ligfietsers.nl

Volledige versie: Je wilt afslaan én je wordt ingehaald. Wat dan?
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Laatst kwam dit ter sprake én tot mijn verbijstering staat dit daarover in de wet:

Artikel 18 WVW: 
Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.

Dit betekent dus dat als jij gaat afslaan én je wordt op dat moment aan de linkerzijde ingehaald dat jij die bestuurder voorrang moet geven.

Dit wist ik echt niet.

Ik ging ervan uit dat het inhalende verkeer dan rechts moet inhalen.


Artikel 18 Wegenverkeerswet bepaalt dat afslaande bestuurders verkeer dicht achter hen voorrang verlenen. De afslaande auto verleent de inhalende auto voorrang als de inhalende auto dicht achter de afslaande auto zit, maar de beoordeling van de situatie is niet altijd duidelijk.

Bron: https://www.hijink.com/letselschade/lets...j-inhalen/


Is ook voor ons als vm-rijders zeker interessant. 



Nog iets meer info. Staat ook in de link:

De wegenverkeerswet bevat regels voor het inhalen. Uiteraard is allereerst belangrijk of inhalen is toegestaan. Inhalen doen we meestal aan de linkerkant. Als een auto voorgesorteerd staat om linksaf te slaan, halen we echter rechts in. 
Deze regel staat in artikel 11 Wegenverkeerswet:

Artikel 11 WVW Lid 1: Inhalen geschiedt links. Lid 2: Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.

Bij het inhalen wissel je van rijstrook. Wisselen van rijstrook is een zogenaamde bijzondere manoeuvre. Artikel 54 Wegen Verkeerswet bepaalt dat de bestuurder bij het wisselen van rijstrook al het overige verkeer voorrang verleent:

Artikel 54 WWV: Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Alles wat je schrijft klopt volgens mij. En gevoelsmatig ook heel logisch voor mij:

Als je links afslaat terwijl je gewoon rechts houdt, mag je inderdaad inhalers verwachten en die moet je voorrang geven. Het zou heel gek en gevaarlijk zijn als dat anders is. Stel je (extreem geval natuurlijk) bijvoorbeeld een vrijliggend fietspad (of ventweg) aan de rechterkant van de weg voor, gescheiden door een heg zonder bijzondere voorrangsregeling. Wettelijk gezien is dit dezelfde weg. Verkeer van die rechterbaan kan toch niet dwars over de linker rijbaan steken en voorrang verwachten?

In de praktijk zul je vrijwel altijd links voorsorteren, zelfs als er geen voorsorteerstrook is kan dat, en dan mag je dus niet meer links ingehaald worden. Dat loopt weleens spaak als je door een lange rij veel snellere voertuigen wordt ingehaald maar meestal zit er wel ergens een bestuurder met wat ontspanning en inzicht tussen zodra je richting aangeeft.

Interessant geval: Fietsstrook met doorgetrokken streep. Kan de fietser daar voorsorteren? Moet hij dan op de fietsstrook blijven of sorteert hij voor tegen de wegas? En in het eerste geval, moeten andere fietsers dan rechts inhalen terwijl auto's nog steeds links in moeten halen? In de praktijk bekijk je dit natuurlijk pragmatisch want de wegbeheerder heeft meestal niet zover nagedacht en houdt al helemaal geen rekening met fietsers die nauwelijks langzamer rijden dan automobilisten.
Er staat mij bij dat je in bepaalde gevallen als het druk is rechts in de berm moet gaan staan als je linksaf wilt slaan. Dat heb ik niet meer helemaal scherp.
Art. 11, 18 en 54 lijken me nogal met elkaar in conflict. Zeker als je het als automobilist bekijkt is dit een hele rare combinatie, levensgevaarlijk zelfs.
Ik had het laatst overigens wel een keer, dat ik met een linksaf knipperende Kellerman alsnog links ingehaald werd door een automobilist.
(14-Dec-2022, 07:30 AM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Knip

Dit betekent dus dat als jij gaat afslaan én je wordt op dat moment aan de linkerzijde ingehaald dat jij die bestuurder voorrang moet geven.

Dit wist ik echt niet.
Knip

Ik heb dit altijd heel irritant gedrag gevonden, je wilt linksaf maar er moet en zal nog even een auto om je heen rijden. Wat een haastgedrag en zo ongeduldig.... Maar dit is dus gewoon volgens de wet? Ik ben perplex omdat ik dit altijd heb opgevat als ongeduld. Oeps! Silly me!
(16-Dec-2022, 09:04 AM)vdbeemd schreef: [ -> ]
(14-Dec-2022, 07:30 AM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Knip

Dit betekent dus dat als jij gaat afslaan én je wordt op dat moment aan de linkerzijde ingehaald dat jij die bestuurder voorrang moet geven.

Dit wist ik echt niet.
Knip

Ik heb dit altijd heel irritant gedrag gevonden, je wilt linksaf maar er moet en zal nog even een auto om je heen rijden. Wat een haastgedrag en zo ongeduldig.... Maar dit is dus gewoon volgens de wet? Ik ben perplex omdat ik dit altijd heb opgevat als ongeduld. Oeps! Silly me!

Volgens mij moet je kijken voordat je afslaat omdat je altijd ingehaald kan worden en die bestuurder voorrang heeft; (mis hij al aan het inhalen is). Niet kijken en niet voorsorteren is levensgevaarlijk.
Gebeurd wel vaker; waarop de fietser het verwijt geeft dat ik zo laag ben...... Fietsers gaan misschien meer kijken nu auto's brommers en scooters sneller worden en pedelecs de snelheid van een ligfiets benaderen.

Niels, laagvlieger, van der Wal
Wat dat betreft heeft het feit dat ik in Amsterdam heb leren fietsen en autorijden me wel wat nuttige reflexen aangeleerd. Als ik op een bospad wandel en linksaf sla dan kan ik het niet laten om even over mijn linker schouder te kijken of er niet een tram of een taxi aan komt. Die hebben altijd voorrang. Hoewel je ze zelden tegenkomt op een zandpad.
Dat de tram altijd voorang heeft wist ik maar taxi's ook? Je bent nooit te oud om te leren....
Maar kijken over mijn schouder doe ik altijd en juist dan wordt je ingehaald en denk ik toch" wacht nou toch even..". Maar onterecht dus
(16-Dec-2022, 10:15 AM)vdbeemd schreef: [ -> ]Dat de tram altijd voorang heeft wist ik maar taxi's ook? Je bent nooit te oud om te leren....
Maar kijken over mijn schouder doe ik altijd en juist dan wordt je ingehaald en denk ik toch" wacht nou toch even..". Maar onterecht dus
 

In Amsterdam mag de taxi gebruik maken van de trambaan en heeft dan voorrang.
(16-Dec-2022, 10:19 AM)Bart Verbeek schreef: [ -> ]
(16-Dec-2022, 10:15 AM)vdbeemd schreef: [ -> ]Dat de tram altijd voorang heeft wist ik maar taxi's ook? Je bent nooit te oud om te leren....
Maar kijken over mijn schouder doe ik altijd en juist dan wordt je ingehaald en denk ik toch" wacht nou toch even..". Maar onterecht dus
 

In Amsterdam mag de taxi gebruik maken van de trambaan en heeft dan voorrang.

De Amsterdamse taxi's NEMEN ook gewoon voorrang is mijn ervaring, of ze nu op de trambaan rijden of niet...
Ik heb hiervoor twee versies die ik gebruik. Als ik ongeveer net zo snel ben als de rechtdoor rijdende auto's ga ik er tussen rijden en sorteer dan keurig knipperend links voor. Wel opletten wat je doet, want de auto achter de auto achter jou heeft mogelijk helemaal niet in de gaten dat je er bent. Zeker als de Velomobilist langzamer is dan het autoverkeer, bestaat de mogelijkheid dat er 1 toch even dringend langs moet omdat ie zonodig 1 plaats op wil schuiven.
Vanwege mijn snelheid en die van het autoverkeer is dat voor mij een bebouwde kom scenario.

De andere optie is voor als ik duidelijk langzamer ben dan het auto verkeer wat in dezelfde richting gaat. Dan ga ik inderdaad helemaal naar rechts en steek zo haaks mogelijk over. Nadeel is dan wel dat je alle snelheid kwijt bent. Voordeel is dat je goed kunt zien of er echt niks komt. Gelukkig is het hier niet zo druk want anders kan je ook wel es lang moeten wachten op een gaatje in het verkeer, in beide richtingen.
Dat is meer voor 60-80 km wegen. Ook op de 100km/h B wegen in Duitsland gebruik ik die optie nog al eens. Dat komt gewoon veels te snel aan.

Is er geen/nauwelijks verkeer en heb ik alle ruimte, dan sorteer ik ook op een 80 km weg links voor.
(16-Dec-2022, 10:41 AM)Frutsel schreef: [ -> ]De Amsterdamse taxi's NEMEN ook gewoon voorrang is mijn ervaring, of ze nu op de trambaan rijden of niet...

Toen ik net mijn rijbewijs had gehaald kreeg ik op dezelfde dag 's avonds de Mercedes van mijn baas mee. Ik reed daarmee om een uur of vijf de kruising op bij het concertgebouw. Toentertijd was dat waarschijnlijk wel het drukste punt in Nederland op het drukste tijdstip. Ik stond nog midden op het kruispunt toen de stoplichten versprongen en het verkeer van de andere kant begon op te dringen. Trams, taxi's, heel veel auto's en heel veel getoeter. Ik heb toen midden op het kruispunt het stuur en het gaspedaal losgelaten, onder het motto "ze kunnen beter tegen mij op rijden dan ik tegen hen". Je moet dus wel even leren hoe daar mee om te gaan.  Big Grin
taxi's hebben voor zover mij bekend net zoveel rechten en plichten als overige motorvoertuigen.m.i wordt rijden op de busbaan gedoogd?



ex taxichauffeur
(16-Dec-2022, 06:38 PM)sjefke schreef: [ -> ]taxi's hebben voor zover mij bekend net zoveel rechten en plichten als overige motorvoertuigen.m.i wordt rijden op de busbaan gedoogd?

ex taxichauffeur

In Amsterdam kun je als taxichauffeur een lijnbusbaanontheffing aanvragen.
.
(19-Jun-2023, 01:52 PM)gideon schreef: [ -> ]https://fb.watch/lf_bnjTt_l/
2:04
Ik kom op een facebookpagina met diverse filmpjes, vast aanbevelingen van mezelf, maar zie niet 1 specifiek filmpje dat jij bedoeld.
(19-Jun-2023, 03:36 PM)Bob Hagendijk schreef: [ -> ]
(19-Jun-2023, 01:52 PM)gideon schreef: [ -> ]https://fb.watch/lf_bnjTt_l/
2:04
Ik kom op een facebookpagina met diverse filmpjes, vast aanbevelingen van mezelf, maar zie niet 1 specifiek filmpje dat jij bedoeld.

Filmpje met een hoop verkeersellende met auto's, maar rond 2 minuten komt er een ligfietser linksaf zetten zonder uit te kijken, precies waar een bestelbus? rijdt
Ohja, mijn fout. Dit helpt inderdaad niet in de beeldvorming rondom ligfietsers. Ik kan ook geen logische verklaring vinden wat die ligfietser van plan was trouwens.