ligfietsers.nl

Volledige versie: licht in het donker
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2 3 4 5 6
Donkere auto's in het schemer zonder verlichting is inderdaad hetzelfde.
Kan bloedlink zijn. Heb daardoor een bijna aanrijding gehad door dat ik de auto van rechts niet zag.
Nou ja, ik zag 'm nog net op tijd.
Ik vind ook dat auto's verplicht rondom reflectie moeten hebben, zodat fietsers ze zien staan als ze dwars op onze rijrichting geparkeerd staan, zowel als voor en achter ons.
En meer dan alleen hun nummerbord,.
Ik rijd op de ligfiets alleen met licht als het schemert of donker is. De ligger is nu mijn derde fiets, die dus niet vaak buiten komt, zit simpel spul op van de action. Ik weet eigenlijk niet wanneer ik die voor het laatst in het donker heb gebruikt.

In de Milan heb ik voor nog een ledstripje zitten. Die doe ik in de schermering wel eens aan, momenteel omdat ik wegens omleiding over een industrieterrein moet met links en rechts inparkerende vrachtauto's, en nog wat haastige automobilisten erbij. De grote lamp doe ik alleen aan als ik het licht ook kan zien op de straat.

Achter heb ik twee motorfietslampjes zitten die kunnen knipperen, gewoon licht en remmen. Dat is momenteel mijn achterlicht. In het midden zit nog zo'n strip ook van goede kwaliteit die ook gewoon licht en remlicht kan, die is niet aangesloten maar het kabeltje heb ik gevonden. De vorige rijder had die altijd aan, maar dat vreet de accu snel leeg, en mijn woonwerk is 90% vrij liggend fietspad. Heb ik er dus weer uit geknutseld.

Ik heb nog geen remlicht, dat is best lastig op de tankbesturing te maken. Maar dat mis ik ook wel. Ben nog een beetje in dubio wat ik met de achter lampjes ga doen. Ergens wil ik toch wel graag een remlicht, in de zijlampjes drukt dat de knipperlampjes weg. Dus misschien in die middelste? Of die als mistlamp gebruiken? Als dagrij achterlichtje en remlicht?

In de houten velomobiel heb ik de verlichting zo, dat ik altijd de beschikking heb over het knipper en remlicht. Vind ik beiden essentieel. Ook die heeft een kleine voorlamp, voor in de scherming ca 30 lux. Een een grote voor als het echt donker is. Volgens mij 80 lux, iets van Ali express. werkt best redelijk. Heb daar ook al eens zo'n 80 lux van Ali op de muts gezet. Maakt het lichtbeeld wel veel breder.

Op klaarlichte dag met licht rijden doe ik niet. Tenzij het extreem mistig is. Ik heb echter ook de luxe dat ik veel redelijk rustige en verkeersarme routes kan rijden.
(12-Apr-2024, 09:18 PM)Jeroen S schreef: [ -> ]Ik heb nog geen remlicht, dat is best lastig op de tankbesturing te maken. Maar dat mis ik ook wel. Ben nog een beetje in dubio wat ik met de achter lampjes ga doen. Ergens wil ik toch wel graag een remlicht
Ik vond dit:
https://nl.aliexpress.com/item/1005005561234706.html
Geen idee of je dit kan gebruiken en anders misschien dit aanpassen:
En anders kun je misschien iets met: Saccon Remgreep set voor E-bike rem onderbreker

Maar ik denk dat er wel wat moet kunnen vinden.
(12-Apr-2024, 09:18 PM)Jeroen S schreef: [ -> ]. Ik heb nog geen remlicht, dat is best lastig op de tankbesturing te maken. Maar dat mis ik ook wel

Voor het (hand)remlicht is een nieuwe andere oplossing. Werkt bij tiller en tankbesturing. Idee van Sven van Velomobile Nord.

Zie 1.35 en verder
Ik heb even op zijn site gekeken. https://www.velomobile-nord.de/shop-2/

Volgens mij moet ik dan ook aan de V box van € 220.

Op de houten velomobiel heb ik een microswitch iets bij gebogen. https://www.allekabels.nl/schakelaar/730...asQAvD_BwE

Is toch een iets ander prijskaartje, maar inderdaad wel minder professioneel.
(12-Apr-2024, 09:49 PM)Hoekie schreef: [ -> ]Voor het (hand)remlicht is een nieuwe andere oplossing. Werkt bij tiller en tankbesturing. Idee van Sven van Velomobile Nord.

Hoe werkt dat precies ? Ik vind het te klein om het precies te zien
Op de SPEZI Busch & Müller (BUMM) lampen met schakelaar getest en en met Frank van BUMM gesproken.

Opvallend was (als enige van de lampen) het gat tussen dim en grootlicht bij de IQ-XM. En niet zo'n beetje. Blij dat ik die nooit gekocht heb.
De IQ-XS zag er goed uit. En ook de IQ-XL. Inderdaad erg XL.

Naar Frank van BUMM heb ik lovende woorden gesproken, maar ook dat ik pas een Lupine lamp gekocht heb vanwege beperkte mogelijkheden van BUMM. Over breedte lichtbeeld heb ik het niet gehad, maar wel over de wens om dagrijverlichting geforceerd uit of aan te kunnen zetten. Omdat dagrijverlichting vaak al voldoende is en uiteraard een lager stroomverbruik geeft. De boodschap was duidelijk en hij zou de wens doorgeven.
Doet me toch weer twijfelen over mijn keus voor de IQ-XM. Ik heb 'm al eerder gehad, was toen niet tevreden maar in de Milan zat ie wel erg laag.
Zou de IQ-XL in een Snoek passen?  Confused
(, 01:53 PM)365cycle schreef: [ -> ]Doet me toch weer twijfelen over mijn keus voor de IQ-XM. Ik heb 'm al eerder gehad, was toen niet tevreden maar in de Milan zat ie wel erg laag.
Zou de IQ-XL in een Snoek passen?  Confused

B + M Lumotec IQ-XL E Highbeam koplamp met dagrijlicht en grootlicht nu bestellen | ROSE Bikes schreef:Technische gegevens:
afmetingen (BxDxH): ca. 70 x 62 x 71 cm
Ik denk dat ze mm bedoelen. En als iemand hier met een Snoek de afmetingen op meet. Dan kunnen we kijken of het gaat passen.

Ik zie dat de Snoek ook de optie heeft tot de  Lupine SL AF 110 Lux.
Lupine SL AF Bikelight (lupine-shop.com) schreef:Measurements: 49x50x48 mm
En als ik dit plaatje zie:
[Afbeelding: headlight-Lupine.jpg]
Dan zou ik haast zeggen, ga een kartonnetje maken met de afmetingen. En ga kijken of dit kan passen met die groene Snoek die onder jullie rotte rijders zich bevind.
(, 01:53 PM)365cycle schreef: [ -> ]Doet me toch weer twijfelen over mijn keus voor de IQ-XM. Ik heb 'm al eerder gehad, was toen niet tevreden maar in de Milan zat ie wel erg laag.
Zou de IQ-XL in een Snoek passen?  Confused

Als je een Busch & Müller wil met grootlicht, neem je een IQ-XS. Later upgraden kan altijd nog.
AJ en Theo hebben volgens mij ook voor de IQ-XS gekozen. Al leek Theo nog niet op de hoogte van de SL F Cargo.



(, 03:03 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Ik zie dat de Snoek ook de optie heeft tot de  Lupine SL AF 110 Lux.

Klopt. 

NB Dat zal inmiddels de 12V met bedrade remote versie van de SL AF zijn. De SL F.
Hetzelfde was al eerder aan de gang bij (A)X versie in de Alpha's en Bülks; in plaats van de SL AX (7.2/14.4V met draadloze remote) wordt de SL X (12V met bedrade remote) ingebouwd. 7.2/14.4V met Lupine accu's als ook de BT remote en BT interferentie zijn gevoeliger voor storing/lag.
Mijn SL F Cargo's (Cargo = langere draden) zijn tot nu probleemloos en schakelen betrouwbaar en snel.
Pagina's: 1 2 3 4 5 6