Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Crank rocker aandrijving
#1
Ik ben van plan om wat te gaan experimenteren met een crank rocker aandrijving voor mijn vm. Voor degene die niet bekend zijn met het mechanisme is hier een website waar je wat knt experimenteren.

Niet helemaal hetzelfde is onderstaande constructie gebruikt bij Battle Mountain:



Wat je hier kunt zien is hoe verder de pedalen naar de crank gaan hoe meet de beweging lijkt op een cirkel. Op een kleine afstand van de crank wordt het meer een elips. Nog verder weg kunnen erg ongewone patronen ontstaan.

Het zal zeker niet de meeste efficiënte manier van overbrenging zijn, maar het gaat mij om andere zaken:

1. Een kleiner verschil tussen het hoogste punt van mijn voet en het laagste. Hierdoor kan dan mijn voetgat dicht zonder naar kleinere cranks te gaan.
2. Een verandering van de Q-factor, ook zonder mijn cranks te veranderen.
3. Een omgekeerde aandrijving (de crank draait 'verkeerd' om). Zodat het punt waar kracht op de ketting staat aan de onderkant van het tandwiel is, zodat de hoek van de aandrijflijn kleiner wordt en dus minder weestand heeft.

Ik verwacht er niet veel van, want als het zoveel zou schelen zou het wel gangbaarder zijn bij vm's. Maar misschien krijg ik het wel zo afgesteld dat het mij meer bevalt.

Afijn, vandaag de eerste simpele stap genomen en gewoonweg de ketting in een 8 erop gelegd zodat ik nu achteruittrappend vooruit fiets.

Een kort ritje (8km enkele reis) naar een vriend gemaakt om te kijken wat er zou gebeuren.

Binnen no-time lag de ketting er af. Dit had ik wel verwacht omdat er aan die kant geen derailleur zit die de ketting op zijn plek houd. Op de heenrit uiteindelijk 6 keer de ketting erop gelegd en op de terugweg 2 keer. Ik ga nu een vast punt creëren zodat de ketting niet meer er af loopt.

Het rijden viel me niet tegen. Mijn linkerbeen was eigenlijk direct gewend, maar mijn rechterbeen stopte elke keer als die maximaal gebogen was. Ik ben gewend naar de andere kant kracht te zetten. Op de terugweg was dat al een stuk minder. Wel moet ik nog vrij zwaar rijden om de coördinatie van mijn benen goed te doen. Dat lijkt me gewwon een questie van oefenen.

Wat me enorm meeviel was de kruissnelheid. Die was gelijk of zelfs ietsje hoger dan ik de afgelopen week reed. Mijn max lag nog wel iets lager.

Op de terugweg overkwam me nog wel iets wat ik niet verrwacht had, maar eigenlijk vrij logisch is. Ik 'verloor' mijn linkertrapper. Trappers hebben namelijk verschillende draad aan beide kanten. Dit is zodat als je trap je de trappers niet lostrapt. Ergo, ga je de andere kant op trappen kan het zijn dat je ineens een trapper onder je schoen hebt zitten, maar niet aan de crank.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , mvdriel , Raymond , Hoekie , 365cycle
#2
(17-Jan-2024, 07:42 PM)datakneder schreef: Ik ben van plan om wat te gaan experimenteren met een crank rocker aandrijving voor mijn vm. Voor degene die niet bekend zijn met het mechanisme is hier een website waar je wat knt experimenteren.

Even voor mijn begrip van wat jij wilt doen, ten opzichte van mechanisme hier:

Is O2 je trapas?
Is A het uiteinde van je crank (waar 'normaal' het pedaal gemonteerd zit)?
Is je plan om je pedaal op een nader te bepalen positie op de gele lijn te monteren?

