ligfietsers.nl

Volledige versie: Vliegligfiets
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Eens wat anders: https://www.youtube.com/watch?v=vkKZsUk_oPw

Wel handig zo'n vliegligfiets, hoef je niet langs allerlei gekke obstakels op straat en heb je geen last van auto's. Alleen letten op vogels, bomen en hoogspanningsdraden en verder lekker de kortste route.
Als ik om extra salaris ga vragen om zo'n ding te bouwen vlieg ik er ook uit...
Hier de geslaagde poging om van Kreta naar Griekenland te luchtfietsen: 


Groet,

Marco
Ik heb nu al te weinig ruimte om mijn voertuigen op te bergen...
Wat een luchtfietserij... Big Grin

Ik wil al zo lang kunnen en mogen vliegen. Dit lijkt me best wat Big Grin
Ik hoop dat je er ook mee kunt zweven want zelf stop ik weleens met trappen tijdens het fietsen. En dan wordt het een harde landing.
(17-Apr-2023, 12:59 PM)Josligfiets schreef: [ -> ]Ik hoop dat je er ook mee kunt zweven want zelf stop ik weleens met trappen tijdens het fietsen. En dan wordt het een harde landing.
Een vliegtuig stopt niet met vliegen als je de aandrijving weghaalt. Zweefvliegtuigen vliegen dan nog 60 eenheden voor elke verloren eenheid hoogte, verkeersvliegtuigen rond de 17 en zelf sportvliegtuigjes rond de tien. "glide ratio" heet dat getal.
Deze human powered aeroplanes hebben eerder een betere glide ratio (glijgetal) dan een zweefvliegtuig dan een slechtere.
Ze zijn zeker superlicht gebouwd. (lichter dan gewone zwevers)
Alle energie die nodig is om überhaupt los te komen van de grond is niet beschikbaar om sneller te gaan.
Dat een liggende fietser aerodynamischer is dan een bukfietser, is dan zeker een voordeel.
Ik heb wel eens vaker van die videos met hpv fietsvliegtuigen voorbij zien komen, en wat me daarbij opgevallen is, is dat ze altijd een paar duwers nodig hebben om op gang te komen en dus niet zelfstandig kunnen opstijgen, dat ze alleen met zeer zwakke wind een beetje handelbaar zijn, en dat ze vrijwel altijd kapot gaan, met als gevolg een hele lading plastic, carbon en aluminium die weer zo de kliko in kan.

De meest effectieve manier om op menskracht te vliegen is denk ik met een parapente in de rugzag naar een goede startplek te klimmen, en dan op thermiek te vliegen. Hierin worden zelfs wedstrijdjes georganiseerd, bijvoorbeeld:
Une folle compétition de parapente et d’alpinisme en haute montagne
https://www.youtube.com/watch?v=4qh2iz3NQNc