Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein.
#1
Hallo, 

Ik heb de volgende petitie aangemaakt. 

https://www.petities.com/tegen_het_beslu..._verbieden


Als je dit ook een zot idee vindt teken dan de petitie ! 

Groet, 

Maurice
Antwoord }
#2
Done
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Ik heb ook getekend.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik ook, met commentaar op het algemene beleid van de NS in de persoon van Koolmees. Wat een gebrek aan aandacht voor de publieke taak van de NS!!!
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Getekend.
Verbod van tandems is al helemaal stompzinnig: een tandem is kleiner dan twee gewone fietsen.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#6
(28-Apr-2024, 09:50 PM)Merijn schreef: Getekend.
Verbod van tandems is al helemaal stompzinnig: een tandem is kleiner dan twee gewone fietsen.

Een tandem is inderdaad kleiner dan 2 gewone fietsen, maar neemt qua lwngte wel meer ruimte in. Dat past echt niet altijd even lekker.

Ik ga de petitie niet tekenen. Evenmin zal ik niet meer met een ligfiets de trein instappen als het verbod er wel komt. De kans op controle is al klein en de boete maar een paar tientjes. Dat risico neem ik dan wel Wink

Het dreigende verbod verbaast me wel, want waarom zou je dat opeens na al die jaren invoeren? Zoveel ligfietsen zijn er niet?

 Ik moet bij het lezen ervan gelijk denken een overijverige manager. Zo eentje die vooral zichzelf helemaal geweldig vind dat ie wat heeft kunnen bedenken en zichzelf nog geweldiger vind als ie dat dan ook nog eens door weet te voeren. Ik kan me echt niet voorstellen dat reizigers er last van hebben namelijk. Uitgezonderd de spits maar daar mag je nu ook al niet met de trein reizen als je je fiets meeneemt.


Denk dat de NS hiermee eigenlijk de ligfietsen met 3 wielen bedoelt?
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ook getekend, we willen toch dat er duurzaam gereisd word maar vervolgens gaan we een deel uitsluiten waaronder mogelijk ook mensen die geen andere mogelijkheid hebben, en wat volgt hierna ook geen gewone fiets of vouwfiets mee in de trein. Verbieden is de gemakkelijkste weg als je iets een probleem vind, denken in oplossingen is allemaal te moeilijk of te veel moeite. 
Het is toch al triest gesteld bij de ns als je ziet hoeveel problemen mensen die rolstoel gebonden zijn ondervinden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#8
Citaat:Denk dat de NS hiermee eigenlijk de ligfietsen met 3 wielen bedoelt?

Die zijn onder de huidige regel al uitgesloten tenzij als rolstoel in gebruik.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ik heb hem ook getekend. Al ben ik bereid met een iets langere fiets iets meer te betalen.
Zo vaak doe ik dat niet. Even ter vergelijking, in Nederland kost het 7,50 euro ongeacht welk traject, en Duitsland 4,95 per Deelstaat bijvoorbeeld Niedersachsen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Ook ondertekend. 

Ik vraag me in dit soort gevallen sowieso af of er geen grotere problemen zijn waar in dit geval de NS zich druk over kan maken. Hoeveel ligfietsen/tandems zie je op het station op jaarbasis? En hoeveel klachten levert dat op? Volgens mij valt dat allemaal reuze mee ;-)
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Ook eens ondertekend.

Misschien kan het ligfiets.net redactie eens werk maken van deze ook te plaatsen op de homepage.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(28-Apr-2024, 08:52 PM)Mauricem schreef: Ik heb de volgende petitie aangemaakt. 

https://www.petities.com/tegen_het_beslu..._verbieden



Als je dit ook een zot idee vindt teken dan de petitie ! 


Ik heb een hekel aan onlinepetities dus met een grote zucht heb ik deze ondertekend.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(28-Apr-2024, 08:52 PM)Mauricem schreef: Ik heb de volgende petitie aangemaakt. 
https://www.petities.com/tegen_het_beslu..._verbieden

Hoi Maurice,

Goed initiatief! Op zich vind ik de voorgestelde verandering van de NS ook bullshit, maar dan op meer inhoudelijke maatschappelijke dan persoonlijke gronden. Allereerst, als je grote fietsen wil weren (omdat ze daardoor bijvoorbeeld deuren blokkeren) dan moet je ze weren op grond van hun formaat, en niet op grond van hun fietstype. Daarnaast moet je vaststellen wat je maatschappelijke functie is, als vervoerbedrijf en hoe je die kunt uitvoeren. 
Alhoewel je die maatschappelijke punten wel aanhaalt, leunt jouw tekst vooral op het door jouw ondervonden probleem als eigenaar van een ligfiets. De NS is er niet om (alle) persoonlijke problemen op te lossen. Daardoor is je argumentatie minder sterk dan als je de argumenten meer maatschappelijk insteekt, het is namelijk af te serveren als een soort NIMBY argument.

Ik heb er nu op dit moment geen tijd voor (ben aan het werk), maar ik zou graag met je samen werken om de tekst aan te scherpen. Morgenavond heb ik daar wel tijd voor, heb je daar interesse in?

Groetjes,
Raymond

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
#14
(29-Apr-2024, 12:31 AM)Arno boogaart schreef: Het is toch al triest gesteld bij de ns als je ziet hoeveel problemen mensen die rolstoel gebonden zijn ondervinden.
Uitstekend argument om ligfietsen en tandems in de trein te verbieden. Wink

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Naar mijn mening is dit een politiek keuze. Het maken van die keuze is helemaal niet aan de NS of welke andere vervoerder. Hun rol in deze keuze is aanleveren wat de impact is van de verschillende keuzes die je zou kunnen maken.

In Zwitserland kan je fiets in vrijwel iedere trein fatsoenlijk mee, tussen maart en oktober moet je in lange-afstandtreinen wel soms reserveren. Heb je een apart model fiets dat niet past, of gewoon geen zin om hem zelf mee te nemen dan is er vanuit de SBB een bezorgdienst die je fiets op adres A ophaalt, en op adres B aflevert.
https://www.sbb.ch/de/billette-angebote/...-tuer.html

Dat is nou service!

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle
#16
Alsof de treinen overspoeld worden met tandems. 
Er zijn plekken in de trein waar een tandem past. Dan zou je een regel kunnen maken dat je tanden mee mag als er zo'n plek vrij is.  En je moet natuurlijk qua plek 1 tandem vergelijken met 2 fietsen, dan neemt een tandem minder ruimte in.

(29-Apr-2024, 10:56 AM)Raymond schreef:
(28-Apr-2024, 08:52 PM)Mauricem schreef: Ik heb de volgende petitie aangemaakt. 
https://www.petities.com/tegen_het_beslu..._verbieden

Hoi Maurice,

Goed initiatief! Op zich vind ik de voorgestelde verandering van de NS ook bullshit, maar dan op meer inhoudelijke maatschappelijke dan persoonlijke gronden. Allereerst, als je grote fietsen wil weren (omdat ze daardoor bijvoorbeeld deuren blokkeren) dan moet je ze weren op grond van hun formaat, en niet op grond van hun fietstype. Daarnaast moet je vaststellen wat je maatschappelijke functie is, als vervoerbedrijf en hoe je die kunt uitvoeren. 
Alhoewel je die maatschappelijke punten wel aanhaalt, leunt jouw tekst vooral op het door jouw ondervonden probleem als eigenaar van een ligfiets. De NS is er niet om (alle) persoonlijke problemen op te lossen. Daardoor is je argumentatie minder sterk dan als je de argumenten meer maatschappelijk insteekt, het is namelijk af te serveren als een soort NIMBY argument.

Ik heb er nu op dit moment geen tijd voor (ben aan het werk), maar ik zou graag met je samen werken om de tekst aan te scherpen. Morgenavond heb ik daar wel tijd voor, heb je daar interesse in?

Groetjes,
Raymond

Ik benoem wel degelijk het formaat als criterium. Ik heb de tekst aangepast om dit nog duidelijker te maken. En ik beschrijf het juist uit het perspectief van ligfietsers omdat deze groep onterecht de dupe dreigt te worden. Om tandems te verbieden kan ik meer begrijpen omdat ze bij het in en uitstappen meer overlast zullen geven maar ik heb zelf voor zover ik me kan herinneren nooit een tandem ( of ligfiets, behalve die van mijzelf ) in de trein gezien dus in verhouding tot hoe vaak dit voorkomt is het een nonprobleem. 
Maar als je nog aanmerkingen / aanvullingen heb kan ik deze eventueel wel opnemen.  Ik las op petities,com dat je de tekst niet meer aan kunt passen nadat er handtekeningen  zijn verzameld, wat op zich logisch is, maar het blijkt ( voorlopig ) toch te kunnen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
De NS wil gewoon heel graag dat iedereen een OV-fiets gaat huren ipv eigen fietsen mee gaat nemen. Dan kunnen er nog meer mensen in de trein én verdienen ze geld aan diegenen die niet op hun bestemming kunnen komen.
Maar op zo'n ellendig OV-ding wil ik geen 12 km fietsen, en m'n kind past er niet fatsoenlijk op.

Lees vooral de comment van Raymond ook even als je wil Maurice, want ik vind dat hij wel een punt heeft.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
ik heb ook getekend. Want ik heb ook vaker met een tandem gereisd en het zou zonde zijn als dat niet meer kan. 

Maar wat vooral vervelend is als je met de trein gaat en je weet niet vanaf welke kant de trein komt. en je staat daar met je fiets. dat je dus ook niet weet waar je in moet stappen.
want zit de plek voor fietsers vooraan achteraan of in het midden. of soms gelukkig op alle plekken. En ik heb al een keer gehad dat ik echt bij een lange trein helemaal naar de andere kant toe moest en als je dat lopend doet dan rijd de trein dus gewoon weg zonder je. want dat kreeg ik dus te horen van de conducteur die mij in de trein aansprak over dat ik fietste op het station om de trein te halen waarvoor je staat te wachten. 

En heb ook al een keer meegemaakt dat de fietslogo en de gehandicaptenplek omgewisseld waren dus dan stap je in deuren gaan dicht en dan sta je daar verbaasd van dit klopt niet. 

Maar dat de ns niet standaard aan de voorkant en einde van de trein een plek voor fietsers hebben moeten ze zich echt voor schamen want soms hebben ze dus echt hele lange treinen en dan is er maar 1 plek voor fietsers. en daar kunnen dan hooguit 3 fietsen. en het is een wonder dat we nog geen trein zonder fietsenplek zijn tegen gekomen. 

Maar gelukkig heb ik een velomobiel en kan ik nu overal naar toe fietsen dus reis ik nu zo weinig mogelijk met de trein. dus dat is dit jaar tot nu toe 1 keer geweest en vorig jaar 1 keer. 
en als ik nu dus mijn tandem mee willen hebben en het mag niet meer dan ben je toch verplicht met een auto te gaan.
Antwoord }
#19
(29-Apr-2024, 04:12 PM)Veloquest schreef: Maar gelukkig heb ik een velomobiel en kan ik nu overal naar toe fietsen dus reis ik nu zo weinig mogelijk met de trein.
Voor jou een oplossing. Als je vier kinderen hebt wordt zo'n QV wel héél erg lang Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#20
(29-Apr-2024, 02:34 PM)Mauricem schreef: ...


Ik ging vooral AAN op je beschrijving van jouw eigen fietsen, daarmee maak je het jouw persoonlijke probleem. Dat zal zeker niet je bedoeling zijn, maar het is mijns inziens wel relevant dat te ondervangen om het verhaal sterker te maken.

Ik heb jouw tekst even in een documentje gezet en zal met "wijzigingen bijhouden" wat wijzigingsvoorstellen doen en hier en daar een commentaarballon zetten om uit te leggen waarom. Ik verwacht dat niet vandaag af te hebben, want ik moet zo alweer weg voor een avondprogramma. Ik zal je morgenavond het document middels een PM sturen. Mogelijk kun je dan de tekst nog wijzigen als je het wat vind.

Groetjes,
Raymond

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#21
(29-Apr-2024, 05:22 PM)Raymond schreef: Ik ging vooral AAN op je beschrijving van jouw eigen fietsen, daarmee maak je het jouw persoonlijke probleem. Dat kan dan misschien niet je bedoeling zijn, maar het is mijns inziens wel relevant dat te ondervangen om het verhaal sterker te maken.
Helemaal mee eens. Het kan ook een heel stuk beknopter, ik denk dat je je punt wel in één paragraaf kan maken. En wat zijn 'ligietsers'? Wink

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#22
Ik heb getekend maar ik denk niet dat die petitie veel uit gaat richten. Daarvoor is een sterkere lobby nodig. Van de NVHPV i.c.m. de Fietsersbond bijvoorbeeld.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hardloper
#23
(29-Apr-2024, 05:22 PM)Raymond schreef:
(29-Apr-2024, 02:34 PM)Mauricem schreef: ...


Ik ging vooral AAN op je beschrijving van jouw eigen fietsen, daarmee maak je het jouw persoonlijke probleem. Dat zal zeker niet je bedoeling zijn, maar het is mijns inziens wel relevant dat te ondervangen om het verhaal sterker te maken.

Ik heb jouw tekst even in een documentje gezet en zal met "wijzigingen bijhouden" wat wijzigingsvoorstellen doen en hier en daar een commentaarballon zetten om uit te leggen waarom. Ik verwacht dat niet vandaag af te hebben, want ik moet zo alweer weg voor een avondprogramma. Ik zal je morgenavond het document middels een PM sturen. Mogelijk kun je dan de tekst nog wijzigen als je het wat vind.

Groetjes,
Raymond

Hoi Raymond, 

Zo zie ik het zelf helemaal niet. Ik maak de petitie wél persoonlijker door mezelf als voorbeeld te geven. Ik heb het woordje bijvoorbeeld er nu bij gezet zodat dit duidelijker is. Maar ik benoem ook al dat andere ligfietsen meestal korter, zijn waardoor het niet alleen over mezelf gaat  En ik geef ook al aan dat ik als het niet met de trein kan net zo makkelijk de auto of het vliegtuig neem, waardoor het niet mijn probleem is maar de maatregel nadelig is voor het milieu. Daarbij houd ik ook een pleidooi voor tandems hoewel ik daar zelf niets mee heb, dus het zou wel duidelijk moeten zijn dat ik niet alleen aan mezelf denk. Maar iedereen zal zijn eigen interpretatie hebben. Ik heb de brief zelf ook al een paar keer herschreven en ik ga er niet van uit dat iedereen het honderd procent eens is met de schrijfwijze. Het gaat voornamelijk om de strekking. In de comments geven veel mensen ook nog extra argumenten en ik zal deze uiteindelijk ook aanbieden aan de NS en Rover. Maar ik waardeer het meedenken zeker en als  ik denk dat je wijzigingen / aanvullingen een verbetering opleveren, en het nog mogelijk is om wijzigingen door te voeren, dan zal ik deze opnemen.  

Met vriendelijke groet, 

Maurice
Antwoord }
#24
Ik kreeg de volgende mail van Rover.

Goedemorgen Maurice,

Via onze contactpersoon heb ik onderstaande mail doorgestuurd gekregen. Helaas was het voor ons niet meer mogelijk om ons advies op deze korte termijn nog aan te vullen met jouw argumenten, echter zat hier al flink wat overlap in. Vandaag is het advies gepubliceerd waarin te lezen is dat wij als consumentenorganisatie dan ook negatief hebben geadviseerd op het verbieden van ligfietsen en tandems in treinen. Uiteraard is het ook altijd mogelijk om zelf de petitie aan NS aan te bieden.

Mocht je nog vragen en/of opmerkingen hebben dan hoor ik het graag.

Reizigersvereniging Rover
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers , TheoZw , Hoekie
#25
Het Maurice,

Het is er helaas niet meer van gekomen om dit af te maken. Nu denk ik dat het te laat is om de tekst nog aan te passen.

Ik lees het advies van de consumentenorganisaties, die halen inderdaad vergelijkbare punten aan. Het is hier te vinden:
https://www.locov.nl/api/documents/downl...nload=true

Groetjes,
Raymond

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Hoekie , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Fietstocht berichten en beelden
Gisteren ben ik met ...Martin van Mourik — 10:59 PM
Quest "opbokken"
Met een ligfiets ben...Gideonaut — 10:17 PM
Quest "opbokken"
Ik vind dat de trend...Martin van Mourik — 09:55 PM
`
Momenteel heb ik e...Tegelfanaat — 09:11 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Bij mn challenge fur...blokdoorn — 08:50 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
velomobielNL heeft t...Gideonaut — 08:22 PM
Quest "opbokken"
beter om 1x alles te...=oNNo= — 08:10 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Deze zaak heeft ook ...Josligfiets — 07:58 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De kruisingen hier i...datakneder — 07:06 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
... er een breuk z...365cycle — 04:47 PM
[split] Op een vrachtwagen uit Litouwen...
Het eerste bericht w...Willeke_IGKT — 03:42 PM
[split] Op een vrachtwagen uit Litouwen...
Vraag je ook aan elk...Frutsel — 03:11 PM
[split] Op een vrachtwagen uit Litouwen...
Klopt. Fietsendief...melle z — 02:55 PM
[split] Op een vrachtwagen uit Litouwen...
De eigenaar vroe...ZoefZoef — 02:32 PM
[split] Op een vrachtwagen uit Litouwen...
De eigenaar vroeg ...melle z — 02:28 PM
[split] Op een vrachtwagen uit Litouwen...
Het is dan wel gee...ZoefZoef — 02:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Bij de (voormalige) ...Lopopodium — 12:44 PM