Nu ik nadenk over wat je probeert te bereiken, een beweging die (iets) meer lineair is, moet ik denk aan de Dijker van Peter-Paul van der Ven, die in Ligfiets& 2020-3 stond. Die heeft een volledige lineaire aandrijving.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , mvdriel
#3
Achteruittrappen is al heel lang bekend, bijvoorbeeld uit de tijd dat om een of andere reden iets als een derailleur verboden was. Sommige wielrenners hadden een achterwiel met aan elke kant een tandwiel, onderaan de helling omdraaien en bovenaan nog eens. Sommige andere hadden links en rechts een aandrijving met vrijloop, met in één ketting een slag zodat vooruittrappen normaal ging en achteruittrappen lichter. Briljant en toch onhandig.
Als je Frans kunt lezen, zoek naar "rétropédalage".
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
#4
(18-Jan-2024, 11:06 AM)Raymond schreef: Is O2 je trapas?

Is A het uiteinde van je crank (waar 'normaal' het pedaal gemonteerd zit)?

Is je plan om je pedaal op een nader te bepalen positie op de gele lijn te monteren?



Nu ik nadenk over wat je probeert te bereiken, een beweging die (iets) meer lineair is, moet ik denk aan de Dijker van Peter-Paul van der Ven, die in Ligfiets& 2020-3 stond. Die heeft een volledige lineaire aandrijving.


Ja, O2 is de trapas, en A is de plek waar normaal het pedaal aan de crank zit. En ook ja op je laatste vraag, waarbij ik zal beginnen op het uiteinde.

Verder is het voorbeeld op de website niet de verhoudingen die ik ga gebruiken. O4 bijvoorbeeld zal hoger zijn dan B. Lijnstuk (O4-B) en (A-B) zullen ongeveer twee keer de lengte zaijn van de crank (O2-A)).

(18-Jan-2024, 11:36 AM)Theo Mol schreef: Achteruittrappen is al heel lang bekend, bijvoorbeeld uit de tijd dat om een of andere reden iets als een derailleur verboden was. Sommige wielrenners hadden een achterwiel met aan elke kant een tandwiel, onderaan de helling omdraaien en bovenaan nog eens. Sommige andere hadden links en rechts een aandrijving met vrijloop, met in één ketting een slag zodat vooruittrappen normaal ging en achteruittrappen lichter. Briljant en toch onhandig.
Als je Frans kunt lezen, zoek naar "rétropédalage".

Dat van het omdraaien van het wiel wist ik. Dat achteruittrappen niet. Ik kan me voorstellen dat dit inderdaad onhandig is. Er is een soort spiergeheugen van de trapbeweging en ik merk het ook dat het wel even kost om om te schakelen. Om dat binnen één rit (meerdere keren) te doen lijt me ingewikkeld.

Voor mij is het achteruittrappen ook niet het doel. Het is om te voelen of een heel andere vorm aan te leren is, of om uit te vinden hoe moeilijk dit is. De uiteindelijke trapbeweging komt meer in de richting van een normale. Maar het achteruittrappen is me erg meegevallen, wat me doet vermoeden dat de uiteindelijke beweging goed onder de knie te krijgen is.

Ik kan frans prima lezen. Mijn lerares frans zei zelfs dat mijn uitspraak uitmuntend was. Het probleem alleen is dat ik totaal niet wist wat ik zei. Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Ga je de vrijloop in je achterwiel dan ook verwijderen (of blokkeren) om door de dode punten heen te komen?

Zo nee, hoe ga je dan door de dode punten heen komen? Met een vliegwiel aan je cranks?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(19-Jan-2024, 12:23 PM)mvdriel schreef: Ga je de vrijloop in je achterwiel dan ook verwijderen (of blokkeren) om door de dode punten heen te komen?



Dat is niet nodig. Als je de juiste verhoudingen kiest voor de vier armen, kun je het dode punt vermijden.



[Afbeelding: Dood-Punt1.png]



[Afbeelding: Dood-Punt2.png]


Zoals in bovenstaande afbeeldingen te zien is liggen de twee uiterste punten niet in elkaars verlengde. Je kunt het zelfs zo maken dat je ongeveer driekwart van de rotatie aandrijving hebt en slechts één kwart is om je been weer terug te halen. De hoeken waar die aandrijving over gaat is wel zo dat, op het laatste moment, je kracht slechts voor een heel klein deel omgezet wordt in rotatie, dus niet heel effectief voor de aandrijving, maar zeker voldoende om door een 'dood' punt heen te trappen.

Dat is meteen een van de dingen die ik me afvraag. Hoe voelt het om een lange haal te hebben en een korte recover (termen van het roeien). Op de roeifiets lijkt me dat geen probleem omdat beide benen tegelijk gaan. Maar hoe dit voelt bij alternerende benen is dus de vraag. In eerste instantie ga ik ook geen extreem groot verschil proberen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , mvdriel
#7
Ik vind het interessant dat je gaat zoeken naar andere manieren om aan te drijven, ik zal dit topic blijven volgen om meer te leren.

Ben je toevallig ook in de geschiedenis gedoken hoe we terecht zijn gekomen bij een crank die je met je voeren moet ronddraaien? Was dat een lange weg, waarbij vele opties zijn afgevallen, of dat een idee dat direct verassend goed werkte en daarom nooit meer in twijfel is getrokken?

Edit:
Ik zit nu even zelf te denken aan de beknopte geschiedenis van de fiets die ik me herinner van museum Velorama in Nijmegen. 
  1. De eerste fietsen waren loopfietsen. 
  2. Die werden volgens mij opgevolgd door de bone-shaker, waarbij de trappers direct aan het voorwiel zaten. 
  3. De hoge-bi gebruikte hetzelfde principe maar om sneller te kunnen werd het wiel steeds groter. Tot je er bij een oneffenheid of snel moeten remmen overheen duikelt. 
  4. Daarom kwamen de safeties waar je de snelheid krijgt door de overbrengverhouding, maar het principe van crank op een as met daaraan een trapper bleef hetzelfde, alleen had die crank nu zijn eigen as in plaats van die te delen met het voorwiel. 
Dat doen we nu gewoon nog steeds...

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(19-Jan-2024, 01:01 PM)Raymond schreef: Ik vind het interessant dat je gaat zoeken naar andere manieren om aan te drijven, ik zal dit topic blijven volgen om meer te leren.



Ben je toevallig ook in de geschiedenis gedoken hoe we terecht zijn gekomen bij een crank die je met je voeren moet ronddraaien? Was dat een lange weg, waarbij vele opties zijn afgevallen, of dat een idee dat direct verassend goed werkte en daarom nooit meer in twijfel is getrokken?


...

Dat doen we nu gewoon nog steeds...


Het begon met het eerste filmpje uit dit draadje. Ik zag hoe je een circulaire rotatie kon veranderen in een elips. Dat in combinatie met de constatering dat ik bij het passen van de vm vaak problemen had met schoenmaat 45 en de bovenkant danwel de bodemplaat.

Het probleem met de Battle Mountain constructie is dat die mooi past in die fiets, maar kijk eens hoe lang die is. Die constructie past niet in een reguliere vm. Ook zag ik dat er een poging gedaan is om de snek op een roeifiets in duplo uit te voeren, zodat elke trapper onafhankelijk kon aandrijven. Dat lijkt me echt geweldig. Met twee voeten tegelijk als het nodig is (optrekken) en alterneren op snelheid. En een tussenvorm bergop. Maar daar las ik dat de slider nogal gevoelig was m.b.t. de krachten die er op uitgeoefend worden, en ik heb geen zin om er twee sneks in te gaan bouwen.

Ik kwam op het idee dat i.p.v. een slider die perfect lineair beweegt, je ook een schommelbeweging zou kunnen gebruiken. Dat heeft maar een vast bevestigingspunt dat eenvoudig sterk te maken is. Daarna met Fischer Techniek iets in elkaar geknutselt dat scheen te werken, waarna ik bedacht dat ik vast niet de eerste was die dit bedacht heeft en toen op zoek gegaan naar hoe dit heette. Dat bleek dus de Crank Rocker.

Ik heb wel naar meerdere alternatiefe aandrijvingen gekeken die al bestaan. En het feit dat we nog steeds de traditionele aandrijving hebben geeft voor mij aan dat het zeker niet een enorme verbetering zal zijn. Sterker nog ik denk dat wat we gebruiken nog steeds het meest efficient is. Maar het mooie is dat als de constructie er eenmaal is, ik nog altijd de pedalen ter hoogte van de cranks kan aanbrengen en dus de efficiënste aandrijving zal hebben. Hoe verder naar achter hoe minder efficiënt verwacht ik. Maar misschien is er een punt dat voor mij persoonlijk het prettigst is.

En je laatste opmerking is wel belangrijk: "Dat doen we nu gewoon nog steeds..." Niet zozeer uit luiheid of gebrek aan inzicht, maar gewoon omdat dit in het algemeen de beste manier is.

Samenvattend:
Ik doe dit omdat:
- Het een goedkope test is.
- Het past in mijn vm. (hoop/verwacht ik)
- Ik wil weten of dit mij beter bevalt dan de traditionele aandrijving.

Het past ook in mijn manier van ligfietsen. Ik koop een fabrieksmodel en dan begint het pas. Ik ga aanpassen totdat alles zo is afgewerkt dat het goed past bij mijn lichaam.
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel , Willeke_IGKT , Raymond
#9
Ik heb er ondertussen ongeveer 75 km op zitten. De trapbeweging gaat nu vloeiend. De kruissnelheid is niet meetbaar anders. Het optrekken is beduidend langzamer en ook de topsnelheid is minder. In situaties die veel coördinatie vereisen gaat het nog wel eens mis. In een bocht met een vrachtwagen achter me die het blijkbaar nodig acht op de claxon de drukken, terwijl ik probeer op snelheid te komen. Ik heb wel het idee dat als ik 'echt rond' trap ik meer kracht kwijt kan bij het trekken aan de pedalen.

Het lijkt er op dat ik dus minder maximale kracht kwijt kan. Dat kan liggen aan het feit dat ik andere spieren gebruik die het niet gewend zijn. Ook kan het een mentale component zijn, waarbij ik mijn fiets wil beschermen. Veel kracht waar het mis gaat kan ook tot veel schade lijden. Maar het kan ook liggen aan de houding van mijn lichaam als ik veel kracht moet zetten.

Over dat laatste heb ik een vraag aan de forumgebruikers. Ik heb data lopen zoeken over hoeveel kracht je met je been kunt zetten in relatie tot de kniehoek en de heuphoek. Ik dacht dat dat soort data eenvoudig te vinden was, maar tot op heden heb ik niets gevonden. Weet iemand van jullie waar ik dat zou kunnen vinden?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(19-Jan-2024, 09:49 PM)datakneder schreef: Over dat laatste heb ik een vraag aan de forumgebruikers. Ik heb data lopen zoeken over hoeveel kracht je met je been kunt zetten in relatie tot de kniehoek en de heuphoek. Ik dacht dat dat soort data eenvoudig te vinden was, maar tot op heden heb ik niets gevonden. Weet iemand van jullie waar ik dat zou kunnen vinden?


Harde data heb ik niet, wat ik wel merk is dat ik zelf last van mijn knieën krijg als ik kracht moet zetten met een te gebogen knie. Of er harde getallen over de optimale hoeken zijn, zowel opgetrokken als uitgestrekt, weet ik niet. Misschien dat een bikefitter dat weet. Ik ga ervanuit dat die werken vanuit bepaalde fysiologische inzichten, maar mogelijk hangt dat ook van de persoon af aangezien het geen beschermd beroep is. Mogelijk is het ook persoonlijk en van je training afhankelijk, zou ik me kunnen voorstellen.

Hier is een interessant artikel.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT
#11
En de problemen blijven opstapelen. Net wilde ik bij de supermarkt wegrijden, merkte ik dat er speling zat in de trapas. Natuurlijk, die bevat ook schroefdraad.

Heel voorzichtig naar huis gereden, gelukkig niet al te ver weg. En denken aan mogelijke oplossingen. Gelukkig is er in een WAW veel mogelijk. Mijn oplossing wordt een 'engelse' aandrijving. Niet het stuur, maar de tandwielen aan de andere kant. Alleen voor natuurlijk. En de voorste geleiderollen waarschijnlijk ook naar de andere kant. Ik hoop dat de schuine kettingloop niet veel verlies op gaat leveren. In een WAW kun je gewoon de hele constructie andersom op de boom monteren. Zes boutjes los, omdraaien en weer vastzetten.

Wel blij dat ik nog met mijn voeten in de pedalen op de cranks zat. Daardoor voelde ik snel dat er speling op de as zat. Als ik al een crank rocker constructie had gehad weet ik niet of ik dat zou voelen aan mijn trappers. Ik denk het niet.

Met het rijden ben ik wel blij. Ik heb het idee dat het makkelijke is een hogere hartslag te hebben.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Even meedenkend voor een (ook niet zo eenvoudige) oplossing: Zie je mogelijkheden om met wat aanpassingen de hele as om te draaien?
Het enige echt grote probleem dat ik nu zo direct zie is dat je tandwiel dan aan de verkeerde kant zit. De rest "klopt" eigenlijk meteen.

(de voorderailleur heb ik in mijn gedachtenexperiment even weggelaten, je kan prima zonder).

edit: ah wacht, dat schreef je idd ook al. Zou denken dat het misschien nog wel kan lukken om de cranks andersom te tappen en "normaal" te monteren.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , datakneder
#13
(25-Jan-2024, 03:13 PM)365cycle schreef: edit: ah wacht, dat schreef je idd ook al. Zou denken dat het misschien nog wel kan lukken om de cranks andersom te tappen en "normaal" te monteren.

Oh ja natuurlijk. Wat dom van me. Dan hoeft de aandrijflijn niet aan de andere kant. Alleen zit er zo'n anders dan normale trapas in (hol) waardoor het demonteren van de cranks ingewikkelder is i.p.v. met een pully.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Als ik me goed herinner had jij een octalink BB, mogelijk helpt dat met zoeken. Ik weet niet zeker of die met een gewone trekker eraf willen. Mogelijk heb je een rondje wat je kunt wilt opofferen om de holle as tijdelijk te dichten. 2 kleine muntjes misschien? Of een toevallig passende onderleg ring?

Dikke kans dat je daarbij gewoon het trapasblok een slag kunt draaien zodat de linker cup aan de rechter kant zit. Als er zo'n vierkant blok op de 40x40mm buis zit. Het zou mij niet verbazen als de rechter Octalink crank ook best op een linker as deel past. Ik weet niet of beide delen identiek zijn, maar het zou maar zo kunnen. Da's nog een stuk makkelijker.

Ik denk dat de ketting het niet leuk gaat vinden om zo schuin door de fiets te lopen, en zeer waarschijnlijk ook gaat aanlopen op het staartje van het Alu frame, richting de rijder.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , 365cycle , Willeke_IGKT
#15
(25-Jan-2024, 09:06 PM)Jeroen S schreef: Als ik me goed herinner had jij een octalink BB, mogelijk helpt dat met zoeken. Ik weet niet zeker of die met een gewone trekker eraf willen. Mogelijk heb je een rondje wat je kunt wilt opofferen om de holle as tijdelijk te dichten. 2 kleine muntjes misschien? Of een toevallig passende onderleg ring?

Bedankt voor de naam. Dat helpt enorm. Dat idee met een muntje had ik al in mijn hoofd. Ik hoop dat de cranks gewoon omgewisseld kunnen worden. Ik heb nog even gekeken op filmpjes en was verbaast te zien dat de draad aan de rechterkant tegendraads is en links normaal. Dat zou inhouden dat je met gewoon vooruittrappen je ze juist losser zou maken. Ik ga zo mijn fielts openmaken en het een en ander eens bekijken.

@JeroenS: Had jij ook niet de opmerking gemaakr dat je dacht dat die bij mij verkeerdom zat. Dat zou nu wel verklaren dat ik ze lostrap bij teruguittrappen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Interesant topic,

Het is heel wat anders maar ik moest ook direct denken aan de string drive.
https://youtu.be/doKhd8kE0Ow?si=1C-fTs3sErlEaODa
Ik weet niet of het bedrijf nog bestaat. Volgens mij kwam dit systeem tegelijkertijd met de opkomst van schijfremmen en werd het daardoor niet genoeg verkocht.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Ja, klopt dat vermoeden had ik inderdaad. Voor mijn gevoel zat de vaste cup en de afstelcup niet aan de juiste zijde. Volgens mij zit de vaste cup altijd rechts,(kettingzijde) en de stelcup links. De vaste cup heeft een flens, een opstaand randje. De stelcup niet. Met muntjes wel even opletten omdat die van relatief zacht metaal zijn, kan zijn dat ze vervormen. Mogelijk heb je aan 2 op elkaar wel genoeg.

https://www.youtube.com/watch?v=7nM9twpPd4A

Helemaat vrolijk wordt ik er niet van, de moer blijft zitten in de as. En 12mm is volgens mij hier niet echt standaard. Maar met Amerikanen en meten weet je maar nooit wat ze aan het doen zijn.

Maar goed, geeft weer inspiratie mogelijk.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
(25-Jan-2024, 09:38 PM)Jeroen S schreef: Ja, klopt dat vermoeden had ik inderdaad. Voor mijn gevoel zat de vaste cup en de afstelcup niet aan de juiste zijde. Volgens mij zit de vaste cup altijd rechts,(kettingzijde) en de stelcup links. De vaste cup heeft een flens, een opstaand randje. De stelcup niet.  Met muntjes wel even opletten omdat die van relatief zacht metaal zijn, kan zijn dat ze vervormen. Mogelijk heb je aan 2 op elkaar wel genoeg.

https://www.youtube.com/watch?v=7nM9twpPd4A

Helemaat vrolijk wordt ik er niet van, de moer blijft zitten in de as. En 12mm is volgens mij hier niet echt standaard. Maar met Amerikanen en meten weet je maar nooit wat ze aan het doen zijn.

Maar goed, geeft weer inspiratie mogelijk.

Als je reeds een crankafnemer heb kan je een "Octalink dropje" bestellen bij de fietsenmaker [Afbeelding: image.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S
#19
(25-Jan-2024, 09:38 PM)Jeroen S schreef: Helemaat vrolijk wordt ik er niet van, de moer blijft zitten in de as. En 12mm is volgens mij hier niet echt standaard. Maar met Amerikanen en meten weet je maar nooit wat ze aan het doen zijn.


Maar goed, geeft weer inspiratie mogelijk.


Dat met de moer lijkt me niet een goed plan. 

Hij blijkt wel goed bevestigd te zijn. Dus linkercrank op de juiste plek, voor zover ik de filmpjes goed zie. Daardoor ben ik ook zeer verbaasd dat ik hem losgetrapt heb omdat het juist tegengesteld schroefdraad is. Afijn, hij was en is los. Mijn oplossing is om een stukje draadeind in de holle as te stoppen (Niet inschroefen, wan ik heb niet de juiste draad, maar voldoende om de draad aan de andere kant (linkerkant) te gebruiken die is met een afdichtboutje afgesloten. Daarna met de normale tool losdraaien. Alleen wil ik niet te veel kracht zetten en hij is nog niet los. Heel voorzichtig heb ik wat WD-40 gestopt op de juiste plek. Je wilt nl. geen WD-40 in de trapaslagering krijgen.

Als hij loskomt moet ik er morgen toch mee langs de lokale fietsenmaker om hem aan te draaien. Ik heb die sleutel niet.

Ik ga dus niets omdraaien, maar alleen zorgen dat alles weer stevig vastzit. En dan nog maar eens 1000km proefdraaien voordat ik een crank rocker ervan ga maken.

Deze website kwam ik in mijn zoektocht ook tegen en post hem even in dit draadje zodat relevante data bij elkaar staat:


Appleman Bicycles
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Octalink heb ik nooit mee gewerkt, die heb ik over geslagen. Heb er ook niet het juiste spul voor.

Radsport Giltjes in Kalkar heeft het vermoedelijk wel en daar heb ik ook wel eens een ligfiets in de etalage gezien. Heb er nog nooit iets laten maken.

Succes.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT
#21
Het loskomen wordt ook niet veroorzaakt door de draaiende beweging, maar juist door de wrikkende beweging. Dus het naar voren en achteren duwen.
Want idd rechtse trapper heeft rechtse draad, dus die zou je er normaliter uitdraaien, maar dat gebeurt dus niet.
Ik had het pas zitten opzoeken n.a.v. een trapperwissel, en me er ook over verbaasd. Maar wel mooi om te zien dat je meteen de theorie bevestigt in de praktijk.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#22
(26-Jan-2024, 02:14 AM)LigfietsWilsum schreef: Het loskomen wordt ook niet veroorzaakt door de draaiende beweging, maar juist door de wrikkende beweging. Dus het naar voren en achteren duwen.
Want idd rechtse trapper heeft rechtse draad, dus die zou je er normaliter uitdraaien, maar dat gebeurt dus niet.
Ik had het pas zitten opzoeken n.a.v. een trapperwissel, en me er ook over verbaasd. Maar wel mooi om te zien dat je meteen de theorie bevestigt in de praktijk.

De losse pedalen kon ik verklaren doordat ik tegen de draad in trapte. Zo was mij dat ook ooit verteld. Maar vandaag heb ik dus juist de zaak andersom losgetrapt. Daar heb ik nog steeds geen verklaring voor. Ook het begrip loskomen kan ik op twee manieren uitleggen. een pedaal die in zijn geheel loskomt van de crank. En een pedaal zul je na het indraaien vastzetten door er extra kracht op te zetten (aandraaien). Dan kun je het ook hebben over loskomen als het niet meer stevig vastzitten, maar nog wel op de draad.

Dat laatste kan ik me goed voorstellen dat dat voornamelijk komt door wrikkende beweging. Maar als de draaibeweging geen invloed heeft, vraag ik me af waarom je dan twee verschillende soorten draad aan beide kanten hebt. Dat zou in die redenering niet nuttig zijn.

Ik keek net even naar mijn tooltje:

[Afbeelding: IMG-2215.jpg]

Die crank zit echt vast. Ik vraag me af of de fietsenmaker dit wel los krijgt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
Draad (zowel in het trapaslager als bij de pedalen) komt los door 'draaiend wrikken'. Steek maar eens een pen/as in een iets te groot gat en draai deze rond terwijl hij schuin langs de buitenkant loopt: de pen wil dan zelf de andere kant op draaien.

Wat je kan doen, als je wel achteruit wil blijven trappen maar de ketting aan de goede kant wil houden is een tandem-crankstel kopen, dat is ervoor gemaakt om de ketting links te hebben, en dan monteer je die (en de slede + trapaslager) achterstevoren.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#24
Ik heb geloof ik nog ergens een tandem crankstel in de schuur ik doe er niets mee dus als je hem wil hebben en ik hem kan vinden is deze beschikbaar. Dr crank afnemer in de foto mist overigens het dopje dat op de as drukt.

Je kan een gewoon crankstel verkeerd om gebruiken mits je de pedalen vast lijmt met rode locktite. Mocht je ze dan weer willen demonteren moet je eerst het montagepunt verhitten tot boven de 60 graden bv met een hitte pistool. Doe je dat niet dan blijft het schroefdraad aan je pedaal plakken.

Ik heb de tandem cranks overigens gevonden Truvativ Touro in zwart met tandwiel opname links en trippel tandwiel opname rechts. De cranklengte 170mm met vierkante ISO passing.

De crankset past niet op de reeds gebruikte octalink as.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#25
(26-Jan-2024, 07:27 AM)Arend-Jan schreef: Wat je kan doen, als je wel achteruit wil blijven trappen maar de ketting aan de goede kant wil houden is een tandem-crankstel kopen, dat is ervoor gemaakt om de ketting links te hebben, en dan monteer je die (en de slede + trapaslager) achterstevoren.


(26-Jan-2024, 11:36 AM)Agnillev schreef:
Je kan een gewoon crankstel verkeerd om gebruiken mits je de pedalen vast lijmt met rode locktite. Mocht je ze dan weer willen demonteren moet je eerst het montagepunt verhitten tot boven de 60 graden bv met een hitte pistool. Doe je dat niet dan blijft het schroefdraad aan je pedaal plakken.

Ik heb de tandem cranks overigens gevonden Truvativ Touro in zwart met tandwiel opname links en trippel tandwiel opname rechts. De cranklengte 170mm met vierkante ISO passing.

De crankset past niet op de reeds gebruikte octalink as.

Dank voor het meedenken en het aanbod van cranks. Ik maak me geen zorgen over het loskomen van de pedalen. Ik heb ze nu extra vastgedraaid en verwacht niet dat ze loskomen. Mocht dat nog wel het geval zijn, kort ik twee oude imbussleutels in en bevestig die aan de trappers en aan de crank met tiewraps.

Ik denk ook dat de octalink gewoon niet goed stevig aangedraaid was en dat dus het probleem opgelost is bij het eenmaal stevig aandraaien. Zoals ik in het begin al schreef probeer ik dit alles met niet heel veel hoop op succes, en wil hier zeker ook niet financiëel en tijdtechnisch veel in investeren.

EN HIJ IS LOS!

Een oude vertrouwde truc. De gasbrander. Metaal zet uit bij verhitting. Als je de crank verhit zal die eerder op temperatuur zijn dan de as, en daarmee dus ook (een klein beetje) uitzettten voor de as. Nu naar de fietsenmaker om de octalink vast te laten zetten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Agnillev , 365cycle
#26
De crank zet niet alleen eerder uit, maar ook meer Wink Want de crank is van aluminium en de as van staal. Aluminium zet per graad meer uit dan staal Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Spezi 2024
die kabel steekt wel...Gideonaut — 06:21 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel...Hoekie — 05:58 PM
montage standaard
Goedkope snelspanner...melle z — 05:00 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... de gierzwaluwe...datakneder — 03:59 PM
montage standaard
Bedankt voor de tip,...blokdoorn — 03:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... de gierzwaluwen ...Atrike — 03:21 PM
montage standaard
Het werkt top! Je ...Duncan — 02:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is echt goedko...Wim -de roetsende — 01:30 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schattin...365cycle — 12:35 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag G. vandaag we...365cycle — 12:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mijn fietsen zijn ee...blokdoorn — 12:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zou het -hoe hinderl...ZoefZoef — 10:30 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ...Wim -de roetsende — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen wet...Willeke_IGKT — 09:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mij is altijd gele...Hardloper — 09:08 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel ong...Hoekie — 08:47 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM