Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Velomobiel Testdag
#1
Photo 
Gisteren ben ik samen met mijn fietsmaatje Jan afgezakt naar het verre Dronten. Ik had nog een "deftige" proefrit met de Snoek L voor mezelf te goed en Jan wil graag een nieuwe velomobiel met open wielkasten, dus had ik van tevoren een 4-tal velomobielen gereserveerd : naast de Snoek L ook nog de Alpha 7, de Tuna en de DF XL. Ik had een rondje van een kleine 26km uitgestippeld langs het Ketelmeer, dat leek ons wel voldoende om een velomobiel te testen. 

Tegen de middag arriveerden wij Velomobiel.nl waar Theo ons opwachtte. Het weer was niet schitterend : 4° en wat nevelig, maar bij aankomst in Dronten was het nog droog.
De vorige keer dat ik met de Snoek L reed, kwam ik met de hielen van m'n schoenen tegen de bodemplaat, Theo had nog een andere bodemplaat liggen met uitstulpingen die onder de Snoek L werd gemonteerd. Daarna zijn we vertrokken, ik in de Alpha 7 en Jan in de Snoek. Ondanks de 155mm cranks raakte ik tijdens het trappen steeds de (vaste) bodemplaat of probeerde dat althans te vermijden. Ook Jan riep tijdens het fietsen dat hij af en toe de bodemplaat van de Snoek L raakte (ook met 155mm cranks en we hebben beiden schoenmaat 45). Ongeveer halverwege zijn we dan gestopt om van velomobiel te wisselen. 

[Afbeelding: IMG-20240113-121359-01.jpg]

Ook ik had in de Snoek nog steeds last van de bodemplaat te raken tijdens het trappen, maar beduidend minder dan in de Alpha 7. Nadat we ons rondje hadden gemaakt en terug op de Vliet arriveerden, waren Jan en ik het erover eens dat de Snoek toch wel duidelijk de betere velomobiel van de twee was. Tijdens het opeten van onze boterhammen nog een leuk gesprek met Theo en Allert gehad, daarna zijn we naar Intercitybike.nl gereden. 

Daar stonden een Tuna en een DF XL op ons te wachten. Nadat deze op maat waren versteld, zijn we voor hetzelfde rondje vertrokken, ik met de DF XL en Jan met de Tuna. Dit keer kregen we geen sschuimkap mee, want dat was écht niet nodig volgens Peter. Ook in de DF had ik meteen al hetzelfde probleem met de bodemplaat : 155mm en vaste bodem, dus voortdurend je hielen omhoog houden tijdens het trappen. Dat rijdt niet alleen vermoeiend omdat het onnatuurlijk aanvoelt, het maakte ook dat ik niet echt voluit kon gaan tijdens het rijden. Ook deze keer weer ergens halverwege van velomobiel geswitch. 

[Afbeelding: IMG-20240113-145259-01.jpg]

De Tuna heeft ook een vaste bodem, maar wel uitstulpingen, wat maakte dat ik iets minder moeite met m'n voeten moest doen om de bodem niet te raken tijdens het trappen. Een paar minuten nadat we van velomobiel waren gewisseld, is het dan toch beginnen regenen, toen hadden we natuurlijk wél graag onder een schuimdeksel gezeten ! En op een km of 5 van Dronten raakte bij de Jan in de DF de ketting van het kettingblad vooraan (natuurlijk naar rechts, niet naar links op het kleinere blad), daar hebben we ook staan vloeken. De meegegeven DF had een neusdeksel dat was vastgeschroefd en ik had wel plakmateriaal bij, maar natuurlijk geen inbusje om het deksel open te kunnen maken. We hebben vanalles geprobeerd om de ketting er weer op te krijgen, maar het grote probleem was dat je er gewoon niet bij kon via het instapgat (want de onderkant is helemaal dicht). Uiteindelijk ben ik dan maar in de Tuna verdergereden naar de Koperweg om een inbus op te halen. Toen ik daarvan terugkeerde, kwam Jan ons dan toch nog tegemoet gereden met de DF, toch nog eind goed al goed dus.

Ook na afloop nog een leuke babbel met Ymte en Peter gehad, daarna weer 2u met de auto naar huis, met de nodige gespreksstof onderweg.

Wat hebben we gisteren geleerd : we waren het er beide over eens dat als er een rangorde moest worden gemaakt van de geteste velomobielen, die er zo uit ziet : 

1. Snoek L
2. Tuna
3. DX XL
4. Aplha 7

De Alpha 7 viel bij ons beiden het minst in de smaak vanwege het kleine instapgat en het harde rijden. Het is wel de lichtste velomobiel van allemaal, maar ook de stugste en zeker niet geschikt voor slechte wegen (wat een herrie !). Jan rijdt nu met een Quest, ik met de QV en die hebben een ruime instap. Bij alle 4 de geteste fietsen is de instap beduidend kleiner en moet je echt met je schouders een kwartslag kantelen om onder de rand van het instapgat te kunnen zitten. Dat is waarschijnlijk ook een kwestie van wennen, maar het viel ons allebei meteen op. De Alpha heeft het kleinste gat en dat gaf nu al problemen om in -en uit te raken. We zijn allebei niet meer van de jongsten en hadden beiden zoiets van : over 'n paar jaar lukt het niet eens meer om hier in of uit te kruipen ....

De DF XL rijdt iets minder stug dan de Alpha 7 en is best wel 'n snelle fiets. Het instapgat is iets groter, wat het in -en uitstappen net wat makkelijk maakt. Naast het probleem met de bodemplaat had ik ook nog dat ik met mijn beide bovenbenen de binnenkanten van de wielkasten raakte tijdens het trappen. Niet dat ik er tegen schuurde, maar het viel mij wel op dat het me niet lukte om te trappen zónder die te raken, omdat ik anders tegen het stuur zat. Jan had hier in de DF totaal geen last van. 

De Tuna was eigenlijk dé verrassing van de dag. Jan, die nog sceptischer tov. de 16" voorwieltjes was dan ik, gaf zelf toe dat je daar veel minder (of kwasi niks) van kon merken tijdens het rijden. Wel vond hij dat je wat verschil merkte bij het aanzetten, dat de Tuna minder snel op snelheid kwam dan de DF. Ikzelf heb daar weinig van gemerkt, maar ik kon vanwege de bodemplaat ook niet echt de kracht zetten die ik had gewild. De Tuna heeft ook net wat meer binnenruimte dan de DF, wat maakte dat ik daarin de wielkasten niet raakte tijdens het trappen
De Tuna bleek trouwens ook de meest stille van de vier fietsen, dat was Jan ook opgevallen. 
Het neusdeksel van de Tuna is magnetisch, maar bleek niet waterdicht te zijn. Toen het begon te regenen, lekte er water aan de bovenkant van het deksel (de kant tegen het instapgat). En niet maar wat gedruppel, maar echt met momenten kleine waterstraaltjes recht naar beneden tussen mijn benen ...

En dan de Snoek L. Jan vatte het achteraf goed samen toen hij op de terugweg zei : "als ik nu een nieuwe velomobiel zou willen kopen en het moest één van deze vier zijn, zou het zonder twijfel de Snoek L zijn -ook al heeft die gesloten wielkasten." En daar sluit ik mij volledig bij aan. Van de vier geteste fietsen reed de Snoek het fijnste, snel maar niet oncomfortabel "hard" (wat de Alpha wel deed), stabiel, afijn, het was gewoon de fijnste fiets om mee te rijden. Wat mij persoonlijk betreft waren er nog een aantal + -punten die de Snoek heeft : afneembare bodemplaat (ik wil écht geen velomobiel zonder voetgaten) + met je ellebogen lekker buiten fietsen lukte alleen bij deze fiets (bij de andere modellen zit je té diep in de body) + de (afsluitbare) luchthapper. Dat laatste had ik gisteren voor het eerst tijdens m'n proefritje met de Alpha ervaren en ik vond het best aangenaam, zelfs bij deze temperaturen (Jan niet, die kloeg van koude vingers na zijn ritje met de Alpha). 

