ligfietsers.nl

Volledige versie: Fiets Apps [Welke gebruik jij?]
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2 3
(11-Jan-2022, 11:50 PM)GertBr schreef: [ -> ]
(11-Jan-2022, 09:49 PM)Fietsbennie schreef: [ -> ]….Ik ben Komoot aan het proberen….

Gebruik ik naar volle tevredenheid  Smile

Kun je daarmee ook geplande routes omzetten naar GPX,
zodat ik ze op het navigatiekastje kan zetten?

Voor de zekerheid vrijdag maar even de route zetten op het veilige pen en papier.
(12-Jan-2022, 10:09 AM)Fietsbennie schreef: [ -> ]Kun je daarmee ook geplande routes omzetten naar GPX,
zodat ik ze op het navigatiekastje kan zetten?
Weet niet wat voor navigatie je gebruikt, maar de mijne synchroniseert automatisch met o.a. Komoot (daarvoor moest ik 1x inloggen vanaf de navigatie-app op m'n telefoon). De routes staan er dan dus in zodra ik ze op Komoot heb + de navigatie aangezet heb binnen bereik van m'n WiFi. Heb ik dat niet, dan kan ik met de Wahoo-app op m'n telefoon de route alsnog direct doorsturen naar de navigatie (ook buiten WiFi-bereik).

Als laatste (minst makkelijke) route nog een antwoord op je vraag: Ja, dat kan Smile  Op iedere route (gepland of voltooid) zit een knopje "Export to GPS Device", en dat maakt een .gpx
(28-Mar-2021, 07:01 PM)Roepers schreef: [ -> ]
  • De fietsrouteplanner.
  • Osmand heb ik tijdens de vakantie gebruikt en dat is goed bevallen. Ook omdat de Fietsrouteplanner tot Nederland beperkt is en route van Loppersum naar Zuid-Limburg eigen ook door Duitsland lopen. Ik heb het  gebruikt in combinatie met Brouter om daar in de routes te plannen die als track en OSMand te zetten en die track als route in te stellen. Osmand kan dat. OSMand kun je het beste downloaden vanaf de F-Droid en niet vanaf de Playstore.
  • Open GPS Tracker


Ik ben overgestapt naar OSMand als logger. Ik gebruikte daarvoor eerst Open GPS Tracker hiervoor. Ik merkte dat als ik een logger gebruikte Google tijdlijn veel nauwkeuriger mijn routes bijhield.   Daardoor klopte het overzicht aan fietskilometers behoorlijk goed en mailt Google mij iedere maand hoeveel kilometers ik heb gefietst.  Dan kon ik zien hoeveel meer kilometers ik had gefietst dan auto had gereden.

Afgelopen zaterdag ook gelogd met OSMand en tot mijn verbazing heeft Google tijdlijn een fout. 

Hier mijn route in Leeuwarden
[Afbeelding: Screenshot-2022-03-06-19-25-22.png]
Je kan zien dat ik een kop koffie bij Douwe Egberts heb gehad.

Dat kun je ook zien hier in de log van OSMand
[Afbeelding: fietsen-door-Leeuwarden-5mrt-2022.png]
Alleen ben ik in de tijdlijn van Google rechtdoor gereden en in de log van OSMand links afgeslagen. Dat laatste klopt. Daardoor klopt het aantal kilometers van de Google Tijdlijn niet. Die overzichten zijn dus minder betrouwbaar, hmmmmm.

Wel erg blij met OSMand op het moment.

Groet,

Marco
Hier ook Komoot. Het is eenvoudig een route te maken. De app werkt goed op de iPhone en synchronisatie met mijn Wahoo GPS is eenvoudig. Wel storend vind ik dat de navigatie soms links en rechts niet goed aangeeft, precies omgedraaid dus.
(06-Mar-2022, 08:40 PM)Roepers schreef: [ -> ]Allen ben ik in de tijdlijn van Google rechtdoor gereden en in de log van OSMand links afgeslagen. Dat laatste klopt. Daardoor klopt het aantal kilometers van de Google Tijdlijn niet. Die overzichten zijn dus minder betrouwbaar, hmmmmm.
Vermoedelijk heeft Google een of een paar GPS punten gemist en de rest dus verzonnen (als in: je zal niet gevlogen zijn, dus ben je ook in deze straat geweest).
In de stad is GPS vaak minder nauwkeurig, zéker als je een telefoon gebruikt als logging device.

(06-Mar-2022, 11:05 PM)pietandringa schreef: [ -> ]Hier ook Komoot. Het is eenvoudig een route te maken. De app werkt goed op de iPhone en synchronisatie met mijn Wahoo GPS is eenvoudig. Wel storend vind ik dat de navigatie soms links en rechts niet goed aangeeft, precies omgedraaid dus.
Het is wat omslachtiger, maar BRouter.de maakt vaak efficiëntere routes voor een velomobiel (mits in velomobiel-modus). Ik laad die routes dan vervolgens dus wel in Komoot.
Als ik geen tracker gebruik op mijn telefoon dan is de route in de tijdlijn heel globaal. Google mist heel veel punten. Met trackers als OSMand en Open GPS tracker wordt ook Google tijdlijn even nauwkeurig. Dus ik vermoedde dat Google de GPSpunten van de trackers overneemt. Dat blijkt bij OSMand niet 100% het geval te zijn. Dat had ik bij Open GPS tracker nog niet kunnen constateren.

Groet,

Marco -logger of tracker, wat is het verschil?- Roepers
Komoot gebruik ik nu alleen om inspiratieknop nu nog. Mooi om foto's van anderen te zien. Ook je leuke bezienswaardigheden zoals kastelen of centra wat een bezoek waard is.

De routiq deed het weer na opnieuw installeren. Dus verviel ik al vlug in oude gewoonten. De routes zet ik op mijn teasy1. Opnemen met Komoot beviel niet, op een vage manier kwam hij op wandelen te staan en was na 47 km de telefoon schoon leeg. Weet iemand hoe je dat aanpast? Een lege telefoon fietst niet fijn. Je weet nooit of er thuis wat is dat er gebeld kan worden. 

[Afbeelding: Screenshot-20220306-230550.png]
(06-Mar-2022, 11:38 PM)Roepers schreef: [ -> ]Als ik geen tracker gebruik op mijn telefoon dan is de route in de tijdlijn heel globaal. Google mist heel veel punten. Met trackers als OSMand en Open GPS tracker wordt ook Google tijdlijn even nauwkeurig. Dus ik vermoedde dat Google de GPSpunten van de trackers overneemt. Dat blijkt bij OSMand niet 100% het geval te zijn. Dat had ik bij Open GPS tracker nog niet kunnen constateren.
A-GPS is niet heel nauwkeurig als je beweegt. De navigatiesystemen trouwens evenmin; als je de ruwe data op een kaart zet staan de stippen de hele tijd naast de weg waar je op rijdt. Zo dronken ben je vast niet als je fietst Big Grin 

Hoe nauwkeurig de route is, is dus sterk afhankelijk van hoe de software e.e.a. interpreteert. Zo zie ik vaak ook verschillen in de gemiddelde snelheid tussen Wahoo, Komoot en Strava, soms loopt dat echt op tot 0,5 km/h.
Ik gebruik ook OsmAnd.
Ik gebruik geen tracks, gpx bestanden, turn-by-turn-navigatie of wat dan ook. Ik kijk domweg of het pijltje op de juiste plek op de kaart staat en in de juiste richting gaat.

Ik bekijk routes van te voren met mijn laptop m.b.v. brouter.de en/of openstreetmap.org, hoe meer ik me precies aan een route wil houden, hoe meer ik me deze van te voren inprent.

Ik hou het scherm van de telefoon zo veel mogelijk uit om stroom te sparen. Af en toe even het scherm aan om te zien hoe ver ik gevorderd ben, en of ik nog goed zit. Als er een afslag die ik wil nemen aankomt zet ik het scherm aan, zodat ik kan zien dat ik de juiste afslag neem. In lastige stukken zoals in stedelijke gebieden die je niet kent heb ik wel langer het scherm steeds aanstaan.

Ik vind het stafkaart-achtige kaartbeeld van openstreetmap erg fijn, je kunt daarmee een redelijk goede inschatting maken welke wegen aan je wensen voldoen.

Het is wel een beetje oppassen met brouter.de, soms schotelt deze fietsroutes voor met stukken over paadjes die echt alleen voor wandelaars zijn.
(07-Mar-2022, 01:27 AM)Martin van Mourik schreef: [ -> ]Het is wel een beetje oppassen met brouter.de, soms schotelt deze fietsroutes voor met stukken over paadjes die echt alleen voor wandelaars zijn.
Op welke modus gebruik je 'm? Ik gebruik de ligfiets- en velomobielmodus, dat zijn vrijwel alleen "snelle" wegen.
Soms helaas wel ook wegen waar het expliciete fietsverbod niet correct is bijgewerkt in OpenStreetMaps, maar vaak is er dan wel een ventweg ofzo.
(07-Mar-2022, 01:27 AM)Martin van Mourik schreef: [ -> ]Ik vind het stafkaart-achtige kaartbeeld van openstreetmap erg fijn, je kunt daarmee een redelijk goede inschatting maken welke wegen aan je wensen voldoen.
Dan ga je de OpenTopoMap-stijl helemaal fijn vinden: Dat is gewoon precies hetzelfde als de Kadastrale TOP25.

(07-Mar-2022, 03:31 AM)365cycle schreef: [ -> ]Soms helaas wel ook wegen waar het expliciete fietsverbod niet correct is bijgewerkt in OpenStreetMaps, maar vaak is er dan wel een ventweg ofzo.
Het mooie aan OpenStreetMap is dan ook wel weer dat je dat ineens kan corrigeren in de kaart voor iedereen. Of naja, zodra je een pc bij de hand hebt.
Openstreetmap is een prachtige kaart. De Topokaarten zijn ook prachtig. Google Maps is als kaart gewoon lelijk. De satellietkaart maakt Google Maps nog een beetje het aankijken waard.

Groet,

Marco -een kaart moet ook om van te genieten zijn- Roepers
(07-Mar-2022, 12:11 AM)Fietsbennie schreef: [ -> ] Een lege telefoon fietst niet fijn. Je weet nooit of er thuis wat is dat er gebeld kan worden. 

Je kunt dat ondervangen door twee telefoons te gebruiken, een voor communicatie en een voor navigatie.

Toen ik voor de VM naar navigatie keek heb ik besloten dat ik voor minder geld een redelijke telefoon kon aanschaffen, een zeer goedkope simkaart erin voor noodgevallen, en verder gebruik ik heb als fiets klokje en als scherm voor de route.
Ik heb geluk gehad met de telefoon, in de fiets blijft hij weken geladen, aan als telefoon maar erg weinig scherm tijd. Op langere tochten staat het scherm de hele dag aan en heeft de foon nog de helft aan lading over, en dat terwijl mijn telefoon niet meer dan het gewone gebruik heeft gehad.

In de VM is het niet zo belangrijk maar deze telefoon claimt water dicht te zijn en met klitteband aan de achterkant kan ik hem zo vast plakken op een vlak klitteband dat al op de wiel kast zat. Goed in zicht, in de schaduw bij de meeste zonne standen en onder de kap dus uit de regen.
Ik haal hem er alleen uit om hem te laden of om wifi te gebruiken voor de routes.
Ben heel benieuwd wat voor telefoon je aangeschaft hebt Willeke! Ik heb destijds besloten dat een telefoon toch echt niet werkt, en ben voor een goedkope fietsnavigatie gegaan. Zeer tevreden met dat besluit.
Ik ben met @365cycle hier: Telefoons zijn niet heel handig om mee te navigeren. Vooral hun scherm zit in de weg: de backlight moet aan om leesbaar te zijn. In het donker zijn ze daarmee al snel te licht en in de volle zon moet de backlight vol aan en slurpt daarmee veel stroom. Daarbij is het bij het plannen wel fijn krachtige specificaties (processor, geheugen, groot scherm met hoge resolutie) te hebben, tijdens het navigeren heb je het niet nodig en slurpt het allemaal (weer) stroom.
Jammer dat mijn GPSMAP 62s geen tracks over bluetooth kan ontvangen, dan was de combinatie plannen in Brouter @ mobiel -> navigeren met GPSMAP een stuk eenvoudiger geweest.
(08-Mar-2022, 11:09 AM)Bacchus schreef: [ -> ]Ik ben met @365cycle hier: Telefoons zijn niet heel handig om mee te navigeren. Vooral hun scherm zit in de weg: de backlight moet aan om leesbaar te zijn. In het donker zijn ze daarmee al snel te licht en in de volle zon moet de backlight vol aan en slurpt daarmee veel stroom. Daarbij is het bij het plannen wel fijn krachtige specificaties (processor, geheugen, groot scherm met hoge resolutie) te hebben, tijdens het navigeren heb je het niet nodig en slurpt het allemaal (weer) stroom.
Jammer dat mijn GPSMAP 62s geen tracks over bluetooth kan ontvangen, dan was de combinatie plannen in Brouter @ mobiel -> navigeren met GPSMAP een stuk eenvoudiger geweest.
Daarom ben ik dus zo benieuwd naar wat voor toestel Willeke heeft. Ik heb alweer sinds 2016 alleen maar iPhones, daarmee is het niet echt een optie en die zijn ook niet echt goedkoop. Misschien is dat echter juist de verkeerde keuze.

M.b.t. die GPSMAP 62s: Misschien ook de verkeerde keuze? Mijn Wahoo heeft geen moeite met een .GPX, en via Komoot kan ik helemaal snel syncen. Garmin kan dit ook, maar het syncen van een lange route is op de betaalbare modellen (520/530) erg traag.
Voor de techneuten onder ons: ik kwam dit project tegen gisteren, gebaseerd op een Raspberry Pi:
https://github.com/hishizuka/pizero_bikecomputer

Maak je eigen fietscomputer!
Ik gebruik Bike Citizen op mijn telefoon. Nu gebruik ik een bluetooth headset voor de gesproken instructies, en gebruik ik het scherm alleen als ik twijfel over wat hij bedoelde (Gelukkig is dat niet vaak nodig), maar ik haal ruim 2,5 uur zonder problemen (Ik heb nog niet meer dan 65km gefietst op navigatie, dus ik weet niet hoeveel langer het zou gaan)
(08-Mar-2022, 11:24 AM)365cycle schreef: [ -> ]M.b.t. die GPSMAP 62s: Misschien ook de verkeerde keuze? Mijn Wahoo heeft geen moeite met een .GPX, en via Komoot kan ik helemaal snel syncen. Garmin kan dit ook, maar het syncen van een lange route is op de betaalbare modellen (520/530) erg traag.
Toen ik hem twaalf jaar geleden Big Grin kocht was het de beste keuze. Beter nog, er wàs nauwelijks keuze: Wahoo bestond nog niet en de Edge 500 die net uit was, was alleen een fitness tracker. De 62s kan wel met GPX overweg, dat kon de 60-serie zelfs al, maar bluetooth is pas bij de 64-serie (2014) geïntroduceerd. Ik kan weleens proberen of ik telefoon en GPS met een USB-C-naar-USB-mini-B-kabel kan koppelen en dan de GPX over kan zetten.

Ik laat nog wel horen hoe dat lukt, want als dat succesvol is, kun je met een tweedehands GPSMAP 60 à €50 al heel leuk navigeren op de fiets.
(08-Mar-2022, 11:26 AM)ThijsR schreef: [ -> ]Voor de techneuten onder ons: ik kwam dit project tegen gisteren, gebaseerd op een Raspberry Pi:
https://github.com/hishizuka/pizero_bikecomputer

Maak je eigen fietscomputer!
Dat is supervet! Zeker wanneer je ook nog wat kennis uit het VeloPuter project meeneemt. Ik heb zo nu en dan wat storingen met de elektronica in de Milan (één van de koplampen en de claxon doen het niet altijd), dus had als zomerprojectje sowieso het vervangen van de bekabeling daarvoor gepland. 
Zou wel vet zijn om een vast dashboard met navigatie etc. in te kunnen bouwen Big Grin
(07-Mar-2022, 10:28 PM)365cycle schreef: [ -> ]Ben heel benieuwd wat voor telefoon je aangeschaft hebt Willeke!

Het is een Redmi 9AT.
Op de foon heb ik OsmAnd en de knooppunten planner (ik fiets meestal knooppunten in onbekent terrein, maar ben al eens vast gelopen op een trap.)

Echt plannen doe ik in principe thuis, met de laptop en vaak een of meer papieren kaarten. 
Deze telefoon heeft een prima batterij leven, het verbaast mij hoe lang.
Maar inderdaad, in sommig licht is het scherm niet leesbaar zonder de foon van z'n plekje te halen.
(08-Mar-2022, 12:34 PM)365cycle schreef: [ -> ]
(08-Mar-2022, 11:26 AM)ThijsR schreef: [ -> ]Voor de techneuten onder ons: ik kwam dit project tegen gisteren, gebaseerd op een Raspberry Pi:
https://github.com/hishizuka/pizero_bikecomputer

Maak je eigen fietscomputer!
Dat is supervet! Zeker wanneer je ook nog wat kennis uit het VeloPuter project meeneemt. Ik heb zo nu en dan wat storingen met de elektronica in de Milan (één van de koplampen en de claxon doen het niet altijd), dus had als zomerprojectje sowieso het vervangen van de bekabeling daarvoor gepland. 
Zou wel vet zijn om een vast dashboard met navigatie etc. in te kunnen bouwen Big Grin

Leuk, maar ik zou zelf eerder voor een minder hobby achtige oplossing gaan zoals een V-Box. Dat zou al een mooie upgrade t.o.v. huidige oplossing zijn.

https://www.velomobilforum.de/forum/inde...bil.64829/
Lieferbar ist sie vermutlich erst wieder im Juni.
Rumänien ist interessiert daran die Box mit in die Produktion aufzunehmen.

(08-Mar-2022, 08:33 PM)Hoekie schreef: [ -> ]Leuk, maar ik zou zelf eerder voor een minder hobby achtige oplossing gaan zoals een V-Box. Dat zou al een mooie upgrade t.o.v. huidige oplossing zijn.
Had 'm gezien, maar als ik een VeloPuter bouw is het geen hobbywerk hoor... Het ontwerp is betrouwbaar, er zijn al honderden duizenden kilometers mee afgelegd. 
Daarnaast, heb je weleens van MegaSquirt gehoord?

Daarmee heb ik zélf honderden duizenden kilometers afgelegd, en technisch gezien probleemloos (op de afstelling was zo nu en dan nog weleens wat aan te merken). En dat was ook het betere bak- & braadwerk van ondergetekende  Wink 

Het grote voordeel van zelfbrouw is dat het exáct doet wat je wil. Als het automatisering betreft heb ik nogal een willetje Big Grin
(07-Mar-2022, 08:48 AM)Bacchus schreef: [ -> ]
(07-Mar-2022, 01:27 AM)Martin van Mourik schreef: [ -> ]Ik vind het stafkaart-achtige kaartbeeld van openstreetmap erg fijn ....

Dan ga je de OpenTopoMap-stijl helemaal fijn vinden: Dat is gewoon precies hetzelfde als de Kadastrale TOP25.
Bedankt voor de tip! die optie had ik tot nu toe over het hoofd gezien.

Bij de opentopomap moet ik direct terugdenken aan de Compacte Provincie Atlas die ik vroeger gebruikte, een niet al te dik langwerpig boek gevuld met 1:50000 kaarten. Ik heb die in combinatie met kompas bij veel fietstochten gebruikt, en ook bij kanotochten.

(07-Mar-2022, 03:31 AM)365cycle schreef: [ -> ]
(07-Mar-2022, 01:27 AM)Martin van Mourik schreef: [ -> ]Het is wel een beetje oppassen met brouter.de, soms schotelt deze fietsroutes voor met stukken over paadjes die echt alleen voor wandelaars zijn.
Op welke modus gebruik je 'm? Ik gebruik de ligfiets- en velomobielmodus, dat zijn vrijwel alleen "snelle" wegen.
Soms helaas wel ook wegen waar het expliciete fietsverbod niet correct is bijgewerkt in OpenStreetMaps, maar vaak is er dan wel een ventweg ofzo.

Ik begin meestal met de standaard modus: "Trekking bike", en kijk vaak even welke route gesuggereerd wordt in "Shortest" modus. Naar de ligfiets- en velomobielmodus kijk ik niet zo vaak, dat is me vaak net wat te veel een omweg. Door met wat extra tussenpunten te spelen kan ik vaak wel een route bepalen die kwa lengte tussen trekking en shortest uitkomt, en die met zekerheid 100% fietsbaar is.

Een voorbeeld: de door brouter.de gekozen route van Doorn naar Houten-Zuid in de "Shortest" modus.

http://brouter.de/brouter-web/#map=13/52...e=shortest

De gekozen route gaat rond kilometer 4 t/m 5 eerst over een naamloos wandelpaadje, en vervolgens in het verlengde daarvan over de Zwarteweg, om dan op de Langbroekerdijk rechtsaf te slaan. Die Zwarteweg is in de praktijk een zanderig wandelpad. Misschien rijdt er af een toe een boer overheen met zijn traktor.

Ik heb ook wel eens gezien dat die shortest modus domweg even een stuk over de wandelpaadjes in een park pakt of zo.
(08-Mar-2022, 11:04 PM)Martin van Mourik schreef: [ -> ]Een voorbeeld: de door brouter.de gekozen route van Doorn naar Houten-Zuid in de "Shortest" modus.
http://brouter.de/brouter-web/#map=13/52...e=shortest

De gekozen route gaat rond kilometer 4 t/m 5 eerst over een naamloos wandelpaadje, en vervolgens in het verlengde daarvan over de Zwarteweg, om dan op de Langbroekerdijk rechtsaf te slaan. Die Zwarteweg is in de praktijk een zanderig wandelpad. Misschien rijdt er af een toe een boer overheen met zijn traktor.

Ik heb ook wel eens gezien dat die shortest modus domweg even een stuk over de wandelpaadjes in een park pakt of zo.
Dat ligt grotendeels aan de data in Openstreetmap. Maar de aanduiding op straat wil ook weleens inconsequent zijn of, soms vrij subtiel, veranderd worden. Zo weet ik hier in de buurt een fietspad, niet gekoppeld aan een hoofdrijbaan, dat aan de ene kant een bord G11 en aan de andere kant G13 heeft. Om nog meer niet te spreken van een combinatie G7 en C12 voor hetzelfde pad enkele jaren gelden.
(08-Mar-2022, 10:22 PM)365cycle schreef: [ -> ]Het grote voordeel van zelfbrouw is dat het exáct doet wat je wil. Als het automatisering betreft heb ik nogal een willetje Big Grin


Niet iedereen is handig met een soldeerbout en/of software. Dan is een zelfbouwproject toch echt wel hoog gegrepen.
Ik zat ook al te denken aan een raspberry pi zero als actioncam. Ik heb er nog wel een paar liggen, nu alleen nog tijd maken om te spelen Smile
Pagina's: 1 2 3