ligfietsers.nl

Volledige versie: M5 Shockproof "beenruimte"
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Hallo allemaal,

Na een ligfiets-pauze van zo'n 10 jaar heb ik weer een ligger: een in zo-goed-als nieuwstaat verkerende 2e hands m5 shockproof 559 \o/
Vandaag heb ik de fiets op mijn beenlengte ingesteld, rijklaar gemaakt en het eerste testritje gemaakt. 
Ik heb nu het probleem dat mijn bovenbenen bijna het stuur raken. Dit heb ik opgelost door de neuspijp iets verder dan me eigenlijk lief is uit te schuiven, het stuur zo ver mogelijk naar me toe te uit schuiven, en het horizontale gedeelte van het stuur iets naar me toe te draaien en de remmen omhoog te zetten. 
Zo gaat het net goed, maar het is wel aan de krappe kant, het stuur zit eigenlijk net niet lekker. Bij de Nazca's die ik hiervoor had, heb ik hier nooit last van gehad.
Hebben meer shockproof rijders hier last van?

Victor
Welkom op dit forum. Veel lees- en nog veel meer schrijfplezier gewenst.

Ik heb ook een SP 559 gehad, maar dan met een Duits/frisse oksels/open cockpit/enz.-stuur.
Geen last dus.

M5 heeft veel verschillende lengtes en hoeken van stuur'dingen'. Ik heb echt geen idee hoe die heten. Ga ik even opzoeken.
M5 werkt met vaste sturen, dat wil zeggen geen klapsturen. Verkrijgbaar in vier verschillende stuurpenhoeken: 120/127/134/145 graden. Even informeren welke hoek de meeste ruimte geeft.

Een andere optie is kortere cranks. Dan komen de knieën minder hoog. Compenseren met een onjuiste afstand tussen zit en trapas kan blessures opleveren.
Bij mijn Shockproof 451 ben ik ook heel lang bezig geweest om de instelling goed te krijgen. Na een hoop gekloot met het verlengen van de stuurpen heb ik destijds een nieuwe, langere besteld bij M5. Maar ook die moet ik zover mogelijk uitschuiven en dan nog raak ik het stuur nog heel af en toe.

Overigens heb ik op de Performer hetzelfde probleem. Zeker omdat ik het stuur graag in de "Raptobike configuratie" heb waarbij de stuureinden in de rijrichting wijzen, evenwijdig aan de struurpen zelf. Dan vallen je handen op de meest natuurlijke wijze op de grepen. Ik wil hier nog kijken of ik de stuurpen nog iets kan verlengen... al is dat weer lastiger bij de Performer omdat hier de kabels door het stuur lopen.
Bedankt voor jullie snelle reacties! Goed om te lezen dat ik niet de enige ben met dit euvel  Wink
Dit moet inderdaad wel opgelost worden. Ik denk dat ik ga proberen om het stoeltje een paar centimeter naar voren te zetten, maar zal ook bij m5 informeren naar een langer stuur.
Kortere cranks heb ik ook aan gedacht, ze zijn met 175mm inderdaad aan de lange kant, op mijn andere fietsen heb ik 172.5, maar dat scheelt maar millimeters en zo'n triple is niet makkelijk te vinden denk ik....

Victor
In de velomobielwereld is een 155 mm triple crankstel normaal.

Bij M-Gineering zijn die ook te koop. http://www.m-gineering.nl/shop.htm

Als je huidige cranks voldoende materiaal hebben kunnen ze worden ingekort. Minimaal 21 mm korter.
http://www.m-gineering.nl/mindex.htm
Uiteindelijk is het goed gekomen, ik heb er een goeie 500km op zitten en gaandeweg mijn zitpositie veranderd: ik blijk al fietsend naar voren te schuiven, neuspijp kon zelfs nog iets verder worden uitgeschoven :-) Stoeltje maximaal achterover. Verder de remmen en de shifters verwisseld zodat mijn bovenbenen de shifters ontmoeten in plaats van de remmen. Stuurtje past precies nu :-) Fijne fiets!
Fijn dat het gelukt is.

Uiteindelijk kost het bij mij met iedere fiets altijd wel een flink aantal kilometers om tot de ideale zitpositie te komen.