ligfietsers.nl

Volledige versie: Kilometer topic
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
De plek om je kilometer of plezierfactor cijfer te plaatsen.

Zowel hoog als laag zijn welkom, dit is geen wedstrijd.
Zondag,  67 km. Voor mijn doen niet verkeerd.
Gemiddelde snelheid iets van ruim 15. Met mijn doelstelling om de haast en het gejakker uit m'n leven te krijgen dus best een goed resultaat. Smile
Plezierfactor .... op sommige momenten verdiende het echt een 10, gemiddeld: 9.5. Kom maar op met meer van dit soort tochten.   Heart
Tja, maar zo'n 6 kilometer...
Maar de PF was 10+ omdat het op de nieuwe ligfiets van mijn lief was. Vanaf de huurauto naar huis! Heerlijk jaloers op dat rijwiel en ik gun haar het plezier voortaan ontspannen en toch rap te kunnen fietsen.

Hoho Jeroen, je bent laatst nog op en neer naar de Verlengde Maatdijk gefietst?
Oktober zal voor mij rond de 700 km liggen, geen idee hoeveel precies. Zoveel interesse heb ik daar eigenlijk niet in.
Plezierfactor 1 tot 10 was afgelopen vrijdag 11  Cool
Ik heb mijn ligfietsen gekocht om te kijken of ze mijn auto kunnen vervangen. Dat kunnen ze naar bijna volle tevredenheid. Ik had helemaal niet de bedoeling recreatief te gaan fietsen. En al helemaal niet om sportief te gaan fietsen.

Ik lijd erg onder het nuttigheidssyndroom. Dat wil zeggen dat ik alleen maar fietstochten maak die een doel hebben. In het begin heb ik ondanks mijzelf toch vele recreatieve tochten gemaakt. Maar inmiddels lukt me dat niet meer door gebrek aan energie en motivatie. Ik heb gezocht naar kunstmatige doelen. Zoals geocachen of vogelen. Maar dat gaat me niet goed af. Geocachen is gedegenereerd tot het zoeken van filmkokertjes achter een verkeersbord in een Vinex-wijk, terwijl ik met vogelen maar zelden vogels zie. Het is heel gek, met een gids zie ik altijd tientallen bijzondere vogels, maar als ik alleen ben zie ik vrijwel niets op dezelfde plekken. Ik denk dat ze die vogels stiekem van tevoren voeren.

Op mijn kilometerteller kijk ik vrijwel nooit. Ik denk dat ik zo'n 60 kilometer in de week rijd.

Er is wel een verschil met autorijden. Met autorijden was ik altijd onderweg naar een doel. De reis telde eigenlijk niet mee. Terwijl ik op de trike veel meer geniet van het fietsen zelf.
(04-Nov-2022, 09:06 PM)Bart Verbeek schreef: [ -> ]Ik heb mijn ligfietsen gekocht om te kijken of ze mijn auto kunnen vervangen. Dat kunnen ze naar bijna volle tevredenheid. Ik had helemaal niet de bedoeling recreatief te gaan fietsen. En al helemaal niet om sportief te gaan fietsen.

Ik lijd erg onder het nuttigheidssyndroom. Dat wil zeggen dat ik alleen maar fietstochten maak die een doel hebben. In het begin heb ik ondanks mijzelf toch vele recreatieve tochten gemaakt. Maar inmiddels lukt me dat niet meer door gebrek aan energie en motivatie. Ik heb gezocht naar kunstmatige doelen. Zoals geocachen of vogelen. Maar dat gaat me niet goed af. Geocachen is gedegenereerd tot het zoeken van filmkokertjes achter een verkeersbord in een Vinex-wijk, terwijl ik met vogelen maar zelden vogels zie. Het is heel gek, met een gids zie ik altijd tientallen bijzondere vogels, maar als ik alleen ben zie ik vrijwel niets op dezelfde plekken. Ik denk dat ze die vogels stiekem van tevoren voeren.

Op mijn kilometerteller kijk ik vrijwel nooit. Ik denk dat ik zo'n 60 kilometer in de week rijd.

Er is wel een verschil met autorijden. Met autorijden was ik altijd onderweg naar een doel. De reis telde eigenlijk niet mee. Terwijl ik op de trike veel meer geniet van het fietsen zelf.

Ha Bart,
Hier een medelijder, met hetzelfde reismotto: ‘De reis is het doel’! Aan enig nuttigheissyndroom lijd ik niet, want driewielpensionado, dus dat scheelt. Voor jouw syndroom lijkt me de oplossing: je laten leiden door een Hogere Macht. En een dan beetje moderne: oortjes. 

Zelf ga ik op de fiets, zonder enig ander doel dan genieten van de reis en geef me over aan wat mijn HM me influistert. Technisch moet je dat even goed regelen, want als je je oren dicht stopt op de fiets, beland je vermoedelijk snel in de ongevalsstatistieken die de ligfietsers de schuld geven van alles.

In mijn geval heet mijn HM Komoot en heeft zich op verzoek genesteld op m’n telefoon. Mijn Medium bestaat uit zo’n draadloos headsetje dat de oren vrijlaat om naderend Onheil op te blijven merken. 

Op Komoot verzin ik dan een rit, hoe kleiner en groener de paadjes, hoe beter, koppel de oortjes, vlij me op de ligfietsstoel en hoef alleen nog te doen wat me gezegd wordt: “Volg de Dorpsstraat (Ons Dorp), 600meter en sla linksaf op de Brink” enz… Je stopt gewoon met denken, daar kan geen mindfulness tegenop! Vergeet alleen NOOIT te blijven gehoorzamen aan de Stem, èn zorg voor volle batterijtjes, anders kom je nooit meer thuis en dwaal je voortaan doelloos rond. Dat wil ik niet op m’n geweten hebben.
(05-Nov-2022, 07:31 PM)Joostp schreef: [ -> ]Ha Bart,
Hier een medelijder, met hetzelfde reismotto: ‘De reis is het doel’! Aan enig nuttigheissyndroom lijd ik niet, want driewielpensionado, dus dat scheelt. Voor jouw syndroom lijkt me de oplossing: je laten leiden door een Hogere Macht. En een dan beetje moderne: oortjes. 

Dat ik als fervent houtschuiver op een schaakbord mij verschuil achter een nuttigheidsbeginsel is natuurlijk wel hypocriet. Ik ben gewoon te lui. Ik mag wel graag een stukje schrijven over mijn belevenissen. Maar de basis van journalistiek is nu eenmaal dat er iets mis gaat. Anders valt er niets te schrijven. De huidige journalisten proberen af en toe wel eens een positief feelgood stukje te schrijven, maar meestal is dat zo mierzoet dat ik daar een beetje onpasselijk van wordt.
Ik heb niet de dichterlijke inborst van Fietsbennie, dus een romantisch stuk zit er ook niet in. Met die onplatbare banden van mij gaat er onderweg ook nooit iets mis, dus ik heb gewoon een gebrek aan dingen om over te schrijven.
Ik rijd 4x per week 2x 15km woon-werk-verkeer. 

Dan probeer ik 1 of 2x per weekend nog te fietsen. Is na mijn achillespeesruptuur van 4 jaar geleden vaker 1x geworden. Was daarvoor in 80% van de gevallen 2x.

Gelukkig rijd ik ook 2x per maand een toertocht met respectievelijk LOL en Mooi Twente. 
Zo kom ik toch nog een beetje aan een acceptabel aantal kilometers.
In principe rijd ik 2x per week naar mijn werk, 62km enkele reis. Het wil ook nog wel eens 1x of zelfs 0x worden, maar per maand zit ik toch altijd wel boven de 400km. Als ik weinig naar mijn werk ben gereden ga ik (mits ik tijd heb) 's avonds of in het weekend nog wel een stuk rijden om mijn benen soepel te houden.
Hier vast 2x per week klein stukje van 7km enkel naar werk, 1x per week 55km enkel voor een opleidingsdag. Dus kleine 140km elke reguliere week.

Dan meestal in het weekend ofwel nog een praktisch ritje ergens heen en terug erbij, ofwel een rondje voor de lol van, zo blijkt de laatste tijd, minstens 75km. 

Eerste maand met de Quest was al met al een kleine 750km. Ik vermoed dat dat een beetje het gemiddelde zal worden. Ik vind het echt heerlijk om zoveel mogelijk praktische ritten met de fiets te doen en met een VM is dat best vaak haalbaar  Smile Goed voor het klimaat én mijzelf! Kost wel wat extra busjes deodorant, maar dat weegt niet op tegen de kWh prijzen van de EV  Big Grin
Welk traject is dat Tim die 55 km als ik vragen mag?
(06-Nov-2022, 09:57 AM)Fietsbennie schreef: [ -> ]Welk traject is dat Tim die 55 km  als ik vragen mag?

Dat mag jij zeker vragen. Het is van mijn woonplaats in Noord Groningen (die ik probeer een beetje van internet te houden) naar Assen. Via Stad, Peize, Vries.
Voor mij is het 3 tot 5 keer per week de 2x10 km naar het werk. Af en toe maak ik op de terugweg een flinke omweg. Door de landsgrens en het grillige verloop daarvan hier in de buurt, in combinatie met de snelweg ontbreken er wat "logische" schakels in de Infrastructuur. En als ik dan toch via Duitsland rijdt, dan is de rijnbrug bij Rees niet heel ver, en plak ik dat lusje er ook nog aan als ik zin heb.
Ik heb om de 2 weken een vrije vrijdag, die ik ook nog wel eens voor een lange tocht gebruik. Deze vrijdag een rondje om de Hoge Veluwe, via Arnhem, Ginkelsehei, door het bos waarbij ik in de Buurtschap Roekel uitkwam, (waar meneer Mooi Geel door mijn gedachten ging), Otterlo, Hoenderlo, en dan over de Rozendaalse Hei en de Emmapyramide naar Velp en via Arnhem en het Snelfietspad weer terug naar huis. Dat was met 125 km een lange tocht voor mijn doen. Vaker zit ik zo rond de 90-110 km.
Soms ook wel 2 of 3 keer per week een wat langer rondje.

De houten Velomobiel tikt bijna de 20.000 km aan en rijdt sinds maart 2019. Thuiswerken mocht voor Corona niet, zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten, en mijn toenmalige chef werkte iedere vrijdag thuis... Inmiddels mag dat wel en doe ik dat ook regelmatig, maar dan heb ik dus geen forens KM. Ook heb ik zelf wat gezondheidsperikelen gehad waardoor ik minder kon fietsen. Aan de andere kant merk ik dat ik het fietsen ook echt nodig heb om gezondheids perikelen te voorkomen. Om in conditie te blijven/te komen en voor de ontspanning.

Ik fiets het hele jaar door maar merkte dat ik in het koudere seizoen toch minder lange tochten maakte, minder vaak ging fietsen als het weer me niet aanstond. Met de Velomobiel heb ik minder last van de temperatuur en maak ik me ook niet zo druk over de kans op een buitje.
Dhr. Roepers heeft me ooit een tip gedaan van Groningen richting Haren:

Zie bijgaande

Misschien heb je er wat aan.
Ik zit relatief laag in de kilometers, 5000 in het eerste jaar Quest. (Waarschijnlijk minder op de open liggers voor die tijd maar op die hield ik de KM stand helemaal niet in de gaten.) Sinds de verjaardag van het een Quest hebben ben ik meer op pad geweest maar het was zomer en ik rij makkelijker langere afstanden als het goed weer is.

5 dagen per week werken op 5 km van huis, vaak maar zeker niet elke week een extra rondje op de kortere vrijdag. Dat kan zo weinig als 10 km zijn of zo veel als 50 km.
Nu de meeste maanden 70 tot 115 km als ik met De Waterlandse Liggers mee ga. Ritjes in het weekend alleen zijn meestal korter maar komen ook voor maar zijn makkelijker als ik een reden heb om ergens heen te gaan.
Die spoorwegovergang bestaat, gelukkig, al een paar jaren niet meer (Esperantostraat). Het was daar ieder voor zich met bizarre voorrangsregels.
Nu voor de spoorweg linksaf. Dan, in principe, het spoor volgen en bij het station onder het spoor door, Europapad. Daarna kan je de route weer volgen.

(06-Nov-2022, 12:25 PM)Fietsbennie schreef: [ -> ]Dhr. Roepers heeft me ooit een tip gedaan van Groningen richting Haren:

Zie bijgaande

Misschien heb je er wat aan.
(06-Nov-2022, 12:25 PM)Fietsbennie schreef: [ -> ]Dhr. Roepers heeft me ooit een tip gedaan van Groningen richting Haren:

Zie bijgaande

Misschien heb je er wat aan.

Dank voor de tip! Ik mijd succesvol het centrum, schamp de stad meer dan ik er doorheen rijd. Vandaar ook verder via Peize richting Assen en niet via Haren.
Er is een probleempje bij mij opgetreden. OSMand tracked niet meer goed. Soms blijkt bij aankomst dat OSMand slechts enkele meters heeft geregistreerd in plaats van kilometers. Google tijdlijn heeft de rit dan ook niet of zeer onnauwkeurig geregistreerd. Ik heb contact met de helpdesk van OSMand en die stelde voor om OSMand niet te laten blokkeren als app als die meer energie vroeg. Ik heb die functie helemaal uitgezet. Dat leek even te helpen, maar het probleem kwam weer terug. Google tijdlijn werk ik dan met de hand bij, maar het probleem is dat de totale score aan fietskilometers voor de maand dat niet opneemt. Ik heb nu een spreadsheet score  waarin ik alle dagscores bij elkaar op laat tellen en die zit inmiddels op 848 kilometer terwijl Google tijdlijn op 715 km zit voor november. Inmiddels gebruik ik Open GPS Tracker en die registreert het aantal kilometers wel goed. Ik neem die scores nu over en zet die in de Spreadsheet. Google tijdlijn laat ik voor wat het is.

Vandaag heb ik OSMand voor navigatie gebruikt om te fietsen van Groningen naar Garsthuizen en toen trackte OSMand wel goed. Het lijkt met de slaapstand te maken te hebben.

In ieder geval: ik sta voor 2022 op 11272 kilometers (volgens mijn spreadsheet). Open lig kilometers zijn dat. Dat gaat mooi.

Groet,

Marco
Wel, na diverse keren met de helpdesk van OSMand gemaild te hebben, trackt de app weer. Wat niet hielp was de tracker plug-in op fabrieksinstellingen zetten, maar de app helemaal nieuw installeren hielp wel. Sinds 29-11 trackt OSMand weer

Volgens Google tijdlijn heb ik in november 789 km gefietst, volgens mijn eigen spreadsheet 974,81 km. Dat is een verschil van bijna 200 km. Nu OSMand weer trackt, zijn de metingen van Google tijdlijn nauwkeuriger. Het pad dat de tijdlijn tekent komt aardig overeen met wat de trackers registreren.

Echter: De score voor december tot nu toe is volgens Google tijdlijn 126 km. Volgens mijn spreadsheet is dat 151,6 km. Dus ondanks dat de tracks beter zijn mist Google Tijdlijn toch de nodige kilometers. Gisteren in Leeuwarden geweest op de ligfiets (in totaal ongeveer 50 km.). vrijwel alle winkelbezoeken zijn gemist door de tijdlijn. Alleen de horeca klopt. Geeft te denken.

Mijn totale score is nu volgens mijn spreadsheet: 11550 km. Hier zitten nog veel gegevens van Google tijdlijn. Ik denk nu dat als ik consequent alles in de spreadsheet had bijgehouden, ik inmiddels de 12.000 km gepasseerd zou zijn.

Groet,

Marco
Met het niet halen van Dronten, en de koude wind uit de verkeerde hoek was ik helemaal aan het vergeten dat er toch een hoop plezier in de tocht zat.

Net nadat in de buurt van Beverwijk de Buitenlanden in reed zat er een Buizerd net links van de weg, hij vloog op toen ik al behoorlijk dichtbij was, en hij zat vrij laag, ik heb hem of haar goed kunnen zien.
Daarna een goede alternatieve route naar Zaandam gevonden waarmee ik de tijdelijke brug in de Communicatieweg kan vermijden.
Vanaf Zaandam een voor mij nieuwe route naar Purmerend, noordelijk van wat we met DWL doen. Daar zitten genieten van de vele verschillende stolp boerderijen.

Tot Enkhuizen eigenlijk geen bijzonderheden opgemerkt, misschien te veel last van wind en vermoeidheid maar het naviduct, dit keer het minder diepe fietspad, toch nog even lekker kunnen versnellen.

Op de dijk waren het weer vogels, hier een paar spreeuwen, daar een kraai, een paar kleine rovertjes, ik denk sperwers, en te veel zilverreigers om te tellen en allemaal vlogen ze op terwijl ze heel veilig aan de waterkant zaten.

Aan het begin van de dijk was ik ingehaald door een e-bike terwijl ik even een boterham banaan at, pas tegen het einde van de dijk heb ik hem weer ingehaald, hij zat in het gras naast zijn fiets. Nee, geen problemen, alleen een lege accu van zowel de fiets als de man. Die lege accu in de mens had ik ook maar zo'n paar woorden wisselen werkt en maakt de rit toch iets beter.

De hele dag krijgt geen hoog cijfer maar toch een voldoende en misschien gaat dat nog omhoog als mijn fiets volgende week weer thuis staat.
(07-Dec-2022, 12:50 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]De hele dag krijgt geen hoog cijfer maar toch een voldoende en misschien gaat dat nog omhoog als mijn fiets volgende week weer thuis staat.
Dan wel vertrekken met ZO wind he Big Grin 

Hier ook weer een kilometer-uitdaging dit jaar. Het is nu 7 December en ik wil voor het eind van het jaar nog 1345 km wegtikken, zodat ik weer een mooi rond getal op Strava heb Big Grin 
Deze week rijd ik vermoedelijk nog zo'n 200-250 km, volgende week waarschijnlijk ~450 km, de week daarna ~250 km; totaal zo'n 900-950 km.
De laatste week van het jaar is de OBT (2x50 km + de ~60 km van de tocht = 160), er staan nog wat vakjes op de planning en ik heb voor 24-31 December weer de Rapha 500 Challenge gepland, dus 1450 km vanaf nu zou eigenlijk haalbaar moeten zijn.
Ben benieuwd of het lukt!!
De ene kilometer is de andere niet. Ik zal eind dit jaar zo'n 6.000 km met de Milan, 3.000 km met de roeifiets, 1.000 km met de huis-tuin-en-keuken bukfiets en bijna 1.600 km met de zeekajak hebben afgelegd, het meeste niet op zee Smile
Met de zeekajak vaar ik gemiddeld meestal rond de 7 km per uur, dat zijn dus bijna 230 uren in 2022.
(07-Dec-2022, 04:52 PM)pietandringa schreef: [ -> ]De ene kilometer is de andere niet. 
Klopt zeker! Ik rijd het meeste velomobiel dus ik raffel ze behoorlijk af. M'n tijd is ook beperkt, dus ben daar wel blij mee Big Grin
Hou het nooit bij hoeveel ik op jaarbasis fiets.

De thys209 kocht ik half februari met 37km op de teller
Deze week hoop ik daar zelf de 3000e km mee te maken.

Met de GreenMachine is in 3 maanden iets van 600 km voordat ik ie soort van gedwongen verkocht moest worden .

Vooral de Thys 209 heeft me blij gemaakt. Staat alleen in de woonkamer nu wegens gezeik. Dat waren in de eerste maanden zo'n 450km die ik ermee reed op maandbasis en dat is door de stalling ingekakt tot misschien 200kn ofzo .
En de banaan daar zal ik ook nog een 500-1000km mee hebben gereden.
(07-Dec-2022, 02:30 PM)365cycle schreef: [ -> ]
(07-Dec-2022, 12:50 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]De hele dag krijgt geen hoog cijfer maar toch een voldoende en misschien gaat dat nog omhoog als mijn fiets volgende week weer thuis staat.
Dan wel vertrekken met ZO wind he Big Grin 

Kun jij dat even regelen? Ik kan niet eerder dan Zaterdag maar ik wil wel zo snel mogenlijk weer de Quest tot mijn beschikking hebben.
(07-Dec-2022, 07:43 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Kun jij dat even regelen?
Heb de aanvraag net gedaan, we zullen zien Big Grin
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10