet over het meenemen van de Strada.

Maar effectief 10 km per uur is nog steeds erg langzaam voor een VM.

(23-Oct-2023, 05:46 PM)melle z schreef: De 'Quote' selectieknop is niet ideaal, maar ik denk dat het weghalen van 'Antwoord' wel eens meer verlichting dan frustratie zou kunnen brengen.

Ik gebruik juist het meest de knop antwoord, waarbij je de naam van de persoon die je quote erbij krijgt. Ik hou ook niet van quotes waar de verkeerde naam aan geplakt zijn.

Daarna haal ik vaak een deel van de quote weg, zeker als er geneste quotes gaan ontstaan.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Niels van der Wal
#13
Weer een goede tip. En volgens mij kun je de fiets meenemen op de boot.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
@Willeke leuk verslag.

En wat betreft qouten / antwoorden, laten we het hier verder over hebben mocht dat nodig zijn. Denk dat het daar minder op zijn plek is.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Mooi verhaal!

(23-Oct-2023, 12:20 PM)Willeke_IGKT schreef: De Ketelbrug is eng. Je wordt over een parallelbaan geleid met verkeer dat met 60 of meer langs komt stuiven. Dan moet je tussen twee nietjes door die zo staan dat je de fiets uit moet, nog op de weg met de snelle auto's.
Huh? bij nietjes stel ik me iets voor waar je zo overheen kunt rijden. Of is het een soort hek? Heb je er een foto van?

(23-Oct-2023, 12:20 PM)Willeke_IGKT schreef: ... dus de fiets op een brug aan de leuning vastgelegd, in de regen de hele straat door en aan het einde ontdekt dat de winkel waarvoor ik kwam weg is.
Nu ben ik nieuwsgierig wat voor winkel het was.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Moest je in London lopen van St. Pancrass naar Euston, toevallig?
Dat heb ik ooit ook eens gelopen, bij de overstap vanuit België voor de trein naar Liverpool.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Nietjes zijn van die hekjes waar je in veel steden een fiets aan vast zet, te laag om onderdoor te rijden met de Strada, het zou me niet verbazen als een lagere VM er wel onderdoor past.

De winkel was een juwelier om een batterij in een ring horloge te vervangen.

In Londen heen liep ik van St Pancras naar Paddington, terug wel de ondergrondse gepakt maar bij St Pancras toch even naar buiten en wat gelopen. Ik ging naar Gloucester.
Ik moest niet lopen, ik mocht lopen, mijn keuze.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Ben je in het Waterways Museum geweest Willeke?

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(23-Oct-2023, 12:20 PM)Willeke_IGKT schreef: Iemand stelde voor dat een kap met nog grotere bulten er een bikini op geschilderd moet krijgen.
Ah, eindelijk eer voor de mooiste kant van de Bülk!  Big Grin Tongue

(23-Oct-2023, 12:20 PM)Willeke_IGKT schreef: De voorste een licht blauw/wit?/oranje QV?/Snoek? met een man erin denk ik. De fiets er net achter een rood/witte Snoek met een dame erin. Eva?
Lichtblauw/wit? Dan zou ik zeggen Allert en Eva. Lichtblauw/oranje? Dan mogelijk nog steeds Allert en Eva Big Grin 
Toevallig deze fietsen?

[Afbeelding: qv-snoek-snoekl.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#20
De bijeenkomst was in het Waterways museum maar ik heb deze keer niet de tentoonstelling bekeken, dat had ik de vorige keer, een paar jaar terug, gedaan. Ik had hem op de lijst voor de zondag maar toen waren ze gesloten.

----

Inderdaad, de fiets met de oranje bovenkant.
Allert en Eva hoogst waarschijnlijk.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Leuk museum, ik vind Gloucester verder maar een troosteloos oord.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Ik had mijn hotel vlak bij het museum en ook alle restaurants die ik gebruikt heb waren in die buurt. Er was een leuke markt op het plein voor het museum en mooi weer, het meeste wat ik in de stad gezien heb viel erg mee.
Alleen de eerste minuten na aankomst dacht ik even in Corry beland te zijn, twee vrouwen die elkaar uitscheldend door de straat volgden, een stel jong volwassenen die in de deuropening ertegenover commentaar leverden en wat verder weg een paar tiener meiden die ze na deden.

Volksvermaak van de bovenste plank.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus
#23
Alle theaters zijn hier wegbezuinigd, maar 'the Big Society' (= 'participatiesamenleving') is inventief.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik ben vandaag niet ...Willeke_IGKT — 07:50 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Wat een specifieke...365cycle — 12:56 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Wat betreft de bag...Hoekie — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Nee op de Giant Cond...Jeroen S — 10:34 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dan is het tijd voor...Jeroen S — 10:25 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Wat betreft de bagag...Jeroen S — 10:19 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nu vind ik...Piet K — 10:15 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
11-12-13-14-15-16-...Boyd Maduro — 10:11 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Oh nee! Ik weet nie...LigZeeuw — 07:54 PM
Performer Highracer?
Heeft er hier iemand...Bob Hagendijk — 04:39 PM
licht in het donker
Doet me toch weer ...Hoekie — 03:39 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Gaat deze werken: ...Hardloper — 03:16 PM
licht in het donker
Doet me toch weer ...Hardloper — 03:03 PM
Medeliggers onderweg
.........een rod...Hardloper — 02:59 PM
licht in het donker
Doet me toch weer tw...365cycle — 01:53 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wow 89,8 is wel ec...365cycle — 01:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ja en nee, of zoal...365cycle — 01:40 PM