Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lithium accu's in velomobielen, is dat echt een goed idee?
#79
(02-Dec-2023, 11:17 PM)Hoekie schreef: Gewoon standaard DC plug.

Maar gaat het werken wat ik wil.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#80
(02-Dec-2023, 11:20 PM)Hardloper schreef:
(02-Dec-2023, 11:17 PM)Hoekie schreef: Gewoon standaard DC plug.

Maar gaat het werken wat ik wil.


Zoveel plugjes en contrapluggen dat is een gegarandeerd recept voor contactproblemen. Zou ik niet doen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#81
Gaat wel werken, maar het lijkt mij makkelijker en betrouwbaarder om de voltmeter direct aan de contacten in de vm te solderen. Als je nog nooit gesoldeerd hebt, eerst een paar keer oefenen op een paar draadjes, maar als je een beetje praktisch bent is het echt niet moeilijker dan een schroef ergens in draaien.

Persoonlijk zie ik overigens het nut niet zo, heb er niet zo heel veel aan om iets preciezer te weten of de accu bijna leeg is, daarmee sta ik in het donker nog steeds stil.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#82
(02-Dec-2023, 11:17 PM)Hoekie schreef: Gewoon standaard DC plug.

Het voordeel van standaarden is dat er zoveel zijn om uit te kiezen Big Grin 

De 'barrel plug' is inderdaad waarschijnlijk 5.5 x 2.1 (Ik had een veel smallere variant in mijn DF XL, dus ik durf het niet met zekerheid te zeggen).

Intussen de connectors omgezet naar XT-60. Die zitten een stuk steviger vast.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#83
(02-Dec-2023, 11:09 PM)Hardloper schreef: Bedoel je dus bv dit:
Hq-Power Plug 5.5 X 2.1mm | DiscountOffice.nl
Volgens mij had je die in verschillende maten. Maar ik zou dan zowel het mannetje als vrouwtje willen. En klopt het dat wanneer ik hier een voltmeter tussen hang. Dat ik overladen en dus brand mee kan voorkomen. Of kan ik tijdens het opladen de batterij spanning meten net als bij het ontladen. Dat ik dit er gewoon tussen hang.
Dat bedoelde ik idd. Overigens zou de accu voorzien moeten zijn van een BMS, en daar zou ik gewoon op vertrouwen.
De velomobiel-accu bestaat waarschijnlijk uit 3 cellen in serie, om de juiste spanning te krijgen. Die cellen slijten langzaam, en soms niet precies gelijk; het is een chemisch proces. Is één van de cellen veel verder versleten dan de rest, dan stijgt de interne weerstand. Die cel is dan dus moeilijker op te laden en te ontladen dan de anderen. De BMS regelt dat de cellen ondanks dat verschil toch in balans blijven. Ga je nu meten of de celspanning voor die BMS 12,6V is, dan weet je nog steeds niet of dat 4,2+4,2+4,2 is, of misschien toch 4,4+3,8+4,4, en die laatste situatie is gevaarlijk. Met andere woorden: met een voltmeter weet je over veiligheid bij opladen eigenlijk nog steeds niets.

Enige redenen dat ik ze gebruik, zijn dat ik o.a. accu's zonder BMS gebruik, en ik wil graag op ieder moment in m'n ooghoek hebben hoe vol m'n accu nog is. Zit ik dan op een lang stuk, dan is op tijd wisselen of doorrijden tot het licht uitgaat in ieder geval een bewuste keuze.

PS: Wat betreft veiligheid: Als de behuizing begint door te slijten, of één of meer van de cellen bollen op, is het tijd om die accu in ieder geval ver van je huis vandaan te gaan bewaren.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#84
Nou als ze gaan bollen, dan weet ik niet of ik het nog zo slim vind om ze lang te blijven gebruiken.

Maar met die oplossing van de stekkertjes stel ik me maar zo'n 6 soldeerpuntjes voor. 2 van en naar de voltmeter, 2x naar de ene stekker en 2x naar de andere stekker. Even krimpschoentjes eraan bevestigen en klaar is Kees. Maar het idee bij opladen is ook dat ik een indicatie heb hoe lang het opladen nog duurt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#85
(03-Dec-2023, 10:40 PM)Hardloper schreef: Nou als ze gaan bollen, dan weet ik niet of ik het nog zo slim vind om ze lang te blijven gebruiken.
Ja, dat bedoelde ik ook. Als ie opbolt: weg met dat ding, ze worden dan gewoon link. Als ik me niet vergis kan de milieustraat ze netjes verwerken (dus via een gespecialiseerd recyclingbedrijf).

(03-Dec-2023, 10:40 PM)Hardloper schreef: Maar met die oplossing van de stekkertjes stel ik me maar zo'n 6 soldeerpuntjes voor. 2 van en naar de voltmeter, 2x naar de ene stekker en 2x naar de andere stekker. Even krimpschoentjes eraan bevestigen en klaar is Kees. Maar het idee bij opladen is ook dat ik een indicatie heb hoe lang het opladen nog duurt.
En een extra potential point of failure. En krimpschoentjes... er zal er maar één los gaan en kortsluiting maken. 
Ik zou het niet doen. Als je per se een voltmeter wil, bestel er dan één extra en maak er ook een aparte laadstekker mee, zodat je gewoon buiten je fiets kan laden.

Ik gebruik overigens deze. Ik weet verder niet hoeveel je van electronica weet, maar to be sure: houd er even rekening mee dat de stroom niet door die volt meter moet gaan; de interne weerstand is hoog en dat is ook de bedoeling. Je wil de + dus als extra "vertakking" aan de plus-pool hangen, "voor" alle elektronica van de fiets. De - hang je als extra "vertakking" aan de min-pool, dus "na" alle elektronica van de fiets. Negeer m'n artistieke kunsten even, maar, zo dus:

[Afbeelding: ikhoopdatdithetduidelijkermaakt.png]

Als je echt heel nauwkeurig wil weten hoe hard je accu gaat is zoiets ook nog een optie. Deze heeft een dubbel circuit, voor spanning en voor stroom. Of die een negatieve ontlaadstroom (= oplaadstroom) ook nauwkeurig meet durf ik niet te zeggen, nooit geprobeerd.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#86
Gewoon gaan fietsen, na verloop van tijd weet je precies hoe lang een accu mee gaat.

Op de mijne zit zo'n knopje en als ik die indruk, dan zie ik een aantal lampjes aan de zijkant van de accu.

3/4/5 lampjes? Lekker fietsen.
1/2 knipperende lampjes? Opladen.


Ik heb op mijn werk ook een lader liggen. Je zou dus ook een extra lader kunnen aanschaffen en die gooi je gewoon achterin je fiets. Accu bijna leeg? Even ergens koffie drinken (of iets anders) en opladen maar.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel , 365cycle
#87
@365cycle
Hoeveel ik van elektronica ken, ik ken begrippen als weerstand, volt, ampère, serie, parallel etc. Weet ook dat door batterijen in serie te zetten je het voltage verhoogt, maar bij parallel de ampère. Maar een multimeter op de juiste manier te gebruiken vraagt om een handleiding/internet. Ik heb het geluk gehad om bij de techniek lessen ook lekker praktische bezig te zijn geweest. We hebben zelfs een nachtlampje mogen maken van hout. Dus zagen, timmeren en schilderen kwam aanbod. Maar ook het aansluiten en maar hopen dat de zekering niet uitspringt. Maar we hebben ook dingen mogen maken met LED'jes en weerstandjes. Maar om ingewikkelde dingen te gaan maken van hout en/of soldeerwerk etc. Is niet mijn ding. Maar ik weet wel hoe het moet.