Ik heb nog geen Snoek L besteld, maar laten we stellen dat er steeds minder en minder twijfels overblijven om het niét te doen ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
#2
Rij je/jullie nu ook met 155 mm cranks en denk je dat kortere cranks de oplossing zouden zijn?

Dank voor dit verslag, lekker duidelijk, goede vergelijkingen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#3
Met de Tuna was het veel gemakkelijker geweest om de ketting er terug op te leggen. Maar waarom geen Bulk geprobeerd? Wegens de gesloten wielen?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#4
(14-Jan-2024, 10:23 AM)Willeke_IGKT schreef: Rij je/jullie nu ook met 155 mm cranks en denk je dat kortere cranks de oplossing zouden zijn?

Ja, ik heb 155mm cranks op al mijn ligfietsen. Kortere heb ik nog niet geprobeerd, zie ook niet in waarom. Een nieuwe velomobiel moet voor mij toch er toch eentje zijn met voetgaten ....

(14-Jan-2024, 10:43 AM)Hardloper schreef: Met de Tuna was het veel gemakkelijker geweest om de ketting er terug op te leggen. Maar waarom geen Bulk geprobeerd? Wegens de gesloten wielen?

Ja, klopt. Bülk idd niet gedaan vanwege de gesloten wielkasten.
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , 365cycle
#5
(14-Jan-2024, 11:33 AM)quattrovelootje schreef:
(14-Jan-2024, 10:23 AM)Willeke_IGKT schreef: Rij je/jullie nu ook met 155 mm cranks en denk je dat kortere cranks de oplossing zouden zijn?

Ja, ik heb 155mm cranks op al mijn ligfietsen. Kortere heb ik nog niet geprobeerd, zie ook niet in waarom. Een nieuwe velomobiel moet voor mij toch er toch eentje zijn met voetgaten ....

(14-Jan-2024, 10:43 AM)Hardloper schreef: Met de Tuna was het veel gemakkelijker geweest om de ketting er terug op te leggen. Maar waarom geen Bulk geprobeerd? Wegens de gesloten wielen?

Ja, klopt. Bülk idd niet gedaan vanwege de gesloten wielkasten.

50% van de geteste velomobielen heeft gesloten wielkasten, dus dat klinkt een beetje als een slecht excuus Tongue
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#6
Waarom wel de SnoekL en niet de Bülk terwijl het instappen een aandachtspunt is? En is er voor de Tuna een keuze kwa banden?
En waarom hebben ze allemaal vaste bodems terwijl mensen er al zo snel tegenaan zitten? 45 is niet eens een hele grote voet/schoen maat.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Weer wat geleerd vandaag. Ik was niet op de hoogte dat de nieuwere generaties velomobielen een bodemplaat hadden die kennelijk ook nog eens verwisselbaar zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Heb schoenmaatje 45/46 crack 170 plaatjes onder voorvoet zelfde plaats als dat ik vroeger op de racefiets had al meer dan 15 jaar velomobiel blessure vrij.
Rij met een DF XL raak eigenlijk nooit de bodem.
Waarschijnlijk fiets ik met een beetje gestekte voet.
Dus wat voor de een geld, geld niet altijd voor de ander.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#9
(14-Jan-2024, 08:09 PM)Marnix schreef: Heb schoenmaatje 45/46 crack 170 plaatjes onder voorvoet zelfde plaats als dat ik vroeger op de racefiets had al meer dan 15 jaar velomobiel blessure vrij.
Rij met een DF XL  raak eigenlijk nooit de bodem.
Waarschijnlijk fiets ik met een beetje gestekte voet.
Dus wat voor de een geld, geld niet altijd voor de ander.
Klopt zeker. Hier schoenmaat 50. Wel crank 140 in de Bülk en 155 in de DF XL maar nooit problemen. In de Milan GT had ik 150. 

Ik had in dat lijstje zéker ook de Bülk geprobeerd. Ja, dichte wielkasten, maar ook een instapgat waar zelfs de QV en de Quest niet tegenop kunnen. 
Verder: Als je van rijden met toerkap houdt is de Bülk ideaal, omdat je 'm open kan doen zonder dat ie kan vallen/wegwaaien/whatever.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#10
(14-Jan-2024, 06:30 PM)Gideonaut schreef: Waarom wel de SnoekL en niet de Bülk terwijl het instappen een aandachtspunt is? En is er voor de Tuna een keuze kwa banden?
En waarom hebben ze allemaal vaste bodems terwijl mensen er al zo snel tegenaan zitten? 45 is niet eens een hele grote voet/schoen maat.

Het instapgat is maar één aspect dat meespeelt bij de bepaling van de keuze, net zoals gesloten of open wielkasten er eetnje is. Er is idd wel aardig wat keuze in 16" bandjes. 

Een vaste bodemplaat is misschien makkelijker/goedkoper voor de productie ? Als de velomobiel een neusdeksel heeft, valt de behoefte om via de onderkant aan de trapas te kunnen natuurlijk ook weg ...

(14-Jan-2024, 08:20 PM)365cycle schreef: Ik had in dat lijstje zéker ook de Bülk geprobeerd. Ja, dichte wielkasten, maar ook een instapgat waar zelfs de QV en de Quest niet tegenop kunnen. 
Verder: Als je van rijden met toerkap houdt is de Bülk ideaal, omdat je 'm open kan doen zonder dat ie kan vallen/wegwaaien/whatever.

Had idd gekund, net zoals' n Milan GT, want die stond er ook. Maar die hebben allebei ook 'n vaste bodem, toch ? 
Ik ben best tevreden over de standaard schuimkap en het gebruik ervan, om vallen of wegwaaien te voorkomen zijn er trucjes genoeg.
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#11
(15-Jan-2024, 07:18 AM)quattrovelootje schreef: Had idd gekund, net zoals' n Milan GT, want die stond er ook. Maar die hebben allebei ook 'n vaste bodem, toch ? 
Vroege GT's hadden één voetengat, om te kunnen flintstonen. Sommigen maakten daar een tweede bij, om meer ruimte te hebben om te trappen.
Dat kan nog steeds, de neus is stevig zat. Ik heb één keer een GT Mk6 gezien met voetengaten.

(15-Jan-2024, 07:18 AM)quattrovelootje schreef: Ik ben best tevreden over de standaard schuimkap en het gebruik ervan, om vallen of wegwaaien te voorkomen zijn er trucjes genoeg.
Met de schuimkap is zeker niets mis, maar als je ouder wordt en ruim wil instappen is de Milan/Bülk wel even andere koek dan welke andere velomobiel dan ook. 
Als je in de zomer bruin wil worden trouwens ook - zelfs zonder de kniekap is ie nog serieus efficiënt, ik heb de 50 km/h gemiddeld (tot ~65 kruissnelheid) weleens gehaald met een volledig open Bülk.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , twilwel
#12
(15-Jan-2024, 01:09 PM)365cycle schreef: Met de schuimkap is zeker niets mis, maar als je ouder wordt en ruim wil instappen is de Milan/Bülk wel even andere koek dan welke andere velomobiel dan ook. 
Als je in de zomer bruin wil worden trouwens ook - zelfs zonder de kniekap is ie nog serieus efficiënt, ik heb de 50 km/h gemiddeld (tot ~65 kruissnelheid) weleens gehaald met een volledig open Bülk.

Ik haal zulke snelheden niet (meer), maar kan bevestigen dat hetzij met kap, yin-yang deksel of helemaal open, de Bülk (en Milan, mijn vorige velomobiel) zeer efficiënt zijn. Er is wel wat verschil hoor, maar je kunt ook helemaal open met de knietjes bloot nog steeds hoge snelheden halen. Een andere feature die uniek is voor Milan/Bülk is de zeer liggende houding, die ik persoonlijk super comfortabel en ontspannen vind. De druk over achterste en rug is zo goed verdeelt dat een matje niet eens nodig is. En ondanks de zeer vlakke houding is het zicht naar voren en direct voor de velo beter dan alle andere velomobielen die ik weleens gereden heb.

De grote instap heeft bij storm wel nadelen. Wegwaaien van de lange kap is niet het probleem inderdaad, maar je moet wel goed opletten bij heftige wind-vlagen van achteren dat de klep niet met grote kracht openklapt. De staalkabel zal niet breken, maar de klemmetjes op de kabel kunnen wel verschuiven en de kabel beschadigen. Er is zelfs een kans dat het scharnier beschadigd raakt. Met wind tegen is het uitstappen lastig omdat de klep steeds weer op je hoofd wil waaien. Daar valt allemaal wel mee om te gaan, maar dit is toch wel een nadeel.

Wat betreft voetengaten: bij zeer lage velomobielen zoals MilanSL en Bülk is het mogelijk om met de hand achteruit te duwen. Maar dat hangt natuurlijk ook af van je armlengte, die bij mij nogal ruimbemeten is ;-)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Willeke_IGKT
#13
(15-Jan-2024, 06:28 PM)twilwel schreef: Wat betreft voetengaten: bij zeer lage velomobielen zoals MilanSL en Bülk is het mogelijk om met de hand achteruit te duwen. Maar dat hangt natuurlijk ook af van je armlengte, die bij mij nogal ruimbemeten is ;-)


"Rolstoelen" met de DF XL. Niet ideaal, maar het werkt wel, mits de ondergrond vkak is.
Bij de Tuna kon in oko bij de grond komen met een hand. Dat hield ook niet over, maar het ging wel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(15-Jan-2024, 06:28 PM)twilwel schreef: De grote instap heeft bij storm wel nadelen. Wegwaaien van de lange kap is niet het probleem inderdaad, maar je moet wel goed opletten bij heftige wind-vlagen van achteren dat de klep niet met grote kracht openklapt. De staalkabel zal niet breken, maar de klemmetjes op de kabel kunnen wel verschuiven en de kabel beschadigen. Er is zelfs een kans dat het scharnier beschadigd raakt. 
Klopt inderdaad, en ik heb daar helaas ervaring mee. Rijd alweer zo lang Milan/Bülk dat ik er altijd goed op let, maar toen ik ooit lek reed op de Zeelandbrug deed ik alleen de haakjes los en toen vloog de klep meteen met een knal open. Stukje carbon en lak uit het scharnier Sad
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#15
(15-Jan-2024, 06:28 PM)twilwel schreef: Wat betreft voetengaten: bij zeer lage velomobielen zoals MilanSL en Bülk is het mogelijk om met de hand achteruit te duwen. Maar dat hangt natuurlijk ook af van je armlengte, die bij mij nogal ruimbemeten is ;-)

Zelfs ik kan dit met mijn bescheiden 1.77m.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , twilwel
#16
Ieder heeft zijn eigen manier van trappen en wat voor hem/haar een optimale beenlengte afstand is. Toch verbaasd het me wel dat mensen die 5 schoenmaten grotere voeten hebben wel gewoon rondkomen terwijl dat de testers niet lukte. Geen idee hoe dat kan, maar ik vind het wel opmerkelijk.

Voor mij ook geen voetgaten. Niet in de eigenbouw, niet in de GT. Die heeft inderdaad een riante instap. Ik ontdekte dat je met harde zolen op carbonlaminaat erg moet uitkijken als er bij het uitstappen ook sneeuwvlokken in je velomobiel landen. Dan wordt het wel erg glad.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#17
(15-Jan-2024, 07:49 PM)Jeroen S schreef: Ieder heeft zijn eigen manier van trappen en wat voor hem/haar een optimale beenlengte afstand is. Toch verbaasd het me wel dat mensen die 5 schoenmaten grotere voeten hebben wel gewoon rondkomen terwijl dat de testers niet lukte. Geen idee hoe dat kan, maar ik vind het wel opmerkelijk.

Dat je schoen de bodem van de velomobiel raakt is lastig.
Naast dat dit met grote voeten te maken heeft, kan het ook met de binnenbeen-lengte te maken hebben? En ook: Volgens mij als je vlakker gaat 'liggen' in een velomobiel kan de crank iets naar voren blijven. Ik vermoed dat de vloer niet gelijk loopt met de trapbuis en dat de crank meer naar voren hierdoor een ruimere afstand tussen trapper en vloer geeft. Ik weet alleen niet of dit blij alle modellen klopt.
Als het klopt, dan kan het helpen om vlakker te gaan liggen als de hak tegen de bodem schuurt.

Niels, ligger, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#18
(15-Jan-2024, 07:49 PM)Jeroen S schreef: Ieder heeft zijn eigen manier van trappen en wat voor hem/haar een optimale beenlengte afstand is. Toch verbaasd het me wel dat mensen die 5 schoenmaten grotere voeten hebben wel gewoon rondkomen terwijl dat de testers niet lukte. Geen idee hoe dat kan, maar ik vind het wel opmerkelijk.

Voor mij ook geen voetgaten. Niet in de eigenbouw, niet in de GT. Die heeft inderdaad een riante instap. Ik ontdekte dat je met harde zolen op carbonlaminaat erg moet uitkijken als er bij het uitstappen ook sneeuwvlokken in je velomobiel landen. Dan wordt het wel erg glad.

Ik ben 1.77m met maat 44 en ik pas net in een MilanSL. Toch zijn er mensen van 1.88m met maat 45 die zeggen dat ze prima passen in een SL. Ik begrijp daar niets van.

Hebben we al foto's gezien van jouw nieuwe GT?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
(15-Jan-2024, 09:16 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik ben 1.77m met maat 44 en ik pas net in een MilanSL. Toch zijn er mensen van 1.88m met maat 45 die zeggen dat ze prima passen in een SL. Ik begrijp daar niets van.
Ik ben ~1.93 met maat 50 en paste ook in een SL. Niet comfortabel, maar dat zou met wat aanpassingen nog wel redelijk kunnen. Alleen tussen de wielkasten heb ik echt te weinig plek en dat is maar moeilijk te corrigeren.

Volgens mij paste Twilwel met een paar aanpassingen ook "prima" in een SL en die is volgens mij ongeveer even lang als ik.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Twilwel had volgens mij zelfs een gat gezaagd in de body/smurfenmuts achter zijn hoofd.

Dat vind ik wel echt een hele serieuze aanpassing.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Klopt, is een serieuze aanpassing. Zou ik met zo'n mooie, jonge originele fiets als mijn SL dus ook zeker niet doen.
Maar het kán dus wel.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
(15-Jan-2024, 09:58 PM)365cycle schreef: Ik ben ~1.93 met maat 50 en paste ook in een SL. Niet comfortabel, maar dat zou met wat aanpassingen nog wel redelijk kunnen. Alleen tussen de wielkasten heb ik echt te weinig plek en dat is maar moeilijk te corrigeren.

Volgens mij paste Twilwel met een paar aanpassingen ook "prima" in een SL en die is volgens mij ongeveer even lang als ik.

Ik raak echt bijna overal de body.

Bij de schouders heb ik geen opvulstukken nodig. Ik zit bijna klem.

Ik kan eenvoudig met mijn hakken de bodem raken.
Ik kan eenvoudig met mijn tenen de body raken.
Ik kan eenvoudig met mijn benen de wielkasten raken.

Ik zit gewoon precies overal vrij van, maar het scheelt echt niet veel.

Ik ben dan ook echt verbijsterd dat veel grotere mensen er ook in passen. 
Ik begrijp gewoon niet dat het kan. Ik geloof je uiteraard wel, maar ik snap het gewoon niet.


Oh ja, ik rijd met 140mm cranks.

Ik rijd wel met mountainbikeschoenen, dat scheelt wel echt iets heb ik begrepen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
Ik rijd idd met raceschoenen. En zoals jij in de SL zit zit ik in de Bülk, past gewoon perfect. Arend-Jan past er echter niet goed in, grappig genoeg.
Overigens ben ik vrij compact gebouwd, AJ is bijvoorbeeld ook best wel wat breder in z'n schouders.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
(15-Jan-2024, 07:49 PM)Jeroen S schreef: Ieder heeft zijn eigen manier van trappen en wat voor hem/haar een optimale beenlengte afstand is. Toch verbaasd het me wel dat mensen die 5 schoenmaten grotere voeten hebben wel gewoon rondkomen terwijl dat de testers niet lukte. Geen idee hoe dat kan, maar ik vind het wel opmerkelijk.

Ik weet van mezelf dat ik -vooral rechts- met de hiel van mijn voet naar voren/beneden trap. Daardoor raak ik ook altijd de bodem in een velomobiel. Ik heb gewoon voetgaten nodig in een velomobiel. 

Andere mensen trappen wss meer met de bal of tenen van hun voet naar voren, dan raak je ongetwijfeld niks. Afgelopen zaterdag moest ik zo in alle vier de testfietsen geforceerd trappen en dat ging me écht niet goed af ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
(15-Jan-2024, 11:46 PM)quattrovelootje schreef: Ik weet van mezelf dat ik -vooral rechts- met de hiel van mijn voet naar voren/beneden trap. Daardoor raak ik ook altijd de bodem in een velomobiel. Ik heb gewoon voetgaten nodig in een velomobiel. 

Andere mensen trappen wss meer met de bal of tenen van hun voet naar voren, dan raak je ongetwijfeld niks. Afgelopen zaterdag moest ik zo in alle vier de testfietsen geforceerd trappen en dat ging me écht niet goed af ....
Geforceerd trappen moet je inderdaad nooit doen. Ik heb ook al meermaals discussie gevoerd met partijen die een schoenplaatje verplaatsen om iemand in een velomobiel te laten passen. Da's echt vragen om blessures.

Maar een velomobiel zonder voetengaten kopen zou ik ondanks dat gerust doen. Even een tapeje op de neus en hak van je schoen, beetje verf ofzo op de bodem, en trappen maar. Dan weet de leverancier precies waar het gat moet komen en hoe groot het moet zijn Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT
#26
(15-Jan-2024, 07:24 PM)365cycle schreef:
(15-Jan-2024, 06:28 PM)twilwel schreef: …De grote instap heeft bij storm wel nadelen…
Klopt inderdaad, en ik heb daar helaas ervaring mee. Rijd alweer zo lang Milan/Bülk dat ik er altijd goed op let, maar toen ik ooit lek reed op de Zeelandbrug deed ik alleen de haakjes los en toen vloog de klep meteen met een knal open. Stukje carbon en lak uit het scharnier Sad

Gebeurde mij met een “steamer” toen ik bij een oversteek wachtte en er een grote vrachtwagencombinatie passeerde…
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is echt goedko...Wim -de roetsende — 01:30 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schattin...365cycle — 12:35 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag G. vandaag we...365cycle — 12:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mijn fietsen zijn ee...blokdoorn — 12:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zou het -hoe hinderl...ZoefZoef — 10:30 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ...Wim -de roetsende — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen wet...Willeke_IGKT — 09:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mij is altijd gele...Hardloper — 09:08 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel ong...Hoekie — 08:47 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM