ligfietsers.nl

Volledige versie: Even voorstellen.
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Hoi Allemaal.

Ik zal me even voorstellen, want dat is voor zover ik het begrijp wel de bedoeling als je actief gaat deelnemen, i.p.v. slechts lezen.

Mijn naam is Jeroen Claassens en ik ben al sinds 25 jaar een ligfietser. De ene jaren wat actiever dan de andere. De laatste tijd echter het ligfietsen weer opgepakt. Niet alleen omdat het een prettige manier van verplaatsen is, maar het gebruik van de auto begint me steeds meer tegen te staan. 

Nadat mijn Taifun het begaf op één van de vele slechte fietspaden hier in Duitsland, o ja, ik woon ik Kalkar-Wissel (net) over de grens tussen Arnhem en Nijmegen, ben ik teruggegaan naar mijn oude liefde de M5 26/28. Na 10 meter voelde het als thuiskomen.

Toen deze tot mijn tevredenheid aangepast was aan mijn wensen, een groter voorwiel (28) en een veel meer liggende houding merkte ik dat ik in de wintermaanden die ligfiets niet gebruikte vanwege de hoge ligging en de mogelijke gladde wegen. Ik ben tenslotte ook niet meer de jongste. Dus sinds januari mag ik mij de eigenaar noemen van een WAW (175).

Het is nog steeds wennen. De fiets is ondertussen ook "geöptimaliseerd" voor de snelheid en het vertrouwen is er al wel. Maar ik heb nog lang niet genoeg kilometers in de benen om in elke situatie de juiste keuzes te maken. Maar daar geef ik mij dit jaar nog wel voor.

Naast het ligfietsen heb ik ook nog wel lol in het bekijken en bekritiseren van verkeerssituaties. Niet alleen vanuit een gebruikersblik, maar ook vanuit een wettelijke blik. Ik ben geen jurist. Ik ben wel een programmeur, wat ervoor zorgt dat ik regeltjes (wetten) lees zoals ze opgeschreven zijn. En dan blijk de uiteindelijke uitvoering op de weg vaak inconsequent te zijn. En daar heb ik een hekel aan.

Deze opmerkzaamheid gebruik ik ook om te proberen hier en daar verbeteringen aan te brengen. Zowel in Nederland als in Duitsland heb ik geregeld contact met de wegbeheerders om in ieder geval aan te geven wat er in mijn ogen mis is. En ik moet zeggen dat het meerendeel open staat voor het gesprek en vaak worden de situaties ook aangepast.

Ik hoop actief te kunnen deelnemen in de discussies op dit forum. De afgelopen jaren is het voor mij al een enorme bron aan informatie geweest. Ik heb een sterke mening, maar ben niet snel op mijn teentjes getrapt. Als ik ergens bot uit de hoek kom of in jullie ogen over de schreef ga, laat het me weten. Dat zal namelijk nooit mijn bedoeling zijn.

Met vriendelijke groet,

Datakneder.
(21-Mar-2023, 09:25 PM)datakneder schreef: [ -> ]Nadat mijn Taifun het begaf op één van de vele slechte fietspaden hier in Duitsland, o ja, ik woon ik Kalkar-Wissel (net) over de grens tussen Arnhem en Nijmegen, ben ik teruggegaan naar mijn oude liefde de M5 26/28. Na 10 meter voelde het als thuiskomen.

Opvallend dat je het hebt over slechte fietspaden. Ik fiets ook een paar keer per jaar door en rond Kalkar. Maar vind de fietspaden daar juist prima. Uitgezonderd de paden binnen bebouwde kom waar je bij elke oprit van een huis tweemaal over een opstaand randje heen moet. En op de plekken waar ze een sleuf in het pad hebben gemaakt voor werkzaamheden. Dat vullen ze vaak niet op gedurende de werkzaamheden of tijdelijk met een laag gruis.

Op welk specifiek pad ging het bij jou mis?
Welkom Datakneder! Een "netto" 28/28 klinkt een beetje als steltlopen op de fiets. Smile Ik kan me voorstellen dat dat wat vertrouwen vereist.
We hebben het hier graag over weginrichting, dus wat dat betreft val je in een warm bad. Voor ligfietsers en zeker velonauten valt dat ook net wat kritischer dan voor andere fietsers.
(21-Mar-2023, 09:39 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]
(21-Mar-2023, 09:25 PM)datakneder schreef: [ -> ]Nadat mijn Taifun het begaf op één van de vele slechte fietspaden hier in Duitsland, o ja, ik woon ik Kalkar-Wissel (net) over de grens tussen Arnhem en Nijmegen, ben ik teruggegaan naar mijn oude liefde de M5 26/28. Na 10 meter voelde het als thuiskomen.

Opvallend dat je het hebt over slechte fietspaden. Ik fiets ook een paar keer per jaar door en rond Kalkar. Maar vind de fietspaden daar juist prima. Uitgezonderd de paden binnen bebouwde kom waar je bij elke oprit van een huis tweemaal over een opstaand randje heen moet. En op de plekken waar ze een sleuf in het pad hebben gemaakt voor werkzaamheden. Dat vullen ze vaak niet op gedurende de werkzaamheden of tijdelijk met een laag gruis.

Op welk specifiek pad ging het bij jou mis?

Hier in Wissel zelf. De nieuwe fietspaden zijn geweldig. Maar veel oude paden hebben wortelschade. Ook willen ze bij wegwerkzaamheden gewoon sleuven frezen en die een aantal dag laten liggen zonder enige waarschuwing. Het grootste probleem is echter wat jij al aangeeft, de paden in de bebouwde kom. Niet alleen dat gezeik met uitritten, wat in een VM helemaal verschrikkelijk is. Maar daar zijn ook alle kruisingen voor de rijbaan (auto's) gewoon doorgetrokken asfalt, maar voor de fietsers voorzien van allerhande gootjes en drempeltjes.

Nou moet ik toegeven dat ik die Tai ook zonder vering gemaakt had en dat dat in combinatie met mijn gewicht en een aluminium frame dat zeker niet bijgedragen heeft aan de stevigheid.

(21-Mar-2023, 09:41 PM)Bacchus schreef: [ -> ]Welkom Datakneder! Een "netto" 28/28 klinkt een beetje als steltlopen op de fiets. Smile Ik kan me voorstellen dat dat wat vertrouwen vereist.
We hebben het hier graag over weginrichting, dus wat dat betreft val je in een warm bad. Voor ligfietsers en zeker velonauten valt dat ook net wat kritischer dan voor andere fietsers.

Ik zou het zeker niet de beginnende ligfietser aanraden. Het vergt ook een Flintstonestart en toen ik laatst op een ander mogel ligfiets zat merkte ik dat dat zo ingesleten was, dat ik ook daar op die manier startte.

Ja, als velonaut merk ik dat de weginrichting hier vaak niet op is ingesteld. Maar het is mijn persoonlijke keuze om zo'n fiets te rijden. Ik vind niet dat de weginrichting zich maar naar mijn keuze moet aanpassen. Daarvoor zijn er gewoonweg te weinig VMs op de weg. Maar ik realiseer me des te meer hoe het is voor "gehandicapten" (Ik bedoel eigenlijk het duitse Behinderten, wat een veel breder begrip is) die een aangepast vervoermiddel hebben. Ze zetten hier soms de drukknoppen voor fietsers op bijna 1 meter van het geasfalteerde gedeelte.
(21-Mar-2023, 09:25 PM)datakneder schreef: [ -> ]Ik ben wel een programmeur, wat ervoor zorgt dat ik regeltjes (wetten) lees zoals ze opgeschreven zijn.
Wegen en verkeer bestaan uit meer dan enen en nullen... (Wie maakt er een snedige opmerking over de nullen?)
Verkocht mn GreenMachine aan een Duitser die de fiets terugfietste naar Duitsland. Paar dagen later kreeg ik een berichtje van 'm. Hij had geen fysieke grens gezien, maar kon precies aan de fietspaden merken dat ie weer in Duitsland was Big Grin
Welkom op dit forum Datakneder.

Leesplezier heb je al een tijdje gehad en nu komt daar dus ook nog het schrijfplezier bij. Mooi.


Een speciale reden om voor de WAW te gaan?
Welkom Datakneder! Leuk verhaal!
(22-Mar-2023, 07:19 AM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Welkom op dit forum Datakneder.

Leesplezier heb je al een tijdje gehad en nu komt daar dus ook nog het schrijfplezier bij. Mooi.


Een speciale reden om voor de WAW te gaan?

Zeker.

Ik ben altijd al een eigenwijze donder geweest.  Ik heb op veel tweewielligfietsen gelegen en kwam tot de conclusie dat bovenstuur niks was. Nu, ouder en misschien zelfs wat wijzer, komt daar de toevoeging "voor mij" bij. En niet alleen bovenstuur, maar bijvoorbeeld ook minimale tot geen vering. En nog veel meer.....

Dus bij voorbaat al een grote lijst met flinke vooroordelen die bijna het meerendeel van de VMs uitsloten. Daarnaast las ik wat de ideeën waren achter het ontwerp van de WAW, en ik moet zeggen dat het merendeel me zeker aansprak.

Na een proefrit bij Alligt in Lemelerveld was het voor mij duidelijk dat een velomobiel wel iets voor mij zou zijn. Daarna natuurlijk ook n een Quest gereden, maar die uitvoering was zeker niets voor mij. Het tillerstuur en het gewaggel (deze was blijkbaar met exteem zachte vering uitgerust) maakte dat ik na 5 minuten uitgestapt te zijn ik nog steeds zeebenen had.

Een Alpha 7 was de volgende uitdaging. Maar daar paste mijn 1.92m en maat 45 niet in. Daarvoor was ik naar de importeur in België gereden die qua fysieke bouw mijn tweeling had kunnen zijn. Dus zonder aanpassingen kan hij prima er in fietsen, terwijl ik merkte overal tegenaan te komen. Het blijft wel een magnifieke fiets moet ik zeggen.

Er zijn natuurlijk nog meer opties die ik had kunnen proberen (Milan, M9), maar budgetair lagen die niet op een plek waar ik van zeg dat ik me daar prettig bij voel voor een eerste velomobiel.

Nu na >1000km in de WAW heb ik nog steeds geen spijt van mijn keuze. En ook niet van de keuze voor een "goedkope" tweedehandse. Het blijft voor mij een gebruiksvoorwerp en mijn fietsen hebben ook wel wat te lijden bij het gebruik. Dus al de nodige inschattingsfouten gemaakt en scheurtjes opgelopen. Dat zou bij een nieuwe fiets wel de nodige pijn in mijn gevoel gegeven hebben.

Ook de WAW is ernstig aangepast aan mijn lijf. Er zit nu een alluminium zitje van mijn Tai in, en het achterwiel is nu 28 inch. Er is nog een hoop te verbeteren en gelukkig heb ik ook lol om daar over te denken en het te bouwen.
Welkom Datakneder,

voordeel aan fietsen in Duitsland vind ik dat de (meeste) automobilisten met een ruimere boog om je heen gaan dan hier in Nederland. En de broodjes natuurlijk Smile.

Veel plezier!
Hallo Datakneder,

Welkom en veel plezier hier.
Goededag, welkom leuk dat je wilt deelnemen.
Ik mag graag in Duitsland fietsen, maar dat zul je denk ik wel gelezen hebben. Je woont in een prachtig gebied. Kalkar zelf ben ik nog niet geweest. Mooie reden weer eens die kant op te gaan. Is omgeving Goch ook de moeite waard?
Ik vind van wel, maar het is niet heel veel anders dan de rest van Duitsland in die hele regio. Leuk om eens te zijn is Louisendorf, een vierkant dorpje in een wat gloeiende landschap.
Kalkar is zeker een mooie omgeving. En als je weet welke wegen je moet nemen, ook zeer prettig te fietsen. Ook het andere wegverkeer geeft je volop ruimte en het is echt een zeldzaamheid dat je "onenigheid" krijgt. Dat laaste hangt natuurlijk ook voor een groot deel van je eigen gedrag af. Zelfs als ik buiten de bebouwde kom op een 100-weg met fietspad ervoor kies om de rijbaan te gebruiken.

Goch mijd ik doorgaans, maar dat heeft vooral te maken met mijn hekel aan welke helling dan ook. Laatst wel een keer naar Uedem gereden, maar dat fietspad was zo slecht dat ik bergop zo zat te schudden dat mijn klikpedalen losschoten.

De route langs de Rijn tussen Xanten en Emmerich is zeker mooi. Ik kwam er afgelopen zondag nog een gele VM tegen, volgens mij een Alleweder. Ik moet trouwens zeggen dat ik in dit gebied veel ligfietsers tegenkom.

Louisendorf is inderdaad wel een grappig dorp. Afhankelijk van welke kant je komt is het goed te doen(met de heuvels). Smile
Welkom datakneder, Wissel is vlak in de buurt voor mij, vanuit s Heerenberg. Fiets er nog wel eens door, onderweg richting Xanten, Uedemerhochwald etc. Soms prachtige fietspaden of mooie rustige weggetjes, maar daardoor zijn de klappen als het ineens slecht is soms wel erg hard, omdat je het niet verwacht.

Kakar vind ik wel een geinig plaatsje, veel oude huizen, en de inrichting in het centrum past daar ook wel bij. Zit ook nog een fietsenmaker bij de molen die ook 20 inch bandjes heeft. Alleen die kinderkopjes rond de markt rammelen nogal. Goch vind ik ook niks aan. Vanuit Kalkar richting Hanselaer, een mooi klein gehuchtje paar oude boerderijtjes met een schattig kerkje, en dan binnendoor naar Appeldorn.
Welkom datakneder. Zelf heb ik een leuke herrennering aan Kleef met een oom en tante, neem aan dat je het ook wel weet te liggen. Echter is deze herrennering heel lang geleden. Volgens mij zat er trouwens vrij dicht bij jou in de buurt een dealer van de DF in NL. Wellicht kun je er ook met je WAW terecht.
(19-Apr-2023, 07:31 PM)Jeroen S schreef: [ -> ]Welkom datakneder, Wissel is vlak in de buurt voor mij, vanuit s Heerenberg. Fiets er nog wel eens door, onderweg richting Xanten, Uedemerhochwald etc. Soms prachtige fietspaden of mooie rustige weggetjes, maar daardoor zijn de klappen als het ineens slecht is soms wel erg hard, omdat je het niet verwacht.

Rustige weggetjes wel, maar het Uedermerhochwald probeer ik te vermijden. Het is me daar geluk om bergop met 20 km/h beide pedalen los te laten klikken door het fantastische wegdek. Sick

(19-Apr-2023, 07:31 PM)Jeroen S schreef: [ -> ]Kakar vind ik wel een geinig plaatsje, veel oude huizen, en de inrichting in het centrum past daar ook wel bij. Zit ook nog een fietsenmaker bij de molen die ook 20 inch bandjes heeft.  Alleen die kinderkopjes rond de markt rammelen nogal. Goch vind ik ook niks aan. Vanuit Kalkar richting Hanselaer, een mooi klein gehuchtje paar oude boerderijtjes met een schattig kerkje, en dan binnendoor naar Appeldorn.

Prima fietsenmaker. Heeft ook trikes in onderhoud. Goch is in één woord te vangen: triest.

Heb jij het ook vaak dat als je vanuit 's-Heerenberg naar Emmerich rijdt en je vaart maakt na het viaduct over de A3, je bij de eerste kruising vol in de remmen moet. Ik kan me niet herinneren daar ooit een keer langs gereden te zijn zonder te moeten remmen. Verkeer wil daar blijkbaar altijd het fietspad blokkeren. Ik heb zelfs iemand gehad die leuk met z'n auto het fietspad op kwam rijden. Vandaag weer een automobiliste die pas aan de kant ging toen ik volledig stilstond op 10 cm van haar auto. Angry
Ja, dat is een onoverzichtelijk punt, oversteken met de auto betekend daar vaak lang wachten, en dat doe je dan zo dicht mogelijk bij de weg. Ik heb wel vaak het geluk dat ik door kan rijden, maar als er toch iets komt, dan zie je dat veel te laat. Ik zet dus niet aan van het viaduct af, maar laat het rollen. Het is een irritant stuk, ook verderop. De kruising bij de pomp is altijd stoppen en dan bij de oude Kazerne inrit nog wat naar wegdek met harde randjes. Ik ga nog wel eens rechts daar en dan de eerste doorgaande weg links, dan kom je bij de nieuwe Aldi iets verderop vlak voor de Rijnbrug uit. Wel opletten met het randje aan het eind van de klinkers.

Gaat niet sneller maar het rijdt wel meer ontspannen.

Ik haal met mijn bijna 40 kilo velomobiel met alle zooi erin bergop lang geen 20 km/h, maar ik kan erg genieten van het uitzicht.
(21-Apr-2023, 10:54 PM)Jeroen S schreef: [ -> ]Ja, dat is een onoverzichtelijk punt, oversteken met de auto betekend daar vaak lang wachten, en dat doe je dan zo dicht mogelijk bij de weg. Ik heb wel vaak het geluk dat ik door kan rijden, maar als er toch iets komt, dan zie je dat veel te laat. Ik zet dus niet aan van het viaduct af, maar laat het rollen. Het is een irritant stuk, ook verderop. De kruising bij de pomp is altijd stoppen en dan bij de oude Kazerne inrit nog wat naar wegdek met harde randjes. Ik ga nog wel eens rechts daar en dan de eerste doorgaande weg links, dan kom je bij de nieuwe Aldi iets verderop vlak voor de Rijnbrug uit. Wel opletten met het randje aan het eind van de klinkers.

Gaat niet sneller maar het rijdt wel meer ontspannen.

Ik haal met mijn bijna 40 kilo velomobiel met alle zooi erin bergop lang geen 20 km/h, maar ik kan erg genieten van het uitzicht.

De kruising bij de pomp vindt ik eigenlijk nog wel te doen. Draai is prima te maken, en het is een kruising van twee drukke wegen dus dat wachten is te verwachten. De oude kazerne is echt beroerd maar niet lang. Ik rijd bij het verkeerslicht rechts richting Aldi en keer dan op de weg om de kruising over te steken en links naar de brug te rijden nu die nog steeds in onderhoud is.

Dat bergop zal wel meevallen. Ik noem het nogal snel bergop. Het was tussen Kehrum en Uedem dacht ik.