Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sinner Mango Plus
#1
In heb een tweedehands Sinner mango Plus, onder groen, boven wit.
Een vorige eigenaar heeft de rechterzijkant beschadigd, schuiver of paaltje.....?
De bovenlaag is beschadigd.
Ik wil die weer netjes maken, maar heb daar totaal geen ervaring mee.
Ik weet dat de kuip uit diverse materialen bestaat (glasvezel?, carbon), maar heb niets specifieks kunnen vinden over wat waar zit?
Met welke (oplos)middelen moet ik in ieder geval van de carrosserie afblijven?
Ook zit er bij de rand van het instapgat een scheurtje in de bovenlaag. Welke aandacht vraagt dit?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#2
Misschien heb je ook iets aan deze twee links:
VM01_kraakjes_lamineren (velomobiel.nl)
VM02.1_kraakjes_plamuren (velomobiel.nl)
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
#3
Bedankt voor je tip. Heldere instructievideo's.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Hardloper , Willeke_IGKT
#4
Glasvezel is van zichzelf wittig. Niet zo wit als de witte was, soms een tikje beige, creme achtig. Zonder lak is het doorschijnend. De epoxyhars kan echter met een beetje kleurstof geverfd worden. Zwart is dan ook een optie. Carbon is altijd zwart maar het is een met hitte behandelde vezel. Soms zit er een schemering van bruinig in. Zoals houtskool ook niet altijd helemaal zwart is. Dat bruinige heeft basaltvezel nog wat meer. Kevlar is een geel-groen-bruin achtige kleur.

Er zijn een aantal tussen stapjes geweest van 100% Glasvezel naar 100% Carbon. Daarbij werden vooral de voor de stijfheid belangrijke delen het eerst met carbon versterkt. Denk aan de plekken waar iets vast zit, de brug, de wielkasten, de achterwielkast, de bodem en de bocht van bodem naar zijkant etc. Later was nog de hele onderkant van Carbon en alleen het deksel glasvezel.

Het maakt op zich niet zo heel veel uit wat waar zit, het is allemaal met epoxy versterkte vezel. Volgens mij is er nooit met polyesterhars gewerkt. Dat kun je volgens mij beter niet gebruiken. Velomobiel.nl raadt wel polyester plamuur aan in hun video's. De mengverhouding is een beetje zoeken bij die potjes, als het te snel gaat, een beetje minder harder erin. Bij polyester is de verharder een stofje wat het verhardingsproces in gang zet, maar er zelf geen deel van uitmaakt op moleculair niveau. Epoxyhars moet je met een zeer nauwkeurige weegschaal afwegen volgens de norm die erop staat. Bij epoxy maakt de harder wel deel uit van de uiteindelijke moleculen. Als je slordig bent houdt je dan hars of harder moleculen over en dat is en blijft een kleverige zooi.

Als eerste laag gaat in de mal een laagje dikkere epoxyhars, de gelcoat. Dan volgen de vezellaagjes geimpregneerd met dunne hars. Deze vezel laagjes blijven drijven op de dikkere Gelcoat en zakken er niet helemaal in. Vermoedelijk is er bij jou fiets een stukje van die gelcoat afgebarsten. Afhankelijk van hoe irritant het plekje is, kun je het mee pakken en dicht plamuren, schuren, dan weer lakken.

Aceton is een prima ontvetter en erg goed om een ondergrond te reinigen voordat je erop gaat lakken of harsen. Wel een poos laten luchten, zodat echt alles weg is. Denk aan een kwartiertje ofzo. Het is wel erg agressief en vreet aan een laklaag. Je mooi glanzende blanke lak is dan ineens mat. Aan de binnenzijde kun je het prima gebruiken, aan de buitenzijde zou ik het niet doen en voor spiritus kiezen. Ook dat vervliegt goed zonder veel achter te laten.

Aardolie gebaseerde ontvetters niet gebruiken omdat er bijna altijd wel iets van achterblijft. ( wasbenzine e.d.) Ook de spuitbussen voor huishoudelijk gebruik laten vaak een mooi glanzend waslaagje achter. Glimt de badkamer weer mooi, maar dat wil je niet onder je hars of lak.

Verdere tips, een druppeltje is snel gemorst dus dek de delen die je niet wilt behandelen goed af. Het cosmetische werk aan de buitenkant, structurele aan de binnenkant. Bereid je goed voor, knip vast matjes op maat voordat je hars gaat mengen. Beetje als een doktor die voor de operatie alles al klaar legt en bij de hand heeft. Je wil niet met je handschoentjes onder de hars in de keukenla op zoek naar de schaar b.v. Een keertje droog oefenen kan geen kwaad, meerdere laagjes weefsel kruisen, dus met de vezels in een andere richting, 90graden, 45 graden.
Zorg voor een goede scherpe schaar voor de glasvezel. Daarvan slijt de schaar snel dus niet de mooie stofschaar van je vrouw pakken. Handschoentjes bijvoorkeur nitril (nitriel) geen latex. Die zijn erg dun en kunnen makkelijk kapot, dan nieuwe aan trekken, of 2 over elkaar. Hebben ze bij Action of de apotheek wel.

Succes.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM