ligfietsers.nl

Volledige versie: Promotie van het ligfietsen en de vereniging?
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
In het verleden had de vereniging verschillende momenten waar ze heel goed te zien was, met een goede vertegenwordiging en de mogenlijkheid om ligfietsen uit te proberen.

Die momenten drogen steeds meer op.
De beurs bij Cycle Vision is verdwenen, en daarmee ook het uitprobeer baantje.
En nu hoorde ik dat ook de stand op de Fiets en Wandelbeurs niet door kan gaan.
De zaak waarmee we verbonden waren (een van de ligfiets zaken geloof ik) heeft moeten besluiten dat het niet aanhaalt om er te staan. Er is geen alternatief gevonden. 

Dus nu mijn vraag, kunnen wij, actieve ligfietsers, iets bedenken om het ligfietsen te promoten en het liefts ook een manier om bij grotere evenementen onze hobbie/ons vervoer te laten zien en uit te laten proberen.

Roel van Dijk van het bestuur leest hier mee, ik kan hem ook een mailtje sturen als we hier een goede discussie hebben en hij het niet gezien lijkt te hebben, maar je kunt ook rechtstreeks naar hem mailen: voorzitter@ligfiets.net.

@Roel, als je liever een ander contact wil plaatsen passen we deze post aan.
Ik vind dat je eerst de discussie moet voeren of de vereniging er vooral is voor de huidige leden of voor de nieuwe leden.

In het verleden had ik vaak het gevoel dat het enige doel was om 'zieltjes te winnen' en kijk waar ons dat gebracht heeft  Confused 


We moeten gewoon accepteren dat 'we' zijn ingehaald door de eBike en de SP.
Het grote publiek gaat geen ligfiets meer kopen.

Trikes zijn daarentegen populairder dan ooit. Waarom, zou de vraag moeten zijn.
Ik denk: Stabiel, comfortabel, met een E snel genoeg. 
Vooral voor de groep 50+ of zelfs 60+ dus blijkbaar zeer geschikt.

Voor wie is de vereniging er dan? Ik zou zeggen voor de leden.

Dat er moeite wordt gedaan om meer leden te werven juich ik toe, maar doe dit eerst onder de ligfietsers die er al zijn. Er zijn er namelijk nog steeds veel die geen lid zijn.

Geef ze een reden om lid te worden. Dat zou de zoektocht moeten worden mijns inziens.
Goed, daar gaat m'n lunchpauze Tongue 

Ligfietsen waren vroeger voor mensen die sneller en/of verder wilden fietsen dan alle anderen, maar een Solex of Spartamet niet zagen zitten. De E-bike is daar een fijnere vervanger van, en wordt daarnaast zéér kundig en met bergen budget in de markt gezet. Een voordeel dat wij juist dankzij die E-bike hebben, is dat onze hogere snelheid op het fietspad normaler begint te worden, en er ook specifiek bromfietspaden ontworpen worden.

Open ligfietsen
Een ligfiets heeft echter een aantal specifieke nadelen die de E-bike niet heeft:
- zweetrug;
- ander overzicht over de weg;
- het is "gek" en "gevaarlijk";
- verminderde wendbaarheid;
- klimmen is pittig (in Nederland niet zo'n issue, in België meer);

Dat maakt de markt voor ligfietsen steeds kleiner. Er zijn een paar punten waarop een ligfiets betere papieren heeft dan een E-bike;
- COMFORT!
- ongevoeligheid voor wind;
- actieradius;
- veiliger bij vallen/aanrijdingen;

Als je echter kijkt waar normale E-bikes momenteel veelal ingezet worden, dan zijn comfort, wind en actieradius niet zo'n sterke USPs, het gevolg is helaas dat de markt voor ligfietsen kleiner wordt. Een wedstrijd die we denk ik niet kunnen winnen, behalve door het product aan te passen; waarom is er geen enkel ligfietsmerk bezig met het keihard pushen van een E-ligfiets? Die kan door de betere stroomlijn vermoedelijk relatief licht geconstrueerd worden en is véél comfortabeler dan een conventionele E-bike, zeker als er ook nog een optionele streamer en een eventuele bagageruimte op zit. Comfort en fijne besturing zou bij het ontwerp dan prio 1 moeten zijn, in de marketing zou ik daar dan ook keihard op inzetten, naast veiligheid. Ultieme snelheid is niet noodzakelijk, 25 km/h is altijd wel haalbaar, en de zweetrug is ook direct opgelost (want E-power).
Natuurlijk pak je daarmee geen Gazelle-aantallen, maar het past wel beter in het hier en nu dan wat er op dit moment leverbaar is.

Velomobielen
Een ander voordeel voor ons, is dat autorijden in zowel Nederland en België steeds moeilijker betaalbaar wordt; twee auto's in een gezin wordt voor steeds meer mensen een behoorlijke financiële dobber. Deels gebeurt dat omdat autorijden op zich duurder wordt, deels omdat het OV steeds minder veelzijdig en betrouwbaar wordt, maar een andere oorzaak is de auto op zich. Sinds COVID zijn occasions gigantisch in prijs gestegen, productie van (elektrische onderdelen voor) auto's verloopt moeizaam dus levertijden op nieuwe auto's worden langer, en door de steeds groter wordende stapel veiligheids- en emissie-eisen zien de meeste fabrikanten zich genoodzaakt om te stoppen met het A-segment (VW Up!, Renault Twingo, Suzuki Alto, dat soort auto's). Het is gewoon niet meer rendabel. 

De auto industrie maakt nog wel wat gekke bokkesprongen om die klantenkring niet te verliezen met "auto's" als de Renault Twizy en de Opel Rocks-e, maar ik moet altijd een beetje lachen als ik die dingen zie rijden. Meer dan een gimmick is het niet, en zo wordt het ook ingezet; als marketingtool, wat een velomobiel waarschijnlijk beter zou doen.
Ik wacht nog altijd op een paar Rocks- en Twizy-rijders die de uitdaging met me aan wil gaan om over een paar afstanden (bijvoorbeeld 5, 15, 50 en 100 km) een wedstrijd te doen tegen de velomobiel. Ben er vrijwel zeker van dat ik minimaal 3 van de 4 ga winnen, en ook dat ieder ander hier dat met een beetje oefening zou doen met bijvoorbeeld een Strömer ST7 (een snelle speedpedelec met forse actieradius). 

Naast de al bestaande niches (sportieve fietsers, vakantiefietsers en nog een paar) zijn er daarmee mijns inziens heel veel mensen waar we onze pijlen op kunnen richten, bestaande uit twee doelgroepen; 
  1. de groep die aan de onderkant "uit het autobezit valt" (of dat nou een 2e auto is maakt niet uit);
  2. de groep waar ik zelf toe behoor; filebeu, behoefte aan beweging, weinig tijd, etcetera.
Zeker op het gebied van velomobielen zijn er helaas wat tegengestelde belangen. Groep 1 heeft belang bij forse overproductie, waardoor ook velomobielen als een Quest 20" in prijs zakken naar €500-750; het bedrag waarvoor je vroeger een goedkoop autootje kon kopen waar je vervolgens behalve een berg kopzorgen ook weleens droog vervoer aan had. Groep 2 is vaak juist over de streep te trekken door het gegeven dat velomobielen smerig waardevast zijn; je kan een nieuwe bestellen, een half jaar aanrommelen, en 'm dan met minimaal verlies weer verkopen. 

Groep 1 is voor mij zeer moeilijk te benaderen, maar in groep 2 loop ik (als B2B zelfstandige) regelmatig rond, en hoewel je eerder in promilles dan in procenten moet denken trek ik hier en daar wel wat mensen over de streep. Er is zelfs soort van momentum waarneembaar; mensen van wie ik het niet verwacht sturen me berichten n.a.v. de OBT op diverse nieuwssites, allerlei mensen willen het toch wel eens proberen etc. 
Waar de pijn mijns inziens zit is toch echt de marketingmachine. Met velomobiel.nl heb ik momenteel iets minder contact over dit soort dingen, maar ik merk dat zowel ICB als Velomobile World voelen dat er iets moet gebeuren. Jan probeert ook wel wat dingen uit (bijv. de Bülk-actie in de VS), maar ik hoop nog altijd dat er een freelance marketeer in ons velomobielwereldje opduikt die zich geroepen voelt echt actie te ondernemen. Ik zou bijvoorbeeld best wel eens een leenfiets in willen zetten om bepaalde sleutelfiguren binnen een bedrijf een tijdje reclame te laten maken (uiteraard met een bedrijfslogo op de flank). Daarvoor heeft de Tuna van ICB mijns inziens de beste papieren; het ding is licht, de houding is behoorlijk rechtop wat overzicht en gevoel van veiligheid ten goede komt, de draaicirkel relatief klein maar hij is wat minder "rauw" dan de DF, en hoewel de topsnelheid niet enorm lijkt te zijn (alhoewel, Pieter had 'm woensdag toch vrij vlot op de 50 Big Grin ) accelereert het ding prima, dus voelt het ook niet heel zwaar aan.

Die marketing... je hebt het zelf al over fietsbeurzen etcetera, maar ik denk juist dat daar niet de groep rondloopt die warm zou kunnen lopen voor een velomobiel. Die mensen werken op kantoor binnen 30 km van hun huis, zitten op LinkedIn en gaan naar evenementen die gerelateerd zijn aan hun veelal zittend beroep. En dan is er nog mijn 80% regel: 80% worstelt met overgewicht of de angst dat te krijgen, 80% beweegt te weinig, 80% heeft te weinig tijd en op de werkplek van 80% van die mensen is een douche.
Voor die groep is een speed pedelec ook al een forse stap. Ik denk dat het "samen" aanbieden van de speed pedelec en de velomobiel (en eventueel een combinatie daarvan) 1+1=3 is.

Zo, ik hoop dat deze longread een beetje leesbaar is, want ik heb even geen tijd om 'm na te kijken  Shy

PS: Na Wims post een handige om even toe te voegen. Ik richt me vooral op wat we kunnen doen om ligfietsen populairder te maken, niet zozeer op de vereniging op zich. Voor mij is dat één, en met het populairder maken van ligfietsen komen er ook genoeg de vereniging in. Sommige mensen willen gewoon wel ligfietsen maar niet bij een ligfietsgroepje horen, en da's prima. Die mensen moeten we denk ik niet koste wat kost betrekken. Verder is mijn motivatie om met name de velomobiel en de speed pedelec de auto kunnen vervangen puur gebaseerd op "het hogere doel"; verkeer veiliger maken, en minder uitstoot en dus een beter milieu.
(30-Dec-2022, 05:07 PM)365cycle schreef: [ -> ]Dat maakt de markt voor ligfietsen steeds kleiner. Er zijn een paar punten waarop een ligfiets betere papieren heeft dan een E-bike;
- COMFORT!
- ongevoeligheid voor wind;
- actieradius;
- veiliger bij vallen/aanrijdingen;

Naar mijn mening sla je de grootste troef over: geen zadelpijn. Of dat valt bij jou onder het kopje comfort, wat mij een beetje een te grote grabbelton is met die term. Met het gebrek aan zadelpijn moet menig recreatieffietser van toertochten toch wel overgehaald kunnen worden. Het was voor mij de reden, in ieder geval. De rest is mooi meegenomen.
(30-Dec-2022, 05:35 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]Naar mijn mening sla je de grootste troef over: geen zadelpijn. Of dat valt bij jou onder het kopje comfort, wat mij een beetje een te grote grabbelton is met die term. Met het gebrek aan zadelpijn moet menig recreatieffietser van toertochten toch wel overgehaald kunnen worden. Het was voor mij de reden, in ieder geval. De rest is mooi meegenomen.
Klopt, die zat onder comfort. Voor de gemiddelde E-biker is zadelpijn geen issue, want die rijden korte afstanden. Recreatiefietsers zie ik op bejaarden na overigens ook maar zelden op een E-bike, vanwege de actieradius.
Het niet hoeven vervangen van je accu of je gehele fiets zou ook als pluspunt kunnen worden aangemerkt voor de ligfiets.

Na die hausse aan eBikes zullen steeds meer mensen na steeds meer winters merken dat hun actieradius flink minder is geworden.

Oh, dat is ook een mooi pluspunt: De Actieradius
Ik denk daarbij ook: wat is de markt voor fietsen überhaupt? Buiten om stadsfietsen dan.
Die meer en meer door 'ebikes' vervangen worden (vervangingsmarkt) Die ook recreatief gebruikt worden, want lekker makkelijk en goedkoop met één fiets.
Pak daar de vele scooters bij en er is procentueel niet zo heel veel meer over. Eeeeuw, trappers.

Op de weg is het auto's, auto's en auto's.

Ja, bij mooi weer van die gasten die denken dat ze de Tour de France aan het rijden zijn of af en toe sportief het bos in gaan.
Wellicht is markt van bakfietsen een potentiële.
Blijven een aantal niches over. En daarin doet de ligfiets het hier best goed. Sinds ik pendel (2018) zie ik regelmatig ligfietsen. Daarvoor niet.

Wellicht en waarschijnlijk is het op andere plaatsen in NL (iets) anders, maar dit is wat ik zie.
Ik denk niet dat leden winnen de reden is voor promotie door de vereniging, volgens mij is het mensen kennis laten maken met het fenomeen ligfietsen.

Ik heb ergens gehoord of gelezen dat we op fiets evenementen aanwezig zouden moeten zijn. (Ik denk dat de start van de Tour de France in Utrecht genoemd werd als voorbeeld.) Ergens waar enthousiaste fietsers zullen zijn die misschien niet bang zijn om iets uit te proberen.
Ik denk dat veel externe factoren een beslissende rol spelen. En die hebben we niet in de hand.
Zoals geen wedstrijden op TV (UCI ban) en wetgeving.

Wat we wel kunnen doen is een druppel op een gloeiende plaat. Zoals toertochten zoals de OBT en uiteraard wijzelf door simpelweg zichtbaar zijn op de wegen/paden.

Zolang de UCI ban er is en wetgeving achterhaald blijft, zie ik geen verandering. Behalve voor degene die zelf het licht zien of daar iets mee geholpen worden.
Met de trike gaat het niet superslecht. Integendeel. Ik heb de indruk dat er nog steeds mensen zijn die beginnen met ligfietsen en die kiezen dan voor een tadpole trike. Die fietsen zijn dikwijls geëlektrificeerd. Deze zomer ben ik ook door Winterswijk gefietst en wilde even langs bij Mark Burgers van ACE, maar die was dicht op die dag. In de showroom stonden allerlei elektrische tadpole trikes en ik zag ook een spectaculaire Hase Kettwiesel, ook geëlektrificeerd. De tegenstelling tussen ligfietsen en elektrische fietsen is vals. Die is er niet, want ligfietsen kunnen heel goed ook met een elektromotor worden uitgerust. Het sterke punt: COMFORT, zoals 365 dat zo treffend opschreef, blijft in stand.

Overigens krijg ik toch nog positieve reacties onderweg. Gisteren nog in Harlingen gesproken met een man die wel wat zag in een elektrische tweewielligfiets. Blijven fietsen en liggen, dat is mijn devies.

Groet,

Marco
Ligfietsen als sport in plaats van de bukfiets, met grote wedstrijden die wereldwijd op tv worden uitgezonden is niet te verwachten, te veel bukfietsers zijn verroest met de fiets en de grote jongens in de omroepwereld weten niet eens dat de UCI zo'n beperkte groep fietsen toestaat.

Maar ligfietsen als hobby, al dan niet met een enkele race of toertocht zo nu en dan, zou beter bekend moeten zijn. En of dat op twee, drie of vier wielen is maakt mij ook niets uit.
En het kan met trappers aangedreven zijn, met hand cranks, met electrische ondersteuning, open of in een velomobiel. Zolang het maar zichtbaar is.

Als je een praatje maakt terwijl je in, op of bij je ligfiets bent en een positief beeld schetst is dat een klein beetje promotie van de ligfiets.
Ik probeer de mensen die op Youtube een grote(re) groep mensen bereiken over te halen om iets meer aandacht aan ligfietsen te geven. Ik zag vorige week een video waarin twee mannen van Delft naar het strand bij Den Haag rijden en terug op Bromptons, en ergens zien ze een trike. Het lijkt mij een Hase, waarschijnlijk Kettwiesel. Het werd in de video een mobility scooter genoemd. Dus heb ik een reactie geplaatst om er de juiste naam (en prijs) bij te krijgen. Dit zal bij een aantal kijkers een reactie geven van 'laat ik eens naar dat voertuig kijken.' Ik ben al eerder met deze youtuber in contact geweest en weet dat hij ergens wel geinterseerd is om aandacht te besteden aan ligfietsen en/of velomobielen, helaas had ik geen tijd om hem te ontmoeten toen hij laatst in Nederland was. Ik hou hoop voor de volgende keer.

Maar ik denk dat fietsen waar je op kunt gaan zitten en wegrijden veel meer aanspreken.
Dus daarom dit draadje.
(30-Dec-2022, 05:35 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]
(30-Dec-2022, 05:07 PM)365cycle schreef: [ -> ]Dat maakt de markt voor ligfietsen steeds kleiner. Er zijn een paar punten waarop een ligfiets betere papieren heeft dan een E-bike;
- COMFORT!
- ongevoeligheid voor wind;
- actieradius;
- veiliger bij vallen/aanrijdingen;

Naar mijn mening sla je de grootste troef over: geen zadelpijn. Of dat valt bij jou onder het kopje comfort, wat mij een beetje een te grote grabbelton is met die term. Met het gebrek aan zadelpijn moet menig recreatieffietser van toertochten toch wel overgehaald kunnen worden. Het was voor mij de reden, in ieder geval. De rest is mooi meegenomen.

Er zijn nog wel meer troeven:
-Ligfietsen ondersteunen de fietsers in de meest natuurlijke houding. Dit betekent ook:
-Geen rugklachten
-Geen nekklachten
-Geen arm- pols- of schouderklachten omdat je niet op je stuur leunt.
Dit heet ergonomisch. Juist voor mensen met klachten in het ergonomische spectrum is een ligfiets een uitkomst. Bij een elektrische fiets blijven deze klachten.

En nog iets in de toekomst:
Per 1 januari is de helm verplicht bij de scooter.
Veel jonger kiezen nu niet meer voor de scooter, maar voor de fatbike.
Op een fatbike ga je even hard en heb je geen helmplicht.
De klachten over het rijgedrag van fatbike's is vergelijkbaar met de klachten over het rijgedrag van scooters.
De helmplicht is er officieel vanwege veiligheid; maar indirect is deze er omdat het gedrag en de snelheid niet te handhaven was (Hierdoor was een scooter te gevaarlijk zonder helm.)
Ik vermoed dat al het elektrisch ondersteunde fietsmaterieel op basis van de ondersteuning in de toekomst een helmplicht gaat krijgen. De ligfiets heeft dan het voordeel van comfort en snelheid zonder helm.

Niels, fietsplezier, van der Wal
Zitten en wegrijden kan spreekwoordelijk met een trike.
Met een hoge 3 wiel delta bukfiets schijnt wel lastiger te zijn. Mijn ~75 moeder kon daar niet mee overweg en heeft 'm niet gekocht. Een zeg maar gewone trike was te veel (achterover) liggen voor haar. Ze heeft niet eens geprobeerd. Te eigenwijs. Zelfs te eigenwijs voor een lage instap bukfiets..

Bij mijn trike konden de 5 personen (20-30 jaar minder oud dan mijn moeder Wink) , zo wegrijden (Gekko FX 26) Ik en mijn vrouw destijds ook. Instant smile.
Het achterover liggen stigma moet bij voorkeur snel weggehaald worden. En dat kan al snel: toen ik met mijn Gekko FX 26 naar kantoor was gekomen, sprak een college met een smile: je zit, je ligt niet achterover; een vooroordeel was tot zijn eigen verbazing per direct ontkracht. En dan heeft een wijs man ooit nog wel gezegd: het is makkelijker iemand voor de gek te houden dan iemand te overtuigen dat ie voor de gek gehouden wordt. Het kan wel dus. Instant.

Laten zien en rijden kan zeker helpen, maar hoeveel effort wil je daar in steken (open vraag)

Van collega's hoorde ik dat er ooit M5 ligfietsen gebracht zijn om collega's hiermee kennis te laten maken. Eén collega doet daardoor al vele jaren regelmatig woon/werk met zijn M5 ligfiets. Als ik moet schatten, dan schat ik dat er destijds iets van 30 personen werkten
Van collega's hoorde ik dat er jaren later Twizy's gebracht zijn om collega's hiermee kennis te laten maken. Inmiddels zouden al 1,5x zoveel mensen werken. Eén collega doet daardoor regelmatig woon/werk met zijn Renault Twizy.
Ik vrees dat als de helm verplicht wordt op de e-bike (25 km/u) deze ook verplicht gaat worden op alle snelle fietsen die zonder ondersteuning rijden. En dit zal het fietsen een heel grote klap geven, 'als ik een helm op moet ga ik wel op een brommer/scooter'.
(30-Dec-2022, 08:15 PM)Niels van der Wal schreef: [ -> ]
(30-Dec-2022, 05:35 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]Naar mijn mening sla je de grootste troef over: geen zadelpijn. Of dat valt bij jou onder het kopje comfort, wat mij een beetje een te grote grabbelton is met die term. Met het gebrek aan zadelpijn moet menig recreatieffietser van toertochten toch wel overgehaald kunnen worden. Het was voor mij de reden, in ieder geval. De rest is mooi meegenomen.

Er zijn nog wel meer troeven:
-Ligfietsen ondersteunen de fietsers in de meest natuurlijke houding. Dit betekent ook:
-Geen rugklachten
-Geen nekklachten
-Geen arm- pols- of schouderklachten omdat je niet op je stuur leunt.
Dit heet ergonomisch. Juist voor mensen met klachten in het ergonomische spectrum is een ligfiets een uitkomst. Bij een elektrische fiets blijven deze klachten.

Niels, fietsplezier, van der Wal

Zie het succes van de delta trike voor minder mobiele personen.

Er zou ook iets van een sta-op-stoel voor trikes moeten komen; daardoor kan een tadpole trike een sportieve look hebben en kan zelfs de minst lenige personen toch makkelijk gaan zitten. Eventueel aangevuld met FAT banden. En daarmee 'ik rij met een gehandicapten fiets' voorbij is. Dan is het nog een kwestie van doorbreken bij de massa.
(30-Dec-2022, 08:55 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Ik vrees dat als de helm verplicht wordt op de e-bike (25 km/u) deze ook verplicht gaat worden op alle snelle fietsen die zonder ondersteuning rijden.  En dit zal het fietsen een heel grote klap geven, 'als ik een helm op moet ga ik wel op een brommer/scooter'.


Nee, een differentiatie naar soort fiets zal niet handhaafbaar zijn. Beschrijf wettelijk maar het verschil tussen een ligfiets en een bukfiets, en bepaal dan waar de grens ervan ligt.

De kans op een helmplicht voor alle fietsen is groter.

Niels, laagvlieger, van der Wal
(30-Dec-2022, 08:15 PM)Niels van der Wal schreef: [ -> ]De helmplicht is er officieel vanwege veiligheid; maar indirect is deze er omdat het gedrag en de snelheid niet te handhaven was (Hierdoor was een scooter te gevaarlijk zonder helm.)

Niels, fietsplezier, van der Wal

Precies. De 25km scooters zijn bij voorbaat al 45km scooters die naar 25km geknepen zijn.
Ik heb er eens een gezien die met ~55 voorbij kwam. Zonder helm. Blijkbaar wordt je zelfs - met een knipperende pijl wijzend naar beneden - boven je niet aangehouden.

Ik ben benieuwd wat/hoe er na 1 januari aan scooteraars rondrijdt. Is een mooie test van die helmplicht en hoe/of het verandering van vervoersmiddel gaat geven.
Ik ben vorige week na ruim 10 jaar afwezigheid weer lid geworden van de NVHPV. Ik een enorme pesthekel aan apostelen en andere drammers die mij proberen te overtuigen van de 'voordelen' van hun hobby, dus pas maar op of ik ben weer weg. Wink 

PS: Als je onder rechtop-fietsers nieuwe leden wilt winnen denk ik dat het vermijden van de term 'bukfiets' (al dan niet grappig bedoeld) om jezelf te onderscheiden wellicht een goed begin is.
Promoten van de vereniging vind ik een mooi programmaboekje/ clubblaadje bij passen. Laten we zuinig zijn op wekelijkse bericht op vrijdag op de site, en elk kwartaal het prachtige blad Ligfiets&. Vanmiddag eens wat tijd voor genomen paar artikelen goed te lezen. Vooral het liggend afdrukformaat vind ik al geweldig, het leest krang maar het hoort bij ligfietsen. Er staan voor elke hoek van ligfietsen wat in, techniek, racen, een clubje op zich, wat reclame. Misschien dat we ook zelf wel wat tips, foto's, verhalen, doelen en vooral plezier naar de redactie kunnen sturen? Mij is dat ook gevraagd om te doen, maar eigen initiatief zal vast gewaardeerd worden.
(30-Dec-2022, 07:48 PM)Roepers schreef: [ -> ]De tegenstelling tussen ligfietsen en elektrische fietsen is vals. Die is er niet, want ligfietsen kunnen heel goed ook met elektromotor worden uitgerust. Het sterke punt: COMFORT, zoals 365 dat zo treffend opschreef, blijft in stand.

Groet,
Marco

Bingo. Omarmen. Gewoon beide: human en e-assisted.

Langere versie: dat zal een hele verandering voor de HPV zijn, maar de tijd is er allang naar. Of accepteren dat de groep kleiner en kleiner wordt.
Velomobiel.nl is heeft ook alweer even een assist in het assortiment. Waarbij het bij de Quest 3 zelfs expliciet genoemd wordt dat het standaard kan. HP Velotechnik heeft inmiddels naast een 45km trike ook een 45km ligfiets in het assortiment https://www.hpvelotechnik.com/en/recumbe...to-28-mph/ In mijn kleine omgeving wielrenners weet ik nota bene van een aantal dat die met assist rijden (in de zadelbuis) Wedstrijden reden ze niet. Menig ligfiets/velomobiel in bergachtige omgeving zou er zonder assist niet meer rondrijden.

Edit: ik keek net verder op de link van de 45km ligfiets van HP Velotechnik
En zie: The standard equipment of the Speedmachine S-Pedelec includes a starting aid, which pushes the vehicle up to 4 km/h (2.5 mph), even without pedalling.
Dat heeft iedere ebike. Een zogenaamde loopstand. Ideaal voor beginnende ligfietsers en het houden van het evenwicht.

Edit2. Nieuw topic met Knuppel in het hoenderhok aangemaakt. Graag jullie reactie daar.
Voor mij was de elektrische trike een logisch vervolg op de e-bike. e-bike is voor lokaal, e-trike voor interlokaal. Voornamelijk vanwege het comfort. Lees zadelpijn.

Doelgroepen: 
  • mensen die geen zin meer hebben voor een auto te werken. Die 95% van de tijd hun afspraken binnen 30 km afstand hebben Mensen die 98% van de tijd alleen in de auto zitten. Kortom: mensen zoals ik.
  • mensen die slecht ter been zijn. 
  • Mensen met evenwichtsstoornissen
  • mensen met een slechte rug
  • senioren
De fysiotherapeuten die ik (helaas) ken waren zeer geïnteresseerd.
Ook wel handig als iemand de mensen uit de doelgroep kan adviseren betreffende de WMO.

Een tijdje geleden ben ik lid geworden van de NVHPV. Ik heb een flinke tijd geprobeerd uit te vogelen wat nou het beleid was van de vereniging ten aanzien van elektrische ondersteuning. Ik had de indruk dat er een richtingenstrijd gaande was tussen de hardliners en de mensen die wel inzagen dat je je anders moet opstellen als je niet langzamerhand wilt uitsterven als vereniging. Kortom, in de beleidsstukken probeerde men de kool en de geit te sparen. Ik zou het als volgt omschrijven: elektrische ondersteuning wordt gedoogd, maar niet omarmd. Een beetje zoals hier op het forum dus, hoewel dat de laatste tijd iets lijkt te kantelen. Waarom dan toch lid worden van een vereniging waar je niet welkom bent? Ach, een beetje in de hoop dat ook daar het tij wel zal keren.


Het enige echte nadeel van een trike is dat je geen passagier kunt meenemen. Door elektrische ondersteuning win je aan comfort. Gewoon de extra weerstand van lekvrije banden compenseren. Met een slechte conditie toch thuis kunnen komen. Korter rijden in de regen door meer ondersteuning. Niet op extra gewicht te hoeven letten. Geen zorgen over tegenwind. Extra actieradius. Wat jij kunt plus wat je accu's kunnen.
Ik ben wel benieuwd voor welk percentage van de ligfietsers de ligfiets primair een 'oplossing' is. Ik rij op ligfietsen omdat ik dat leuk vind, net zoals ik ook op andere fietsen en in auto's rij.
Het voordeel v d ligfiets is dat je er makkelijk een zonnepaneel op monteren kunt, die worden steeds beter, de zon schijnt steeds meer, en als er meer systemen op de markt komen die bijladen én stroom voor de motor leveren kunnen, wordt het in de toekomst mogelijk grote afstanden te overbruggen, bijvoorbeeld met vakantie of een weekend trip, nog een bike caravan er achter en je kunt de vrijheid tegemoet fietsen.
Op You Tube zie je deze groep steeds groter worden, het voordeel is dat je dan weg kunt blijven v d auto en caravan massa.
Ik ben recent lid geworden van de vereniging. Voor mij was de hoofdreden om lid te worden dat dit forum gefinancierd wordt door de club en de kennis over de velomobiel die ik daar kan vinden.
Ondertussen ben ik steeds enthousiaster over de vereniging, kijk ik uit naar het vrijdagmiddagbericht, wordt het clubblad van voor tot achter gelezen en heb als goede voornemen voor 2023 om met de OBT mee te fietsen.

Mijn liefde voor de ligfiets is overigens begonnen toen ik op basisschool leeftijd (groep 7 of 8) een rondje op een ligfiets mocht rijden van een toevallig voorbijganger die ik in het dorp aansprak.
Daardoor was de stap naar de velomobiel een stuk kleiner. En nu ga ik in de Mango sneller dan op de elektrische fiets....

Belangrijkste rede om voor de velomobiel te kiezen waren voor mij inderdaad geen geneuzel met lege accu's (e-bike), veel goedkoper dan een (2e) auto, goed voor mijn gezondheid en een bijdrage voor het milieu. En de velomobiel zorgt er voor dat ik toch fiets op dagen dat ik zeker niet met de (elektrische) fiets zou gaan vanwegen het weer.
Ik zei het al ik m’n longread: ligfietsers zoeken binnen de groep fietsers is veel te beperkt. Dat geldt zeker ook voor sporters. Hardlopers en voetballers hebben juist heel veel aan de gratis cardio die je kan opdoen met lange fietsritten, en dankzij de liggende houding zit je dichter bij je doel Mbt spieren.
(30-Dec-2022, 11:05 PM)melle z schreef: [ -> ]Ik ben wel benieuwd voor welk percentage van de ligfietsers de ligfiets primair een 'oplossing' is. 

Voor mij sowieso.
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11