@Wim
Het heeft niet de meest grote prioriteit van mij. Maar wie weet dat ik een tweede oplader ooit aanschaf, echter heeft dit op dit moment nog niet zoveel zin. KM's maken heeft meer mijn prioriteit nu.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#88
Citaat:Persoonlijk zie ik overigens het nut niet zo, heb er niet zo heel veel aan om iets preciezer te weten of de accu bijna leeg is, daarmee sta ik in het donker nog steeds stil.

Als je een reserve accu mee hebt, kun je wisselen voordat het licht uit gaat.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#89
(04-Dec-2023, 01:26 PM)twilwel schreef: Als je een reserve accu mee hebt, kun je wisselen voordat het licht uit gaat.
Sterker nog: Als ik in het donker weg moet ga ik de deur niet uit zonder reserve accu. Stel er gebeurt iets geks met die eerste, dan kan ik in ieder geval gewoon naar huis rijden. In het donker fietsen is al niet fijn, maar nog veel minder met een velomobiel.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT
#90
Het zal voor de meesten hier duidelijk zijn, maar voor de enkele avontuurlijk aangelegde ligfietser: het forum kan geen aansprakelijkheid aanvaarden voor als je het een goed idee vindt om zelf een gat te boren in je brandende accu. Ik trouwens ook niet Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
#91
Ik wil er niet verantwoordelijk voor zijn dat men gevaarlijke dingen gaat proberen. Mijn verwijderde post is helemaal niet behulpzaam voor velomobilisten en potentieel gevaarlijk dus ik heb mijn bijdrage verwijdert. Sorry voor het in de lucht laten hangen @365cycle
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#92
(05-Dec-2023, 04:02 PM)twilwel schreef: Een verwijderd bericht.

Met jouw accu van 100Wh zou je 4 liter water kunnen opwarmen val 20°C tot 42°C. Dus veel bluswater heb je niet nodig. Naast de 100Wh aan energie kan ook nog het lithium reageren met het water. Uitgaande van 1% Li en het gewicht van 900 gram, zou dat dan op die 4 liter nog eens 31°C extra maximaal opleveren.

Niet nodig om voor die hoeveelheid gaatjes te gaan boren in een loeihete accu terwijl er giftige gassen vrij kunnen komen. Een emmer water is voldoende, als je tenminste de accu in de emmer dropt en niet het water over de accu giet. Dan gaat namelijk het merendeel verloren.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , twilwel
#93
(05-Dec-2023, 06:12 PM)datakneder schreef: Mat jouw accu van 100Wh zou je 4 liter water kunnen opwarmen val 20°C tot 42°C. 
Je kan ook driekwart liter gebruiken. Kwestie van de waterkoker nooit leeg laten staan. Is ook nog eens efficiënt, want je kan daarna meteen thee zetten.

Disclaimer: Doe maar niet 
Big Grin 
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel
#94
(05-Dec-2023, 06:18 PM)365cycle schreef: Je kan ook driekwart liter gebruiken. Kwestie van de waterkoker nooit leeg laten staan. Is ook nog eens efficiënt, want je kan daarna meteen thee zetten.


Disclaimer: Doe maar niet 

Big Grin 



Met de totale energie kun je slechts 275ml water in stoom omzetten. Dus moet het zelfs lukken met 300ml. Cool 
Maar ik ben het met je eens: Niet doen!
Antwoord }
Bedankt door: twilwel
#95
Notitie aan zelf: geen thee zetten met lithium batterij.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , 365cycle , martinR
#96
Ik vraag mij af hoe groot de risico's nu eigenlijk zijn. Dit draadje begon met een brand in velomobiel die niet veroorzaakt bleek te zijn door de lithium-ion batterij. Inmiddels zijn er miljoenen fietsen met een lithium-ion batterij in Nederland. Daar zou toch een aardige statistiek mee kunnen worden gemaakt.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#97
(05-Dec-2023, 07:38 PM)Roepers schreef: Ik vraag mij af hoe groot de risico's nu eigenlijk zijn. Dit draadje begon met een brand in velomobiel die niet veroorzaakt bleek te zijn door de lithium-ion batterij.

Zo zat het niet helemaal. Lees nog eens. https://ligfietsers.nl/thread-2023-post-...l#pid40011
Antwoord }
Bedankt door:
#98
Het was een probleem met de electronica en er was geen thermal runaway.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#99
(05-Dec-2023, 08:09 PM)Roepers schreef: Het was een probleem met de electronica en er was geen thermal runaway.

Dan heb je alleen de eerste alinea gelezen.


[Afbeelding: 20031091_1716865018343329_1980918406_n-jpg.344136]

https://www.velomobilforum.de/forum/inde...pg.344136/
Antwoord }
Bedankt door:
De rest ook, maar toen ging het over een buurman en een brand mogelijk veroorzaakt door een thermal runaway. Dat vond ik vaag.

Weet je. Ik vraag mij gewoon af hoe groot de risico's nu echt zijn. Elektriciteit in huis is sowieso een risicofactor voor brand. Hoeveel voegen de Lithium-ion batterijen daar nu aan toe? Zijn de risico's verdubbeld? In heel veel huishoudens zijn verschillende lithium-ion batterijen. Is daar geen statistiek over? En hoeveel dragen elektrische fietsen nu bij aan brandgevaar? Dan krijgen we toch een indruk hoe groot de risisco's nu echt zijn?

Dat is toch geen gekke vraag? Er wordt paniekerig gedaan over Lithium-ion batterijen en er bestaat een risico. Maar hoe groot is dat risico dan, ook afgezet tegen de andere risico's die we lopen? Ik ben nog geen adviezen tegengekomen om metalen kisten aan te schaffen om daar de accu van een elektrische fiets in te doen. Waarom niet? Omdat we niet weten wat de risico's zijn? Om de consumenten niet af te schrikken voor het kopen. Omdat men werkt aan verbeteringen waardoor die kisten overbodig zullen worden? Of omdat de risico's beperkter zijn dan de indruk die men hier en daar soms wekt?
Ik vraag het mij gewoon af.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , TimSch , 365cycle
Er zijn risico's, maar die worden overdreven. Ik heb met mijn zoon veel gedaan met NiMh en LiIon batterijen. De risico's zitten vooral in de kortsluiting met de bedrading. Verder heb ik nog nooit brand meegemaakt met batterijen.
En slecht onderhoud met cellen die elkaar raken.
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(05-Dec-2023, 08:59 PM)Roepers schreef: De rest ook, maar toen ging het over een buurman en een brand mogelijk veroorzaakt door een thermal runaway. Dat vond ik vaag.

Weet je. Ik vraag mij gewoon af hoe groot de risico's nu echt zijn. Elektriciteit in huis is sowieso een risicofactor voor brand. Hoeveel voegen de Lithium-ion batterijen daar nu aan toe? Zijn de risico's verdubbeld? In  heel veel huishoudens zijn verschillende lithium-ion batterijen. Is daar geen statistiek over? En hoeveel dragen elektrische fietsen nu bij aan brandgevaar?  Dan krijgen we toch een indruk hoe groot de risisco's nu echt zijn?

Dat is toch geen gekke vraag? Er wordt paniekerig gedaan over Lithium-ion batterijen en er bestaat een risico. Maar hoe groot is dat risico dan, ook afgezet tegen de andere risico's die we lopen? Ik ben nog geen adviezen tegengekomen om metalen kisten aan te schaffen om daar  de accu van een elektrische fiets in te doen. Waarom niet? Omdat  we niet weten wat de risico's zijn? Om de consumenten niet af te schrikken voor het kopen. Omdat men werkt aan verbeteringen waardoor die kisten overbodig zullen worden? Of omdat de risico's beperkter zijn dan de indruk die men hier en daar soms wekt?
Ik vraag het mij gewoon af.

Groet,

Marco

Duidelijker krijgen wat de risico's zijn is waar dit draadje om gaat. Maar ook wat we eraan kunnen doen. Er is geen reden tot paniek, maar toen ik dit draadje begon wist ik dat nog niet.

De post op het Velomobilforum: Twee huizen die in de fik gaan (geen paniek, het is uitzonderlijk) wanneer een lithium accu staat te laden en er wordt bij genoemd dat waarschijnlijk de lader een verkeerd voltage leverde. Dat duidt toch sterk op een thermal runaway dunkt me. Ik heb me voorzichtig uitgedrukt omdat de post op het velomobilforum net niet specifiek genoeg is. Kennelijk ben ik te vaag geweest hoe ik dit interpreteer. Laat het dan duidelijk zijn dat ik weinig twijfel erover heb dat het hier om een thermal runaway ging, met als oorzaak een defecte lader. Is er echt iemand die hier serieuze twijfel over heeft?
Het is anekdotisch bewijs uiteraard. N=1 enzo. Wat ik wilde laten zien is, hoe verwoestend zelfs een kleine accu kan zijn.  In het allerergste geval.

Wat betreft adviezen over metalen kisten: ik heb in de allereerste post al geschreven dat verzekeringen precies dát adviseren voor e-bike accu's: metalen kisten om je e-bike accu in te doen. quote van ABN Amro verzekeringen "Hiermee voorkom je niet alleen dat je pand afbrandt, maar ook het risico dat je niet meer verzekerd kunt worden." (https://www.abnamroverzekeringen.nl/arti...en-opladen)
DISCLAIMER: Het risico van niet verzekerd kunnen worden geldt voor ondernemers, dus zeg maar een fietsenmaker met een hele rits e-bikes in de winkel.

Laat ik je echter gerust stellen. Afgaande van wat ik tot nu toe geleerd heb en toepasbaar is op onze accu's. Met een goede lader, bij een temperatuur die de accu aangenaam vindt om geladen te worden, er geen kapotte draden zijn die kortsluiting maken en de accu zit in een hardcase, zijn er vrijwel geen risico's. Temeer omdat onze accu's minder energie-inhoud hebben dan e-bike accu's.

Echter, wanneer het wel mis gaat en je bent er niet op tijd bij dan kunnen de gevolgen zeer ernstig zijn.
We hebben inmiddels vastgesteld dat je de accu in een emmer water kunt dumpen. We weten zelfs exact hoeveel water dat moet zijn en dat het geen goede methode is om thee te zetten.
Maar accu dumpen in water vereist snelle actie. Het werkt alleen wanneer je de accu onder ogen hebt en direct kunt reageren. Als het een van die uitzonderlijke gevallen is dat een volle cel heftig ontbrandt en rook uitbraakt dan heb je een dilemma. Je moet direct kiezen: naar buiten vluchten om geen giftige rook in te ademen met het risico dat er grootschalige brand uitbreekt of brandwonden riskeren bij het oppakken en wegbrengen van de accu.

Daarom lijkt het me toch sterk aan te raden om, net als de verzekering wil, een simpele voorzorgsmaatregel te nemen. En dat is, de accu laden in een stalen kist. Dan maakt het niet uit of je er al dan niet bij bent, de brand dooft vanzelf uit na verloop van tijd (mits de kist niet te dicht bij brandbare objecten is, dat wel). Als bonus kun je, wanneer je toevallig wél in de buurt bent, de kist met accu en al veilig naar buiten dragen. Je kunt zelfs de tijd nemen een HPE ademmasker op te doen als je die hebt. Om de kosten van een gebruikte munitiekist hoef je het niet te laten. En om nog maar een mogelijk scenario te noemen: ik lig te slapen, accu ligt aan lader, raakt overladen en een cel vliegt in de brand in de kist, rookmelders gaan af en ik verlaat het pand, de accu dooft uit in de kist. Of wanneer de rookontwikkeling meevalt kan ik er ook voor kiezen de kist naar buiten te dragen. Geen idee wat ik in zo'n situatie precies doe, dit is zo'n moment dat paniek toe kan slaan.

Persoonlijk ga ik nog een stap verder en ga geleidelijk over (net als e-bike en EV fabrikanten) op LifePo4 accu's die vrijwel geen thermal runaway risico hebben. Als ik echt bang was, zou ik de 100Wh/14,4V Lipo die bij m'n velomobiel is geleverd meteen weg doen. Met mijn huidige kennis en nu ik de munitiekist heb, weet ik dat ik lipo's veilig kan laden bij een geëigende temperatuur in huis.

Ik heb geen statistieken over fiets accu's en betwijfel of die er zijn? Het interesseert me niet zo, want ik weet ook zo wel dat de risico's erg laag zijn. Ik wil echter voorbereid zijn voor het geval dat. Ik zag wel statistieken uit de tweede hand over branden bij EV's zonder bronvermelding en de cijfers zijn echt heel laag. Maar het gebruik van lithium accu's neemt toe en brandweer en verzekeringen gaan ermee aan de slag.

Het is veel informatie en misschien is het goed om de verzekering nog eens aan te halen hoe je het gevaar van lithium accu's in moet schatten. "Niet voor niets heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) lithium-ion-accu’s onlangs geclassificeerd als extreem brandgevaarlijk, met een even groot brandrisico als CNG (aardgas onder druk) en waterstof"

In die geest: Een tankje met campinggas is niet gevaarlijk, maar je gaat er niet onachtzaam mee om. Je laat geen gas ontsnappen en je slaat het tankje niet op naast de open haard. Met onze lithium accu's hoeven we ons ook geen zorgen te maken, maar er wel voorzichtig mee omspringen.
Antwoord }
Citaat:Ik bouw zelf m'n accu's samen, op het werk hadden we nog een vrachtje 18650 Li-ion liggen, 2600mAh.

Bij mijn quest 838 zit ook zo een accu, 3 cellen 18650, verpakt in shrinkfolie. Normaal prima accu ik heb voor de racefiets ook zo een enkel die is 6 van diezelfde cellen, nooit problemen mee gehad. Echter er zit een risico aan die zelfbouw dingen ook al bestaan ze uit prima Samsung cellen waar niet snel iets mee gebeurd, zo heb ik gisteren op mijn woon werk rit ontdekt, de draadjes zijn aan de cellen gesoldeerd maar er is geen “trekontlasting” ik heb nooit gekke dingen met de accu gedaan hij is normaal in gebruik. Na de rit haal ik hem uit de velo en laad hem op. Echter de verbinding van die draden kan dat normale gebruik niet aan die raken deels los en er kan de gevaarlijke situatie ontstaan dat de draden kunnen gaan kortsluiten met alle risico’s van dien: uitgebrande velomobiel of nog erger een afgebrand huis, of simpelweg wat mij gebeurde op 42 km van huis een accu met 1 los draadje. Een en ander is simpelweg te voorkomen door middels de draden ook met plakband, isolatie tape of ducktape rondom de accu te omwikkelen zodat de draden door de omwikkeling stevig tegen de accu worden geplakt van een trekontlasting te voorzien. De soldeerpunten worden dan niet meer belast mocht er tijdens gebruik toch ietsje kracht op de draden komen bijvoorbeeld omdat je het accuutje er even aan tilt o.i.d. Ik heb als pech / nood oplossing het losse draadje met plakband tegen de pool van de cel weten te klemmen door te omwikkelen. Daarna nog x de batterij in de andere kant omwikkelen dan is er flink trekontlasting. Kon zo prima thuis komen maar hij moet natuurlijk netjes gesoldeerd! En daarna die trekontlasting middels omwikkeling rond accu +draden! Tio controleer zon accu dit kan gewoon een brand veroorzaken indien de niet goed vast zittende draden gaan kortsluiten!

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
Op het Duitse forum loopt een draadje over de Lupine Li-ion accu's. Daar gaat kennelijk nog weleens wat mis mee.
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...nnt.71400/

Zo ziet een afgebrande DF XL eruit nadat de accu in brand is gevlogen:[Afbeelding: DF-XL-verbrannt.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM