Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe training of afstand velomobielrit geleidelijk op te voeren
#1
Na een periode van heel veel regen in december waarin ik nog wel paar keer korte stukjes heb gereden een periode waarin vader op nieuwjaarsdag overleed en zoute wegen in het grootste deel van januari ben ik vanaf 31 januari zo ver dat ik weer regelmatig woon werk rij alhoewel ik zit op een rit in de week en pak daarvoor de mooiste dag qua weer.
Ik wil bijvoorbeeld niet doodvriezen alhoewel het in de velo snel warm is of even erg het Veluwemeer in waaien.
Tot nu toe was 31 januari op avond de rit terug met de meeste wind en van achter dus sen deel langs het Veluwemeer met snelheden boven 40 km/h.
Afgelopen donderdag ietsje laat vertrokken omdat ik de banden opgepompt had met het compressortje van de auto (Q838 heeft auto ventielen). Raampje van de auto waar t kabeltje door liep vergeten dicht te doen terug gereden dicht gedraaid en tien minuten tijd verspeeld. 
Stevig de sokken erin gezet tegen de wind in langs het meer, buffelen en toch op tijd op werk ook na omkleden.
Terug aan het sparren met een racefiets die kwam er genadig af hij moest een andere kant uit (of deed dat expres want ik had m bijna weer ingehaald, racefiets maakt denk ik meestal niet veel kans tegen een velomobiel of t moet n prof zijn.
Dan kom ik een stromer speedpedelec tegen weer sparren maar dat ding haalt me in. Een flink stuk zeker 5 km hou ik m bij maar met de motor accelereert die sneller dan de velo die ik “helemaal zelf naar 35 km/h moet trapppen”. Uiteindelijk bij de bebouwde kom m moeten lossen zo hard kan ik de velo niet door de straten rossen.
Terug de andere dag toch wat spijt, knie rechts is keer lichtjes beschadigd bij het tillen van iets zwaars en das altijd een probleem gebleven dat ie op kan spelen. Dat is niet gebeurd en ik heb er nu al weer paar rustdagen op zitten dus zou prima weer 2 x 42 km (woon werk) kunnen fietsen met de velo.
Maar toch als “beginner “ nieuwsgierig hoe ik rustig afstanden wat opvoer of frequentie van ritten opvoer. Lijkt me best leuk x 200 km op een dag te rijden maar ik heb t idee dat dit iets is waar ik naar toe moet groeien zeker gezien die knie ook al houd die zich goed. Maar wat raak trappen zoals tegen de Stromer speedpedelec was misschien niet slim (veel belasting knie).
Ben benieuwd naar tips.

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#2
Ik was in het begin van m'n velocarriere echt alleen maar explosief, conditie zat er niet echt in.
De rest van m'n "reputatie" hier heb ik eigenlijk alleen maar gekregen door gewoon veel te rijden, lol te hebben, te luisteren naar m'n lijf en zo nu en dan eens een eind over m'n eigen grenzen heen te gaan. Een heel groot deel daarvan waren woon-werk ritten.. maar vaak dan wel 3-4x per week. Een ander deel waren ritjes ivm een LAT-relatie op 100 km afstand, maar daar is vorig jaar redelijk abrupt een einde aan gekomen en sindsdien rijd ik eigenlijk te weinig; ook voor werk hoef ik momenteel helaas niet verder dan m'n bureau thuis.

Hartslagzones bepalen en met een hartslagmeter rijden helpt wel, ik heb heeeeeel veel tijd in zone 2 doorgebracht (voor mij ~137 bpm), maar er zaten zeker ook woon-werkritten tussen waarbij ik op 160 bpm aan het kruisen was.

Ik denk dat er nog wel wat in het vat zit dat ik met heel gerichte training boven water zou kunnen peuteren, en ik probeer de motivatie daarvoor nog te vinden (niet omdat het moet maar omdat ik het leuk vind). Momenteel mix ik vakjes rijden (VeloViewer / Statshunters) met wat trainingrondjes op een baan hier om de hoek (op dagen dat ik alleen een vrij uurtje heb).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Dat is voor een groot stuk een persoonlijke kwestie waarbij je naar je lichaam moet luisteren Wink Ik fiets zelf vrij veel (4 werkdagen van 70 tot 90 km) en doe soms langere ritten in het weekend.

