ligfietsers.nl

Volledige versie: Advies voor schakelaanpassing op M5 26/20 Onderstuur
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Mijn vriendin rijdt een M5 26/20 met onderstuur. Deze heeft momenteel een Campagnolo Mirage derailleur met een korte kooi in combinatie met een negentraps cassette (iets van 13-26T) en 39/53T kettingbladen en geïndexeerde tijdritverstellers met een 559-40 achterwiel/-band.

Nu heeft ze twee wensen:
1. Draaiverstellers in plaats van tijdritverstellers.
2. Een lichter schakelbereik.

Ad 1 vraag ik me af of ik "gewoon" een 2x9 SRAM Gripshift kan plaatsen. Komt de hoeveelheid getrokken kabel overeen?

Ad 2 zal ik voor een lichter bereik naast een nieuwe cassette ook de kooi moeten vervangen. Is dat los te vinden? Waarschijnlijk is het ook interessant om de 39/53 door een compact (34/50) te vervangen maar dat betekent een nieuw crankstel en kies ik dan weer voor een vierkante as of vervang ik ineens de bracket voor iets nieuwerwetsch?

En samen misschien: is het überhaupt waard om bij deze originele Campy te blijven of is een volledige overstap naar bv een SRAM (eventueel zelfs 2x11, zoals mijn M-Racer) het waard? Zien jullie dat in stappen gebeuren?

Wat zijn jullie ideeën?
(10-Nov-2022, 10:44 PM)Bacchus schreef: [ -> ]Ad 1 vraag ik me af of ik "gewoon" een 2x9 SRAM Gripshift kan plaatsen. Komt de hoeveelheid getrokken kabel overeen?
Laten we even hiermee beginnen:
Chris Juden@CyclingUK schreef:The rule is: don't mix one make of shifter with another make of mech. But sometimes you need to bend the rules
Lees hier verder.

Korte antwoord: Nee, SRAM mixen met Campy gaat niet werken. Je zou wel een traploze draaishifter kunnen gebruiken, maar daar wordt het rijcomfort niet per se hoger van.

(10-Nov-2022, 10:44 PM)Bacchus schreef: [ -> ]Ad 2 zal ik voor een lichter bereik naast een nieuwe cassette ook de kooi moeten vervangen. Is dat los te vinden? Waarschijnlijk is het ook interessant om de 39/53 door een compact (34/50) te vervangen maar dat betekent een nieuw crankstel en kies ik dan weer voor een vierkante as of vervang ik ineens de bracket voor iets nieuwerwetsch?

En samen misschien: is het überhaupt waard om bij deze originele Campy te blijven of is een volledige overstap naar bv een SRAM (eventueel zelfs 2x11, zoals mijn M-Racer) het waard? Zien jullie dat in stappen gebeuren?

Wat zijn jullie ideeën?
Grappen over "los in de kooi" even achterwege latend (en toch ook weer niet) denk ik dat een losse kooi ook voor Campy niet zomaar te koop is. Gezien je verder ook nog wat aanpassingen wil doen zou ik denk ik eerder kijken naar een complete, frisse set, maar ik ben meestal vrij rigoreus met dat soort dingen.
Je kan dan 2 kanten op: wil je bij 9-speed blijven, dan blijft het allemaal redelijk betaalbaar. Een 11-speed setup wordt al wat duurder, 12- of 13- is helemaal prijzig. Draaishifters vinden is echter wel een uitdaging; ik ken eigenlijk alleen de 10- en 11-speed SRAM shifters, en Microshift maakt voor z'n oudere producten twist shifters (volgens mij t/m 9-speed). Qua prijs is een 9-speed Microshift-setup ook helemaal geen gek idee, en hoewel ik er beperkte ervaring mee heb vind ik het helemaal niet slecht schakelen.
M5 gebruikt(e) veelvuldig sram gripshifters in combinanie met campagnolo. Zo'n beetje al mn M5'jes (lowracer, shockproof 451 en 559's) hadden gripshifters van sram. Ook die met campagnolo naaf en derailleur dus

.Echter, het moet wel het juiste type zijn. Niet elk type is geschikt.
(10-Nov-2022, 11:21 PM)365cycle schreef: [ -> ]
(10-Nov-2022, 10:44 PM)Bacchus schreef: [ -> ]Ad 1 vraag ik me af of ik "gewoon" een 2x9 SRAM Gripshift kan plaatsen. Komt de hoeveelheid getrokken kabel overeen?
Lees hier verder.
Korte antwoord: Nee, SRAM mixen met Campy gaat niet werken. Je zou wel een traploze draaishifter kunnen gebruiken, maar daar wordt het rijcomfort niet per se hoger van.
Interessant, met een Jtek Shiftmate lijkt een SRAM-Campa-combi dus te werken. Jammer dat je voor het geld (€35) ook een SRAM X5 9-speed derrie hebt en dan ineens de capaciteitsvraag is voldaan.
De Micro Shift shifters zijn binnen, samen met een Shimano M592 derailleur. Mooie spullen. De (Shimano!) bar-end shifters laten zich goed demonteren. Wel een nieuw probleem: Het stuur van de 26/20 is blijkbaar dikker dan standaard, dus gaan we nu óók op zoek naar een nieuw, aan alle kanten passend onderstuur in de juiste kleur. Dodgy Gaat een flinke belronde worden, ben ik bang..
(28-Nov-2022, 11:37 AM)Bacchus schreef: [ -> ]De Micro Shift shifters zijn binnen, samen met een Shimano M592 derailleur. Mooie spullen. De (Shimano!) bar-end shifters laten zich goed demonteren. Wel een nieuw probleem: Het stuur van de 26/20 is blijkbaar dikker dan standaard, dus gaan we nu óók op zoek naar een nieuw, aan alle kanten passend onderstuur in de juiste kleur. Dodgy Gaat een flinke belronde worden, ben ik bang..
Valt het niet op te vullen? Busje erin lijmen ofzo? >> Ze zullen vermoedelijk wel een reden gehad hebben om het dikker te maken?
Een ruime versteller over een dun stuur had ik op kunnen vullen, inderdaad. Het punt is nu dat de versteller dunner is dan het stuur waar hij overheen moet. (Dat zou dus eerder een uitboren of afdraaien worden) Ook ronduit vervelend is dat (vrijwel?) geen grip/twist-versteller specificeert welke stuurdikte dat ze nodig hebben. Maar ik sta open voor goede suggesties. Big Grin
(28-Nov-2022, 05:44 PM)Bacchus schreef: [ -> ]Een ruime versteller over een dun stuur had ik op kunnen vullen, inderdaad. Het punt is nu dat de versteller dunner is dan het stuur waar hij overheen moet. (Dat zou dus eerder een uitboren of afdraaien worden) Ook ronduit vervelend is dat (vrijwel?) geen grip/twist-versteller specificeert welke stuurdikte dat ze nodig hebben. Maar ik sta open voor goede suggesties. Big Grin

Stuur inkorten en weer verlengen door een buis erin zetten met de juiste dikte voor de versteller.

Dan heb je dus hetzelfde stuur, maar dan met een dunnere buis als uiteinde om je shifters op te monteren.
(28-Nov-2022, 05:44 PM)Bacchus schreef: [ -> ]Het punt is nu dat de versteller dunner is dan het stuur waar hij overheen moet. 
Op die fiets Tongue Dan is de suggestie van ZoefZoef denk ik idd een goeie.
Even meten kan ook al helpen. Die microshift dingen hebben een binnenmaat van 22mm (22,2mm), het stuur wat je nu hebt, heeft dan waarschijnlijk een afwijkende buitendiameter, waarschijnlijk bijna 24mm, 23,4, 23,8 ofzo. (Het zijn allemaal breuken van inches.) 22 mm is heel erg standaard voor rechte stuurtjes. 24mm is meer een racestuur maat, de binnendiameter is dan weer groter. Die Barends passen niet in een normaal 22mm stuur, daarvoor moet je echt zoeken of knutselen om iets te vinden.

Een open deurtje maar ik wil het toch even melden, in die Microshifters zit ergens een klein schroefje of imbusje waarmee je een metalen stelring dicht knijpt, die in de shifter zit. Die moet even helemaal open.

Succes, Jeroen
(03-Dec-2022, 01:04 PM)Jeroen S schreef: [ -> ]Even meten kan ook al helpen. Die microshift dingen hebben een binnenmaat van 22mm (22,2mm), het stuur wat je nu hebt, heeft dan waarschijnlijk een afwijkende buitendiameter, waarschijnlijk bijna 24mm, 23,4, 23,8 ofzo. (Het zijn allemaal breuken van inches.) 22 mm is heel erg standaard voor rechte stuurtjes. 24mm is meer een racestuur maat, de binnendiameter is dan weer groter. Die Barends passen niet in een normaal 22mm stuur, daarvoor moet je echt zoeken of knutselen om iets te vinden.

22,2 mm voor de verstellers en 23,4 mm voor het stuur is inderdaad wat ik meet. Alle overige sturen hier in huis, met uitzondering van de racebochten inderdaad, zijn 22 mm.

Citaat: Een open deurtje maar ik wil het toch even melden, in die Microshifters zit ergens een klein schroefje of imbusje waarmee je een metalen stelring dicht knijpt, die in de shifter zit. Die moet even helemaal open.
Bedankt, daar wil je inderdaad niet achter komen nadat je net een stuur doormidden hebt gezaagd ofzo. Dat was hier niet het probleem.
Weten we in ieder geval waar het probleem zit. Ook bij het oude stuurtje helpt het om effe te meten. de afstand tussen beide stuureinden, en ook de "rise" . Uitgaand van een gewone klassieke Hollandse fiets, daar maakt het stuurt ook vaak een knikje naast de bevestiging en zitten de handvaten dan een stukje hoger dan het middelste deel. Dit stuur heeft mogelijk ook zo'n knikje. Die extra afstand is ook weer van belang, zodat het nieuwe stuur straks ongeveer op dezelfde plek uitkomt.

De m5 onderstuur versies die ik ken lijken redelijk op het stuur van een iets sportievere versie van de Hollandse fiets. Bij de ligfietsshop hebben ze er 1 van Nazca, maar die is waarschijnlijk wat breder en hoger dan wat er nu op zit. (vermoedelijk) https://www.ligfiets.shop/nl/nazca-stuur...stuur.html

Hier hebben ze heel vel verschillende stuur vormen;
https://www.libertecycles.nl/Stuur?p=1

Groeten, Jeroen