ligfietsers.nl

Volledige versie: Op zoek naar doelen
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
Nu ik aan mijn conditie wil gaan werken, zoek ik naar doelen om eropuit te gaan. Zo heb ik maar weer eens een geocaching premium abonnement genomen. Ik heb een Garmin Edge 530 besteld om mijn fietstochten te kunnen organiseren. En ik las op waarneming.nl dat je systematisch de kilometerhokken van 5x5 kilometer kunt bezoeken en van waarnemingen kunt voorzien. Een soort vakken vullen dus. Dat laat zich goed combineren met vogelen.

Nu spraken we laatst over vakken vullen op het forum, maar dat kan ik niet meer terugvinden. Het ging over een app die je kon gebruiken naast Strava om vakken van een mijl bij een mijl te vullen. Weet iemand nog wat die app is?

En weet iemand nog andere doelen die helpen eropuit te gaan?
@Erik kom er maar in  Smile 

Hij is expert in vakjes vullen.
Je kan alvast even een kijkje nemen: www.veloviewer.com

Pas op, erg verslavend. Voor je het weet ga je met kaplaarzen in je velo op pad om naar een onbereikbaar vakje in één of ander weiland te baggeren Big Grin
Erik van D. gaat zelfs vrij ver om vakjes te halen.

https://erikfietst.com/2019/05/18/lastig...sch-vakje/
Ik maak mijn territorium steeds groter. Ik ben ooit begonnen met een half uur fietsen. Daarna een uur. enz.. Inmiddels doordeweeks (2x) s'avonds meer dan 2 uur en in het weekeind ook nog wel eens een ritje van meer dan 4 uur.

Verbrande Calorieën telkens ophogen kan ook een doel zijn.

Voor de velomobiel die ik in bestelling heb heb ik als doel volgend jaar in 1 dag heen en terug naar familie in de Achterhoek te kunnen (vanuit Zaandam). Daarvoor zal ik mijn conditie stapje voor stapje moeten verbeteren.
Dat laatste is wel vrij ambitieus. Ik fiets geregeld enkele reis van Den Haag naar Didam (rand Achterhoek / Liemers), een paar keer per jaar. Dat is minimaal 160 kilometer, de meest saaie / rechte route. Afhankelijk waar in de Achterhoek je moet zijn, kan daar zo 50 kilometer bijkomen (Winterswijk helemaal in het oosten is nog 50 kilometer verder). Nou ligt Zaandam hemelsbreed iets dichterbij, maar veel zal het ook niet zijn, denk ik.

En dan wil je ook nog eens terug? En de heen- of terugweg met wind tegen? Dat wordt in totaal al gauw twaalf tot zestien uur fietsen. En dan moet je waarschijnlijk ook nog de Veluwe over, meerdere klimmen tot 110 meter hoogte.

Maar aan de andere kant, toch leuk eens te proberen. Maar wat als je toch strandt, kan je dan met de trein verder / terug?
Mijn doel was zoveel mogelijk gemeenten of Landkreises in Dld. Maar nu ben ik zo trein afhankelijk geworden omdat ik bijna alles heb gehad in een straal van 125 km.
Nu heb ik andere doelen. Deze schrijf ik op in een windroos op afstand en schaal. Leuk doel tegenwoordig vind ik andere ligfietsers (van het forum) opzoeken.

Ook vind ik kastelen wel leuk. Vandaag weer twee gescoord in Duitsland (200 km). Ik zal vandaag of morgen verhaaltje maken met foto's.
(18-Mar-2022, 06:26 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]Dat laatste is wel vrij ambitieus. Ik fiets geregeld enkele reis van Den Haag naar Didam (rand Achterhoek / Liemers), een paar keer per jaar. Dat is minimaal 160 kilometer, de meest saaie / rechte route. Afhankelijk waar in de Achterhoek je moet zijn, kan daar zo 50 kilometer bijkomen (Winterswijk helemaal in het oosten is nog 50 kilometer verder). Nou ligt Zaandam hemelsbreed iets dichterbij, maar veel zal het ook niet zijn, denk ik.

En dan wil je ook nog eens terug? En de heen- of terugweg met wind tegen? Dat wordt in totaal al gauw twaalf tot zestien uur fietsen. En dan moet je waarschijnlijk ook nog de Veluwe over, meerdere klimmen tot 110 meter hoogte.

Maar aan de andere kant, toch leuk eens te proberen. Maar wat als je toch strandt, kan je dan met de trein verder / terug?

"velomobiel". Die zie ik mezelf niet snel in de trein douwen. Mag niet eens geloof ik. ;-) 

Het voorlopige einddoel is heen en terug naar mijn moeder in Lochem. 136 km enkel zou dat zijn. Ik ga beginnen met enkele reis naar mijn zus die niet eens in de Achterhoek maar iets dichterbij woont in Deventer. 114 km zou dat zijn. Ik fiets nu met regelmaat 4 a 5 uur achter elkaar op de normale rechtopzit fiets. Ik haal dan 80/90 km afstand. Ik verwacht in 1 van de meest gestroomlijnde velomobielen (Milan GT) aanmerkelijk verder te komen in dezelfde tijd. Ik zie mensen 40 km/u of verder rijden in dergelijke fietsen. 30 km/u lijkt me om te beginnen voor mezelf dan zelfs voorzichtig geschat. Ik denk dat mijn begindoel, mijn zus, al meteen in minder dan 4 uur haalbaar is.
Maar vergeet niet dat op basis van een route gegeven in bijvoorbeeld Google Maps je er nog wel 15% extra kilometers bij op mag tellen. Dat is mijn ervaring, tenminste. Maar dan nog, dan is tweemaal 136 kilometer plus 15% nog wel een doenlijk doel.

Ik veronderstel in een velomobiel wat makkelijker dan op een open tweewieler, waar ik altijd op rijd. Op mijn Nazca Gaucho fiets ik gemiddeld 25 per uur, meestal nog wel richting de 26 bij neutrale wind. Dus over 136 kilometer zou ik een ruime vijf uur doen, 5 uur en een kwart, denk ik. Dat moet op een velomobiel inderdaad wel sneller.
(18-Mar-2022, 05:17 PM)Bart Verbeek schreef: [ -> ]En weet iemand nog andere doelen die helpen eropuit te gaan?

Ik zocht altijd een koffie-doel. Een café of een terras, daar een koffie met krant of een leuk gesprek.
Na een tijdje ken je plekken in alle windrichtingen (zodat je met tegenwind kunt vertrekken) en op korte of op langere afstand.
De koffie is ook soms een markt of een bezoek.

Niels, zwart, van der Wal
(18-Mar-2022, 07:07 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]Maar vergeet niet dat op basis van een route gegeven in bijvoorbeeld Google Maps je er nog wel 15% extra kilometers bij op mag tellen. Dat is mijn ervaring, tenminste. Maar dan nog, dan is tweemaal 136 kilometer plus 15% nog wel een doenlijk doel.

Ik gebruik de routeplanner van de fietsersbond. Mijn ervaring met google maps routes voor de fiets is dat de kilometers wel kloppen. De routes zijn soms echter wat curieus. ;-)
(18-Mar-2022, 05:17 PM)Bart Verbeek schreef: [ -> ]Nu spraken we laatst over vakken vullen op het forum, maar dat kan ik niet meer terugvinden. Het ging over een app die je kon gebruiken naast Strava om vakken van een mijl bij een mijl te vullen. Weet iemand nog wat die app is?


Dit draadje gaat uitgebreid over vakken vullen.

Groet,

Marco
(18-Mar-2022, 05:43 PM)365cycle schreef: [ -> ]Je kan alvast even een kijkje nemen: www.veloviewer.com

Pas op, erg verslavend. Voor je het weet ga je met kaplaarzen in je velo op pad om naar een onbereikbaar vakje in één of ander weiland te baggeren Big Grin

Ah, ik wist dat het iets met velo was. Bedankt!
(18-Mar-2022, 06:26 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]En dan wil je ook nog eens terug? En de heen- of terugweg met wind tegen? Dat wordt in totaal al gauw twaalf tot zestien uur fietsen. En dan moet je waarschijnlijk ook nog de Veluwe over, meerdere klimmen tot 110 meter hoogte.

Maar aan de andere kant, toch leuk eens te proberen. Maar wat als je toch strandt, kan je dan met de trein verder / terug?
Met een Milan GT heb je nooit écht wind tegen Big Grin  Heerlijke fiets, ik denk dat ik 500 km op een dag ook zonder problemen voor elkaar krijg. De bedoeling was eigenlijk om dat te proberen naar Spezi (Germersheim): op vrijdag 517 km heen, op maandag 517 km terug, en tussendoor nog een beetje over de beurs strompelen.

(18-Mar-2022, 06:52 PM)berth9999 schreef: [ -> ]Ik verwacht in 1 van de meest gestroomlijnde velomobielen (Milan GT) aanmerkelijk verder te komen in dezelfde tijd. Ik zie mensen 40 km/u of verder rijden in dergelijke fietsen. 30 km/u lijkt me om te beginnen voor mezelf dan zelfs voorzichtig geschat. Ik denk dat mijn begindoel, mijn zus, al meteen in minder dan 4 uur haalbaar is.
Ik rijd idd weleens 40/uur, en ook weleens 45 of zelfs tegen de 50, maar het tempo is wel lager op echt lange afstanden. Op 250 km kon ik nog tegen de 40 gemiddeld rijden, maar op een rit van 320 km zat ik aan 35,7 km/h, achteraf wel met nog wat gas over. Toevallig is dat trouwens ook héél dicht bij m'n overall gemiddelde; alle ritten in m'n GT bij elkaar heb ik 35,8 km/h gereden (de groepsritten, kortere stukjes en stadsritten gooien roet in het eten).

Er zijn twee dingen waar je denk ik even aan moet denken:
- gebruik BRouter om je route te plannen. De Fietsersbond-routeplanner is leuk, maar die is niet voorbereid op een 80cm brede fiets waarmee je 50+ kan kruisen. BRouter rekent daar wél mee (in de velomobielstand), en dat gaat ook steeds beter. Vaak is de route die ik daar vandaan haal zomaar 10% langer, maar ook 20-30% sneller dan wat ik uit iedere andere planner peuter.
- Doseren kan je leren. Probeer een goed beeld te krijgen van welke hartslag je een bepaalde tijd goed kan volhouden. Voor 4 uur zal dat lager liggen dan voor één uurtje; ik had kortgeleden eens 159 bpm over 1u37m, op die 320 km rit zat ik als het me goed herinner op 127 bpm (over afgerond 9 uur). Als je dan gaat rijden is af en toe even een uitschieter geen ramp, maar op kruissnelheid wil je dicht bij je geplande hartslag blijven hangen.

Verder zijn de gebruikelijke tips mbt eten enzo gewoon van toepassing.
Landkreises, gemeenten, kastelen, koffie, terrasjes, markten, braderieën, andere forumleden, de zus van berth9999, genoeg ideeën voor een doel die hier te berde worden gebracht. . .
Met name de laatste zit op je te wachten Bart. Big Grin
Vergeet vooral niet waar je in het vetgedrukt je bericht afsluit  Shy . Daarom stap ik ook op de fiets, om wat te zien onderweg.
(18-Mar-2022, 09:43 PM)365cycle schreef: [ -> ]Er zijn twee dingen waar je denk ik even aan moet denken:

[BROUTER]

Een eerste poging op de mobiel was mislukt. Ik begreep er niets van en heb vaak geen zin om manuals te lezen. Dat doe ik voor mijn werk al genoeg. Prive mag het intuïtief werken, of niet. ;-) 

Citaat:- Doseren kan je leren. Probeer een goed beeld te krijgen van welke hartslag je een bepaalde tijd goed kan volhouden. Voor 4 uur zal dat lager liggen dan voor één uurtje; ik had kortgeleden eens 159 bpm over 1u37m, op die 320 km rit zat ik als het me goed herinner op 127 bpm (over afgerond 9 uur). Als je dan gaat rijden is af en toe even een uitschieter geen ramp, maar op kruissnelheid wil je dicht bij je geplande hartslag blijven hangen.

Verder zijn de gebruikelijke tips mbt eten enzo gewoon van toepassing.

Yep, daar was ik al achter nadat ik in 2020 langere stukken ben gaan fietsen en vier+ uur zo hard mogelijk ging fietsen zonder pauze en halfdood thuis kwam. ;-) Inmiddels neem ik na elke 1.5 uur fietsen even pauze en drink wat water . Soms een reep o.i.d.. Ik rij al vele jaren met hartslagmeter en weet dat ik onder de 140 lang kan volhouden. Dat is voor mij halverwege hartslagzone 4.
(19-Mar-2022, 01:21 PM)berth9999 schreef: [ -> ]Een eerste poging op de mobiel was mislukt. Ik begreep er niets van en heb vaak geen zin om manuals te lezen. Dat doe ik voor mijn werk al genoeg. Prive mag het intuïtief werken, of niet. ;-) 
Volgens mij is er wel een BRouter app voor Android, maar niet voor mijn iPhone in ieder geval. Ik gebruik het altijd op de PC, het werkt een stuk prettiger met een muis (zodat je de route kan verslepen). De interface is inderdaad even wennen maar als het dan werkt werkt het goed.

(19-Mar-2022, 01:21 PM)berth9999 schreef: [ -> ]Yep, daar was ik al achter nadat ik in 2020 langere stukken ben gaan fietsen en vier+ uur zo hard mogelijk ging fietsen zonder pauze en halfdood thuis kwam. ;-) Inmiddels neem ik na elke 1.5 uur fietsen even pauze en drink wat water . Soms een reep o.i.d.. Ik rij al vele jaren met hartslagmeter en weet dat ik onder de 140 lang kan volhouden. Dat is voor mij halverwege hartslagzone 4.
Ik pauzeer eigenlijk zelden. Eet en drink rijdend. Maar nee, ik plas niet in m'n bidon Big Grin  Transpireer altijd snel en hoef mede daardoor denk ik niet vaak een plaspauze in te lassen. Een drinkzak of fles met slang is trouwens wel een aanrader, heb je voor een paar tientjes bij Decathlon. Helpt mij omdat ik m'n drinkmomenten niet meer zo tactisch hoef te kiezen, maar gewoon direct kan drinken als m'n lijf dat nodig vindt.
Ik kan toch aardig Brouteren op mijn wat oudere 8" tablet, gewoon in de browser (Firefox in mijn geval). Een telefoonscherm is wat klein, dat is niet heel handig om een route mee uit te zetten of te wijzigen.
De Brouter-app is afhankelijk van allerlei andere software, daar had ik weinig zin in.
(18-Mar-2022, 09:43 PM)365cycle schreef: [ -> ] De Fietsersbond-routeplanner is leuk, maar die is niet voorbereid op een 80cm brede fiets waarmee je 50+ kan kruisen. 

Heeft iemand routetype racefietsroute al geprobeerd?

"Racefietsroute

De racefietsroute gaat zoveel mogelijk over wegen voorzien van een goed wegdek, bij voorkeur asfalt. Je fietst zo min mogelijk over smalle schelpenpaadjes, en niet over onverharde wegen. De route geeft de voorkeur aan wegen met een min of meer recreatief karakter en wegen buiten de bebouwde kom. In deze route kom je geen hindernissen voor gewone, lange en brede fietsen tegen."
(21-Mar-2022, 12:53 PM)berth9999 schreef: [ -> ]Heeft iemand routetype racefietsroute al geprobeerd?
Nee, nog nooit geprobeerd. 
Voordeel van de velomobielroute van BRouter is dat die je ook over 60 km/h wegen en sommige rustige 80 km/h wegen leidt. Maakt de route vaak net efficiënt, terwijl de Fietsersbond je er dan vermoedelijk omheen stuurt omdat er een belabberd fietspad langs ligt. Die software houdt echt rekening met een hoge topsnelheid en trage acceleratie. 

Dat gezegd hebben... ik zal de andere app weer eens aanzwengelen Big Grin Deze week nog even een rondje Nederland fietsen, op zoek naar een vloer voor m'n nieuwe woning, dus goede reden om 'm te proberen.
Ik merk dat ik vaak dezelfde wegen kies. Omdat je uiteindelijk toch weer ergens die Rijnbrug over moet, of naar die volgende stad wilt ofzo. Veel gereden routes lopen dan automatisch in bepaalde richtingen, zo krijg je dan een netwerk van wegen die je kent, terwijl je dat straatje in de richting haaks daarop nooit probeert. Dat doe ik dan soms toch en dat leidt af en toe tot leuke ontdekkingen. Soms loopt het ook dood, of eindigt het in een weiland ofzo. Lijkt wel wat op dat vakjes vullen.

Thuis op Googlemaps uitpluizen waar ik nu precies geweest ben vind ik ook wel leuk, en dan kijken welk weggetje ik toch gemist heb.

Ik heb ook niet zo'n zin in die route apps, en heb daar ook gewoon geen talent voor. Ik merk dat ik wel een sterke voorkeur heb voor een bepaalde hoek Duitsland in hier, richting Xanten, daar is het rustig op de weg, mooie plekjes en licht glooiend met soms verre uitzichten. In de zomer kan een ritje langs de uiterwaarden richting Arnhem ook erg mooi zijn, de rivier links, door de uiterwaarden, over dijkjes en de ondergaande zon voor je uit.
(31-Mar-2022, 09:42 PM)Jeroen S schreef: [ -> ]Ik merk dat ik vaak dezelfde wegen kies. Omdat je uiteindelijk toch weer ergens die Rijnbrug over moet, of naar die volgende stad wilt ofzo. Veel gereden routes lopen dan automatisch in bepaalde richtingen, zo krijg je dan een netwerk van wegen die je kent, terwijl je dat straatje in de richting haaks daarop nooit probeert. Dat doe ik dan soms toch en dat leidt af en toe tot leuke ontdekkingen. Soms loopt het ook dood, of eindigt het in een weiland ofzo. Lijkt wel wat op dat vakjes vullen.

Thuis op Googlemaps uitpluizen waar ik nu precies geweest ben vind ik ook wel leuk, en dan kijken welk weggetje ik toch gemist heb. 

Ik heb ook niet zo'n zin in die route apps, en heb daar ook gewoon geen talent voor. 

Grappig, dit is precies zoals ik fiets. Bij mij is het dan de IJsselbrug  Wink  

En thuis dat uitpluizen  Big Grin  Dat doe ik dus precies zo  Smile
(19-Mar-2022, 01:40 PM)365cycle schreef: [ -> ]Ik pauzeer eigenlijk zelden. Eet en drink rijdend. Maar nee, ik plas niet in m'n bidon Big Grin  Transpireer altijd snel en hoef mede daardoor denk ik niet vaak een plaspauze in te lassen. Een drinkzak of fles met slang is trouwens wel een aanrader, heb je voor een paar tientjes bij Decathlon. Helpt mij omdat ik m'n drinkmomenten niet meer zo tactisch hoef te kiezen, maar gewoon direct kan drinken als m'n lijf dat nodig vindt.


Apart. Ik moet juist veel vaker pissen als ik met de velomobiel rijdt, in ieder geval meer per tijdseenheid. Ik weet van de vaste routes alle trafohuisjes te vinden zeg maar Big Grin

Google Maps kan naar mijn ervaring ook niet zo goed overweg met "verplichte fietspaden" en rotondes enzo. Bijna alle routes van / naar familie van mij gaat fout. Bij de een ligt er een viaduct waar Google Maps denkt dat er een meter van ontbreekt... bij een ander denkt 'ie dat de brandgangen van 5 tegels breed fietspaden zijn en direct bij mij in de buurt wil hij nooit uit zichzelf een cruciaal doorsteekje gebruiken.
(31-Mar-2022, 10:22 PM)Coen__ schreef: [ -> ]Ik weet van de vaste routes alle trafohuisjes te vinden zeg maar Big Grin
Ik heb juist bij die dingen altijd het idee "wat nou als de monteur een 10 kV-geleider niet netjes geïsoleerd heeft en ik daar een korte route naar aarde aan toevoeg?" :/
(01-Apr-2022, 11:45 AM)Bacchus schreef: [ -> ]Ik heb juist bij die dingen altijd het idee "wat nou als de monteur een 10 kV-geleider niet netjes geïsoleerd heeft en ik daar een korte route naar aarde aan toevoeg?" :/
Dan ben je daarna weer lekker opgeladen  Rolleyes  

Toen ik nog een tiener was liet ik 's ochtends altijd met m'n duffe harses de hond van m'n ouders uit. Het beest (een reutje) vond het een goed plan om een paaltje te markeren naast een paardenwei. Er stond blijkbaar schrikdraad. Ik heb 'm nooit eerder en nooit weer zo ver zien springen  Big Grin
Pagina's: 1 2