De woon-werk ritten zijn relatief kort, dus daar durf ik regelmatig hogere piekinspanningen te doen die vooral goed zijn om je kracht te oefenen. Het feit dat dit 4x per week is zorgt ervoor dat ook de recuperatie wordt geoefend. Bij lange ritten is het van belang een tempo te vinden dat goed aanvoelt en niet te dikwijls piekinspanningen te doen. Ik rijd puur op gevoel en heb geen hartslagmeter of iets anders dat mijn lichaam meet. Enkel een km-teller op de gps. In de zomer kan ik in feite eindeloos blijven fietsen op een dag, dan is de enige beperking de hoeveelheid eten en drinken dat ik mee heb. 300 km lukt mij, en dan volg ik lokale wegen door het platteland waarbij er toch geregeld eens gedraaid en gekeerd moet worden of door een klein dorp wordt gereden. Als een bepaalde afstand je goed lukt (dus je komt relatief fris terug), dan kan je de volgende keer een 20-30% langere rit proberen.

Mijn standaard eten en drinken (eten enkel als ik over de 100 tot 150 km ga):
- water (ik reken op 1,5 - 2 liter per 100 km)
- boterhammen met kaas (indien meer dan 150 km, korter lukt zonder extra eten - 300 km kost 16 sneden brood)
- een appel (noodreserve en eventueel bron van vocht)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#4
Ik herken dat opbouwen wel, maar wat mij heel erg is meegevallen is die écht lange afstanden in een VM. 

Ik probeerde al vrij snel nadat ik Q229 kocht eens 100km en was verrast hoe makkelijk dat ging. Ik let dan op dat ik me echt actief inhoud en doe dat op basis van hartslag (rond of onder 120 bpm). Als ik me daar netjes aan houd, fiets ik gemakkelijk lange afstanden zonder dat vaak te oefenen. Ook toen ik eens probeerde boven de 200km te komen op dezelfde manier dat eigenlijk gewoon gedaan, zonder daar met blessures o.i.d. een prijs voor te betalen. Laatst eind december richting de 300 zonder centje pijn. Ik denk dat ik deze zomer misschien een keer met de fiets op de koffie ga bij mijn vader: 375km enkele reis. Dan wel de dag erna terug, heen en weer wil dan net niet  Tongue

Voorwaarde is natuurlijk wel een zekere basisconditie (als jij speed pedelecs pest tijdens jouw 42km enkele reis woon-werk, zit dat wel goed vermoed ik  Big Grin ) en dat de fiets piekfijn op jou is afgesteld. 

Die velomobielen zijn werkelijk waar wonderlijke machines die de mens tot bijzondere dingen in staat stellen.  Heart

(16-Feb-2024, 03:07 PM)qv-tester schreef: .... In de zomer kan ik in feite eindeloos blijven fietsen op een dag, dan is de enige beperking de hoeveelheid eten en drinken dat ik mee heb. ...

Dit gevoel inderdaad! Mooi omschreven en herkenbaar!
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#5
(16-Feb-2024, 03:08 PM)TimSch schreef: Ik denk dat ik deze zomer misschien een keer met de fiets op de koffie ga bij mijn vader: 375km enkele reis. Dan wel de dag erna terug, heen en weer wil dan net niet  Tongue
Ik ben heel erg benieuwd naar hoe die tweede dag je gaat bevallen. Je bent volgens mij redelijk jong, dat gaat helpen.
Ik ben nog steeds voornemens om een keer 700 op een dag te doen, en kan dat (als m'n conditie weer helemaal is wat die afgelopen zomer was) ook in een redelijk tempo rijden. Denk dat ik me dag erna dan ook nog wel redelijk zal voelen, maar om dan nog een keer een flinke afstand te doen... ik denk dat ik minimaal 2, maar waarschijnlijker 3 a 4 dagen herstel nodig heb voor ik het nog een keer kan.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(16-Feb-2024, 03:15 PM)365cycle schreef: Ik ben heel erg benieuwd naar hoe die tweede dag je gaat bevallen. Je bent volgens mij redelijk jong, dat gaat helpen.

Mwah. Zo jong ben ik nou ook weer niet hoor. Douglas Adams schreef al het nodige over mijn leeftijd  Tongue  Maar voel me jong genoeg om een poging te wagen  Big Grin
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(16-Feb-2024, 03:20 PM)TimSch schreef: Douglas Adams schreef al het nodige over mijn leeftijd  Tongue 
Ah, dan ben je zelfs ouder dan ik! Big Grin 

Voor velonauten zijn we volgens mij relatief jong.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
#8
(16-Feb-2024, 03:20 PM)TimSch schreef: Douglas Adams schreef al het nodige over mijn leeftijd  Tongue 

Dan ben je nog jong!

De 200km in een dag zou je, als je rustig aan doet, gemakkelijk moeten kunnen. Niet te snel beginnen, en volhouden. In een vm is het meer een mentaal ding dan een fysiek.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
#9
(16-Feb-2024, 03:34 PM)datakneder schreef:
(16-Feb-2024, 03:20 PM)TimSch schreef: Douglas Adams schreef al het nodige over mijn leeftijd  Tongue 

Dan ben je nog jong!

De 200km in een dag zou je, als je rustig aan doet, gemakkelijk moeten kunnen. Niet te snel beginnen, en volhouden. In een vm is het meer een mentaal ding dan een fysiek.

Die grens ken ik al hoor. Ik ben niet de topicstarter  Wink
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Dankjewel, enfin ik dacht maar eens iedereen wat uithoren wat er kan. Woon werk vind ik nu nog wat zwaar door de gekke dag die ik krijg, ik bedoel daarmee met name het vroege opstaan t is bij mij om cijf uur de wekker en om tien over vijf eruit en zorgen dat ik kwart over zes rij dan heb ik nog tijd op het werk me te verfrissen en om te kleden. Denk dat de volgende stap wordt een tweede keer per week woon werk erin te gooien en wat voorzichtig met die rechter poot om blijven gaan dus wat rustig aan met speedpedelecs, zodat de knie het bij kan blijven benen.

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
'Training' bestaat voor mij uit 2 á 3 keer peer week woon werk (afhankelijk van de route 27-35 enkele reis) en zo nu en dan een mooi rondje hier in de omgeving (45-80 km). Daarmee lukt het me prima om af en toe een flinke tocht (heen en weer Dronten bijvoorbeeld ca 160km) in de winter te maken. In de lente / zomer kan het best nog langer worden dan. Scheelt dat de dagen dan ook weer wat langer zijn wat het veel leuker maakt (om een fatsoenlijke pauze op een mooie plek te hebben). Verder fiets ik iedere week ook zeker nog wel 30-60 km op een zitfiets, wat wandelingetjes en een uurtje bodybalance (rek/stretch etc). Eigenlijk zie ik dat laatste als 'training' of wat onderhoud voor mijn lijf. De rest is leuk of de prettigste manier van verplaatsen. (leeftijd 54 jaar).

Als ik een paar weken geen woon/werk heb gefiets merk ik dat vaak wel. Maar al 2-4 keer weer wel, zit ik al weer aardig op basis-conditie.

Eigenlijk vraag ik me af, zijn er hier die bewust 'trainen'? Of doen de meeste hun conditie op zoals ik door gewoon de 'noodzakelijke' tochten te fietsen (bv woon-werk)?
Quest 631
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#12
(16-Feb-2024, 04:46 PM)Freek1970 schreef: Dankjewel, enfin ik dacht maar eens iedereen wat uithoren wat er kan. Woon werk vind ik nu nog wat zwaar door de gekke dag die ik krijg, ik bedoel daarmee met name het vroege opstaan t is bij mij om cijf uur de wekker en om tien over vijf eruit en zorgen dat ik kwart over zes rij dan heb ik nog tijd op het werk me te verfrissen en om te kleden.
Ik draai dat altijd om.
Opstaan, sportkleding aan, tanden poetsen, spullen in de fiets, gaan. Als bij mij om 6:53 de wekker gaat ben ik om 7:00 de straat al uit. Wakker worden gebeurt dan rond 7:30 Big Grin 
Op kantoor douchen en ontbijten.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Ik doe 5 dagen woon-werk per week, met maar 5 km enkele reis is dat makkelijk te doen.
Daarnaast doe ik alles wat ik kan met de Strada, mijn meeste dingen zijn dicht bij huis.

Anders dan de meeste mensen hier ben ik vrij langzaam en ik kom tijd te kort als ik meer dan 115 km in een dag doe.
(115 km is huis - Dronten en was ook het Paas treffen de laatste twee jaar.)
Maar net als de meesten hier kan ik gewoon een langere rit maken zonder te trainen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Hoekie
#14
Zit m dat niet in de velo dat je wat langzamer bent? Strada of mijn Q838 is zo schat ik in ook niet te vergelijken, Strada rijdt makkelijker zeker in de stad, maar deze carbon Quest waar ik net in pas dus dan ook nog met een redelijke “motor” ik kan goed stukken naar ik schat, geen vermogensmeter 125 a 150 watt trappen, en rij dan 35km/h zoals achter die Stroner, is dan weer een sneller apparaat. Ik weet niet of je in een Questxs past dan zou je voor relatief weinig een snel velootje hebben! Of nog mooier maar duurder een nieuw Snoekje.

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Ik denk dat ik sneller zou kunnen zijn in een modernere VM maar niet veel.

Toen ik van een glasvezel Quest overstapte naar een carbon Strada ging mijn top snelheid wel omhoog en nogmaals met snellere banden, maar als ik alleen rij is mijn gemiddelde snelheid nog steeds dat van de Quest. Dat is blijkbaar de snelheid waarbij ik de weg en het verkeer kan overzien.
En waarbij ik mij prettig voel.

De lichtere fiets maakt wel dat ik minder moe ben na een langere tocht.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hardloper , Hoekie
#16
(16-Feb-2024, 05:33 PM)365cycle schreef: Ik draai dat altijd om.
Opstaan, sportkleding aan, tanden poetsen, spullen in de fiets, gaan. Als bij mij om 6:53 de wekker gaat ben ik om 7:00 de straat al uit. Wakker worden gebeurt dan rond 7:30 Big Grin 

Op kantoor douchen en ontbijten.

Ah, ik ben dus niet de enige die ooit op nuchtere maag rijdt 's morgens (bij mij enkel als ik naar Geleen ga om de schooljeugd net voor te zijn - 45 km enkel) Opstarttijd is gelijkaardig, alleen zit er nog een bezoekje aan de wc bij, maar ik heb dan weer de spullen de avond voordien al in de fiets gestoken Wink

En ook al zo'n specifiek uur om op te staan, bij mij gaat de wekker om 6:23. Dan heb ik het minste kans om net voordat ik in Hasselt aankom voor een gesloten overweg te staan (en aangezien die vlak bij een station ligt kan die lang gesloten blijven...). Iedereen lacht met dat specifieke uur, maar ik rijd nu eenmaal zo regelmatig dat ik zelfs kan zeggen wanneer de trein vertraging heeft zonder op de klok te kijken Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#17
(16-Feb-2024, 05:33 PM)365cycle schreef: Als bij mij om 6:53 de wekker gaat ben ik om 7:00 de straat al uit. 

Bij mij gaat de wekker om 5:45uur en ik vertrek om 07:15 uur. 

Ik red het allemaal net in 1,5 uur. Dan moet ik mij wel flink haasten.

Douchen, tanden poetsen, oude kloffie aan, ontbijt klaarmaken, ontbijten, met de honden wandelen, met de honden spelen, de honden eten geven, kippenhok open zetten, oude kloffie uit en fietskleding aan, lunch klaarmaken, paar bananen pakken, naar de wc, spullen in de fiets, afscheid nemen van mijn vrouw, instappen en weg.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#18
Ja jij hebt een heel ritueel. De poes hier kijkt als ik 's ochtends voor 7:00 de woonkamer in scharrel zo van "gaat alles verder goed gozer?" en doet dan haar ogen weer dicht Tongue
Ze is meestal heel actief de woonkamer aan het afbreken als ik net in bed lig. Keihard mauwen is als ik aan het vergaderen ben, maar dat is niet afhankelijk van een specifiek tijdstip Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
(16-Feb-2024, 08:31 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik denk dat ik sneller zou kunnen zijn in een modernere VM maar niet veel.

Toen ik van een glasvezel Quest overstapte naar een carbon Strada ging mijn top snelheid wel omhoog en nogmaals met snellere banden, maar als ik alleen rij is mijn gemiddelde snelheid nog steeds dat van de Quest. Dat is blijkbaar de snelheid waarbij ik de weg en het verkeer kan overzien.
En waarbij ik mij prettig voel.

De lichtere fiets maakt wel dat ik minder moe ben na een langere tocht.

Volgens mij ben je gewoon tevreden met wat je hebt en hoe snel je bent. Ik vind moeilijk in te schatten welke kruis snelheid je nu hebt. Maar ik denk dat je hier ook gewoon tevreden mee mag zijn. En volgens mij liggen jouw ambities echt niet bij heel extreem snel worden en je hebt ook niet zo noodzaak om snel te worden. Dus dat je niet jaloers bent op de snellere onder ons, is ook iets waar we waardering voor mogen hebben.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#20
Willeke fietst volgens mij heel veel bebouwde kom, waarschijnlijk voorzien van veel stoplichten per kilometer, dan schiet het allemaal niet op.

Bij gericht trainen zijn er twee doelen, 1 korte termijn hoog vermogen, en 2 lange termijn laag vermogen.

Zo'n sprintje vanaf de kruising met een racefietser, of achter zo'n stromer aan jakkeren dat is goed voor je korte termijn hoog vermogen. Een valkuil daarbij is teveel op kracht en te weinig op toerental rijden. Dan gaat de zwakste schakel kraken. Vaak is dat een onderdeel van je lichaam en niet van de fiets. Zoals jouw knie. Dit soort korte sprintjes, die 5 km heb je dan ook in 10 minuutjes af gejakkerd, dat is geen lange termijn vermogen.

Het mag duidelijk zijn dat je op die manier, met die intensiteit, geen 200 km gaat halen. Wel is het goed voor de opbouw van de conditie.

Aan de andere kant, rustigjes aan, op halve kracht kom je best een heel eind. Zeker als je tijdig nieuwe brandstof in de tank gooit, dus voordat je honger hebt.

Ik voelde me afgelopen zondag niet heel fantastisch maar wilde wel velomobielen. Ik heb heel bewust langzaam gedaan, toeristisch rijden, zoals opa en oma in de auto op zondagmiddag. Snelheid zo rond de 30, ook wel langzamer. Het ging eigenlijk best wel. Deels ook de toeristische route, langzame hobbelweggetjes, klinkerfietspad over de Rijndijk. Heb dus nog een brugje verder gekozen, werd het toch nog 100 km uiteindelijk. Best ver voor deze tijd van het jaar voor mij. Ik heb me eigenlijk geen moment echt ingespannen tijdens de rit. Ook dat is een goede training.

De kunst is om beide af te wisselen, soms hard met hoge intensiteit, dan weer herstellen op een bescheiden vermogen. Een volgende keer weer hard.

Het mag ook bij een lange rit wel een keer hard gaan, bijvoorbeeld als je flink moet klimmen of gewoon even hard wil. Het kan dan gebeuren dat je op bent, voordat je thuis bent. Dan wordt het doorbijten. Of pauze en nieuwe energie erin. Echt lastig wordt het als je je knie overbelast en dan nog een heel eind naar huis moet, dan loop je het risico dat het ernstig wordt.

Gewoon rustig opvoeren en er op letten dat je dus niet vol gas gaat. Omdat mijn woon werk nogal een korte afstand is met maar 10 km, maak ik door de week niet heel veel km. Op zondagmiddag 2-3 uurtjes gaat ook wel. Maar een hele dag is wel weer wat anders. Ik merk dat ik dan echt goed moet opletten dat er op tijd nieuwe en goede energie in gaat. Geen spul met veel suiker, want dan volgt onvermijdelijk een energiedip bij mij. Koolhydraten en vetten gaan vaak wel goed, maar een zakje winegums leegvreten, moet ik dus niet doen. Broodje gezond is prima, bijvoorbeeld. Dat moet je dan soms ook wel even plannen, mee nemen van thuis, onderweg inkopen, maar dan moet er maar net een winkel, bakker, benzinepomp zijn wanneer jij dat nodig hebt.

Ik heb de neiging om de pauze nog even voor me uit te schuiven, want het loopt net zo lekker. Ach kan in dat volgende plaatsje ook wel, zit vast wel iets, en dan sta ik ineens met een lege tank in the middle of nowhere. Ook als er dan uiteindelijk weer iets in zit, heb je de dip nog niet gehad, want de brandstof moet nog door je lijf opgenomen worden.

Bij het opbouwen van zo'n hele lange rit, als je er nog niet zo zeker van bent, helpt het als je een nooduitgang kunt inbouwen. Wat ik dan nog wel eens doe is een ronde inplannen met een radius van 20-30 km om mijn woonplaats. Dus plaatsen, doelen, die in een grote kring rond je woonplaats liggen. Dan maak je toch een lange afstand, maar je bent nooit erg ver van huis. Maakt niet uit waar je wilt stoppen, je bent dan binnen een uurtje toch weer thuis. Bij iemand op visite gaan langs je route kan ook zo'n nooduitgang zijn.

De andere optie is gewoon een mooi doel kiezen, wat echt een eind weg is. Een doel wat motiveert. Er naar toe lukt dan wel, uitdaging gehaald ! Dan moet je nog wel weer naar huis, maar als je daar kapot aan komt ben je veilig hoeft er niet veel meer.

Ik heb inmiddels twee 100km plus dagen gemaakt dit jaar, nu opbouwen naar 150 en dan hopelijk 200plus.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#21
(16-Feb-2024, 11:35 PM)Jeroen S schreef:  en dan sta ik ineens met een lege tank in the middle of nowhere. 
Je bent niet de enige Big Grin 
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#22
Mijn kruis snelheid ligt rond de 20 tot 25, mijn absolute top op een vlakke weg 35.
Afgelopen zomer met De Waterlandse Liggers wel stukken tegen de 30 gereden maar dan hoef ik niet op de route te letten en minder op verkeer.

Woon-werk heeft maar twee stoplichten en twee kruispunten waar ik vaak moet stoppen maar het zijn wel allemaal korte stukjes en dan weer een reden om het tempo te laten zakken.
Geen probleem, goede training in optrekken. Maar het geeft geen hoge snelheid.

En inderdaad, ik ben tevreden met mijn snelheid, meestal tenminste.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#23
(16-Feb-2024, 07:42 PM)Freek1970 schreef: Zit m dat niet in de velo dat je wat langzamer bent?
(16-Feb-2024, 08:31 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik denk dat ik sneller zou kunnen zijn in een modernere VM maar niet veel.
(17-Feb-2024, 12:19 AM)Willeke_IGKT schreef: Mijn kruis snelheid ligt rond de 20 tot 25, mijn absolute top op een vlakke weg 35.
Het grote voordeel van bijvoorbeeld mijn SL komt pas als je boven de 30 gaat rijden, of flinke tegenwind hebt. De rolweerstand zal identiek zijn of misschien zelfs fractioneel hoger; de Strada heeft namelijk bredere banden.
Bij de snelheden waarop jij normaal kruist heb je zelden voordeel van de betere stroomlijn.
Het wat lagere gewicht zou je wel helpen, want ondanks het schadeverleden wordt een SL niet veel lichter dan de mijne. Maar als je veel geld stuk zou willen slaan op een velomobiel die het goed doet bij lage snelheden en in de bebouwde kom, dan zou ik je adviseren om een Alpha 7 aan te schaffen. Veel lichter worden velomobielen niet, ze zijn niet echt geschikt voor "zwaar" gebruik maar je rijstijl lijkt me totaal niet lomp, en de aandrijflijn is top. Wil je buiten de stad ook flink tempo kunnen maken, dan zou ik al gauw uitkijken naar een Snoek, Bülk of Tuna. De Alpha 9-serie is ook leuk, maar fors duurder dan de rest en hoewel ze er mooi uitzien twijfel ik of ze echt wat toevoegen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
Citaat:JeroenS schreef: .......op halve kracht kom je best een heel eind.......  Ik heb heel bewust langzaam gedaan, toeristisch rijden, zoals opa en oma in de auto op zondagmiddag. Snelheid zo rond de 30

Als je op halve kracht heel rustig aan doet én de snelheid ligt dan rond de 30km/u  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S , 365cycle , Hoekie
#25
Hallo Freek, je hoeft geen velomobiel te hebben om 200 plus te rijden dat kan ook met een open ligger. Ik heb het inmiddels een paar keer gedaan. Zie mijn site voor de verhalen en foto's.

Ik weet niet waar je woont maar ik ben aan het fietsen gekomen door de mooie omgeving van Overijssel. Je kunt hier alle kanten op, ook Duitsland ligt hier om de hoek. 
Ook is het handig om wat doelen te zoeken in kastelen, vakjes gemeenten of provincies. 
Bekenden of forumleden die op afstand wonen. Ik neem nog wel eens een dagje vrij just om te gaan fietsen. Goed voorbereiden met eten en euke route en gewoon gaan. Je zult er geen spijt van hebben. 
Mocht je in de buurt van Daarlerveen of Almelo komen ben je welkom voor een bak koffie.
Veel plezier.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch , Hoekie
#26
(16-Feb-2024, 11:35 PM)Jeroen S schreef: Dit soort korte sprintjes, die 5 km heb je dan ook in 10 minuutjes af gejakkerd, dat is geen lange termijn vermogen.


Ik ben niet de sterkste rijder, maar 5km in 10 minuten is geen sprint die je afjakkert. Dat is gewoon rustig 30km/h rijden. Dat haal ik 's ochtends als ik naar mijn werk ga op de eerste 5km al, en dan is de motor nog niet warm gedraaid (en moet ik nog zo'n 60km) Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM