ligfietsers.nl

Volledige versie: Verdwenen zebrapaden
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
In Lelystad zijn vrijwel alle zebrapaden vervangen door dit soort vage belijning. Wat betekenen die lijnen? Moet die de voetgangers het gevoel geven dat ze toch nog met een vorm bescherming kunnen oversteken? Doorstroming voor de auto's, en tegelijkertijd wat doen aan het voetgangersoverschot?

[Afbeelding: station.jpg]
Lijkt me niets meer dan het 'afbakenen' van het te belopen pad. Want stel dat iemand niet precies haaks over de weg wil oversteken en schuin wil lopen... Verder lijkt het mij niets te willen zeggen.
Is het een 30km zone (geworden)?, daar horen geen zebrapaden thuis.
(05-Nov-2022, 11:54 PM)gideon schreef: [ -> ]Is het een 30km zone (geworden)?, daar horen geen zebrapaden thuis.

Het gaat om 50 kilometerwegen. Op vele plaatsen in Lelystad. Vroeger waren het zebrapaden. Je kunt zien dat het verkeersdrempels zijn (in dit geval). Afgevlakte, zodat de bus er soepel overheen kan.
Heb je foto Bart?
(06-Nov-2022, 08:13 AM)Fietsbennie schreef: [ -> ]Heb je foto Bart?

Oei, zien jullie de foto niet?
(06-Nov-2022, 08:15 AM)Bart Verbeek schreef: [ -> ]
(06-Nov-2022, 08:13 AM)Fietsbennie schreef: [ -> ]Heb je foto Bart?

Oei, zien jullie de foto niet?

Ik wel.
(05-Nov-2022, 11:49 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]Lijkt me niets meer dan het 'afbakenen' van het te belopen pad. Want stel dat iemand niet precies haaks over de weg wil oversteken en schuin wil lopen... Verder lijkt het mij niets te willen zeggen.

Toen ik als automobilist hier regelmatig reed, was mijn insteek: deze strepen hebben geen enkele juridische waarde. Doorkarren dus. Nu ik hier als voetganger loop, merk ik dat ik half en half verwacht dat de auto's wel zullen stoppen bij zo'n duidelijke oversteekplaats. Dat doen ze dus niet. De strepen zijn dus contraproductief. Ze wekken een nergens op gebaseerde verwachting op bij de voetganger. Hetgeen ik al vermoedde toen ik hier met de auto zo voortvarend doorkarde.
(05-Nov-2022, 11:09 PM)Bart Verbeek schreef: [ -> ]In Lelystad zijn vrijwel alle zebrapaden vervangen door dit soort vage belijning. Wat betekenen die lijnen? Moet die de voetgangers het gevoel geven dat ze toch nog met een vorm bescherming kunnen oversteken? Doorstroming voor de auto's, en tegelijkertijd wat doen aan het voetgangersoverschot?
De lijnen geven aan dat medeweggebruikers daar gebruik van kunnen maken om over te steken of te keren. Bijvoorbeeld (brom)fietsers.
De licht verhoogde drempel versterkt de plaats voor overstekend of kerend verkeer. De drempels in een ov busroute zijn vrijwel altijd laag. Is comfortabeler voor de chauffeur. Ook de v.o.p. werkt belemmerend voor het ov, dat scherp op tijd rijdt.
Ook hier weer het recht van de snelste. Wanneer in drukke voetgangersgebieden de v.o.p.'s continue gebruikt worden geeft dat opstopping voor het overig centrumverkeer. Zeker is de spits. Stel je vraag aan de gemeente Lelystad, afdeling verkeerszaken.
(06-Nov-2022, 10:09 AM)Bart Verbeek schreef: [ -> ]
(05-Nov-2022, 11:49 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]Lijkt me niets meer dan het 'afbakenen' van het te belopen pad. Want stel dat iemand niet precies haaks over de weg wil oversteken en schuin wil lopen... Verder lijkt het mij niets te willen zeggen.

Toen ik als automobilist hier regelmatig reed, was mijn insteek: deze strepen hebben geen enkele juridische waarde. Doorkarren dus. Nu ik hier als voetganger loop, merk ik dat ik half en half verwacht dat de auto's wel zullen stoppen bij zo'n duidelijke oversteekplaats. Dat doen ze dus niet. De strepen zijn dus contraproductief. Ze wekken een nergens op gebaseerde verwachting op bij de voetganger. Hetgeen ik al vermoedde toen ik hier met de auto zo voortvarend doorkarde.

Vanuit ambtelijk oogpunt zijn deze strepen juist productief:
Het autoverkeer kan lekker doorrijden en door de verwarrende wegmarkering zijn voetgangers extra attent.
Doorstroming en veiligheid met een simpel likje verf.

Niels, perspectief, van der Wal
(06-Nov-2022, 10:17 AM)PietV* schreef: [ -> ]
(05-Nov-2022, 11:09 PM)Bart Verbeek schreef: [ -> ]In Lelystad zijn vrijwel alle zebrapaden vervangen door dit soort vage belijning. Wat betekenen die lijnen? Moet die de voetgangers het gevoel geven dat ze toch nog met een vorm bescherming kunnen oversteken? Doorstroming voor de auto's, en tegelijkertijd wat doen aan het voetgangersoverschot?
De lijnen geven aan dat medeweggebruikers daar gebruik van kunnen maken om over te steken of te keren. Bijvoorbeeld (brom)fietsers.
De licht verhoogde drempel versterkt de plaats voor overstekend of kerend verkeer. De drempels in een ov busroute zijn vrijwel altijd laag. Is comfortabeler voor de chauffeur. Ook de v.o.p. werkt belemmerend voor het ov, dat scherp op tijd rijdt.
Ook hier weer het recht van de snelste. Wanneer in drukke voetgangersgebieden de v.o.p.'s continue gebruikt worden geeft dat opstopping voor het overig centrumverkeer. Zeker is de spits. Stel je vraag aan de gemeente Lelystad, afdeling verkeerszaken.

Je antwoord inspireert me zelf ook eens na te denken. Tot nu toe bekeek ik de zaak vanuit mijn eigen perspectief (voetganger of automobilist). Nu zie ik in dat de verwijderde zebrapaden allemaal rondom het centrum liggen. De hier getoonde oversteekplaats is inderdaad problematisch. Het voetgangersverkeer bestaat uit mensen die van het centrum naar de rechtbank gaan (instant karma nu het zebrapad is verwijderd?) en uit mensen die naar de achter de rechtbank liggende wijk gaan. Het pad naar de wijk en de ingang van het station/het centrum liggen schuin tegenover elkaar (een afstand van diagonaal 150 meter). In het verleden ben ik hier zelf ook al vaak schuin overgestoken. De verwijderde zebrapaden en de strepen hebben dus vermoedelijk het volgende doel: ontmoedigen van het oversteken op deze plaats, het aanmoedigen van het recht oversteken in plaats van diagonaal, het aanmoedigen van voetgangers het zebrapad te gebruiken dat 150 meter verderop ligt en het doseren van de doorstroming door de stoplichten bij datzelfde zebrapad. Het verbeteren van de doorstroming van het openbaar vervoer dat afkomstig is van het busstation aan de andere kant van het station.
over zebrapaden wordt wel eens gezegd dat ze een schijnveiligheid opwekken. Omdat overige weggebruikers niet altijd stoppen bij zebrapaden met voetgangers.
https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte...eid-omhoog
https://www.verkeerskunde.nl/vraag-en-an...-vk-6-2011
Ik was in Frankrijk de afgelopen week en het was verbazend hoe goed de automobilisten daar de voorrang gaven aan mensen die oversteken in de plaatsen waar ik was, zelf in Parijs.
Als je bij een zebra zichtbaar was als 'wil mogenlijk oversteken' de autos kwamen tot stilstand voor je begon met oversteken.

Veel netter dan ik in Nederland gewoon ben.

PS, ik zie de foto in de browser op de computer maar niet op de telefoon.
(06-Nov-2022, 12:20 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Ik was in Frankrijk de afgelopen week en het was verbazend hoe goed de automobilisten daar de voorrang gaven aan mensen die oversteken in de plaatsen waar ik was, zelf in Parijs.
Als je bij een zebra zichtbaar was als 'wil mogenlijk oversteken' de autos kwamen tot stilstand voor je begon met oversteken.

Veel netter dan ik in Nederland gewoon ben.

PS, ik zie de foto in de browser op de computer maar niet op de telefoon.

Zo ben ik al heel vaak overgestoken terwijl ik eigenlijk helemaal niet aan de overkant moest zijn. Een uitgestoken hand wil je niet ontmoedigen door zoiets banaals als "maar ik wil helemaal niet oversteken". Dan loop je daarna gewoon weer terug.

Het feit dat men mij hier van de sokken probeert te rijden beschouw ik maar als iets positiefs. Kennelijk begin ik iets van mijn hulpbehoevende uitstraling te verliezen.
(06-Nov-2022, 12:11 PM)Piet K schreef: [ -> ]over zebrapaden wordt wel eens gezegd dat ze een schijnveiligheid opwekken. Omdat overige weggebruikers niet altijd stoppen bij zebrapaden met voetgangers.
https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte...eid-omhoog
https://www.verkeerskunde.nl/vraag-en-an...-vk-6-2011

Klopt.
De oplossing zoals hier boven klopt niet.

Niels, medemens, van der Wal